Toon posts:

Advies gezocht omtrent mobo/cpu/ram combinatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
'oud' systeem upgraden i.v.m. system unstability (mobo/psu raken instabiel)

Wat mag het systeem gaan kosten?
De components moeten gebalanceerd zijn, geen fratsen zoals RGB e.d. Dus absoluut niet persé het goedkoopste, maar extra betalen voor onnodige features pas ik voor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
RTX2070, kast e.d.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
PSU, MOBO, CPU, RAM, Koeler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stabiel systeem. Hoeft niet te kunnen overclocken.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar een stukje advies m.b.t. Mobo/cpu/ram combinatie.

Mijn keuze ligt momenteel bij een B450 mobo zonder fratsen. Hierbij bij een gigabyte uitgekomen. Deze lijkt uit de doos al de 3600 te ondersteunen zonder bios upgrade (F1 BIOS wordt genoemd op de website van de fabrikant)

Dan de Ryzen 3600. Dit lijkt toch wel de sweetspot qua bang for buck. De X versie is niet veel beter, maar wel 20/30% duurder. 5000 Serie is helemaal nog overpriced... 3700x Levert ook niet veel meer op dan 2 cores...

Het RAM zie ik niet in de Ryzen compatible ram lijst staan, en ook niet op die van de mobo fabrikant... Echter betekent dat niet dat het ram niet werkt... Miscchien kunnen jullie daar een uitspraak over doen?
Het moet in ieder geval 32GB zijn (2x16 is prima) en ik las dat Ryzen 3600Mhz wel erg prettig vindt, maar misschien kunnen jullie daar ook nog wat in adviseren. Verder bevat dit ram de Samsung B-die, die volgens mij ook tot de beste combinatie behoort.

Dan qua koeling... Gewoon een lomp blok die zoveel mogelijk passief kan koelen tot er echt load gevraag wordt. :9

En de PSU het liefst een seasonic, i.v.m. hun premium componenten. Met passief koel mogelijkheid.

Het volgende tot nu toe uitgezocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Tray€ 179,85€ 179,85
1MoederbordenGigabyte B450M S2H V2€ 55,66€ 55,66
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,95€ 44,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 153,61€ 153,61
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,95€ 95,95
Totaal€ 530,02

Alle reacties

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-03 17:38
Met dit moederbord heb je geen upgrade pad meer. Zwaardere cpu zal de vrm waarschijnlijk niet mee overweg kunnen, geen PCI-e 4.0 en je RAM slots zitten vol.
Niks mis mee, het is immers een goedkoop bord. Maar wel iets om in je achterhoofd te houden mocht je in de nabije toekomst willen upgraden.

RAM is prima, je zou nog een paar tientjes kunnen besparen door 3200mhz te nemen.

Echt passief koelen zal de cpu koeler nooit doen, maar deze hoor je niet, ook niet onder load en hij is voldoende voor de Ryzen 3600. Goede ventilatie in de kast is natuurlijk ook een vereiste.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
Met Intel kun je 100 euro goedkoper uit zijn bij gelijke performance

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenAsus Prime B460M-A€ 83,90€ 83,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 84,74€ 84,74
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 428,74

• hoi3344
martyw schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:26:
Met Intel kun je 100 euro goedkoper uit zijn bij gelijke performance

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenAsus Prime B460M-A€ 83,90€ 83,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 84,74€ 84,74
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 428,74
Prijsverschil CPU is 40€. De rest win je door 16GB ram te pakken i.p.v. 32GB, terwijl 16GB in gamingsituaties tegenwoordig niet altijd meer voldoende blijkt. Ik waardeer jouw advies, maar het gaat toch echt een keer AMD worden dit keer ^.^ Daarnaast heeft de koeler 3 heatpipes i.p.v. 6. Dat zal een reductie zijn in heat spread. Verder heb ik geen ervaring met MSI voedingen, maar wel heel erg goede met Seasonic.
Baardhaas schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:13:
Met dit moederbord heb je geen upgrade pad meer. Zwaardere cpu zal de vrm waarschijnlijk niet mee overweg kunnen, geen PCI-e 4.0 en je RAM slots zitten vol.
Niks mis mee, het is immers een goedkoop bord. Maar wel iets om in je achterhoofd te houden mocht je in de nabije toekomst willen upgraden.

RAM is prima, je zou nog een paar tientjes kunnen besparen door 3200mhz te nemen.

Echt passief koelen zal de cpu koeler nooit doen, maar deze hoor je niet, ook niet onder load en hij is voldoende voor de Ryzen 3600. Goede ventilatie in de kast is natuurlijk ook een vereiste.
Klopt. Dit moederbord kan de 3600 gewoon aan. Ik begrijp ook dat je er geen zwaardere meer op kunt zetten, maar de 5000 serie ryzen is toch de laatste serie die dit moederbord gaat ondersteunen. Tegen de tijd dat er een andere CPU moet komen is er toch een ander moederbord nodig. PCI-e 4.0 geen interesse in en 32gb ram kun je jaren mee door, zonder dat dat een bottleneck gaat vormen, dus dat de ram slots vol zitten lijkt mij juist prima.

Je geeft aan dat het RAM prima is, maar zegt ook een paar tientjes te kunnen besparen door naar 3200Mhz te gaan... is er een goede reden om dat te doen, behalve dan het geld? Is 3600Mhz niet de sweetspot voor Ryzen 3?

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-03 17:38
hoi3344 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:01:
Je geeft aan dat het RAM prima is, maar zegt ook een paar tientjes te kunnen besparen door naar 3200Mhz te gaan... is er een goede reden om dat te doen, behalve dan het geld? Is 3600Mhz niet de sweetspot voor Ryzen 3?
Het is niet alleen de clockspeed van 3600 mhz vs 3200 mhz, maar ook de cas latency.

Hier een tweetal artikelen die wat dieper ingaan op RAM voor zen 2 cpu's:
https://premiumbuilds.com...speed-benchmark-analysis/
https://www.gamersnexus.n...st-ram-fclk-uclock-mclock

Beide komen uit op 3600 mhz als sweet spot, mits het een cas latency van 16 heeft (jouw gekozen kit heeft cl18). 3200 mhz kan nog steeds een goede budget keuze zijn. Simpelweg omdat de fps niet zo heel veel toeneemt met een 3600 mhz kit, t.o.v. een goedkopere 3200 mhz kit. Tenzij je een flink duurdere 3600mhz cl16 kit neemt.

Dus je bespaart een paar tientjes in ruil voor een paar frames.

[Voor 3% gewijzigd door Baardhaas op 18-02-2021 12:37]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Gigabyte en B450 is nooit een stabiel huwelijk geweest. Je kunt dan ook wel wat stabiliteitsproblemen verwachten met die combi.
Als je Intel gewend bent dan ga je wel wat meer werk aan AMD hebben om het stabiel te krijgen en te houden.

Ram met Micron E-die chips werkt het beste met Ryzen.

De MSI is een betere voeding dan de Seasonic. Zit een betere fan in, zijn de kabels wat beter en is het een multirail platform van CWT. Het CWT GPU platform, mits door besparingen niet verkloot door de OEM wat bij de MSI absoluut niet het geval is, is beter dan elk Seasonic Gold platform.

• hoi3344
Kijk nu komen de echte adviezen op gang! Hier houd ik van.

Dus beter een 3200mhz kit met lagere cas, dan 3600 met 18 (I agree... cas 16 op 3600 zijn bijna de helft duurder dus dat is een no-go). Ik zal ook kijken naar een Micron E-die dan.
Uszka schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:37:
Gigabyte en B450 is nooit een stabiel huwelijk geweest. Je kunt dan ook wel wat stabiliteitsproblemen verwachten met die combi.
Als je Intel gewend bent dan ga je wel wat meer werk aan AMD hebben om het stabiel te krijgen en te houden.

Ram met Micron E-die chips werkt het beste met Ryzen.

De MSI is een betere voeding dan de Seasonic. Zit een betere fan in, zijn de kabels wat beter en is het een multirail platform van CWT. Het CWT GPU platform, mits door besparingen niet verkloot door de OEM wat bij de MSI absoluut niet het geval is, is beter dan elk Seasonic Gold platform.
Welk budget board (zonder te veel poespas) zou je dan adviseren?
Verder zal ik mij eens verdiepen in die MSI voedingen

[Voor 56% gewijzigd door hoi3344 op 18-02-2021 12:42]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
hoi3344 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:01:
...
Prijsverschil CPU is 40€. De rest win je door 16GB ram te pakken i.p.v. 32GB, terwijl 16GB in gamingsituaties tegenwoordig niet altijd meer voldoende blijkt. Ik waardeer jouw advies, maar het gaat toch echt een keer AMD worden dit keer ^.^ Daarnaast heeft de koeler 3 heatpipes i.p.v. 6. Dat zal een reductie zijn in heat spread. Verder heb ik geen ervaring met MSI voedingen, maar wel heel erg goede met Seasonic.
...
Op welke resolutie/fps game je, waarom heb je in ieder geval 32 GB nodig? Ik neem aan dat je op 1440p of 1080p zit, dan is 16GB RAM voldoende, op 4K kan het idd wat krap worden - maar daar komt een 2070 ook wat tekort voor, vandaar dat ik op 16GB kom in deze situatie. Voor wat betreft de hitte: zelfs de stock koeler houd de Intel chip rond ~80 oC in gaming in normaal verwarmde ruimtes - iets als de be quiet die ik noemde, of de Cooler Master Hyper 212 EVO is voldoende.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee