Toon posts:

Zonnepanelen en 1-fase meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:21
Ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen op mijn platte dak (met hoge rand). 14 panelen 380wp, SE 5000HD wave, 14 optimizers etc. Nog even los van of het een goede passende offerte is, staat er op dat de installatie 5320 watt piek vermogen is. Nu heb ik een 1-fase meterkast en kreeg tijdens het inmeten te horen dat het net zou moeten passen op 1 fase.

Nu begrijp ik dat niet helemaal goed. Wat is de limiet van de 1-fase in dit geval? En als "het net gaat" betekend dat dan iets voor de toekomst? Als in, waar moet ik dan rekening mee houden? Ik kan mij voorstellen dat er dan niet nog meer zonnepanelen bij kunnen op een later moment, maar hoe zit het bijvoorbeeld met een electrische auto of koken via inductie?

Zoals je kunt lezen snap ik er maar weinig van. Soms lees ik hier dingen die zo simpel zijn uitgelegd dat zelfs ik het snap, vandaar dat ik mij tot jullie keer. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Alle reacties

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 08:43
1 fase heeft normaal gesproken een hoofdzekering van 25A, daar kun je dus 230x25=5750 Watt doorheen jassen. Dus het zou inderdaad net gaan. Wil je nog meer panelen in de toekomst dan zul je wellicht naar een 3 fasen aansluiting moeten.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Dat het net past heeft denk ik te maken met de hoofdzekering van de stoppenkast, die is 25A of 35A.
De groep voor de omvormer zal op 25A gezekerd worden, dat moet altijd een kleinere zekering zijn dan de hoofdzekering dus misschien kan je vast uitzoeken wat voor hoofdzekering je hebt.
Het hangt van de plaatsing van de zonnepanelen af of je echt 5000W kan verwachten, ik denk dat dit lukt als alles op zuid gericht staat en dichter bij de kust helpt ook.
Wordt het een oost/west opstelling dan kan de omvormer wat kleiner worden, al ga je bij SE dan naar 4000W.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eigenlijk moet je de keuze laten afhangen van welke aansluiting je nodig hebt om de auto (sneller) op te laden?

Als dat 3-fase is, laat je eerst de boel aanpassen, en plaatst daarna een goedkopere 3-fase stringomvormer.
Ben zelf wel gecharmeerd van een SMA.
Heb je optimizers nodig?

Maar ik zie verder geen fotos van de huidige dak situatie, dus advies is lastig
Later bijleggen = 2x installatiekosten betalen. De kosten zitten niet in de materialen maar in de arbeid.
Doe het liever in 1x goed. Ook voor de btw teruggave, die je maar 1x in de 3-jaar kunt doen.

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2021 10:10]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

valkenier schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:00:
1 fase heeft normaal gesproken een hoofdzekering van 25A.
1 fasige aansluitingen zijn in Nederland meestal afgezekerd op 35 of 40A. Afhankelijk van de leeftijd van je huis. Maar tot 40A betaal je hetzelfde, dus dat is waar de meesten op zitten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
230×35 = 8050 Watt AC.

Ik zie het probleem niet. Op een platdak haal je sowieso al minder piekvermogen dan Wattpiek stickers (oost/west?).

[Voor 8% gewijzigd door Dre op 18-02-2021 10:25]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Hooglander1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:08:
[...]

1 fasige aansluitingen zijn in Nederland meestal afgezekerd op 35 of 40A. Afhankelijk van de leeftijd van je huis.
Toch is het soms anders, volgens Liander had ik 25A en toen er een slimme meter kwam bleek dat 35A te zijn.
Gelukkig maar want ik heb all-electric met 1 fase (2 airco's, wpboiler en een 16A inductieplaat).

Wat de omvormer betreft kan de TS de zonnepanelen nog wel verder over dimensioneren, gevolg is dat hij dan een langere dag op vol vermogen kan zitten en er dus meer uit komt op jaarbasis.
SE zegt bij 1 fase omvormers dat er 135% aan PV op kan.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• chaoscontrol
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:07:
Eigenlijk moet je de keuze laten afhangen van welke aansluiting je nodig hebt om de auto (sneller) op te laden?

Als dat 3-fase is, laat je eerst de boel aanpassen, en plaatst daarna een goedkopere 3-fase stringomvormer.
Ben zelf wel gecharmeerd van een SMA.
Heb je optimizers nodig?

Maar ik zie verder geen fotos van de huidige dak situatie, dus advies is lastig
Later bijleggen = 2x installatiekosten betalen. De kosten zitten niet in de materialen maar in de arbeid.
Doe het liever in 1x goed. Ook voor de btw teruggave, die je maar 1x in de 3-jaar kunt doen.
Ik wilde het expres eigenlijk niet teveel over de opstelling hebben want dat was mijn vraag niet, maar gratis advies is altijd goed. :7

Het gaat om het grote dak, ik heb nog overwogen het kleine dak (is maar 1 hoog) ook te doen maar daar wil ik misschien iets anders mee doen. Zoals je hoort ben ik er nog niet helemaal uit. Dakrand is beide daken ongeveer 60cm van het grind.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Daar kan je best wel wat op kwijt.

https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
1622 x 1068 =
9732 x 4272

https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

12 oost en 12 west? 8280 Wp
Afhankelijk van je pijpjes.

Als je een hoge rand heb kan je ze ook andersom leggen.

Maar 14 op zuid komt wellicht beter uit op een 3-fase omvormer in 1 string.

[Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2021 11:18]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

chaoscontrol schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Ik wilde het expres eigenlijk niet teveel over de opstelling hebben want dat was mijn vraag niet, maar gratis advies is altijd goed. :7

[Afbeelding]
Het gaat om het grote dak, ik heb nog overwogen het kleine dak (is maar 1 hoog) ook te doen maar daar wil ik misschien iets anders mee doen. Zoals je hoort ben ik er nog niet helemaal uit. Dakrand is beide daken ongeveer 60cm van het grind.
Ga ook na of je misschien ooit toch wel naar 3-fasig over wilt. Je zal dan wel je meterkast moeten laten aanpassen. Zowel bij de hoofdaansluiting door je netbeheerder, en er is een grote kans dat de indeling van je kast ook aangepast zal moeten worden.

Voordeel van dat nu meepakken is dat je de BTW kan aftrekken als onderdeel van je zonnepanelen aanschaf. Doe je dat later, dan gaat dat niet meer.

Ander voordeel van 3-fasig kan zijn dat je het voltage niet zo hard opstuwt als bij enkelfasig. Simpelweg omdat de belasting per fase een heel stuk kleiner is. Als je voltage lokaal te hoog is, is het niet ongehoord dat je omvormer stopt met terugleveren. Je zou heel simpel eens een meting kunnen doen op een zonnige dag of jij dat probleem lokaal ook ervaart.

Ook kan je dan kijken naar een oost-west opstelling als je eventueel er voor kiest om je dak compleet vol te laten leggen. (of je dat zou willen is een tweede) Je legt dan meer Wp in een keer, je terugverdientijd is langer. Maar uiteindelijk wek je wel meer op, zit je eventueel te denken aan een warmtepomp of een elektrische auto, zit je dan al op het juiste formaat.

• chaoscontrol
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:11:
Daar kan je best wel wat op kwijt.

[Afbeelding]

https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
1622 x 1068 =
9732 x 4272

12 oost en 12 west? 8280 Wp
Afhankelijk van je pijpjes.

Als je een hoge rand heb kan je ze ook andersom leggen.
[Afbeelding]

Maar 14 op zuid komt wellicht beter uit op een 3-fase omvormer in 1 string.
Ja heb daar wel over nagedacht maar mijn huis staat te schuin en dan krijg je dat er niet lekker op denk ik. Dan is het bijna meer noord/zuid dan oost/west?
Hooglander1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Ga ook na of je misschien ooit toch wel naar 3-fasig over wilt. Je zal dan wel je meterkast moeten laten aanpassen. Zowel bij de hoofdaansluiting door je netbeheerder, en er is een grote kans dat de indeling van je kast ook aangepast zal moeten worden.

Voordeel van dat nu meepakken is dat je de BTW kan aftrekken als onderdeel van je zonnepanelen aanschaf. Doe je dat later, dan gaat dat niet meer.

Ander voordeel van 3-fasig kan zijn dat je het voltage niet zo hard opstuwt als bij enkelfasig. Simpelweg omdat de belasting per fase een heel stuk kleiner is. Als je voltage lokaal te hoog is, is het niet ongehoord dat je omvormer stopt met terugleveren. Je zou heel simpel eens een meting kunnen doen op een zonnige dag of jij dat probleem lokaal ook ervaart.

Ook kan je dan kijken naar een oost-west opstelling als je eventueel er voor kiest om je dak compleet vol te laten leggen. (of je dat zou willen is een tweede) Je legt dan meer Wp in een keer, je terugverdientijd is langer. Maar uiteindelijk wek je wel meer op, zit je eventueel te denken aan een warmtepomp of een elektrische auto, zit je dan al op het juiste formaat.
Dat van de BTW is een goede, dat wist ik niet. Nu zijn het de kosten ook niet en wil best de meterkast verzwaren maar het moet niet onzinnig zijn.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

chaoscontrol schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Ja heb daar wel over nagedacht maar mijn huis staat te schuin en dan krijg je dat er niet lekker op denk ik. Dan is het bijna meer noord/zuid dan oost/west?

[...]

Dat van de BTW is een goede, dat wist ik niet. Nu zijn het de kosten ook niet en wil best de meterkast verzwaren maar het moet niet onzinnig zijn.
Verzwaren is waarschijnlijk 300-400 euro. En de meterkast hangt er vanaf wat er moet gebeuren. In het slechtste geval zit je aan 1200 euro.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:42
chaoscontrol schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Afhankelijk van de hellings hoek kan dat nagenoeg dezelfde jaar opbrengst geven. nadeel is dat je dan de voordelen van (zuid)west verliest, in mijn optiek de belangrijkste richting als het gaat om zelfverbruik.
wat handig kan zijn mocht salderen worden afgebouwd/ afgeschaft.

Kan je misschien een screenshot maken van google earth met noord boven, dat zijn de meeste hier gewend, zo is het een soort zoekplaatje ;)

• chaoscontrol
twain4me schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:59:

Kan je misschien een screenshot maken van google earth met noord boven, dat zijn de meeste hier gewend, zo is het een soort zoekplaatje ;)
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast. :P :+

• twain4me
chaoscontrol schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb het aangepast. :P :+
mooi, dan heb je het dus over Z-W N-O heerlijke orientatie kan ik je uit ervaring vertellen, weinig mis mee. O+

ZW blijft wat langer doordraaien dan zuid dus je hebt er meer aan met koken etc.

• chaoscontrol
Tsja, dat is het nadeel van vragen hè. Nu heb ik weer 100 overwegingen en dat kost mij allemaal dagen salderen. :+

Super bedankt voor jullie input, kan weer even vooruit denk ik.

[Voor 22% gewijzigd door chaoscontrol op 18-02-2021 12:46]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Ik werk zelf bij een zonnesysteem installateur, en ik vraag me af waarom je voor Solar Edge hebt gekozen met optimizers. Heb je veel schaduw op je dak?

• twain4me
RobertV70 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:03:
Ik werk zelf bij een zonnesysteem installateur, en ik vraag me af waarom je voor Solar Edge hebt gekozen met optimizers. Heb je veel schaduw op je dak?
gokje, hij heeft er niet voor gekozen, de instalateur kwam ermee aan :+

• RobertV70
Dat denk ik ook ja, krijg bijna dagelijks mensen aan de telefoon die vervolgens beginnen over optimizers en geen idee hebben dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee. Dan hebben ze wat gehoord van een andere installateur of van vrienden en kennissen en vervolgens maar lukraak wat vragen idd

• RobertV70
Even voor de duidelijkheid, op basis van 14 panelen betaal je 800 euro extra voor Solar edge met optimizers

• chaoscontrol
RobertV70 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:03:
twain4me schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:55:
[...]

gokje, hij heeft er niet voor gekozen, de instalateur kwam ermee aan :+
RobertV70 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:11:
Dat denk ik ook ja, krijg bijna dagelijks mensen aan de telefoon die vervolgens beginnen over optimizers en geen idee hebben dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee. Dan hebben ze wat gehoord van een andere installateur of van vrienden en kennissen en vervolgens maar lukraak wat vragen idd
Allemaal correcte aannames. Mij is een hogere jaaropbrengst voorgespiegeld t.o.v. een installatie met een GoodWe. Dit zou vooral komen door de hoge dakrand en dat er dan vaak panelen zullen zijn die schaduw vangen.

SE: 4522 Kwh p/j
GoodWe: 3990 Kwh p/j
RobertV70 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:15:
Even voor de duidelijkheid, op basis van 14 panelen betaal je 800 euro extra voor Solar edge met optimizers
€ 900, maar inderdaad.

• RobertV70
Hoe hoog is die dakrand?

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:01
Maar kort terug naar de vraag
Installatie heeft een maximaal vermogen van 5320 W --> 5320/230 = 23 A
Dat terug invoeden gaat altijd goed.
Ook als je ooit overgaat naar een 3 fase installatie (3x25A), kan je nog steeds op 1 fase 23A invoeden.

• chaoscontrol
Zo'n 60cm vanaf het grind tot de rand.

• TaekeS
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-01 21:59
Ik heb gezien dat je een omvormer hebt die maximaal 5000W geeft. Ietsjes ondergedimensioneerd hetgeen goed is; omdat je nooit meer dan 5000w gaat invoeden op 1 fase (meer mag niet van de netbeheerders dus daarboven moet je 3 fase invoeden.) en ook omdat een licht ondergedimensioneerde omvormer het beste rendement geeft door zijn overall prestaties. Ben zelf net overgestapt van 3000w naar 7820 vandaar enige kennis op dit gebied. Denk er ook aan dat je altijd nog eigen verbruik hebt.

• RobertV70
Ik heb even een schaduwmeting gedaan, als je zorgt dat de panelen een meter uit de westkant blijven heb je bijna geen schaduw in de zomer. je dak is 5 meter breed en 10 meter lang dus dat moet haast wel lukken denk ik, rijafstand houden is goed mogelijk op 10 meter dus dan kun je makkelijk 900 euro besparen.

[Voor 14% gewijzigd door RobertV70 op 18-02-2021 16:42]

• RobertV70
4 rijen, 2 x 3 en 2 x 4 panelen, ik heb het een beetje proberen te tekenen zo.
HHH
HHH
HHHH
HHHH

• RobertV70
..HHH
..HHH
HHHH
HHHH

Dit is beter

[Voor 7% gewijzigd door RobertV70 op 18-02-2021 17:20]

• RobertV70
Zo dus wel

[Voor 91% gewijzigd door RobertV70 op 18-02-2021 17:20]

• chaoscontrol
Dankjewel voor het meedenken, ik snap het idee. Ik ga dat eens meenemen. Al denk ik dat ik dan nog niet helemaal uitkom rond de pijpjes die ik mijn dak heb. Het pijpje het meest naar het midden toe is ook gelijk het hoogst.

• RobertV70
Ik snap dat je wat zit met die pijpjes en dak rand maar dat is serieus geen reden om Solar edge aan te schaffen, maar goed het zijn jou centen, en ik vind het mooi spul maar als je de panelen goed laat leggen, en dat is voor veel installateurs een uitdaging, dan bespaar je 900 euro.

Bovendien is een schaduwberekening laten maken de normaalste zaak van de wereld en iedere installateur moet dat kunnen doen. Daarbij komt dat veel panelen halve cel panelen zijn die al veel minder last hebben van schaduw t.a.v. opbrengst en met een verlies van misschien 200 tot 300 kWh per jaar kun je de meerprijs van solar edge bijna niet terugverdienen.

• TaekeS
Ik wil toch even een ander geluid laten horen. Ik ben wel een solaredge adept. Schaduw is niet het enige argument. We hebben het ook over een beter rendement en over een aanzienlijke vermindering van het brand risico. Disfunctioneren van 1 paneel leidt niet tot uitval etc. De prijs van de panelen die je kiest spelen ook een rol en een goedkoper tier 1 paneel doet het heel goed met solar edge en is in die combinate beter qua prestatie dan de duurste panelen. En 25 jaar garantie is ook top. Andere omvormers gaan over het algemeen zo lang niet mee dus begroot er alvast een tweede omvormer bij als je geen solar edge gebruikt.
Samengevat; zeker Solar edge.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:31
TaekeS schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:49:
Ik wil toch even een ander geluid laten horen. Ik ben wel een solaredge adept. Schaduw is niet het enige argument. We hebben het ook over een beter rendement en over een aanzienlijke vermindering van het brand risico. Disfunctioneren van 1 paneel leidt niet tot uitval etc. De prijs van de panelen die je kiest spelen ook een rol en een goedkoper tier 1 paneel doet het heel goed met solar edge en is in die combinate beter qua prestatie dan de duurste panelen. En 25 jaar garantie is ook top. Andere omvormers gaan over het algemeen zo lang niet mee dus begroot er alvast een tweede omvormer bij als je geen solar edge gebruikt.
Samengevat; zeker Solar edge.
Prima dat je een SolarEdge fanboy bent, maar kom dan wel met feiten in plaats van onderbuikgevoelens.. :D

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 11:19
Andere omvormers gaan over het algemeen zo lang niet mee dus begroot er alvast een tweede omvormer bij als je geen solar edge gebruikt.
Jaja, de levensduur van de optimizers zullen we het maar niet over hebben dan.
De prijs van de panelen die je kiest spelen ook een rol en een goedkoper tier 1 paneel doet het heel goed met solar edge en is in die combinate beter qua prestatie dan de duurste panelen.
Heb je hier ook een bron van? Gezien dit je tweede post is op dit forum is dat nogal vreemd namelijk.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TaekeS
Optimizers worden ook 25 jaar gegarandeerd. Solaredge claimt een verbetering van de opbrengst tot 6% dat is veel meer dan het rendementsverschil tussen een paneel uit de middenmoot en uit het topsegment.
Ik heb zelf uitgebreid onderzoek gedaan naar de beste prijs/prestatie verhouding voor 23 panelen op mijn eigen dak.
MIJN conclusies: de internetwinkel is veel goedkoper dan de plaatselijke installateur. Gebruik van solaredge is zijn geld waard gezien de vele voordelen die dit opleverd. Montage door een externe partij is duur dus hier kun je mits goed geinformeerd en een beetje handig heel veel verdienen door het zelf te doen. Een optimaal gecofigureerd systeem levert over een lange tijd heel veel energie en dus geld op en daarom moet je niet op de laatste dubbeltjes bezuinigen.
Ik heb ondertussen de derde generatie zonnepanelen op mijn dak liggen. Altijd zelf geplaatst volgens de normen die op dat moment golden. Met altijd goede opbrengsten. Mag mezelf dus ervaringsdeskundige noemen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

we hebben nu een tegengeluid en voorgeluid gehad, en daarmee stopt ook de welles niets solaredge discussie in dit topic.

Wise enough to play the fool

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
Er is in Nederland een richtlijn dat je max 5000 VA onbalans tussen de fasen mag injecteren in het net.
Vandaar dat je zelden een enkelfase omvormer groter dan 5000 W ziet.
Richting zuid zou je daar in Nederland typisch maximaal 6250 Wp op aansluiten. Voor oost-west 15 graden helling max 7200 Wp.

Mocht je toch al 3 fase willen voor een luxe grote 11 kW kookplaat of elektrische auto die snel moet laden zou je dat ook meteen kunnen doen. Dan kun je de BTW voor het aanpassen van de meterkast terugvragen bij de PV.

SolarEdge 3 fase werkt bij kleine systemen als dit overigens vaak niet goed icm oost-west omdat je al snel te weinig panelen per richting hebt. Zuid wel (niet dat ik het voor jou aanraad).
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• RobertV70
je berichten zijn dus "gearchiveerd"... ;)
teacher schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:25:
[mbr]we hebben nu een tegengeluid en voorgeluid gehad, en daarmee stopt ook de welles niets solaredge discussie in dit topic. [/mbr]
Excuses, deze zag ik over het hoofd.

[Voor 9% gewijzigd door teacher op 21-02-2021 14:20]

• RobertV70
Het is wel van groot belang goed naar de garantietermijn van de verschillende merken omvormers te kijken. Het is nooit 25 jaar, 10 of 12 jaar in de meeste gevallen, tenzij SMA, die geven 5 jaar garantie

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
RobertV70 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:49:
Het is wel van groot belang goed naar de garantietermijn van de verschillende merken omvormers te kijken. Het is nooit 25 jaar, 10 of 12 jaar in de meeste gevallen, tenzij SMA, die geven 5 jaar garantie
Bij SolarEdge kan je wel degelijk 20/25jaar garantie krijgen op de omvormer.

Er zijn inderdaad meer voordelen dan alleen het schaduw argument. Zolang je er bewust voor kiest wat maakt de iets hogere prijs nou uit?

(Context: ik ben ook zonnepanelen aanbieder)

Als een string omvormer mogelijk is, staat deze altijd op de offerte en zijn de verschillen persoonlijk uitgelegd. Ongeveer de helft kiest alsnog steeds voor het Solaredge (eco)systeem.

Vind het zelf ook een heel fraai systeem. Tvt scheelt vaak maar een jaar.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RobertV70
Stef87 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Bij SolarEdge kan je wel degelijk 20/25jaar garantie krijgen op de omvormer.

Er zijn inderdaad meer voordelen dan alleen het schaduw argument. Zolang je er bewust voor kiest wat maakt de iets hogere prijs nou uit?

(Context: ik ben ook zonnepanelen aanbieder)

Als een string omvormer mogelijk is, staat deze altijd op de offerte en zijn de verschillen persoonlijk uitgelegd. Ongeveer de helft kiest alsnog steeds voor het Solaredge (eco)systeem.

Vind het zelf ook een heel fraai systeem. Tvt scheelt vaak maar een jaar.
Die garantie kan worden verlengt idd, maar daar zitten wel kosten aan. Als je bewust meer wil betalen moet je dat doen, of het zinvol is, is een tweede. Het hele idee van zonnepanelen is in mijn beleving iets willen besparen, op termijn althans.

• RobertV70
Op een Solar edge 5000HD wave kost het verlengen van de garantie op basis van 20 jaar 180 euro, en 25 jaar 280 euro ex BTW

• chaoscontrol
teacher schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:25:
[mbr]we hebben nu een tegengeluid en voorgeluid gehad, en daarmee stopt ook de welles niets solaredge discussie in dit topic. [/mbr]
RobertV70 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:20:
[mbr]je berichten zijn dus "gearchiveerd"... ;) [/mbr]

[...]

Excuses, deze zag ik over het hoofd.
Hoewel ik begrijp dat dit geen voor/nadelen SE topic hoeft te worden, wil ik voorop stellen dat ik de informatie van beide heren erg nuttig vind en ik mij hierdoor beter aan het oriënteren ben, wat wél het doel van het topic was. :)

• RobertV70
Dan stel ik voor dat mijn comments terug worden geplaatst door teacher.

• RobertV70
Maar even in het kort, het gaat mij er om dat je geen overbodige aankopen doet, zoiets als winterbanden kopen terwijl je op Sint Maarten woont, dat is zinloos. Ik snap ook wel dat sommige mensen het beste van het beste willen, maar dan ben je ook niet meer bezig met besparen maar gewoonweg iets kopen voor de heb.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
chaoscontrol schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:51:
Ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen op mijn platte dak (met hoge rand). 14 panelen 380wp, SE 5000HD wave, 14 optimizers etc. Nog even los van of het een goede passende offerte is, staat er op dat de installatie 5320 watt piek vermogen is. Nu heb ik een 1-fase meterkast en kreeg tijdens het inmeten te horen dat het net zou moeten passen op 1 fase.

Nu begrijp ik dat niet helemaal goed. Wat is de limiet van de 1-fase in dit geval? En als "het net gaat" betekend dat dan iets voor de toekomst? Als in, waar moet ik dan rekening mee houden? Ik kan mij voorstellen dat er dan niet nog meer zonnepanelen bij kunnen op een later moment, maar hoe zit het bijvoorbeeld met een electrische auto of koken via inductie?

Zoals je kunt lezen snap ik er maar weinig van. Soms lees ik hier dingen die zo simpel zijn uitgelegd dat zelfs ik het snap, vandaar dat ik mij tot jullie keer. :)
Los van de discussies over SolarEdge, Optimizers en string omvormers, wilde ik gewoon een simpel overzicht toevoegen die ik zelf vrijwel altijd aan hou wat betreft de max. aansluitingen e.d. per fase. In sommige gevallen kun je hier iets van afwijken omdat een paneel nooit 100% opbrengst geeft maar als referentie is het een prima houvast.

Uitgaande van je 14x 380wp panelen zou dit dus prima moeten passen op de 1-fase aansluiting (35A), je zou er zelfs nog 1-2 bij kunnen leggen als het dak dat toe laat. (in NL is de opbrengst vaak 80-90%)

Mocht je later elektrisch gaan koken, of een auto met stekker aanschaft, dan is het sowieso nodig om een 3-fase aansluiting te nemen. Je zou even moeten informeren bij je netbeheerder wat daar de kosten voor zijn omdat dat per beheerder verschilt, maar meestal ligt het rond een vastrecht van 200-300 euro per jaar. Mocht je dat dus overwegen dan is het wellicht aan te raden om het meteen te doen.

[Voor 16% gewijzigd door HSA.Solar op 21-02-2021 18:08]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee