Toon posts:

Nieuwe systeem, rode cpu led blijft branden, verder niks

Pagina: 1
Acties:

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 17:22
Beste,

Afgelopen week heb ik onderstaande onderdelen in huis gehaald om een systeem van te bouwen. Vanmorgen alles in elkaar gezet, maar een rode cpu led op het moederbord blijft branden en er verschijnt niks op het scherm. Ik heb een andere (750W) voeding geprobeerd, maar zelfde probleem, dus dat is alvast uitgeruled.

Nu zat ik te denken om de CPU in een ander systeem dat ik heb te zetten om te zien of de CPU niet DOA is. Anders zou het moederbord overblijven als probleemgeval.

Maar voordat ik m'n andere systeem overhoop trek, leek het mij verstandig om onnodige schade bij al het gesleutel te voorkomen door hier even te vragen of de componenten die ik besteld heb uberhaupt kans van samenwerken hebben. Misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Moederbord: GiBy Z390 AORUS PRO WIFI Z390
CPU: Intel Core i9-9900KF 3600 1151V2 BOX
Geheugen: D464GB 3200-16 Vengeance LPX bk K2 COR

Het modelnummer van het geheugen stond in ieder geval in het supported tabelletje van het moederbord.

Als grafische kaart wilde ik de onboard HDMI connector gebruiken.

Het CPU doosje geeft aan "Discrete Graphics Required", voor de zekerheid heb ik nog even een videokaart die ik had liggen in het moederbord gestoken, maar zelfde probleem: rode cpu led blijft branden en er gebeurd niks.

Zien jullie misschien een voor de hand liggend probleem alvorens ik mijn bestaande werkende systeem open ga trekken om verder te debuggen? :)

[Voor 5% gewijzigd door Engineer op 18-02-2021 16:47]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:33
Je cpu heeft geen igpu, dus je kan de interne HDMI header niet gebruiken.

Je hebt of een cpu Onder F nodig, of een videokaart.

Als je een gpu erin doet wordt de interne HDMI uitgezet en moet je scherm aan de gpu gehangen worden.

[Voor 55% gewijzigd door 99ruud99 op 18-02-2021 16:49]

• Engineer
Zoiets vermoedde ik al inderdaad, maar dan had m'n losse videokaart dat probleem moeten oplossen lijkt me?

Ik had het scherm op deze videokaart aangesloten inderdaad.

Moet de videokaart misschien verplicht in het bovenste PCI-E slot? Of maakt dat niet uit? Ik zag er niks over op het moederbord staan iig. Het bovenste slot was wat krap qua ruimte. - Geprobeerd, hielp niet.

Zou dit mogelijke videokaart probleem uberhaupt de cpu-led zo doen laten branden?

Ik heb de setup ook nog even los op de ESD zak van het moederbord gestart, zelfde probleem, dus kortsluiting op de kast is het niet. Ook nog de 4-pins cpu power connector geprobeerd ipv de 8-pins (leek me sterk dat dat het zou zijn maar je weet maar nooit :) ), en de geheugenbankjes op andere posities en afzonderlijk van elkaar geprobeerd.. Er blijft weinig anders over dan dat het moederbord of cpu stuk is denk ik.

[Voor 99% gewijzigd door Engineer op 18-02-2021 17:52]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Heeft het bord biosversie F9? Zo niet dan gaat een 9900KF niet werken.

• Engineer
Ik ga het dadelijk checken (mits het zonder op te starten te vinden is).

Ik heb zojuist de nieuwe i9 cpu in een oud systeem gezet, en windows begint gewoon met booten (loopt wel vast halverwege maar komt wrs door oud moederbord/verkeerde settings).

M'n oude Intel i7-9700K cpu op het nieuwe moederbord gezet, zelfde symptoon: cpu led blijft branden. Het lijkt me dat een i7 cpu sowieso had moeten werken ongeacht bios versie?

Anders ga ik maar het moederbord retour doen als DOA.

Edit: Ik kan geen bios versie vinden, ik heb maar een mailtje naar de webshop gedaan voor een vervanging.

Nog bedankt voor het meedenken iig!

Edit2: Probleem gevonden.. https://i.imgur.com/QaADK9e.jpg

[Voor 18% gewijzigd door Engineer op 18-02-2021 19:50]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:44
Ja socket schade, Daar heb je geen garantie op helaas

• Engineer
Ik vrees er voor.. Bewijst maar weer, altijd direct foto’s maken na ontvangst, en alles goed checken, alvorens iets met de spullen te doen. Fingers crossed dat het alsnog goed gaat komen zonder nog eens 180,- neer te moeten leggen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee