Toon posts:

Waarom worden hdd's nauwelijks nog goedkoper?

Pagina: 1
Acties:

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-03 07:07
Dit is wellicht een interessant onderwerp voor het tweakers forum

Voor massaopslag gebruik ik naast mijn SSD nog altijd een traditionele harde schijf..

In 2018 heb ik een exemplaar met een capaciteit van 4TB van WD aangeschaft voor 98 euro.

Gezien het gebrek aan ruimte (En gezien het feit dat de betrouwbare levensduur van deze dingen volgens onderzoek van Blackblaze op de eigen schrijven slechts 3 tot 5 jaar is - een relatief oud artikel, maar zeer leuk om te lezen) dacht ik een nieuwe van 8TB aan te schaffen.

Tot mijn verbazing kost een WD Red 8TB anno 2021 210 euro! (220 als je niet bij Amazon besteld dat zich opt het moment de markt in probeert te vechten besteld)

Sterker nog, mijn huidige 4TB schijf kost op het moment 87 euro.. De prijs is in bijna 3 jaar met net iets meer dan een tientje in prijs gedaald.

Nu maakt me de prijs me persoonlijk dit geval als consument niet zo gek veel uit, maar ik was gewend aan vrij forse prijsdalingen op het gebied van harde schijven.

Waarom is de prijs voor massaopslag zo bizar hoog gebleven?

Betekent dit dat we ook niet hoeven te rekenen op voordelige massaopslag in de cloud de komende jaren?

(Edit: Ik vraag me af of de recente beslissingen van google om bijvoorbeeld data van oude, inactieve gebruikersaccount te verwijderen en het afschaffen van unlimited storage een inschattingsfout blootstelt mbt prijsontwikkelingen van hdd's.- gezien cloud storage nog steeds grotendeels op tapes en traditionele harde schijven weggeschreven wordt)

[Voor 16% gewijzigd door DLSS op 18-02-2021 19:14]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb in 2014 een NAS gevuld (kan ik zien aan het typenummer van de NAS) en maak hetzelfde mee: daarna zijn disks duurder geworden en na jaren weer in prijs gedaald, maar niet echt onder het niveau van medio 2014 gekomen. Voor een vervangende harddisk betaal ik nu praktisch hetzelfde als in 2014.

De reden dat momenteel harddisks niet goedkoper worden, is m.i. dat SSD's niet goedkoper worden.

En de reden dat SSD's niet goedkoper worden, is dat er te weinig overcapaciteit is op gebied van halfgeleiders.

[Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 18-02-2021 18:57]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00
Marktwerking?
Bij schijven van <= 4TB is de rek er wel uit. Vraag en aanbod is gestabiliseerd en het product is uitontwikkeld.
Ik verwacht dat schijven van >= 8TB nog wel wat goedkoper gaan worden.

Soms ben ik bijna gelukkig

• DLSS
JukeboxBill schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:57:
Marktwerking?
Bij schijven van <= 4TB is de rek er wel uit. Vraag en aanbod is gestabiliseerd en het product is uitontwikkeld.
Ik verwacht dat schijven van >= 8TB nog wel wat goedkoper gaan worden.
Ja dat verwacht ik ook inderdaad, maar ik herinner me nog dat je vroeger binnen de kortste keren op een halvering kon rekenen in prijs per gigabyte voor de schijven die de beste prijs/capaciteit verhouding boden.

Op dit moment is die prijs in 3 jaar nagenoeg gelijk gebleven :|

[Voor 5% gewijzigd door DLSS op 18-02-2021 18:59]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In de periode 1988-2008 (20 jaar) is de prijs-per-Megabyte van harddisks 17 keer gehalveerd.

• DLSS
aawe mwan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:01:
In de periode 1988-2008 (20 jaar) is de prijs-per-Megabyte van harddisks 17 keer gehalveerd.
Precies.

Dat gegeven toont goed aan dat daling van slechts een paar procent in 2,5 jaar dus eigenlijk een bizarre verandering van de status quo is...

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-03 22:00
?

pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB

2 cent/GB Dat is 3 keer goedkoper dan toen die uitkwam 3 jaar geleden.

ZIe je gewoon dat die daling al een hele tijd bezig is. Tuurlijk zijn er af en toe pauzes of zelfs duurder (het blijven immers for profit bedrijven) maar de trend is duidelijk altijd naar beneden tot waar we nu zitten : 0.02 euro/GB.

[Voor 55% gewijzigd door k995 op 18-02-2021 19:08]

• DLSS
k995 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:05:
?

pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB

2 cent/GB Dat is 3 keer goedkoper dan toen die uitkwam 3 jaar geleden.

[Afbeelding]

ZIe je gewoon dat die daling al een hele tijd bezig is. Tuurlijk zijn er af en toe pauzes of zelfs duurder (het blijven immers for profit bedrijven) maar de trend is duidelijk altijd naar beneden tot waar we nu zitten : 0.02 euro/GB.
Ik heb het natuurlijk over de laagste prijs per gigabyte die je in 2021 kan krijgen versus de laagste prijs per gigabyte die je in juli 2018 kon krijgen

Die 14TB uit jouw voorbeeld was 3 jaar geleden extreem overpriced en is dat nogsteeds, maar dan minder extreem. Een prijsdaling in dat segment zegt niet zo gek veel. (Behalve voor cloud storage waar men andere kostenoverwegingen heeft dan enkel price per gigabyte)

Je moet kijken naar de zogeheten 'sweetspot' (4TB atm), je ziet dat de daling van de minimale prijs per gigabyte enorm is gestagneerd.

(Zie ook je eigen grafiek trouwens. Ik weet niet wat de bron is, maar die stagnering die je daar in 2015 tot 2017 al ziet heeft zich schijnbaar helemaal doorgezet tot in 2021)

[Voor 16% gewijzigd door DLSS op 18-02-2021 19:31]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een erg slecht gemaakte grafiek is dat trouwens.

Dat die 14TB disk zoveel gezakt is in prijs, heeft er misschien mee te maken dat het een 7200 rpm schijf is.

Ik betaalde voor een gewone harddisk:
In juli 2008: 15 eurocent per Gigabyte
In december 2010 4,6 eurocent per Gigabyte.
In april 2014 3,2 eurocent per Gigabyte.

Het grote zakken van de prijs van harddiskruimte is rond 2014 gestopt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
De reden is heel simpel, er is meer vraag dan aanbod, dan dalen de prijzen niet.
Daar komt nog bij dat door strategische overnanes er nog maar drie fabrikanten zijn overgebleven te weten Western Digital, Seagate en Toshiba.
Dat is dus veel minder concurrentie en geen prijsvechter die marktaandeel wil kopen met lagere prijzen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben(V) schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:05:
De reden is heel simpel, er is meer vraag dan aanbod, dan dalen de prijzen niet.
Ik denk dat je dat niet zo simpel kan stellen. Voor een groot deel heeft het ook met investeringen, ontwikkeling en omzet te maken, voor meer opslag in dezelfde omvang moet er veel worden geïnvesteerd maar de afzet neemt daarentegen steeds verder af.

Enterprise stapt voor een groot deel over op SSD of een combinatie van. In de meeste consumenten producten (laptops/desktops/consoles) is ook geen HDD meer in te bekennen.

Je ziet ook dat de prijs/GB van SSD sneller daalt dan die van HDD's op dit moment, daarnaast neemt de capaciteit omgekeerd sneller toe (zelfs evenredig sneller dan de vraag naar storage). Het zal mij ook niet verbazen als over een tijd het rendabel is om alleen nog maar SSD's in je NAS te gebruiken.

Zo vraag ik mij af of het dus nog rendabel is om een HDD te ontwikkelen met laten ik iets roepen als 50TB aan opslag terwijl een SSD binnen enkele jaren net zo groot is voor het zelfde geld maar zonder nadelen als een trage interface, lage IOp/s, warmte, geluid, geen/minder voorspelbare levensduur, omvang.

Je zag een beetje dezelfde verschuiving (tiering) die je ook met tape had de afgelopen decennia, in het begin was er vrijwel geen alternatief voor veel data maar op den duur moest je zulke grote tape libraries neerzetten om met een hoge snelheid alles wat op HDD stond nog te kunnen backuppen dat er steeds meer werd uitgeweken naar HDD opslag (virtual libraries) die kleiner, sneller en regelmatig zelfs goedkoper waren (grotendeels ook door minder complexe backup software).

Leuk voorbeeld, ik beheer een kleine VM omgeving (2 hosts, ~60VMs) waar de backup naar SSD gaat (4x4TB RAID10 via iSCSI) omdat door het zware housekeeping proces dat anders niet binnen 1 dag gedaan kan worden. Dit was goedkoper dan een vergelijkbaar iets (qua IOp/s) met HDD's.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-03 22:00
aawe mwan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:03:
Een erg slecht gemaakte grafiek is dat trouwens.

Dat die 14TB disk zoveel gezakt is in prijs, heeft er misschien mee te maken dat het een 7200 rpm schijf is.

Ik betaalde voor een gewone harddisk:
In juli 2008: 15 eurocent per Gigabyte
In december 2010 4,6 eurocent per Gigabyte.
In april 2014 3,2 eurocent per Gigabyte.

Het grote zakken van de prijs van harddiskruimte is rond 2014 gestopt.
En nu vind je voor 0.18 cent in % is dat ongeveer evenveel als tussen 2010->2014

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Op zich is het ook niet zo gek dat de prijzen niet meer zo hard dalen.

De afzetmarkt is flink afgenomen waardoor de investeringen langer doorwerken in de prijzen.
Daarnaast zie je dat er een hoop (vermoedelijk) dure technieken van stal worden getrokken zoals helium gevulde drives. Daar wordt het allemaal niet goedkoper van.

• DLSS
DukeBox schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:37:
[...]

Leuk voorbeeld, ik beheer een kleine VM omgeving (2 hosts, ~60VMs) waar de backup naar SSD gaat (4x4TB RAID10 via iSCSI) omdat door het zware housekeeping proces dat anders niet binnen 1 dag gedaan kan worden. Dit was goedkoper dan een vergelijkbaar iets (qua IOp/s) met HDD's.
Leuk om te zien dat er in de praktijk steeds meer use cases zijn voor backup naar SSD. (Al wordt er geloof ik nogsteeds tape gebruikt voor cold storage in veel bedrijven. Ik vermoed dat op een zelfde manier de harde schijf voorlopig ook nog niet zal verdwijnen uit alle enteprise omgevingen)

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van SSD's. Het zou fijn zijn als we als consumenten geen harde schijven meer nodig hebben en gewoon een SSD van 4tb kunnen kopen voor onder de 200 euro...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee