Vraag

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-03 09:52
Goedemiddag allen,

Een bekende situatie voor velen ongetwijfeld: een puber die niet van Internet af te slaan is, gamen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat als het even kan.

Mijn netwerk bestaat uit genoemde router met 3 WiFi AP's (Ubiquiti Amplifi HD in bridge mode, Devolo Powerline adapter en een Ubiquiti Unifi AP). Via het home network en access profiles regel ik momenteel zijn internet toegang op basis van MAC adres. 2 van de 3 AP's hebben een 2.4 en een 5GHz netwerk, de router enkel een 2.4 voor alle IoT/huishoud apparatuur.

Omdat iOS zowel een publiek als privé MAC adres (per AP) kan hebben zit ik met meerdere MAC adressen per iDevice en dat maakt managing wat lastig ; ik zou graag een enkele "kill switch" willen hebben voor al zijn devices en denk dan aan het gebruiken van een guest WiFi.

En daar heb ik een vraag over.

Als ik zijn devices permanent blokkeer op het home network, heeft hij dan nog wel internet toegang via het guest WiFi? Als dat nl niet zo is ben ik min of meer verplicht alle WiFi passwords aan te gaan passen en hem enkel toegang te geven tot het guest WiFi.

Bedankt alvast voor alle info!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je een verkeerde weg probeert in te slaan, je gaat namelijk een strijd aan met een puber die over veel meer resources beschikt als jij. Hij heeft namelijk tijd en vriendjes. Persoonlijk zou ik het op een andere manier oplossen. Afhankelijk van het device kan je daar natuurlijk gewoon parental control opzetten, simpeler en veel beter te controleren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sudoku
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06-2021

Sudoku

sudo ku: command not found

Eens met @Frogmen

Maar, als je het toch wil proberen:
- op een iPhone kan je de WiFi Privacy optie uitzetten voor jullie netwerk. Dat betekent dat de iPhone op dat netwerk steeds hetzelfde MAC adres laat zien.
- de Fritz kan je zo inrichten dat alleen bekende MAC adressen worden toegelaten op het WLAN.
- vervolgens kan je in de Fritz instellen tijdens welke uren een device (MAC adres) gebruik mag maken van het internet, het kinderslot

Voor dat alles heb je geen guest WiFi nodig.

Maar een beetje inventieve en gemotiveerde puber vindt daar wel een weg omheen.

• Skyrunner
De WiFi privacy optie knop weet hij ook te vinden. Ik heb dan inmiddels ook een lijst van gebruikte MAC adressen die ik middels access profiles beperkt heb. Maar, en dat is mij even een mysterie, iedere keer weer presteert hij het om onder andere adressen toch op het netwerk te komen.

Daarom zou ik graag beperken tot 1 netwerk dat ik eenvoudiger kan beheren, een guest WiFi. Maar dan moet ik dus de wachtwoorden van de andere netwerken gaan veranderen.

Ouderlijk toezicht instellen op zijn eigen devices wordt, vrees ik, nog een veel grotere strijd. Maar het is een optie die ik achter hand kan houden.

• Sudoku

Sudoku

Skyrunner schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:50:
De WiFi privacy optie knop weet hij ook te vinden. Ik heb dan inmiddels ook een lijst van gebruikte MAC adressen die ik middels access profiles beperkt heb. Maar, en dat is mij even een mysterie, iedere keer weer presteert hij het om onder andere adressen toch op het netwerk te komen.[...]
Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heenpraten.....

Als je in de Fritz kiest voor Advanced view en je navigeert naar Wi-Fi - Security - Encryption dan zie je helemaal onderaan de pagina de optie Do not allow any new wireless devices.
Als je die optie activeert (en niet vergeet Apply aan te clicken) dan kunnen zich geen andere MAC adressen aanmelden dan je in het overzicht daarboven hebt staan.

Ik hoop dan maar dat jouw access points die instelling herkennen en honoreren........

Je kunt dan de iPhone van je zoon alleen met zijn vaste MAC adres toegang geven (het adres dat hij laat zien als je de WiFi privacy option voor jouw netwerk uit zet), de rest komt er dan niet in.

Als dat werkt: kinderslot instellen en klaar.

• Skyrunner
Helder, dank je!

• Sudoku

Sudoku

Een kickje.....

AVM heeft de MyFRITZ! app voor de smartphone (Android en iPhone).

Met de laatste update van die app kan je elk aangesloten apparaat op elk moment de toegang tot internet vanaf je LAN ontzeggen.

Dit kan misschien handig zijn voor @Skyrunner

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:02
Sudoku schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:36:
Een kickje.....

AVM heeft de MyFRITZ! app voor de smartphone (Android en iPhone).

Met de laatste update van die app kan je elk aangesloten apparaat op elk moment de toegang tot internet vanaf je LAN ontzeggen.

Dit kan misschien handig zijn voor @Skyrunner
Deels waar ;-)

Met iOS kan dat. Android nog niet maar dat zal ook niet lang meer duren lijkt me.

Dus als ik mijn pubers wil blocken moet ik mijn iPhone er bij pakken.

[Voor 7% gewijzigd door Edje040 op 29-04-2021 19:55]

FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee