Toon posts:

Brexit: laptop UK collega ontvangen en wil nu terugsturen

Pagina: 1
Acties:

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Situatie: UK collega vertrokken, laptop ingeleverd en is opgestuurd naar NL, want daar zit IT, ik dus. Dit was voor de Brexit (December 2020). Nu is er een nieuwe collega, heb die laptop opgeschoond en bijv. Windows geüpdatet.

Moeten we nu invoerrechten cq btw gaan betalen voor een laptop die oorspronkelijk uit de UK komt als ik die terugstuur? En bijv een factuur voor maken? Wie heeft daar ervaring mee of informatie over? Ben ook aan het googlen, maar nog niet iets van toepassing kunnen vinden.

Speelt padel!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Quantor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:01:
Situatie: UK collega vertrokken, laptop ingeleverd en is opgestuurd naar NL, want daar zit IT, ik dus. Dit was voor de Brexit (December 2020). Nu is er een nieuwe collega, heb die laptop opgeschoond en bijv. Windows geüpdatet.

Moeten we nu invoerrechten gaan betalen voor een laptop die oorspronkelijk uit de UK komt als ik die terugstuur? En bijv een factuur voor maken? Wie heeft daar ervaring mee of informatie over? Ben ook aan het googlen, maar nog niet iets van toepassing kunnen vinden.
Die factuur zou je al moeten hebben als hij zakelijk is aangeschaft. Die kan je dus gebruiken om hem tax-free weer terug naar UK te sturen.

• Quantor
  • Niet online
Heb die laptop origineel wel in Nederland besteld en betaald, Dell BTO *build to order. Dus BTW is in Nederland betaald.

Nieuwe vraag: Wat is de beste oplossing met nieuwe laptops voor de UK in de toekomst? Want ik heb geen IT in de UK zitten om bijv een laptop te installeren/configureren. Laptops (e.d.) toch maar in de UK bestellen? Kan ik die dan wel heen en weer sturen? Of toch gewoon in NL bestellen en dan daarna toe sturen met een factuur van ons zelf?

Speelt padel!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:57
nieuwe laptops altijd aankopen in land van gebruik. Dan heb je allereerst al de juiste power plug erbij en geen gezeur met garantie bij defecten. Ook BTW aftrek kun je lokaal regelen.

• Quantor
  • Niet online
Den_S85 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:42:
nieuwe laptops altijd aankopen in land van gebruik. Dan heb je allereerst al de juiste power plug erbij en geen gezeur met garantie bij defecten. Ook BTW aftrek kun je lokaal regelen.
Met een Dell BTO krijg je ook gewoon de juiste plug erbij. En Pro Support garantie geldt voor heel Europa en ik neem aan dat ook de UK daarin blijft vallen na de Brexit.

Maar ok, dit is wel iets om over na te denken.

Speelt padel!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:11

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Voor reparaties heb je een speciale regeling:
https://www.gov.uk/guidan...port-to-process-or-repair

Als je die laptop trouwens gaat opsturen, doe dit niet met UPS. Ik heb zendingen die nu al sinds de eerste week van Januari in Eindhoven vast staan omdat UPS het niet aankan.

Bijzonder genoeg gaat alleen PostNL naar het VK goed op dit moment.. Het is één grote bende.
Quantor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:46:
[...]
Met een Dell BTO krijg je ook gewoon de juiste plug erbij. En Pro Support garantie geldt voor heel Europa en ik neem aan dat ook de UK daarin blijft vallen na de Brexit.
Dat is maar net welke definitie van Europa ze gebruiken. Ik zou er niet zo 1, 2, 3 van uit gaan.

[Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 18-02-2021 12:52]

Appeltaart is lekker!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05
Quantor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:01:

Moeten we nu invoerrechten cq btw gaan betalen voor een laptop die oorspronkelijk uit de UK komt als ik die terugstuur? En bijv een factuur voor maken? Wie heeft daar ervaring mee of informatie over? Ben ook aan het googlen, maar nog niet iets van toepassing kunnen vinden.
als je hem als RMA terugstuurd is er niets aan de hand. Dat zou men er vanuit moeten gaan dat alle belasitngen e.d. al een keer betaald zijn.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:11

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

rdfeij schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:49:
[...]

als je hem als RMA terugstuurd is er niets aan de hand. Dat zou men er vanuit moeten gaan dat alle belasitngen e.d. al een keer betaald zijn.
Zo te lezen moet je dat wel aanvragen. Mag ook in retrospect.

Appeltaart is lekker!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:09
Extra tip: Check even de voorwaarden van de vervoerder (PostNL/DHL/UPC/DPD/ enz).
Omdat een laptop een accu bevat, moet deze anders vervoerd worden.

Heb je de luxe om de laptop zonder accu op te sturen: Doen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Quantor
  • Niet online
Ter info, in het verleden, pre-corona, kwamen die UK collega's natuurlijk in persoon naar NL om zaken op te halen, maar dat zie ik voorlopig ook niet gebeuren.

Speelt padel!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:09
@Quantor Als zijn en/of jouw leidinggevende een verklaring kan uitgeven voor "noodzakelijke business trip", kan de persoon de hardware komen ophalen.

Meer een kwestie van willen en papierwerk regelen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Maar waarom zou je er überhaupt iets voor moeten betalen? Ik neem even aan dat het gewoon een bedrijfsgoed is dat naar een andere locatie verhuist. Als ik m'n laptop meeneem voor een businesstrip hoef ik toch ook geen kosten te betalen voor in- en uitvoer

/(bb|[^b]{2})/

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:36
Ik heb afgelopen week twee elektrische steps binnengekregen in VK vanuit Litouwen. Geen invoerrechten.
M`n complete inboedel van m`n bedrijf is verstuurd van NL naar VK. Er is niks gecontroleerd.
De goederenstroom is ook alweer op het niveau van voor 1 Januari.

• Quantor
  • Niet online
Blijkbaar gaat het ook niet over invoerrechten, maar ik begrijp vooral om BTW cq VAT.

Ik ga morgen met een collega via TNT proberen, via DHL lukt het blijkbaar niet om een zending naar de UK te versturen.

Speelt padel!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

D_Jeff schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:32:
@Quantor Als zijn en/of jouw leidinggevende een verklaring kan uitgeven voor "noodzakelijke business trip", kan de persoon de hardware komen ophalen.

Meer een kwestie van willen en papierwerk regelen.
Ik zou niet heel blij worden van een werkgever die me voor een laptop een dergelijke reis zou laten maken in deze tijden. Dat de regels er ruimte voor bieden wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Laptops kunnen prima verstuurd worden. Niks noodzakelijks aan dus aan zo'n reis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Quantor
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Ik zou niet heel blij worden van een werkgever die me voor een laptop een dergelijke reis zou laten maken in deze tijden. Dat de regels er ruimte voor bieden wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Laptops kunnen prima verstuurd worden. Niks noodzakelijks aan dus aan zo'n reis.
Vind ik ook. Maar natuurlijk in normale tijden komt zo iemand niet voor alleen een laptop.

Speelt padel!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee