• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De dieptepunten zijn met het aftreden wel redelijk in kaart gebracht. Maar nu we 4 jaar Rutte3 hebben gehad zat ik me af te vragen wat de hoogtepunten waren en of we daarmee voor een mogelijke Rutte4 op konden aanvullen.

En toen werd het stil. Want zoveel hoogtepunten heb ik niet kunnen vinden en zelfs wikipedia is vrij leeg. Ik kan mij niet voorstellen dat een premier torenhoog in peilingen staat na 10 jaar premierschap terwijl de laatste 4 jaar niet blijven hangen. En het verhaal van negatieve dingen is bekend, maar dat is veel te makkelijk dus wil ik perse de positieve dingen (en dat is dus niet de val van).

Tot dusver kom ik op:
• Stoppen gaswinning Groninger gasveld. (al blijft afhandeling schade nog erger als de toeslagaffaire)
• Zuinig beleid 2017-2019 zodat in 2020 de kas goed vol zat en de staatsschuld serieus in beweging mocht komen. (al kan men opmerken dat men de gevulde kas wilde gebruiken voor verkiezingscadeau's).

Andere dingen die op een bepaalde manier positief genoemd kunnen worden komen vaak tot stand door een negatieve spiraal van omstandigheden. een Groen persoon kan bv blij zijn dat vliegveld Lelystad niet open is, de max snelheid naar 100 zakte en de boeren onder de loep liggen, maar de achterliggende redenen zijn niet echt positief te vinden.

Dus vandaar de open vraag: wat voor positiefs zal Rutte3 hebben gebracht dat we ons blijvend herinneren?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het Nederlandse volk heeft zich duidelijk uitgesproken voor het behoud van de dividendbelasting te zijn. ;)

Maar ik heb toch een paar kleine dingetjes.
-Na jaren zeuren kreeg de rechtspraak eindelijk de gewenste €95 miljoen voor hun functioneren.
-De kolencentrales gaan uiterlijk 2030 dicht.
-Ik vind de verhoging van het belastingvrije deel en de aanpassingen aan de vermogensbelasting een positieve ontwikkeling. Nee, deze kan weg want per 2022 word de vrijstelling tot €400.000 gemaakt.
https://www.rtlnieuws.nl/...gensheffing-heffingsvrije
edit 2: Kan ik deze wel toevoegen. Bronbelasting om tenminste wat belastingontwijking tegen te gaan. https://www.belastingdien...lasting-rente-en-royalty/

edit:
-Vergeet ik helemaal. Achter de schermen lijkt het gevaar dat uitgaat van de CPP, langzaam maar zeker, steeds serieuzer genomen te worden. Nu ook weer met alweer een "Confurius instituut", ditmaal in Groningen. De ironie is natuurlijk dat de CCP, Confuciaans denken ook keihard onderdrukt en probeert uit te roeien. Want het concept van het Mandaat van de Hemel komt daaruit voort en dat kunnen ze niet hebben.

[Voor 53% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-02-2021 13:05]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Open deur: door Covid is hij nu bijna iedere dag op de televisie als de grote burgervader. Iedereen vind hem een echte staatsman. Dat is ongetwijfeld een hoogtepunt.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25
SymbolicFrank schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:22:
Open deur: door Covid is hij nu bijna iedere dag op de televisie als de grote burgervader. Iedereen vind hem een echte staatsman. Dat is ongetwijfeld een hoogtepunt.
Voor mij niet hoor, maar dat zal je niet verbazen. Mark zet zijn pokerface op, en roept af en toe “build back better” en “we doen het voor de zorg” en “we hebben te maken met een zeer gevaarlijk virus”

Achja hij zal wel een “geniale” versoepeling “vinden” net voor 17 maart, zodat hij -helaas- weer premier zal blijven. Peilingen heb ik niet veel vertrouwen in, maar er zijn nogal veel mensen bang voor corona, dus die kiezen de zogenaamde “staatsman”

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:22
Ik kan nog wel meer dingen opnoemen:
- politiek is interessanter geworden voor de gewone burger (eigenlijk komt dit ook door Wilders zijn rare uitspraken). Of je nu eens bent of niet, ineens volgen een stuk meer mensen de politiek.
- werkloosheid (voor corona) onder jongeren gedaald,waar die tot 2012 juist steeg.
-ik leef nog steeds, dus elke dag weer een nieuwe kans op iets moois.

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-03 23:06
- politiek gaat minder (niet) om ideologie en meer (alleen) over besturen. Wat je er ook van mag vinden, dit kan je een hoogtepunt noemen: de BV Nederland wordt inmiddels ook steeds meer als een echte BV bestuurd... 'de Overheid, dat ben jij' is nu meer het Rijksloket waar je terecht kunt voor al je zaken.

- Ambtenaren zijn meer beschermd tegen de burger en journalisten door de Rutte-doctrine. Ook dit kan je zien als hoogtepunt, want wie wil nou geen veilige werkomgeving?

- CDA is inmiddels de partij met de meeste integriteitsproblemen bron. Dat is toch een goed resultaat gezien VVD altijd de aanvoerder was.

- Ruttes kabinetten hebben een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, uitgedrukt in het aantal opgestapte bewindslieden bron. Ook hier kan je bedenkingen bij hebben, maar als opstappen een goede zaak is, dan is dit een hoogtepunt.

- Rutte heeft de immigratie naar Nederland tot historische hoogte gekregen, vult daardoor de economie goed aan (welke westerse economie kan zonder immigratie?) Bron

[Voor 6% gewijzigd door Miks op 22-02-2021 22:18]

• Miks
  • Laatst online: 11-03 23:06
99ruud99 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:49:
[...]
Wat een geweldige toevoeging! Dat we nog leven is inderdaad een mooie verdienste van Rutte. :+

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
99ruud99 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:49:
- politiek is interessanter geworden voor de gewone burger (eigenlijk komt dit ook door Wilders zijn rare uitspraken). Of je nu eens bent of niet, ineens volgen een stuk meer mensen de politiek.
Volgen ze daadwerkelijk de politek meer of alleen het spektakel?
Tsja, dat is de lat wel erg laag leggen.

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:14

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik denk dat je als burger ook zonder specifieke hoogtepunten best tevreden kan zijn. Zo gaat het op lokaal niveau ook vaak. In mijn 25 jaar als inwoner van de stad Groningen kan ik weinig hoogtepunten noemen van de verschillende colleges maar toch vind ik dat de stad wel goed gerund wordt.

Zo kijk ik ook tegen Rutte 3 aan. Ik kan me niet altijd vinden in de ideologie en de standpunten van de regeringspartijen maar ik denk dat ze het gezien de omstandigheden behoorlijk hebben gedaan, zowel vóór corona als tijdens. Natuurlijk is dit standpunt te counteren door een paar uitglijders aan te voeren, maar realistisch gezien zal elk kabinet zijn dieptepunten hebben.

Ik snap dat het geen antwoord is op je vraag, maar wil door middel van deze post toch wat nuance aanbrengen. Nee, ik kan geen hoogtepunten noemen, maar ik kan dat vrijwel van geen enkel kabinet en ik vind het dus wat voorbarig om op basis daarvan je oordeel te vellen over hoe goed ze hebben gefunctioneerd. En tussen de regels door lijkt het toch wat alsof je dat doet.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
Ik heb zelf het idee dat Rutte gewoon niet echt lekker gaat op de corona crisis. Zijn hele idee lijkt dat een maatschappij zichzelf wel uitdoktert en dat mensen niet zo veel sturing nodig hebben. Er zijn genoeg topics over of dat werkt in een "normale" tijd, met het lijkt in ieder geval niet ter werken in coronatijd.

Geef mensen het "advies" om niet elkaar op te zoeken, en ze gaan elkaar opzoeken. Vervolgens moet je gaan handhaven en sturen staan en staat de hele politiek met de bek vol tanden.

Het hoogtepunt is misschien een begroting de enigszins op orde was zodat we tegen een stootje kunnen. Daardoor is wel pretty much alles wegbezuinigt. Maargoed, je zou nog kunnen zeggen dat het belang van een kloppende begroting is onderstreept.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Delerium schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:41:
Tot dusver kom ik op:
• Stoppen gaswinning Groninger gasveld. (al blijft afhandeling schade nog erger als de toeslagaffaire)
• Zuinig beleid 2017-2019 zodat in 2020 de kas goed vol zat en de staatsschuld serieus in beweging mocht komen. (al kan men opmerken dat men de gevulde kas wilde gebruiken voor verkiezingscadeau's).

Andere dingen die op een bepaalde manier positief genoemd kunnen worden komen vaak tot stand door een negatieve spiraal van omstandigheden. een Groen persoon kan bv blij zijn dat vliegveld Lelystad niet open is, de max snelheid naar 100 zakte en de boeren onder de loep liggen, maar de achterliggende redenen zijn niet echt positief te vinden.
Ook het stoppen van de gaswinning is gevolg van een negatieve spiraal van omstandigheden. Daar gaat inmiddels zoveel kapot dat de inkomsten uit de gaswinning het niet meer goed kunnen maken.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:21

Deathchant

Don't intend. Do!

*knip* off-topic en door alleen naar andermans onderbouwing te verwijzen die ergens op twitter te lezen zou moeten zijn sowieso geen zinvolle manier om aan een discussie deel te nemen.

[Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 24-02-2021 12:58]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:04:
Ik heb zelf het idee dat Rutte gewoon niet echt lekker gaat op de corona crisis. Zijn hele idee lijkt dat een maatschappij zichzelf wel uitdoktert en dat mensen niet zo veel sturing nodig hebben. Er zijn genoeg topics over of dat werkt in een "normale" tijd, met het lijkt in ieder geval niet ter werken in coronatijd.

Geef mensen het "advies" om niet elkaar op te zoeken, en ze gaan elkaar opzoeken. Vervolgens moet je gaan handhaven en sturen staan en staat de hele politiek met de bek vol tanden.
Inderdaad, het beleid leunt heel erg op een groot belang voor de individuele keuzes van burgers.

Maar ja, hoogtepunten... Ik weet het niet.

• Blauwschaap
  • Laatst online: 21-03 15:36
Ik denk dat er best veel kiezers zijn die niet per se hoogtepunten willen, maar die gewoon willen dat alles lekker bij het oude blijft. Oftewel, conservatisme.

En daar zijn de kabinetten Rutte heel goed in geweest de afgelopen 10 jaar. Voor veel kiezers zal dat het hoogtepunt zijn; er is weinig veranderd.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:32
Stabiliteit. Na Rutte 2 heeft Rutte 3 bijna de eindstreep gehaald zonder enige grote schandalen. Dat de kinderopvangtoeslag affaire een ontslag zou opleveren was wel duidelijk, maar ik blijf zelf er bij dat dit het huidige kabinet wordt aangerekend wat de hele kamer (links, rechts, boven, onder) op aangestuurd heeft. Desondanks geen LPF of PVV achtige rare uitspattingen waardoor er een stabiele regeerperiode is geweest.

• Lordy79
  • Laatst online: 21:25

Lordy79

Fundamentalist

Pensioenakkoord
Gaskraan Groningen dicht

Dat is t eigenlijk wel.
Maar ja, heel veel zaken worden geregeld vanuit Brussel dus zoveel is er niet te regelen in Nederland.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

De proefballonnetjes van Klaas Dijkhoff zijn eindelijk gestopt. :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Honesty

kattenneus!

Grootste hoogtepunt is dat rutte een premier was die eigenlijk onzichtbaar was. Soms met de mh17 de turkenrel of nu met corona is hij weer zichtbaar maar bij alle schandalen was hij gewoon niet te zien.
Als iemand moest opstappen stond hij er huilend naast maar nooit is hij er op aangesproken. Ik kan ook geen hoogtepunt opnoemen alleen dat hij in 12 jaar goed onzichtbaar is geweest.
Beetje vreemd dat de meest onzichtbaarste premier nu waarschijnlijk de na oorlogse meest opvallendste door de corona crisis.

festina lente

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:49
Voor corona:

- Uit het dal van de vorige crisis opgeklomen naar een super stabiele economie
- Meeste burgers hadden geen last van de overheid, vrijheid blijheid in Nederland, stabiliteit
- Een kabinet dat het, in mijn ogen, helemaal niet verkeerd deed

Tijdens corona:

- Legio pogingen in het begin om niet te veel overbodige gekke maatregelen in te voeren totdat het volk/oppositie er om begon te schreeuwen ("ik kan niet zeggen als MP: je moet dit en je moet dat")
- Enorme daadkracht door direct de portomonee te trekken voor getroffen bedrijven en zelfs ZZP'ers die normaliter nergens recht op hebben
- Relatief snel de economie weer heropenen in de zomer

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
Mja. De oogst is mager.

- Schuldbekentenis oorlogsverleden Nederlands-Indië
- Er is een pensioenakkoord
- Significante afbouw staatsschuld (tot het uitbreken van de huidige crisis)
- Implementatie van een onvoorwaardelijke bed-; bad- en broodregeling
- Aanstellen van een competente PvdA-minister in crisistijd
- De eerste klimaatstapjes zijn gezet

Ik kan even niks anders bedenken eigenlijk... De belangrijkste beleidsontwikkelingen kwamen wat mijn part uit de rechtszaal, met vernietiging van de PAS- en PFAS-regelingen, alsmede de bevestiging van onze verplichtingen aan het klimaat. Dat zegt wel veel over het huidige kabinet, denk ik.

Verder hebben ze veel, heel veel kunnen leren over crisismanagement. Maar goed. Ik weet niet zeker of dat bij de hoogtepunten hoort....

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ik kan er weinig verzinnen. Gevoelsmatig zijn ze vaak druk bezig geweest met zelf gestichte branden te blussen en eigenlijk de anonimiteit van bewindslieden die langskomen. Een heel erg grote disconnect met de maatschappij.

- PFAS. Norm ingesteld zonder te bedenken wat het zou betekenen om eraan te voldoen. De bouw- en baggersector hebben meermaals gewaarschuwd voor de gevolgen, maar het was aan dovemansoren gericht. Het duurt dan een jaar om enigszins te corrigeren. Met de avondklok konden we zien dat een wet wel in een week lukt als er meer prestige bij komt kijken, maar een sector in de stress boeit blijkbaar niet. Maandenlang konden we nog geen zandkorrel verplaatst krijgen.
- Stikstof. Vindt ervan wat je wilt, maar het heeft in mijn sector de boel een tijd lamgelegd en nu kan je weer voor duizenden euro's extra onderzoeken laten doen.
- Woningen van gas af... Je ziet nu al dat er wederom waarschuwingen uit het veld komen dat pilotprojecten leuk zijn, maar dat zijn al redelijk ideale situaties. Een gezinswoning kost rustig 40k om zo te verduurzaamheden, terwijl de lange termijn opbrengst voor de gebruiker nog niet eens de helft is.
- Veel belastingverlagingen aankondigen die via de achterdeur (lees lagere overheden) weer geïnd worden. Een duidelijk is bijvoorbeeld de verbrandingstax/ton die met grote sprongen omhoog gaat en je via de gemeente betaald. Andere is het afstoten van taken naar gemeentes. Hierdoor krijgen zij begrotingen ook niet meer rond.
- Vooral heel veel op de tent passen.
- Het schrijnend gebrek aan kritische media rondom het Binnenhof.
- Corona hebben we een subforum voor, daar ga ik hier niet verder op in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vandaag staat er op De Correspondent een artikel genaamd De democratie was bij Rutte III niet in goede handen. Als je dat leest en je telt daar het gebrek aan daadkracht aangaande de klimaatcrisis, biodiversiteitscrisis, de gedupeerden in Groningen, de slachtoffers van het toeslagenschandaal en in het verlengde daarvan de abominabele staat van de Belastingdienst en het functioneren van uitvoeringsinstanties bij op, kun je eigenlijk enkel nog tot de conclusie komen, ook als antwoord op de vraag in de topicstart; geen, alleen dieptepunten. En dan heb ik de nog altijd oplopende tekorten in de zorg en het onderwijs, 2 hoekstenen van de samenleving, evenals een aantal andere zaken, nog niet eens genoemd.

[Voor 51% gewijzigd door dawg op 10-03-2021 16:45]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:40
Volgens mij moet het hoogtepunt nog komen op 17 maart.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
Vandaag staat er op De Correspondent een artikel genaamd De democratie was bij Rutte III niet in goede handen. Als je dat leest en je telt daar het gebrek aan daadkracht aangaande de klimaatcrisis, biodiversiteitscrisis, de gedupeerden in Groningen, de slachtoffers van het toeslagenschandaal en in het verlengde daarvan de abominabele staat van de Belastingdienst en het functioneren van uitvoeringsinstanties bij op, kun je eigenlijk enkel nog tot de conclusie komen, ook als antwoord op de vraag in de topicstart; geen, alleen dieptepunten. En dan heb ik de nog altijd oplopende tekorten in de zorg en het onderwijs, 2 hoekstenen van de samenleving, evenals een aantal andere zaken, nog niet eens genoemd.
Dit topic is inderdaad een best magere verzameling hoogtepunten. Ik was al bang dat Rutte meer op de winkel heeft gepast en wat financieel op orde heeft gebracht, maar meer dan wat kan ik er ook niet van maken, Weinig visie en vooral veel beroerd beleid op verschillende terreinen. En dan wordt Rutte3 dus ingehaald door alle dieptepunten met sowieso twee parlementaire enquetes (gaswinning en toeslagen).

Maar waar ik me meer druk over maak is het kabinet Rutte4. Indien Rutte3 al vrij betekenisloos voorbij trekt, wat voor ambitie blijft er dan voor de vierde versie over? In welke samenstelling krijg je een kabinet als je coalitie-partners (PvdA, D66) laat bungelen en laat opdraaien voor impopulaire maatregelen. En erger, wat maakt dat Rutte de aangewezen man is voor problemen die gaandeweg zijn opgedaan? Veel problemen op justitie, milieubeleid, toeslagen, rechtszekerheid, studiefinanciering maken dat er andere keuzes blijkbaar beter moeten of iig anders, dus van Rutte wordt een correctie gevraagd op beleid ingezet door Rutte. Ik zie hem die visie niet hebben, laat staan de juiste bagage meebrengen.

Ik vrees dat Rutte4 een kabinet wordt dat alleen bestaat voor correctiewerk van Rutte1-3 waarbij de premier duidelijk over zijn uiterste houdbaarheid gaat... en uiteindelijk struikelt.

* Delerium hoopt op een sterke coalitie met tegengas. CU eruit en PvdA en/of GL erbij voor samenspel met D66

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18
De vraag is ook wat je nu eigenlijk precies verwacht. Van welk kabinet kun je wel een waslijst met hoogtepunten opsommen?

Daarnaast heb ik nu ook niet bepaald de indruk dat je een VVD-stemmer bent, dus de kans is sowieso al groot dat je zaken die het kabinet aanpakt niet snel als een hoogtepunt zult duiden.

• Helixes
Arrne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 00:03:
De vraag is ook wat je nu eigenlijk precies verwacht. Van welk kabinet kun je wel een waslijst met hoogtepunten opsommen?

Daarnaast heb ik nu ook niet bepaald de indruk dat je een VVD-stemmer bent, dus de kans is sowieso al groot dat je zaken die het kabinet aanpakt niet snel als een hoogtepunt zult duiden.
Tja.

Ik denk dat Kok, bijvoorbeeld, in de 8 jaar dat hij premier was, veel meer heeft bereikt dan Rutte. Dat is nog maar twee premiers geleden.

- Euthanasiewetgeving;
- Gedoogbeleid softdrugs;
- Homohuwelijk;
- Succesvolle stimulering van participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt;
- Hervorming WW;

Ik kan nog even door gaan. Dat was écht progressief. Er werd toen - met VVD als belangrijke partner - gespijkerd aan een goed fundament onder de Nederlandse bodem. Dat kan ik van de kabinetten-Rutte niet bepaald zeggen...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

polthemol

Moderator General Chat
Delerium schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:15:
[...]
Ik zie hem die visie niet hebben, laat staan de juiste bagage meebrengen.
dit vind ik dus niet kunnen hoor. Je kunt Rutte van heel veel dingen beschuldigen in zijn leven als premier, maar het is zeer onterecht om hem te linken met zaken als visie :P De man heeft er alles aan gedaan om zo visieloos in het leven te blijven als mogelijk

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Ik vrees dat Rutte4 een kabinet wordt dat alleen bestaat voor correctiewerk van Rutte1-3 waarbij de premier duidelijk over zijn uiterste houdbaarheid gaat... en uiteindelijk struikelt.

* Delerium hoopt op een sterke coalitie met tegengas. CU eruit en PvdA en/of GL erbij voor samenspel met D66
Correctiewerk? Vanuit een nieuw kabinet Rutte? Wat heb jij gerookt? :+

Serieus. Ik denk dat we geen correctiewerk hoeven te verwachten aangezien Rutte al heeft aangegeven ook trots te zijn op zaken onder zijn bewind. Ongeacht wat hij zoal roept, want hij roept wel meer zonder daar actie/consequentie aan te verbinden.

Ik vermoed dus dat, enigszins afhankelijk van de coalitie die gevormd gaat worden, het gewoon oude wijn in oude zakken blijft. Al weet ik niet wat erger is; dat er niets zal veranderen of dat hij ondanks alle dieptepunten en de nog steeds aanwezige negatieve trends nog altijd zoveel stemmen weet te vergaren.

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 08:50

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Helixes schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Tja.

Ik denk dat Kok, bijvoorbeeld, in de 8 jaar dat hij premier was, veel meer heeft bereikt dan Rutte. Dat is nog maar twee premiers geleden.

- Euthanasiewetgeving;
- Gedoogbeleid softdrugs;
- Homohuwelijk;
- Succesvolle stimulering van participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt;
- Hervorming WW;

Ik kan nog even door gaan. Dat was écht progressief. Er werd toen - met VVD als belangrijke partner - gespijkerd aan een goed fundament onder de Nederlandse bodem. Dat kan ik van de kabinetten-Rutte niet bepaald zeggen...
Allemaal leuk en aardig, maar onder Kok liep de staatsschuld weer enorm op.. Dat is onder Rutte weer een beetje in bedwang gekomen.

Dat er daarvoor bezuinigd moest worden is jammer maar logisch.. Al had er (misschien) op een aantal zaken minder bezuinigd mogen worden..

On-topic:

Onder Rutter is Nederland gewoon een heel stabiel land geworden waar er steeds meer samenwerking is tussen Links en Rechts waar imo niks mis mee is.

[Voor 8% gewijzigd door DutchHammer op 12-03-2021 10:57]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

DutchHammer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:55:
On-topic:

Onder Rutter is Nederland gewoon een heel stabiel land geworden waar er steeds meer samenwerking is tussen Links en Rechts waar imo niks mis mee is.
Een stabiel land geworden of een stabiel land gebleven?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 08:50

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

drooger schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Een stabiel land geworden of een stabiel land gebleven?
Land was inderdaad al vrij stabiel door Balkenende, maar onder Rutte is het nog wel stukken stabieler geworden.. Beide hebben ons land in ieder geval zeer goed door de kredietcrisis geholpen waarbij Rutte het land weer netjes op de rit kreeg en zorgde voor buffers voor een volgende crisis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:07

Sorcerer8472

Mens sana?

Delerium schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:41:
Dus vandaar de open vraag: wat voor positiefs zal Rutte3 hebben gebracht dat we ons blijvend herinneren?
De afsluiting van het gas? Dat is meer ondanks Rutte en niet dankzij. En het zuinige beleid met daardoor meerdere gebroken verkiezingsbeloftes (van meer blauw op straat beloven tot uiteindelijk zuinigen op politie) heeft wellicht uiteindelijk juist negatieve gevolgen voor velen gehad. En hoeveel euro's hou jij nou meer onder de streep over door dit beleid?

Het zwalken van afschaffen van de dividendbelasting naar het uiteindelijk verhogen ervan is ook een onbegrijpelijke keten van gebeurtenissen (geheime afspraken met partijen als Shell, Philips etc. blijven staan trouwens).

Ook het stikstofdebacle is veroorzaakt door deze partijen: het CDA nam het voortouw in onrealistische maatregelen waarvan iedereen vooraf heeft afgeraden dit te doen en heeft gewaarschuwd voor grote problemen (Raad van State). Uiteindelijk hebben met name grote boeren hiervan geprofiteerd, want de CDA is er voor de grote boeren, niet de kleine. Door dit slechte beleid heeft een milieu-organisatie uiteindelijk handhaving kunnen afdwingen via de rechter. Door het beeld dat de coalitie telkens geslaagd neerzet wordt links als de boosdoener neergezet, terwijl deze situatie absoluut niet was voorgekomen als linkse partijen het land hadden geregeerd. Een opkoop-beleid van boerderijen was er dan ws geweest, limieten op zeer grote stallen, maar de kleine boer had er geen last van gehad waarschijnlijk (weet je niet zeker natuurlijk, maar veel partijen zijn juist tegen kleinschaligere "menselijkere" veehouderij).

Al het positieve dat is gebeurd is ondanks de coalitiepartijen, niet dankzij. Ik wil er ook even op wijzen dat heel veel (linkse) partijen in oktober/november juist hebben aangedrongen op corona-maatregelen. Als daar toen naar was geluisterd hadden we nu niet constant in de shit gezeten met een R getal van rond de 1 en continu een hoog niveau besmettingen, maar hadden we een laag niveau gehad icm R van rond de 1 en dus meer ruimte voor versoepelingen en tests.

Intussen zie je dat grote bedrijven milieumaatregelen willen invoeren maar dat niet doen omdat de overheid over een jaar misschien regels invoert waarbij de uitstoot nog eens 10% lager moet zijn waardoor je je investering kunt weggooien. Er is geen langetermijnstrategie of -visie waar je op kunt bouwen.

Hoe iemand nog achter het financiële en sociale beleid van deze baggercoalitie kan staan is mij een volledig raadsel. Ik hoor graag nog welke positieve punten er echt zouden zijn :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:07

Sorcerer8472

Mens sana?

Mandera schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:01:
Voor corona:

- Uit het dal van de vorige crisis opgeklomen naar een super stabiele economie
- Meeste burgers hadden geen last van de overheid, vrijheid blijheid in Nederland, stabiliteit
- Een kabinet dat het, in mijn ogen, helemaal niet verkeerd deed

Tijdens corona:

- Legio pogingen in het begin om niet te veel overbodige gekke maatregelen in te voeren totdat het volk/oppositie er om begon te schreeuwen ("ik kan niet zeggen als MP: je moet dit en je moet dat")
- Enorme daadkracht door direct de portomonee te trekken voor getroffen bedrijven en zelfs ZZP'ers die normaliter nergens recht op hebben
- Relatief snel de economie weer heropenen in de zomer
Ik durf te zeggen dat een linksere coalitie dit beter zou hebben geregeld. Ook is juist door terughoudend te zijn met sluitingen eind vorig jaar de situatie zo nijpend geworden dat men nu te laat was en we nu met de gebakken peren zitten.

Alle andere dingen die je noemt zie ik als zaken die elk ander kabinet ook waren gebeurd en die ook niet per se te maken hebben met de regering.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Helixes
DutchHammer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar onder Kok liep de staatsschuld weer enorm op.. Dat is onder Rutte weer een beetje in bedwang gekomen.

Dat er daarvoor bezuinigd moest worden is jammer maar logisch.. Al had er (misschien) op een aantal zaken minder bezuinigd mogen worden..
Erm. Nee?

Gerrit Zalm zat juist boven op de overheidsuitgaven (zie ook: Zalmnorm). De schuld was 207mrd in 1992, en 224mrd in 2000. Dat komt neer op een daling ten opzichte van het BBP van 72,8 naar 49,4% (bron)

Ik heb werkelijk geen idee waar je deze notie vandaan hebt....
Polderen is al sinds de jaren '80 onderdeel van het Nederlandse bestel. Dat is niet iets wat Rutte heeft geïntroduceerd. In bredere zin herken ik dat Rutte goed is in het doordrammen van VVD standpunten binnen de coalitie, en weinig geeft om de mening van de oppositie zolang hij er mee weg kan komen.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:59
DutchHammer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Land was inderdaad al vrij stabiel door Balkenende, maar onder Rutte is het nog wel stukken stabieler geworden.. Beide hebben ons land in ieder geval zeer goed door de kredietcrisis geholpen waarbij Rutte het land weer netjes op de rit kreeg en zorgde voor buffers voor een volgende crisis.
Netjes door de crisis geholpen noem je dat. Volgens mij wordt juist NU pas echt duidelijk wat de gevolgen zijn van dat doorgeslagen bezuinigingsbeleid of moet ik zeggen afbraakbeleid. Op tal van vlakken komen problemen steeds duidelijker naar voren zoals gezondheidszorg, jeugdzorg, onderwijs en het politieapparaat. Om nog niet te spreken over zaken als de toeslagenaffaire. Daarnaast hanteert Rutte wat betreft klimaat- en stikstofproblemen een strategie van uitstellen en wegkijken. Tot slot komen ook steeds meer berichten binnen over de doorgeslagen autoriteit van Rutte zoals een groot aantal vriendjes op de kieslijst of zijn handelen wat betreft WOB verzoeken in zondag met Lubach.

Blijft over de coronacrisis die hij wellicht niet rampzalig heeft aangepakt maar ook verre van foutloos. Daarbij heeft Rutte 3 natuurlijk ook echt wel wat kleine overwinningen geboekt en valt natuurlijk corona en al het beleid Rutte niet persoonlijk aan te rekenen. Toch vind ik dat je niet kunt spreken van hoogtepunten. Dit land is juist zijn stabiliteit in rap tempo aan het verliezen en daar is de VVD met Rutte voorop echt wel deels verantwoordelijk voor. Het feit dat er ook steeds meer partijen in de kamer komen is tekenend dat Rutte weliswaar groot is maar dat er meer dan genoeg opvattingen zijn hoe het anders (en beter) kan.

Wat mij persoonlijk het meest verontrust is dat we over 4 jaar een vergelijkbaar topic krijgen. Met de huidige peilingen lijkt een CDA + VVD + huppeldepup coalitie niet onaannemelijk en dat betekend (min of meer) een voortzetting van het huidige conservatieve beleid. Ik ben zelf van mening dat met progressieve uitdagingen zoals een veranderende digitale economie, corona en klimaat een progressief beleid het enige logische antwoord is. Helaas gaan we dat dus voorlopig niet krijgen. De enige winst is dat als Rutte over 4 jaar mogelijk stopt als premier en de schade van zijn beleid nog groter is dan nu dat de VVD mogelijk in 1 klap grotendeels verdwijnt van het politieke podium.

• Lordy79
  • Laatst online: 21:25

Lordy79

Fundamentalist

Even ingaand op de vorige post...
Wat als er geen VVD zou zijn? Waar zouden de ca 35 zetels dan naar toe gaan?
Ik denk een flink aantal naar CDA. PVV en Fvd gaan samen misschien naar 35-40 en wordt de grootste maar zal dan ook niet regeren.
D66 krijgt er ook wat bij. En fvd en ja21 ook.

Uiteindelijk krijg de dan denk ik een CDA D66 gl PvdA CU coalitie met Wopke als premier en ik denk dat er dan niet bar veel verandert.

Wat dat betreft denk ik dat als je echt iets anders wilt op de SP, pvdD, Ja21 of SGP moet stemmen. Als men niet om al deze partijen heen kan krijg je ander beleid.
Omdat PVV en FVD uitgesloten worden en de kleine nieuwkomers er ook een paar pakken hou je momenteel 120 werkbare zetels over dus als er 45 gaan naar 4 bovengenoemde partijen gaan wordt de formatie interessant.
Ik ben benieuwd of VVD, CDA, D66 en PvdA de 76 zetels halen. Zo ja zal dat t wel worden en zo nee moeten ze de ChristenUnie of GL meepakken. In dat geval zullen CU of GL relatief veel kunnen meepakken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

polthemol

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:50:
Even ingaand op de vorige post...
Wat als er geen VVD zou zijn? Waar zouden de ca 35 zetels dan naar toe gaan?
Ik denk een flink aantal naar CDA. PVV en Fvd gaan samen misschien naar 35-40 en wordt de grootste maar zal dan ook niet regeren.
D66 krijgt er ook wat bij. En fvd en ja21 ook.

Uiteindelijk krijg de dan denk ik een CDA D66 gl PvdA CU coalitie met Wopke als premier en ik denk dat er dan niet bar veel verandert.

Wat dat betreft denk ik dat als je echt iets anders wilt op de SP, pvdD, Ja21 of SGP moet stemmen. Als men niet om al deze partijen heen kan krijg je ander beleid.
Omdat PVV en FVD uitgesloten worden en de kleine nieuwkomers er ook een paar pakken hou je momenteel 120 werkbare zetels over dus als er 45 gaan naar 4 bovengenoemde partijen gaan wordt de formatie interessant.
Ik ben benieuwd of VVD, CDA, D66 en PvdA de 76 zetels halen. Zo ja zal dat t wel worden en zo nee moeten ze de ChristenUnie of GL meepakken. In dat geval zullen CU of GL relatief veel kunnen meepakken.
de SP kun je afschrijven op dat gebied: zeer EUsceptisch (laten we het anti-EU noemen) dus die gaan ons als land niet zo helpen. De VVD/CDA hun koers momenteel is al ene die vooral gericht is op het vervelende jongetje uithangen in de EU, maar men doet nog dingen. De SP is heel wat extremer daarin.

Ik denk dat een groot/sterk D66 key gaat zijn, samen met Groen-Links hun groei die doorzet. Dan ben je in ieder geval verzekerd van klimaatbeleid. CU zal altijd wel links/rechts buigen. Ze noemen het enerzijds verantwoordelijkheid nemen, anderzijds: die partij hun aantal zetels is het meest stabiele in het universum zowat :P Ze moeten dus wel willen ze ook maar iets kunnen doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Kunnen we het hier bij de hoogtepunten houden? We hebben immers een waslijst aan topics voor de negatieven waar alle kritiek kan. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Helixes
Okee, laat ik nog iets positiefs zeggen dan.

Ik denk dat de voorbereiding van de overheid voor de Brexit redelijk is verlopen. Ik wil niet zeggen dat Nederland een belangrijke rol heeft gehad in de uitkomst van de onderhandelingen. Maar, even los van die rare pandemie van de laatste maanden, is de impact voor Nederland - tot nu toe - redelijk beperkt gebleven.

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik kan voor mij 1 positief punt bedenken
De belasting is voor mijn inkomenniveau wel wat verlaagt. het is alleen jammer dat allen andere instanties en bedrijven dachten mooi dan kunnen wij onze prijzen flink verhogen waardoor je er per saldo misschien zelf op achteruit gegaan bent.
oh ja
en het omlaag gooien van de maximum snelheid ivm de stikstofcrisis.
bespaard toch aardig wat brandstof ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee