• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een aanzienlijke erfenis gekregen die onder een tweetrapsmaking valt waarbij ik geen substantiële (>5000 per jaar) schenkingen mag doen. Dit wil zeggen: ik ben de eerste trap en mag het geld gebruiken en vervreemden (dingen ervan kopen waardoor het geld naar een andere eigenaar gaat). Ik moet wel een compleet aparte financiële administratie bijhouden die ik jaarlijks doorgeef aan de mensen die het geld na mij erven (de tweede trap dus). Nu is het zo dat ik niet geïnteresseerd ben om de erfenis aan hen te laten en ik zelf geen kinderen heb of wil. Het geld mag dus opgemaakt worden in mijn leven. Alles wat er overblijft als ik doodga gaat naar de tweede trap (een achterneef). Ik mag het geld niet in mijn testament opnemen.

Nu is het natuurlijk al erg vervelend dat ik een tweede administratie bij moet gaan houden en dat mijn achterneef jaarlijks in mijn nek mag staan hijgen wat ik met het geld aan het doen ben. Hij heeft ook ineens een enorm voordeel bij mijn dood wat ook vreemd is, des te meer omdat hij dus precies weet wat hij krijgt mocht ik vroeg sterven.

Nu zou ik bijvoorbeeld een mooi huis willen kopen van deze erfenis. Dit gaat dan echter wel in die aparte financiële administratie en dat betekent dat als ik doodga maar mijn partner nog leeft dat mijn achterneef haar het huis uit kan zetten omdat dit nu van hem is.

Ik heb wel het recht om het geld te vervreemden, maar niet middels een schenking. Ik wil sowieso al mijn dagelijkse kosten uit de erfenis gaan betalen en mijn eigen inkomen sparen/investeren. Ik zou wel een mooi huis willen kopen, maar dus wel met zekerheid dat mijn partner daar ook kan blijven wonen tot zij dood is. Een truc die ik bedacht had is om een huis te kopen samen met mijn partner van ons eigen geld + maximale hypotheek en dit dan te verhuren aan mijzelf om dit te betalen uit de erfenisrekening.

Mag dit? Hebben jullie nog andere creatieve manieren om het geld te vervreemden richting mijn eigen administratie die binnen de voorwaarden vallen?

De relatie met mijn achterneef interesseert mij niet en behalve het schenkingsverbod en de verplichting het restant na te laten aan die neef zijn er geen restricties voor zover ik begrijp. Maar vervreemde zaken die goed vast te leggen zijn zoals een huis of auto vallen binnen die tweetrapsadminstratie.

Winsten gemaakt het erfvermogen worden trouwens aan de erfenis toegevoegd, dus als ik het allemaal zou beleggen en er is meer over dan ik uitgeef tijdens mijn leven kan ik die winst niet nalaten aan iemand anders behalve mijn neef.

Belangrijke edit:
Ik ga natuurlijk deze complexe casus uitgebreid bespreken met een notaris en andere experts. Ik vind het wel fijn om zelf ook al wat invalshoeken in zo'n gesprek te kunnen hebben. Ook zijn veel details en familierelaties gefingeerd om de privacy enigzins te beschermen.

[Voor 9% gewijzigd door Grotbewoner op 18-02-2021 16:06]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dure auto kopen? Ze hebben bij Porsche en Tesla wel mooie elektrische modelletjes voor veel geld en je bespaart de komende jaren met die auto's wel benzine en belastingen...

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 16:54

g0tanks

Moderator CSA
Kan je niet afspreken met je achterneef afspreken dat hij nu x% krijgt en dan afstand doet van de rest?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Grotbewoner
PeaceNlove schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:47:
Dure auto kopen? Ze hebben bij Porsche en Tesla wel mooie elektrische modelletjes voor veel geld en je bespaart de komende jaren met die auto's wel benzine en belastingen...
Dure auto's interesseren me weinig. Ik vind het vervelend dat dit fortuin mij een beetje naar een soort "spend it all"-filmsterrenleven duwt terwijl het op termijn voor onzekerheid voor mijn partner kan zorgen omdat deze ook aan zo'n leefstijl gewend zal raken en dit plotseling allemaal voorbij kan zijn als ik vroegtijdig overlijd. Of dat er te veel vermenging van eigen vermogen en erfvermogen is en mijn partner dan voor een flinke rechtzaak staat met mijn neef.

Aan de andere kant heb ik geen zin om niks met het geld te doen. Daarom ben ik op zoek naar een uitweg waarbij ik zo veel mogelijk op de een of andere manier overhevel naar mijn normale financiële administratie met zo min mogelijk risico voor mijn partner later.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

PeaceNlove schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:47:
Maar vervreemde zaken die goed vast te leggen zijn zoals een huis of auto vallen binnen die tweetrapsadminstratie.
Zoals ik het lees zou die bolide dus naar de achterneef gaan, mocht TS voortijdig aan zijn eindje komen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:37
Simpel toch. Je betaalt alle niet kapitaalgoederen ermee. Dat is dus inclusief jouw deel van de hypotheekrente lasten (maar niet de aflossing!). Je hoeft dus geen huurconstructie op te tuigen.

Een beetje huishouden spendeert met gemak 30k-60k per jaar. Jouw deel is (iets meer dan) de helft dus je kunt jaarlijks echt wel 15k-30k er doorheen branden zonder dat je ook maar iets speciaals doet.

• Grotbewoner
Rukapul schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:53:
Simpel toch. Je betaalt alle niet kapitaalgoederen ermee. Dat is dus inclusief jouw deel van de hypotheekrente lasten (maar niet de aflossing!). Je hoeft dus geen huurconstructie op te tuigen.

Een beetje huishouden spendeert met gemak 30k-60k per jaar. Jouw deel is (iets meer dan) de helft dus je kunt jaarlijks echt wel 15k-30k er doorheen branden zonder dat je ook maar iets speciaals doet.
Daarmee consumeer ik maar een klein deel van de erfenis voor ik dood ben, zelfs al betaal ik de kosten voor mijn partner erbij.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Daarmee consumeer ik maar een klein deel van de erfenis voor ik dood ben, zelfs al betaal ik de kosten voor mijn partner erbij.
Dan is het inderdaad wel een aanzienlijke erfenis, nice!

Maar vrees dat er dan niet een makkelijke oplossing is. Je kan dan lekker luxe gaan leven, maar dan is het straks wel over voor je partner als je eerder komt te overlijden. Maar goed... als jij straks alle vaste kosten betaald kan je partner hopelijk lekker sparen, en blijft dat risico enigszins beperkt.

En wellicht moet je eens een afspraak met de notaris of fiscalist maken, wellicht dat die inzichten hebben die wij niet hebben. Het is natuurlijk een redelijk uitzonderlijke situatie waar weinig mensen hier op het forum echt ervaring mee hebben.

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:52
[...]

Ik weet hier natuurlijk niets van af, maar zou het niet mogelijk zijn om het geld te gebruiken om een onzin bedrijf op te richten en jezelf (en je partner?) een stevig salaris toe te kennen?

• Grotbewoner
Hielko schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Dan is het inderdaad wel een aanzienlijke erfenis, nice!

Maar vrees dat er dan niet een makkelijke oplossing is. Je kan dan lekker luxe gaan leven, maar dan is het straks wel over voor je partner als je eerder komt te overlijden. Maar goed... als jij straks alle vaste kosten betaald kan je partner hopelijk lekker sparen, en blijft dat risico enigszins beperkt.

En wellicht moet je eens een afspraak met de notaris of fiscalist maken, wellicht dat die inzichten hebben die wij niet hebben. Het is natuurlijk een redelijk uitzonderlijke situatie waar weinig mensen hier op het forum echt ervaring mee hebben.
Ik ga ook zeker met een notaris afspreken. Ik wil echter wel tegen de geest van de erfenis in handelen en ik ga mij dus op grijs gebied bevinden. Ik moet dus een notaris vinden die én goed is en én louche genoeg is om mij hiermee te helpen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Mijn advies: Ga op zoek naar een goede notaris en fiscalist!
Laat je goed door hun informeren wat je wel / niet kan en mag doen.

Zelf geen ervaring met de tweetrapsmaking, maar wat ik net even gelezen heb, is het best lastige materie.

Succes

• Rukapul
[...]

Moet het geld op dan?

Lifestyle inflatie ligt dan op de loer. Met inderdaad het risico dat de partner terug moet schalen. De eigen inkomsten sparen helpt dan ook niet omdat het verschil te groot is.

Ik zie 2 opties:
• het geld gebruiken om geld te maken. Richt bijvoorbeeld een eigen onderneming waarbij de erfenis als lening wordt ingebracht. De winsten komen bij jezelf. Een eventueel faillissement ten laste van de erfenis. Ben je ultiem succesvol dan ben je zelf nog rijker dan eerst en heeft de achterneef een mazzeltje (de lening).

• een deal proberen te maken met de achterneef. Blijkbaar is het bedrag groot genoeg. Dan is het ook groot genoeg om expertise in te huren om dit juridisch vorm te geven. Het belang (zekerheid voor vriendin op termijn) lijkt me in beginsel gerechtvaardigd. Het niet hoeven voeren (en delen) van een administratie ook.

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 18:15
BastaRhymez schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:01:
Mijn advies: Ga op zoek naar een goede notaris en fiscalist!
Laat je goed door hun informeren wat je wel / niet kan en mag doen.

Zelf geen ervaring met de tweetrapsmaking, maar wat ik net even gelezen heb, is het best lastige materie.

Succes
Precies dit,
Gezien de aanzienlijke hoeveelheid geld, hoef en moet je hier niet op bezuinigen door je advies van een forum te halen.

• Grotbewoner
-ION- schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Precies dit,
Gezien de aanzienlijke hoeveelheid geld, hoef en moet je hier niet op bezuinigen door je advies van een forum te halen.
Ik ga dit ook zeker doen en hier rustig de tijd voor nemen, maar ik ben toch benieuwd naar de opties die men hier ziet. Vooral ook omdat ik al het gevoel had dat sommige professionals betrokken bij de erfenis niet op de mogelijkheden in dat grijze gebied in wilden gaan.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb hier weinig verstand van. Maar is het niet mogelijk dat jouw partner bepaalde diensten voor jou uitvoert waar ze een vergoeding voor krijgt? Dat je haar bijv. als persoonlijke assistente aanstelt met een riante vergoeding. Op die manier raak je het geld misschien niet op, maar bouwt zij wel een buffer op om te gebruiken mocht jij komen te overlijden.

Volgens mij zijn er ook zeker wel regelingen te treffen om te voorkomen dat je partner het huis uit gezet wordt zodra je achterneef het huis erft.

[Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2021 14:10]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20

Yucon

*broem*

Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:35:
De relatie met mijn achterneef interesseert mij niet
Misschien moest je je daar wel eens voor gaan interesseren, aangezien de sleutel om dit opgelost te krijgen ook daar ligt.

• Hielko
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Ik ga dit ook zeker doen en hier rustig de tijd voor nemen, maar ik ben toch benieuwd naar de opties die men hier ziet. Vooral ook omdat ik al het gevoel had dat sommige professionals betrokken bij de erfenis niet op de mogelijkheden in dat grijze gebied in wilden gaan.
Dat lijkt me ook heel verstandig van die professionals!

Maar ik denk dat de opties die je hebt beperkt zijn. Je kan al het geld opmaken, maar dat wil je niet. Als je het niet opmaakt dan is er aan het eind van de rit een heleboel geld over. Als je dat via allerlei schimmige constructies richting je eigen vermogen of het vermogen van je vrouw hebt laten gaan dan kan je er vergif op innemen dat op dat moment in een rechtszaak uitgevochten gaat worden, en er geen enkele zekerheid bestaat dat je dan niet alsnog tegen de problemen aanloopt die je wilt voorkomen (en is de kans natuurlijk groot dat de rechter een streep zet door je amateuristische constructies).
Yucon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Misschien moest je je daar wel eens voor gaan interesseren, aangezien de sleutel om dit opgelost te krijgen ook daar ligt.
Dat lijkt me ook. Als het gaat om een groot bedrag moet er toch ook een win-win situatie mogelijk zijn voor beide partijen (mits daar überhaupt ruimte voor is wettelijk gezien natuurlijk!). Immers je achterneef heeft nu een erfenis waar ie heel lang niks aan heeft en die mogelijkerwijs door jou opgemaakt wordt. Tegelijkertijd wil jij hem liever niet opmaken, maar een deel van het vermogen opzij zetten voor bijv. je partner.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Ik ga ook zeker met een notaris afspreken. Ik wil echter wel tegen de geest van de erfenis in handelen en ik ga mij dus op grijs gebied bevinden. Ik moet dus een notaris vinden die én goed is en én louche genoeg is om mij hiermee te helpen.
Waarom dat? Tegen de geest in is niet hetzelfde als illegaal. Een notaris die jij inhuurt om te vragen of er een manier is om deze regeling te omzeilen zonder tegen de afspraken in te gaan, kan jou daar gewoon antwoord op geven.

Misschien dat er zoals al aangegeven is een manier is om je achterneef afstand te laten doen in ruil voor x% van de erfenis. Zo niet, als je hieraan gebonden blijft, zou ik alvast een goeie samenwerking starten met een boekhoud(st)er die dit allemaal voor je kan gaan regelen, en een lekker luxe huurappartement betrekken. Mocht het geld dan nog niet opgaan, dan doe je er een flinke leasebak bij (bijv. een splinternieuwe Tesla met alles erop en eraan) en hoef je de rest van je leven niet meer te koken. Is dat niet genoeg, dan huur je een poetsvrouw en een butler in.
Duur leven is heel makkelijk.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 15:00
Nu ben ik wel benieuwd om wat voor bedrag (ballpark) het gaat. Meer dan een miljoen?

En idd, wellicht een constructie waarbij je je vrouw in dienst kan nemen voor een aanzienlijk bedrag.

• Yucon

Yucon

*broem*

mwa schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:25:
Nu ben ik wel benieuwd om wat voor bedrag (ballpark) het gaat. Meer dan een miljoen?

En idd, wellicht een constructie waarbij je je vrouw in dienst kan nemen voor een aanzienlijk bedrag.
.. die dat geld dan weer vervolgens volledig stort in een levensverzekering op het leven van TS waardoor ze na zijn overlijden alsnog genoeg geld overhoudt.

Al vind ik dit nog steeds plan B. Plan A is met de neef te gaan praten.

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:39
Maakt dat voor de vraag van TS uit? Ik zou echt oppassen met bedragen noemen op openbare fora.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 15:00
SpelFaut schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Maakt dat voor de vraag van TS uit? Ik zou echt oppassen met bedragen noemen op openbare fora.
Nee, helemaal niks. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

• Hielko
Yucon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:27:
[...]

.. die dat geld dan weer vervolgens volledig stort in een levensverzekering op het leven van TS waardoor ze na zijn overlijden alsnog genoeg geld overhoudt.

Al vind ik dit nog steeds plan B. Plan A is met de neef te gaan praten.
Al vraag ik me af in hoeverre dat mogelijkheden biedt. Over het algemeen is er voor nabestaanden weinig tot geen ruimte om af te wijken van een testament.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Prima toch. Het is blijkbaar een heleboel meer dan dat je nu hebt. Dan is elk extraatje - extra. Elke eigen cent wordt opgepot. Bijvoorbeeld in huis + levensverzekering.

Huur uit de erfenis een administratiekantoor in, gooi elk bonnetje over de muur.

Elke cent die over is na overlijden: prima toch? Jouw leven is tien keer zo makkelijk geweest, wat er over blijft moet je niet boeien of dat nu 50K of vijftig miljoen is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gwystyl
  • Laatst online: 23:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik vraag me af hoe je zoiets netjes kan afbakenen. TS krijgt nu x bedrag op zijn rekening gestort, en moet één of andere verantwoording/administratie gaan bijhouden om op een gegeven moment (misschien pas over 30 tot 40 jaar) een y bedrag aan die achterneef uit te kunnen betalen.
Stel dat hij nu op een tip van hier ingaat en de rente van zijn hypotheek betaalt, maar niet de aflossing. Hoe maak je dan inzichtelijk dat inderdaad de rente van de erfenis is afgegaan, maar de aflossing niet? Moet je het dan op verschillende rekeningen zetten en alle uitgaven verantwoorden? Als je het namelijk beschouwt als deel van het totale vermogen van TS, kan achterneef misschien nog een juridische procedure aangaan om de hoogte van zijn erfenis te maximaliseren.

Ik kan me ook voorstellen dat het geld niet op hoeft, maar ook zeker niet hetzelfde hoeft te blijven. Achterneef heeft op het moment van overlijden toch geen recht op datzelfde x bedrag, maar op het bedrag dat overblijft van wat TS er mee gedaan heeft?

Al met al lijkt me dit hele complexe materie, waar ik zeker mee naar een notaris/jurist zou gaan, en me goed zou laten informeren over de (on)mogelijkheden van het schuiven met potjes e.d.

• Rukapul
[...]

Dat verbaast me niets op basis van hoe je het hier insteekt. Alleen het woord vervreemden al...

Later formuleer je het al heel anders wat niet als insteek heeft een ander te benadelen maar om specifieke risico's en nadelen te adresseren. Dan zijn professionals een stuk meer genegen mee te werken.

Idem voor de relatie met de achterneef. Lompe uitlatingen houd je beter voor je met mensen met wie je (of je nabestaanden) op enig moment serieus zaken moeten doen.

Overweeg dus ook dat bonnetje voor de personal coach.

Overigens valt inderdaad een deel van het risico met een levensverzekering af te dekken. Je kunt hoge bedragen tegen lage premie verzekeren op jonge leeftijd. Uiteraard moet de partner de premie voldoen, maar dat kan met gift op basis van bespaarde kosten (niet uit de erfenis uiteraard).

• Grotbewoner
Rukapul schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Dat verbaast me niets op basis van hoe je het hier insteekt. Alleen het woord vervreemden al...

Later formuleer je het al heel anders wat niet als insteek heeft een ander te benadelen maar om specifieke risico's en nadelen te adresseren. Dan zijn professionals een stuk meer genegen mee te werken.

Idem voor de relatie met de achterneef. Lompe uitlatingen houd je beter voor je met mensen met wie je (of je nabestaanden) op enig moment serieus zaken moeten doen.

Overweeg dus ook dat bonnetje voor de personal coach.

Overigens valt inderdaad een deel van het risico met een levensverzekering af te dekken. Je kunt hoge bedragen tegen lage premie verzekeren op jonge leeftijd. Uiteraard moet de partner de premie voldoen, maar dat kan met gift op basis van bespaarde kosten (niet uit de erfenis uiteraard).
Uiteraard druk ik mij voorzichtiger uit in een professionele relatie, ik wou het verhaal hier juist zo zwart-wit mogelijk weergeven omdat het al complex genoeg is. Daarbij heb ik de toon flink aangezet. Ik heb geen hekel aan mijn achterneef, maar hij is een vreemdeling voor me.

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:23
De overledene had vast goede bedoelingen, maar zo'n constructie gebruiken voor twee familieleden die niet nauw verwant zijn is vragen om problemen en ruzies.

Weinig serieuze eerste ingeving: je vrouw een casino laten starten op Bermuda en daar alles vergokken :*)

@Rukapul Vervreemden is niets anders dan uitgeven, je verwart het met ontvreemden.

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kan je mij de constructie toelichten? Ik ken deze niet, maar ben erg gefascineerd door je casus. Wat zijn de exacte voorwaarden? Je geeft aan dat je van alles kunt kopen, maar als je een huis koopt, dat bij overlijden je neef dan erfgenaam is. Geldt dat voor alle goederen die uit de erfenis worden gekocht?

Dingen die zo in mij opkomen nu:
- Goederen leasen.
- Vermogen onttrekken via een rechtspersoon (lees jijzelf). Waarom 3 Euro betalen voor een blok kaas bij de supermarkt als je ook een blok kaas kunt kopen bij je eigen 'winkel' voor 30 Euro.

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Uiteraard druk ik mij voorzichtiger uit in een professionele relatie, ik wou het verhaal hier juist zo zwart-wit mogelijk weergeven omdat het al complex genoeg is. Daarbij heb ik de toon flink aangezet. Ik heb geen hekel aan mijn achterneef, maar hij is een vreemdeling voor me.
In dat geval kun je toch "gewoon" een wat luxer leven gaan leiden en als jouw einde gekomen is dan gaat de rest naar die vreemdeling. Ben blij met het feit dat je al die jaren een luxe leven hebt kunnen leiden en anderen rondom jou heen daar ook van hebben kunnen profiteren. Er is toch helemaal geen reden om koste wat kost met 0 te eindigen of om er alles aan te zetten om het geld, tegen de geest van de erfenis, bij iemand anders te laten landen.

• Wilke
  • Laatst online: 07:24
TS post in dit topic al meer informatie dan misschien heel handig is.

Als je dit topic leest kun je eenvoudig zien dat het op zijn minst om een bedrag met 7 cijfers moet gaan, en afhankelijk van hoe je moet lezen dat levenslang betalen van alle normale lasten daar niet echt een deuk in zou slaan, behoort 8 tot de mogelijkheden.

Anyway, tijd voor TS om The Testament van Grisham eens te lezen? Bevat misschien wel ontopic lessen :P

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Volgens mij zijn er best wel creative professionals te vinden hiervoor. Mossack Fonseca is misschien een naam om te Googlen ;)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:52:
[...]
Dure auto's interesseren me weinig. Ik vind het vervelend dat dit fortuin mij een beetje naar een soort "spend it all"-filmsterrenleven duwt terwijl het op termijn voor onzekerheid voor mijn partner kan zorgen omdat deze ook aan zo'n leefstijl gewend zal raken en dit plotseling allemaal voorbij kan zijn als ik vroegtijdig overlijd. Of dat er te veel vermenging van eigen vermogen en erfvermogen is en mijn partner dan voor een flinke rechtzaak staat met mijn neef.
Wat ik sowieso zou doen, is 'n levensverzekering ten gunste van m'n partner nemen, ter hoogte van het bedrag dat de erfenis is, en de premie ervan betalen uit die erfenis. Als je dan (voortijdig) overlijdt, kan je partner het volledige bedrag van de erfenis zo aan je achterneef betalen en kun jij uitgeven wat je wilt.

Je moet zelf weten tot welke leeftijd je die verzekering door wil laten lopen.

No good deed goes unpunished.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26

dr.lowtune

Deugt niet

Sharkware schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:23:
[...]

In dat geval kun je toch "gewoon" een wat luxer leven gaan leiden en als jouw einde gekomen is dan gaat de rest naar die vreemdeling. Ben blij met het feit dat je al die jaren een luxe leven hebt kunnen leiden en anderen rondom jou heen daar ook van hebben kunnen profiteren. Er is toch helemaal geen reden om koste wat kost met 0 te eindigen of om er alles aan te zetten om het geld, tegen de geest van de erfenis, bij iemand anders te laten landen.
Dat is ook niet zijn punt. Zijn punt is vooral dat hij er mogelijk een mooi huis van wil kopen om met z'n partner te leven, maar als hij vroegtijdig overlijdt, dan bestaat het risico dat de tweede trap z'n partner het huis uit zet omdat het huis niet naar de partner mag gaan (indien gekocht met geld van de erfenis).

Ik denk dat je hier een expert bij nodig hebt. Eerste ingeving die ik heb (en niet gebaseerd op gedegen kennis van zaken) is om eens te kijken naar het opzetten van meerdere (vastgoed) bedrijven met een holding...Maar misschien is dat wel domme praat :+ Bottomline: raadpleeg een expert.

Edit: wat @Ardana zegt klinkt eigenlijk ook wel als een verstandig idee. Zou waarschijnlijk ook het probleem rondom een mooi huis wel oplossen..

[Voor 5% gewijzigd door dr.lowtune op 18-02-2021 15:36]

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:51
Sharkware schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Ik weet niet of de TS wel op 0 wil eindigen, maar ik snap wel dat als je nu "gewoon" een (extreem) luxe leven gaat leiden, er een risico is bij overlijden van de TS. Dan zouden de nabestaanden na een jaar (of 5, 10, 30) ineens niks meer van die levensstijl kunnen overhouden, omdat alles wordt doorgeschoven naar de volgende erfgenaam.

Vergeet ook niet dat idd die achterneef nu baat heeft bij het overleiden van TS, lijkt me zelf ook wel een creepy idee :X

Ik denk zoals meerderen hier al schreven dat contact zoeken met een expert én de achterneef (hoe oud is die eigenlijk, maakt ook nogal uit natuurlijk) de beste optie is.

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
dr.lowtune schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Dat is ook niet zijn punt. Zijn punt is vooral dat hij er mogelijk een mooi huis van wil kopen om met z'n partner te leven, maar als hij vroegtijdig overlijdt, dan bestaat het risico dat de tweede trap z'n partner het huis uit zet omdat het huis niet naar de partner mag gaan (indien gekocht met geld van de erfenis).

Ik denk dat je hier een expert bij nodig hebt. Eerste ingeving die ik heb (en niet gebaseerd op gedegen kennis van zaken) is om eens te kijken naar het opzetten van meerdere (vastgoed) bedrijven met een holding...Maar misschien is dat wel domme praat :+ Bottomline: raadpleeg een expert.
Misschien op het verkeerde been gebracht door onderstaande:
Ik vind het vervelend dat dit fortuin mij een beetje naar een soort "spend it all"-filmsterrenleven duwt...
Stalensnuitje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:35:
[...]
Ik weet niet of de TS wel op 0 wil eindigen, maar ik snap wel dat als je nu "gewoon" een (extreem) luxe leven gaat leiden, er een risico is bij overlijden van de TS. Dan zouden de nabestaanden na een jaar (of 5, 10, 30) ineens niks meer van die levensstijl kunnen overhouden, omdat alles wordt doorgeschoven naar de volgende erfgenaam.
Verdomme, ik krijg bijna medelijden met hem, dat hij zo'n pak geld geërfd heeft. ;)

Voordat ik dadelijk een shit-load aan commentaar over me heen krijg: Mijn reactie was misschien (lees: zeker) gechargeerd. Volgens mij komt het scenario vaker voor als bv. één ouder deel sterft en het andere ouder deel hertrouwd (zonder in een testament duidelijk afspraken te maken). Zoals anderen al aangegeven hebben kan een notaris hier waarschijnlijk het beste mee helpen. Ik verwacht ook niet dat die binnen de kaders van de wet er dan moeite mee heeft om tegen de geest van de erfenis te werken.

[Voor 36% gewijzigd door Sharkware op 18-02-2021 15:44]

• dr.lowtune
  • Laatst online: 23:26

dr.lowtune

Deugt niet

Sharkware schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Misschien op het verkeerde been gebracht door onderstaande:

[...]
Die spend-it-all snap ik ook niet zo heel goed, het feit dat het kan, betekent niet dat het hoeft (maar goed, zo denk ik :P )

• Grotbewoner
Verder schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:08:
Kan je mij de constructie toelichten? Ik ken deze niet, maar ben erg gefascineerd door je casus. Wat zijn de exacte voorwaarden? Je geeft aan dat je van alles kunt kopen, maar als je een huis koopt, dat bij overlijden je neef dan erfgenaam is. Geldt dat voor alle goederen die uit de erfenis worden gekocht?

Dingen die zo in mij opkomen nu:
- Goederen leasen.
- Vermogen onttrekken via een rechtspersoon (lees jijzelf). Waarom 3 Euro betalen voor een blok kaas bij de supermarkt als je ook een blok kaas kunt kopen bij je eigen 'winkel' voor 30 Euro.
Ik kan dat wel maar ik wil een beetje oppassen dus ik beperk me tot de standaardclausules die in zulke constructies zitten, fingeer de familierelaties en laat flink wat complicerende details weg.

In principe geldt het dat de neef alles erft wat er over is van de erfenis. Ook winsten. Ik mag wel de erfenis gebruiken om bijvoorbeeld een keuken in mijn eigen huis te bouwen, maar dan wordt het dus ingewikkeld op het moment dat ik sterf want dan is in principe een deel van de meerwaarde die ik met die keuken geschapen heb van mijn neef. En je moet elk jaar rapporteren wat je met het geld gedaan hebt. De keerzijde is dus een hoop administratieve rompslomp en onzekerheid voor mijn nabestaanden (alleen partner waarschijnlijk) voor gedeelde goederen. Ik heb mezelf ook in de lange rechtsgeschiedenis van deze constructies verdiept en er is heel vaak heel veel gezeik :P, vaak bij overlijden van de eerste trap.

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]
Vergeet ook niet dat idd die achterneef nu baat heeft bij het overleiden van TS, lijkt me zelf ook wel een creepy idee :X
Ergens ook vreemd dat dergelijke constructies mogen. Was dit niet specifiek de reden dat je niet zomaar een levensverzekering op willekeurig iemand anders af mag sluiten?

edit: hoewel, als ik er over nadenk is het niet anders dan wanneer het om je eigen erfenis gaat. Als je ruzie met je kinderen hebt is het dezelfde situatie.

[Voor 15% gewijzigd door Yucon op 18-02-2021 15:40]

• Grotbewoner
Ardana schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Wat ik sowieso zou doen, is 'n levensverzekering ten gunste van m'n partner nemen, ter hoogte van het bedrag dat de erfenis is, en de premie ervan betalen uit die erfenis. Als je dan (voortijdig) overlijdt, kan je partner het volledige bedrag van de erfenis zo aan je achterneef betalen en kun jij uitgeven wat je wilt.

Je moet zelf weten tot welke leeftijd je die verzekering door wil laten lopen.
Dit lijkt me wel een goede optie waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Ik zal hem meenemen in de beraadslaging, dank.

• Grotbewoner
[...]

Dit vind ik zelf ook niet fijn. Vooral omdat ik verplicht ben om jaarlijks precies in kaart te brengen hoeveel mijn dood hem waard is.
Ik denk zoals meerderen hier al schreven dat contact zoeken met een expert én de achterneef (hoe oud is die eigenlijk, maakt ook nogal uit natuurlijk) de beste optie is.
Als neef eerder sterft gaat de erfenis naar zijn kinderen (die nog meer vreemdeling zijn dan mijn neef maar dus wel inzicht krijgen in het grootste deel van mijn financiën). Als die ook sterven dan bestaat de constructie niet meer, voor zover ik begrijp.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Dit lijkt me wel een goede optie waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Ik zal hem meenemen in de beraadslaging, dank.
Raadpleeg wel eerst even een expert of dat de juiste optie is. Levensverzekering of niet, als je achterneef dan eigendom krijgt van je huis hóeft hij het niet te verkopen (voor welk bedrag dan ook) en zou hij ook puur om dwars te zitten alsnog je partner uit het huis kunnen zetten en dan óok nog eens met het geld van die levensverzekering (die betaald is met het erfenisgeld) kunnen lopen.

Hoe dan ook heb je gewoon sowieso het geld om een notaris, financieel adviseur, accountant en indien nodig advocaat in te huren. Doe dat ook, want zelfs al gaat er een deel naar je neef, je wil gewoon waterdicht hebben dat je eigen nabestaanden in ieder geval geen problemen krijgen hiermee. Mocht je het voor elkaar krijgen om het geld op een legale manier jouw eigen geld te maken dan is dat mooi, maar zo niet dan is dat het belangrijkste.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bestaat de mogelijkheid om de achterneef af te kopen? Want dat zou ik ook echt onderzoeken. Buiten dat ik het ook 'n redelijke constructie vind: ieder de helft van de erfenis en als vrienden uit elkaar.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
los van alle vast interssante fiscale trucjes: alles (wat over is) jaarlijks in 1x op de roulettetafel gooien (zwart/rood).
bij winst heeft je partner hetzelfde bedrag voor zichzelf, bij verlies je achterneef niks.
uitgaande dat je (net iets minder dan) de helft van de jaren wint, kan je op die manier wel een zak geld bij je partner krijgen.

winsten behoren toe aan de achterneef

[Voor 7% gewijzigd door dyrc op 18-02-2021 15:53]

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-03 19:06
Een deal sluiten met je neef is uitgesloten? Zou je bijvoorbeeld bereid zijn de hele constructie op te heffen voor 1/4 van het bedrag?

[Voor 50% gewijzigd door CMos op 18-02-2021 15:51]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe moet je idd "de boekhouding" bijhouden van je financiën, voor zover ze tot de erfenis behoren.

Maar het is al gezegd: je wil naar een notaris, het liefst een die gespecialiseerd is in erfrecht, en waar ook nog een jurist/advocaat aan gelieerd is. Dit is zulke specifieke materie, daar hoort een maatwerktraject bij.

Wise enough to play the fool

• rdbruin
  • Laatst online: 23-03 14:08
dyrc schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:48:
los van alle vast interssante fiscale trucjes: alles (wat over is) jaarlijks in 1x op de roulettetafel gooien (zwart/rood).
bij winst heeft je partner hetzelfde bedrag voor zichzelf, bij verlies je achterneef niks.
uitgaande dat je (net iets minder dan) de helft van de jaren wint, kan je op die manier wel een zak geld bij je vrouw krijgen.
Strikt genomen moet de TS dan de winst afdragen aan de achterneef. Aangezien de winst is behaald met geld vanuit de erfenis.
Bijzondere en complexe constructie.

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06:34
Ardana schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:48:
Bestaat de mogelijkheid om de achterneef af te kopen? Want dat zou ik ook echt onderzoeken. Buiten dat ik het ook 'n redelijke constructie vind: ieder de helft van de erfenis en als vrienden uit elkaar.
Precies dit, neef blij want krijgt eerder een flinke som geld. Jij blij omdat je geen verantwoording hoeft af te leggen, je nabestaanden geen zorgen hebben en je niet bang hoeft te zijn dat je achterneef je om laat leggen :+

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Uiteraard de meest dikke PC kopen :)
Grotbewoner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:39:
bijvoorbeeld een keuken in mijn eigen huis te bouwen, maar dan wordt het dus ingewikkeld op het moment dat ik sterf want dan is in principe een deel van de meerwaarde die ik met die keuken geschapen heb van mijn neef.
Voor keuken en badkamer e.d. bestaan standaardafschrijvingstermijnen. Die gebruiken ze bij Verkoop onder voorwaarden (aankoop huis met terugverkoopverplichting). Als je in de tussentijd dan het huis verbetert, dan is daar weer een afschrijving op. Dus als je nog 20 jaar woont na verbouwing, dan is er niet meer te betalen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
<knip> Oordelende opmerkingen én dergelijke smileys mag je achterwege laten.

Dit soort specialistische vragen hebben toch geen enkele zin hier, gratis advies van mensen die de exacte voorwaarden niet kennen en die er onvoldoende verstand van hebben.

[Voor 34% gewijzigd door Ardana op 18-02-2021 16:15]

• NoepZor
  • Laatst online: 06:36
Ik zou ook mogelijkheid tot afkoop nakijken en dat hoeft echt niet voor de helft. In theorie kun jij alles verbrassen en blijft je neef met lege handen achter. Stel dat hij genoegen neemt met 20% (of whatever voor een bedrag), dan heb jij je vrijheid, je partner heeft zekerheid en je neef weet ook waar ie aan toe is (plus heeft gegarandeerd geld).

De wijzen komen uit het Oosten!

• Yucon

Yucon

*broem*

NoepZor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:13:
Ik zou ook mogelijkheid tot afkoop nakijken en dat hoeft echt niet voor de helft. In theorie kun jij alles verbrassen en blijft je neef met lege handen achter. Stel dat hij genoegen neemt met 20% (of whatever voor een bedrag), dan heb jij je vrijheid, je partner heeft zekerheid en je neef weet ook waar ie aan toe is (plus heeft gegarandeerd geld).
Als ik het hele verhaal zo lees is TS zelfs al geholpen als hij het voor 80% af zou kopen mits hij de rest vrij kan besteden. Of 90%. Het lijkt alsof TS veel moeite voor relatief weinig geld aan het doen is.

• Reptile209
  • Laatst online: 07:17

Reptile209

- gers -

Yucon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Als ik het hele verhaal zo lees is TS zelfs al geholpen als hij het voor 80% af zou kopen mits hij de rest vrij kan besteden. Of 90%. Het lijkt alsof TS veel moeite voor relatief weinig geld aan het doen is.
Hoger inzetten: het is een variant op de Pirate Game. Als TS dreigt alles op te maken - op een manier die voor de tweede trap niet meer terug te draaien is - dan krijgt hij niets. Dus moet de tweede trap dan genoegen nemen met elke afkoopsom > 0, aangenomen dat hij een rationele piraat is O-)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 16:32

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

<knip> Aanzetten tot illegale zaken of geweld is niet toegestaan. Tevens: de huiskamer is 'n paar deuren verderop.

[Voor 98% gewijzigd door Ardana op 18-02-2021 17:01]

• Yucon

Yucon

*broem*

Reptile209 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Hoger inzetten: het is een variant op de Pirate Game. Als TS dreigt alles op te maken - op een manier die voor de tweede trap niet meer terug te draaien is - dan krijgt hij niets. Dus moet de tweede trap dan genoegen nemen met elke afkoopsom > 0, aangenomen dat hij een rationele piraat is O-)
ik had het eigenlijk over TS. Die moet in gedachten ook even afscheid van een deel van het geld nemen, en dat is mogelijk ook een drempel waar hij overheen moet.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 19:26
Ik had nog niet eerder van deze constructie gehoord. Wat een ellende krijg je zo van een erfenis!
Ik volg het even omdat ik benieuwd ben of een deal sluiten met de neef legaal is. Het gaat tenslotte tegen het testament van de overledene in.
Maar ik neem aan dat neef ook liever n miljoen nu heeft, dan 2n miljoen over misschien 40 jaar.

Alternatief: koop een boot! En dat kan je zo gek maken als je zelf wilt.
YouTube: MANGUSTA 108 SUPERYACHT FOR SALE - WALK THROUGH VIDEO.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03 18:56

Ryan1981

Je ne sais pas

Wat een luxeprobleem.

Eerste constructies die in mij op komen, minder per week gaan werken, extra pensioen opbouwen, mooie levensverzekering afsluiten waar je partner goed beter van wordt (wel oppassen voor het zwarte weduwe probleem :P) Investeren in bedrijven die het weer goed gaan doen zodra de corona achter de rug is. Zo veel mogelijk huren/leasen,

En uiteraard als echte tweaker, een mooie PC aanschaffen :P

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:18
Ach...ik weet niet wat jou relatie tot de persoon is waar je van geerft hebt? Of de relatie van je achterneef tot die persoon?

Maar gezien het zo'n hoog bedrag is...gun een ander ook wat en probeer geen constructies te bedenken om het maar zoveel mogelijk uit te geven zodat hij niks krijgt.

Wat hier eerder aangegeven is, ga in overleg, kijk of je het kunt afkopen. Pak bvb 1/3e van het geheel. Zo te horen hou je dan zelf meer dan genoeg over en ben je van al het overige gezeik af.

https://wren.co/join/Devian

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-03 08:37
Het komt op mij over alsof OP alles nogal in het negatieve trekt. Hij erft een hele hoop geld en maakt zich zorgen om de administratieve rompslomp? Zijn partner gaat de komende jaren heerlijk genieten van deze erfenis, maar hij maakt zich nu al zorgen over wat er gebeurt als hij overlijdt en zij het huis uit moet?

Ga lekker genieten, besteed de administratie uit en betaal dit uit de erfenis. Mocht er nog iets over zijn als je overlijdt (en je partner leeft dan nog) gaat het naar de achterneef. Nou en, dat is precies datgene wat de persoon die het jouw heeft nagelaten wilde.

Hattrick: Thorgal Eagles

• KatirZan
  • Laatst online: 23:09

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Niet om het even maar....volgens mij gaat hier iets niet helemaal conform de regelgeving :+

Een tweetrapstestament (en bijbehorende erfenis) word normaliter opgesteld om de langstlevende erfgenaam de controle te laten behouden over de verdeling van de erfenis. Deze constructie (inclusief de bijbehorende opvullegaat) word alleen gebruikt om erfbelasting zo laag mogelijk te houden. Niet om eventuele erfgenamen uit te sluiten van hetgeen zij recht op hebben.

Wat er gebeurd in een tweetrapstestament is dat de langstlevende erfgenaam/partner tot enige erfgenaam benoemd word. De legaten of andere erfgenamen worden dan onterft tot het moment van overlijden van de eerste erfgenaam.

Volgens mij, maar hier dien je echt contact met een notaris over te hebben, kan je dit geld gewoon aanwenden ter aankoop van een woning. Voor zover ik kan terugvinden in de mij beschikbare documentatie kan de andere legaat geen aanspraak maken op deze woning, gezien dit niet onder de originele erfenis viel.

Het beste advies wat hier gegeven kan worden is dat je contact opneemt met een notaris. Preferabel de notaris welke het testament heeft uitgesproken. En het eerdere advies over een fiscalist gaat niet op, de erfbelasting komt immers 100% op jou naam te staan, aangezien jij de eerste trede bent.

[Voor 5% gewijzigd door KatirZan op 18-02-2021 16:46]

Wabbawabbawabbawabba

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Ik denk dat de OP in dit boek e.e.a. kan nalezen:
https://assets.budh.nl/op...de_notariele_praktijk.pdf

Omdat er inderdaad allerlei regels verbonden zijn aan wat je wel en niet mag/kan doen (vruchtgebruik, winsten etc).
Enkel experts, oftewel (gespecialiseerde!) notarissen kunnen hier echt iets over zeggen.
de vraag "hoe kan ik op een legale manier maximaal geld onttrekken aan deze erfenis" is geen vreemde vraag om te stellen en zal een goede notaris zeker aan mee willen werken. Sommige (specialistische!) vermogensbeheerders zullen hier wellicht ook nog wel wat mee kunnen.

Belangrijk is om niet de goedkoopste maar de beste partij te kiezen voor advies.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:03

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat is er mis of aan de hand als die neef straks een hoop spullen danwel geld krijgt? Alles is vergankelijk.
Laat jouw partner/vrouw gewoon de spullen kopen/bekostigen die ze wil houden na jouw overlijden, en doe gewoon wat je leuk vind met de erfenis. Je hoeft het niet op te maken. Koop een auto, ga op vakantie, volg een cursus, en so what als er straks miljoenen overblijven? Dan heb je het toch leuk gehad? Hoeft geen wrok bij te zijn, zeker niet na je dood.

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-03 18:13
He bah dit is het regeren na je dood principe. Verschrikkelijk lijkt mij dat, ongeacht de hoogte van het bedrag. Nu komen er ineens belangen bij kijken bij een vroege dood (kort gezegd). Het is voornamelijk de administratie rompslomp die je bij moet gaan houden. Het geld geeft dan geen vrijheid, maar resulteert eerder in een gouden kooi.
Ik zou, zoals Ardana ook al benoemde, een akkoord proberen te sluiten met de achterneef voor een x%. Hij heeft het dan eerder (tijd=geld) en jij voelt je weer vrij.

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:15
Nogmaals, laat je voor een specialist voorlichten.

Het zou namelijk zelfs zo kunnen zijn dat je een akkoord treft voor nu een bepaald % voor beide waarna (na jouw dood?) de achterneef alsnog aanspraak kan maken op het restant als jullie overeenkomst strijdig is met de erfenisbepaling / erfwet. Dat wil je echt niet

Andersom is het ook mogelijk dat bepaalde bepalingen in het testament strijdig met de wet zijn, dan heb je wellicht meer mogelijkheden dan je overleden familielid je heeft toebedeeld.

Nogmaals, de specialist is je vriend (en niet de eerste beste notaris)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
noslen schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:36:
He bah dit is het regeren na je dood principe. Verschrikkelijk lijkt mij dat, ongeacht de hoogte van het bedrag. Nu komen er ineens belangen bij kijken bij een vroege dood (kort gezegd). Het is voornamelijk de administratie rompslomp die je bij moet gaan houden. Het geld geeft dan geen vrijheid, maar resulteert eerder in een gouden kooi.
Ik zou, zoals Ardana ook al benoemde, een akkoord proberen te sluiten met de achterneef voor een x%. Hij heeft het dan eerder (tijd=geld) en jij voelt je weer vrij.
Hij had ook gewoon de erfenis kunnen weigeren hoor. Ik zie niet in wat er mis is met eisen stellen bij een erfenis. Dit hele topic is daarentegen ethisch gezien natuurlijk extreem twijfelachtig, los van het juridische. Wat ook blijkt uit het feit dat TS stelt dat hij een voldoende louche notaris zoekt omdat de andere niet echt interesse leken te hebben om hem te helpen rond de eisen van de erfenis te gaan.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:43
Hoge Levensverzekering op jouw naam, betaald met eigen geld. Kun je in principe bijna al je zelfverdiende geld aan besteden. De rest van je zelfverdiende geld sparen en investeren.

Alle andere uitgaven via geld erfenis betalen. Inclusief alle investeringen. Jouw partner aan eind van de rit spaargeld en uitkering levensverzekering, neef de rest.

En voor het overige kun je je leven leven zoals je maar wil.administratie is simpel, twee rubrieken voor je zelfverdiende geld al het andere is erfenis.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:27
'nadeel' van levensverzekering is dat dit bij de meeste maar kan tot 75.

Het probleem van vrouw/vriendin die dan ineens op straat gegooid wordt blijft dan nog, indien hij overlijd oo 75.1jaar

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Toch even een titel-fix doorgevoerd.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
Moet je gemaakte winst ook terugboeken? Zo niet:

- koop op een goed moment een berg bitcoins, en verkoop het op een ander goed moment. Als het om een behoorijk bedrag gaat, kun je ook een zinvol rendement krijgen voor je tijdsinvestering

- koop een straat huizen en verhuur deze. Van de huuropbrengst doe jij je leuke dingen. Kan in korte tijd ook leuk aantikken qua omzet.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:39

3DDude

I void warranty's

Doe eerst maar een biertje met de Neef dan.

Als die tof is, scheelt dat al als m ook wat gunt.
Verder kan je transparant zijn naar hem toe.. je zult wel moeten want je mag elk jaar zeggen hoeveel je nog waard bent zullen we maar zeggen.

En dan kijken wat de mogelijkheden zijn:
- Ga je of een deal maken met de neef hij 20% en jij 80% en dan klaar.
- Of geef je hem alternatief wachten tot jij kassie gaat - en alles op gemaakt hebt.

Het en en ander is een beetje afhankelijk van beiden hun leeftijd natuurlijk
Als de TS al 60 is, kunnen we verwachten dat die 80 -85 ish word voor die de pijp uit gaat.

En als de neef 20 is.. dan kan die op z'n 45ste wat verwachten.
Is die neef net zo oud als de TS sjah dan is de kans groot dat die dat geld nooit zelf gaat zien laat staan er lol van kan hebben.

Leuk man een jaarlijk overzichtje dat jij er dikke knaken door gejaagd hebt.. kan er niet zoveel mee (vanuit de neef gezien). En tegen de tijd dat hij het krijgt.. is die ook antiek.. lijkt me ook niet chill.

Dus ik denk. het beste dealtje maken met de neef allebei mooi percentage.. en dan heb je het nu.
geeft een hoop rust
en hoop minder gedoe (elk jaar, alles bijhouden, verantwoorden enz .. man man).

Ohja Disclaimer:
Rekening gehouden met het feit dat er geen info is of de neef of TS zelf al 'loaded' zijn. Kijk als die zelf al multi miljonair is en zegt joh het zal wel, kijk maar effe wat je doet; word het ook een ander verhaal :+

TS je mag het ook aan het goeie doel schenken, ik heb 2 armen :P

[Voor 15% gewijzigd door 3DDude op 19-02-2021 01:08]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Wat gebeurt er als die neef voortijdig overlijdt?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• KatirZan
  • Laatst online: 23:09

KatirZan

Wandelende orgaanzak

evilution schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 06:54:
Wat gebeurt er als die neef voortijdig overlijdt?
Dan gaat het naar zijn erfgenamen

Wabbawabbawabbawabba

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-03 18:54
Hoef worden meer achtergrond info voor de geïnteresseerde:

https://www.schootenadvie...akingen-in-het-testament/

Daarnaast het volgende:
Ik zou ook een administrate kantoor inschakelen die de administratie gaat doen.

Dan heb je ook een onafhankelijke derden, die de boeking houding bij houdt.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:43
badboyqxy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:31:
'nadeel' van levensverzekering is dat dit bij de meeste maar kan tot 75.

Het probleem van vrouw/vriendin die dan ineens op straat gegooid wordt blijft dan nog, indien hij overlijd oo 75.1jaar
Wanneer je tot 75 pakweg 15k per jaar weet te sparen, naast die levensverzekering, wat makkelijk moet lukken, dan is er alsnog geen probleem.

Het enige probleem ontstaat als TS gaat rentenieren

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Aangezien er verantwoording afgelegd moet worden gaan allerlei dingen met huizen kopen etc niet lukken, omdat dat registergoederen zijn. Uiteraard kun je wel van je eigen geld een (eigen) huis kopen, met geleend geld de boel opknappen, en dan verkopen voor eigen winst (flippen dus).

Verder kun je natuurlijk prima leven op dit geld, inclusief vriendin, die daardoor haar eigen euros kan sparen. Oh, en volgens mij zijn investeringen in jezelf ook betaalbaar hiervan.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nyfallio
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik zit met dezelfde vraag en situatie. Het gaat mij niet perse om het toe-eigenen van het geld, meer om het feit dat ik mijn erfgenamen (partner of veel verder weg (er zijn geen kinderen)) niet wil opzadelen met deze hel.

Grof gezegd: ik zou het geld dus graag uit die tweetraps halen. Het investeren in een huis zou op dit moment erg goed uitkomen. Maar ik wil niet dat verwachters hier vervolgens aanspraak op kunnen maken.
De reden van het forum is dezelfde als @Grotbewoner: het misschien grijze deel. Ik noem het liever gekscherend geld uit de tweetrapsconstructie persoonlijk wassen (in plaats van wit wassen).
Rukapul schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:53:

Wat is precies "kapitaalgoed"? En waarom niet de aflossing? Blijft het geld dan aan die tweetrap hangen?

@dr.lowtune noemde het ook al: stel je steekt het geld in een huis, je wilt niet dat verwachters dan nog aanspraak kunnen maken. Het is voor mij belangrijk om te weten welke regels er aan "verteren" gebonden zitten.
In mijn situatie heb ik recht op de vruchten van het bezwaarde vermogen. Tegelijkertijd zijn er 5 verwachters (ook onbekenden, geen familie) dus een "dealtje" is geen optie.
FreezeXJ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:49:
Aangezien er verantwoording afgelegd moet worden gaan allerlei dingen met huizen kopen etc niet lukken, omdat dat registergoederen zijn. Uiteraard kun je wel van je eigen geld een (eigen) huis kopen, met geleend geld de boel opknappen, en dan verkopen voor eigen winst (flippen dus).

Verder kun je natuurlijk prima leven op dit geld, inclusief vriendin, die daardoor haar eigen euros kan sparen. Oh, en volgens mij zijn investeringen in jezelf ook betaalbaar hiervan.
Weet je toevallig ook wat de reden is waarom dit met registergoederen niet gaat werken? Een huis: nee. Opknappen: ja. Wat is het verschil? En waarom?

Ik ga zeker met een expert praten als het geld er eenmaal is. Maar ik doe graag wat vooronderzoek. Topic heeft al veel inzichten opgegeven. Vandaar.

[Voor 3% gewijzigd door Nyfallio op 09-07-2021 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
Met betrekking tot registergoederen, lees de dissertatie hierboven.

Daarnaast, heb je de erfenis al aanvaard? Je kunt vooraf bepalen of het aantrekkelijker is om te aanvaarden of om in te zetten op de legitieme portie indien van toepassing. Daarvoor kun je door de tijd heen verschillende scenario's maken wat er verteerd kan worden en wie uiteindelijk door de tijd heen er beter van wordt.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 09-07-2021 18:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Zowel voor @Grotbewoner als @Nyfallio zou ik aanraden om in ieder geval een deel van het geld in jezelf te investeren. Volg cursussen die altijd veel te duur waren of reis naar je droombestemming.

Mogelijk slaat het financieel geen deuk in een pakje boter, maar die ervaring neemt niemand je meer af en is al heel snel goed besteed. Bovendien is het toch al snel een leuke meevaller als je er in ieder geval bijvoorbeeld je restaurantjes en je wintersport er mee betaalt.

Daarnaast zou je ook kunnen investeren in zaken die jou tijd besparen. Huur een schoonmaker in voor eens in de week of laat een boekhouder je administratie doen. Uiteindelijk is tijd meer waard dan geld, zolang je geld genoeg hebt :+

[Voor 36% gewijzigd door big bang op 09-07-2021 16:43]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 14:30
Eens met mijn voorganger. Ik weet niet of je van wereldreizen houdt maar daar kun je ook flink wat geld in kwijt. Of zelfs een sabbatical houden van een jaar en lekker gaan rondreizen (meerdere keren)? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:19
Ik ben wel benieuwd welke oplossing je gevonden/gekozen hebt @Grotbewoner .

• Grotbewoner
Slurf1 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:38:
Ik ben wel benieuwd welke oplossing je gevonden/gekozen hebt @Grotbewoner .
Nog geen. Ik wil ook niet te veel in details treden, helaas. Een optie is, om te verzekeren voor een hogere leefstijl, dat mijn partner een levensverzekering op mij neemt. Zo kan het geld wegstromen na mijn dood maar heeft mijn partner nog een smak uitbetaling, mogelijk om een huis over te nemen. Daarnaast maakt het ook de lastenverdeling iets eerlijker.

Het blijft veel gezeik.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Nyfallio schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:56:
Ik zit met dezelfde vraag en situatie. Het gaat mij niet perse om het toe-eigenen van het geld, meer om het feit dat ik mijn erfgenamen (partner of veel verder weg (er zijn geen kinderen)) niet wil opzadelen met deze hel.
Aanvaard de erfenis niet, probleem opgelost.

Kom op zeg. Ik kan me best voorstellen dat er heel wat bij komt kijken. Maar als het een "hel" is om het geld te krijgen, accepteer het dan gewoon niet.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:27
Ik het zo het idee dat TS teveel focust op het voorkomen dat de neef het geld krijgt bij eventueel overleiden.

Overlijden heb je zoiezo niet in de hand dit kan nog 40 jaar duren kan ook morgen zijn.

Ik zou gewoon een huis ervan kopen die past bij je levensstijl en daarnaast alle overige zaken betalen die geen tastbare waarde hebben verzekeringen/onderhoud/boodschappen/vakanties Ed.

Ondertussen zet je elke maand 500/750 euro per maand opzij van je eigen inkomsten. Er vanuit gaande dat je blijft werken natuurlijk.

Ondertussen schenk je elk jaar het maximale wat je kan schenken volgens testament van het huis naar jullie toe.

Na 20 jaar oid koop je dan het huis uit eigen vermogen / eventueel kleine hypotheek. Het geld wat dan weer in de erfenis komt gebruik je voor een grote verbouwing als senioren woning.(mits dat dan weer niet terugvloeit naar erfenis)

Zodoende heb je aan het einde van de rit je eigen huis nog en je eventueel neef nog een x bedrag.

Ik weet verder niet om wat voor bedrag het gaat dus puur theoretisch wat ik nu zeg indien bedrag toereikend genoeg is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

VW-Arjan

★★★★★

Geef je partner het vruchtgebruik op het huis.
Ook al is het dan van je neef kan ze er toch blijven wonen.

Heel ander iets.
Start een (vastgoed) bedrijf met je neef samen.
Dan heb je er allebei direct iets aan.
Wellicht is het nu nog een vreemdeling, het kan net zo goed je beste vriend worden toch?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:39

3DDude

I void warranty's

Nee hij wil geen contact met zn neef ik zei ^ terug al ga is biertje met hem doen.
kijk of je een dealtje kan maken, wat hij vind, hoe oud die is.
Is die neef veel ouder dan de TS kun je namelijk aannemen dat die er zelf geen bal aan heeft.

Is die neef zelf multimiljonair dan is het geld niet zo interessant enz enz.

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

3DDude schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:21:
Nee hij wil geen contact met zn neef ik zei ^ terug al ga is biertje met hem doen.
kijk of je een dealtje kan maken, wat hij vind, hoe oud die is.
Is die neef veel ouder dan de TS kun je namelijk aannemen dat die er zelf geen bal aan heeft.

Is die neef zelf multimiljonair dan is het geld niet zo interessant enz enz.
Vaak heeft het meerdere redenen als er in een familie totaal geen geciviliseerd contact meer is O-)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:27
Ts geeft aan dat de neef voor hem een vreemde is meer niet maw hij kent hem niet.

die neef zal naar ik aanneem door de notaris ook op de hoogte van de erfenis gebracht worden dus die zal er ook vanaf weten.

Andere optie is dus naar die neef stappen en zeggen Jo 50/50 dan zie ik af van tweetraps constructie? Aangezien 30K volgens ts maar een kleine proportie is.

Voordeel geen gezeik achteraf en alsnog leuk bedrag op de rekening. Nadeel wss dikke belasting aanslag.

Of misschien een optie stop het in vastgoed samen met je neef en deel de opbrengst/winst 50/50 . Als je dan overlijd gaat die 50 % van jouw naar je vrouw en blijft ze dus inkomsten hebben.

Degene die deze constructie bedacht heeft echt wat een gedoe.

[Voor 99% gewijzigd door Jan-man op 10-07-2021 13:06]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het je echt zoveel zorgen geeft kun je de erfenis toch verwerpen?

En als je de erfenis wel accepteert kan je vrouw toch veel sparen/beleggen omdat zij minder lasten heeft nu?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:23
Ik zou kijken of je toch een deel kan “uitbetalen” aan je achterneef.

Het totale bedrag is krijg ik de indruk hoog, wie weet maakt het niet eens uit om toch een deel naar onbekende achterneef te sturen (nu al..?).. Kan je misschien af van de constructie.

Lijkt mij ook geen fijn idee om te weten dat er ergens een (ver) familielid is die eigenlijk een soort van met (mogelijk?) afgunst je ooit lastig kan vallen. Zowel juridisch of in persoon..

Maar uiteraard even met een specialist praten!.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:25
Voor alle mensen die voorstellen om het op een deal te gooien met de tweede trap, het is maar zeer de vraag of dat kan.
Het testament is immers een juridisch bindende overeenkomst aangegaan door de overledene. Die kan een wijziging daarin niet meer goedkeuren, dus het is niet zomaar mogelijk dat anderen (de begunstigden) een overeenkomst sluiten die het testament teniet doet.

Ik ben geen expert, maar heb het zelf ook meegemaakt dat alle betrokkenen iets anders wilden dan vastgelegd in het testament, maar dat dat toch niet mogelijk was.

Maar TS en @Nyfallio hebben wel het geluk dat ze de beste financieel adviseurs en notarissen kunnen bekostigen uit de erfenis om dit zo goed mogelijk geregeld te krijgen.

• Nyfallio
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04-2022
Sissors schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:56:
Aanvaard de erfenis niet, probleem opgelost.

Kom op zeg. Ik kan me best voorstellen dat er heel wat bij komt kijken. Maar als het een "hel" is om het geld te krijgen, accepteer het dan gewoon niet.
Ik vraag me af of je wel gelezen hebt, of dat je zo vol zit met je aannames. Je had bijvoorbeeld niet hoeven te reageren. Het voegt werkelijk niets toe, sterker nog… ik vraag me af of je weet wat implicaties zijn van verwerpen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee