Toon posts:

idee-en over verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Hoi,

Heb plaatje toegevoegd, maar we willen uitbouwen en weten nog niet hoe we de ruimte nu kunnen gaan indelen, en hoe we het aanzicht buiten willen hebben.
We hebben nog alles openstaan en een architect komt volgende week kijken.

Maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
In nieuwe situatie heb ik 3 muren verwijderd maar ik weet niet of dat kosten technisch wel handig gaat zijn, zijn namelijk alle 3 dragend, technisch is alles mogelijk natuurlijk...

Wensen zijn eigenlijk alleen een kookeiland en een open ontwerp indien mogelijk.
Qua afmetingen praat je over een aanbouw van ongeveer 3.9m bij 8 m.
De vertrekken zijn allemaal 4 meter breed (huis is 12m breed en in 3 delen opgesplitst van 4 meter breed elk.

[Voor 20% gewijzigd door elmo1 op 04-05-2021 13:45]

Alle reacties

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-03 21:22

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Is dit een bestaande woning?
Want ik ben er vrij zeker van dat het wandje tussen de keuken en de woonkamer niet dragend is.

En voor de achtergevel ben ik ook niet zeker aangezien meestal de zijgevel dragend is.
Maar om het allebei te doen heb je waarschijnlijk een balk nodig in de breedte en vanaf de trap.

De overspanning kan ik niet zien want net die maten missen maar ik gok 6-7 meter?
Als de muren niet dragend zijn dan valt de grootte van de balk mee en misschien kan je ook wel alles overspannen. Maar dat durf ik met deze tekeningen niet te zeggen.
Dat kan je beter met een constructeur overleggen.

BTW architect is +10% in de kosten (+nog de kosten voor bepaalde materiaalkeuzes).
Een goede aannemer kan deze aanbouw ook wel doen.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Awaken1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:23:
Want ik ben er vrij zeker van dat het wandje tussen de keuken en de woonkamer niet dragend is.

En voor de achtergevel ben ik ook niet zeker aangezien meestal de zijgevel dragend is.
Maar om het allebei te doen heb je waarschijnlijk een balk nodig in de breedte en vanaf de trap.

De overspanning kan ik niet zien want net die maten missen maar ik gok 6-7 meter?
Als de muren niet dragend zijn dan valt de grootte van de balk mee en misschien kan je ook wel alles overspannen. Maar dat durf ik met deze tekeningen niet te zeggen.

BTW architect is +10% in de kosten (+nog de kosten voor bepaalde materiaalkeuzes).
Ja het is een bestaande woning,

De diepte van de woning is 8 meter. als je een overspanning maakt vanaf trap muur naar huidige buiten muur is 4.2 daar komt dan nog 3.9 bij. dus totaal 8 m overspanning.
Als je tussen berging en tot tuinkamer muur rekent is het 8 meter. en dan is die overspanning tussen buiten muur en binnenmuur.
Boven de huidige keuken zit de badkamer lijkt mij dat die ook ondersteund moet worden.
Voor de tuinkamer heb ik constructie berekeningen gehad van vorige bewoner en daar zit een stalen balk in met beton gestort in de spouw.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:19
Ik zou voor jezelf eerst eens alles op een rijtje zetten:

- Wat is je budget? Want een uitbouw kan voor 20k of voor 200k
- Wat zijn je wensen? Ook nieuwe keuken? Ook nieuwe vloer, met vloerverwarming? Overal plafond vernieuwen zodat je geen overloop hebt? Accepteer je palen om de draagmuur op te vangen?
- Wat is technisch mogelijk? Je kan niet zomaar 8 meter aan draagmuur weghalen. Je hebt sowieso technische berekeningen en tekeningen nodig.
- Wat voor vergunningen heb je nodig? Een uitbouw achter je huis mag meestal vergunningsvrij, maar afhankelijk van enkele factoren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:10
Wat @evleerdam zegt zou ik toevoegen aan de TS. Daarnaast zou ik hem aanvullen met:
- Waarom wil je een aanbouw?
- Wat zijn je eigen ideeën en wensen om te doen met de ruimte? (Voor een kookeiland en een open ontwerp hoef je namelijk niet uit te bouwen.)
- Wat wil je van ons weten? Of dit technisch kan? Hoe je de ruimte het beste kan indelen?

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:18

De wand tussen keuken en woonkamer is wel dragend. Te zien aan de volledige zwarte arcering. De wand tussen keuken en entree is niet dragend. Afwijkend gearceerd met witte en zwarte vlakken.

Laat er echt eens een architect naar kijken. Die heeft wellicht ideeën waar jij nog niet aan gedacht hebt.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
@evleerdam @Grove den
- Wat is je budget? Want een uitbouw kan voor 20k of voor 200k
Wordt later bepaald afhankelijk van wat mogelijk is c.q.. max misschien 100k
- Wat zijn je wensen? Ook nieuwe keuken? Ook nieuwe vloer, met vloerverwarming? Overal plafond vernieuwen zodat je geen overloop hebt? Accepteer je palen om de draagmuur op te vangen?
we accepteren een verspringing in de aanbouw in plafond, maakt ruimte ook ruimtelijker. vloerverwarming hebben we al, palen voor draagmuur is geen probleem.
- Wat is technisch mogelijk? Je kan niet zomaar 8 meter aan draagmuur weghalen. Je hebt sowieso technische berekeningen en tekeningen nodig.
Ja die moeten er komen
- Wat voor vergunningen heb je nodig? Een uitbouw achter je huis mag meestal vergunningsvrij, maar afhankelijk van enkele factoren.
Heb zwart op wit van gemeente dat het vergunnings vrij is
groot gezin, dus extra ruimte en daarnaast moeten we door slijtage van aantal zaken toch gaan vervangen, zoals keuken, vloer.
- Wat zijn je eigen ideeën en wensen om te doen met de ruimte? (Voor een kookeiland en een open ontwerp hoef je namelijk niet uit te bouwen.)
Idee is grotere open ruimte met grotere keuken huidige keuken is voor 2 personen laag aanrechtblad enzo. Past niet bij ons grote gezin.
- Wat wil je van ons weten? Of dit technisch kan? Hoe je de ruimte het beste kan indelen?
Voornamelijk wat mogelijke indelingen zijn, technisch moet een constructeur toch op locatie kijken

[Voor 3% gewijzigd door elmo1 op 18-02-2021 10:25]

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:10
Dank voor de aanvullingen.
Paar gedachten:
- Let op de hoeveelheid licht, het is namelijk een flinke uitbouw. Bijvoorbeeld d.m.v. daklichten. Ik weet niet of hoe dat gaat werken met het doorlopende schuine dak.
- Je hebt straks geen deur meer naar buiten vanuit de berging. Heb je nog een andere berging?
- Je zou ook de berging erbij kunnen betrekken (wel zorgen voor een halletje bij de wc) dan doe je de uitbouw zover als nu de berging uitsteekt. Dan kan je de keuken verplaatsen naar de hoek waar nu de berging zit.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:34
Ik vraag me af waarop je dit baseert? De tekening suggereert namelijk anders en als ik naar de overspanningen kijken zou ik net zeggen dat deze wand wel dragend is.
Om het zeker te weten een paar gaten maken in plafond (als het verlaagd is) om e.e.a. vast te stellen. Anders naar het gemeentearchief of een constructeur inschakelen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-03 22:33
elmo1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:23:
@evleerdam @Grove den

Heb zwart op wit van gemeente dat het vergunnings vrij is
Wanneer je dragende muren gaat wijzigen, dan is er een vergunning nodig. De uitbouw an sich kan prima verginningvrij zijn. Maar dan moet je wel van de draagmuren afblijven. En de bestaande gevelopeningen gebruiken als doorgang naar de aanbouw. Dus geen open ruimte.
groot gezin, dus extra ruimte en daarnaast moeten we door slijtage van aantal zaken toch gaan vervangen, zoals keuken, vloer.
Idee is grotere open ruimte met grotere keuken huidige keuken is voor 2 personen laag aanrechtblad enzo. Past niet bij ons grote gezin.
Voornamelijk wat mogelijke indelingen zijn, technisch moet een constructeur toch op locatie kijken
In het rechterdeel van de woning is alles heel hokkerig. Hoe worden die ruimten nu gebruikt? Herindeling door die ruimten bij de woonruimte te betrekken levert bijna evenveel op als de (waarschijnlijk veel duurdere) aanbouw. In plaats van de inpandige berging zou je een losstaande buitenberging kunnen plaatsen, die veel goedkoper is dan een aanbouw aan de woning.

Mijn idee: Keuken op de plaats van de huidige berging/kelderkast/toilet. Toiletruimte onder de trap maken in de entreehal. Hobbykamer evt intact laten of ook bij de nieuwe (leef)keuken betrekken. De huidige keuken kan dan ingericht worden als eetkamer. Al dan niet meer doorgebroken muren naar de huidige woonkamer en/of nieuwe keuken.

Weet je zeker dat je met een groot gezin een grote open ruimte wilt? één ruimte betekent dat je altijd in elkaars aanwezigheid bent.

[Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 18-02-2021 15:10]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
@Ivow85

Deze tekeningen heb ik ter goedkeuring gelegd bij de gemeente en die hebben hier op gereageerd dat ik dit vergunningsvrij mag realiseren.

De hobbyruimte is onze slaapkamer geworden.
Waarbij we inloop badkamer hebben en wc zit reeds in gang bij trap.

Daarnaast is de berging onze "voordeur" er loopt namelijk geen pad naar de voordeur deze moest indertijd daar komen van gemeente ivm de weg dat hij niet gebruikt wordt is een detail

[Voor 12% gewijzigd door elmo1 op 18-02-2021 16:39]

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Krijnemans schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:50:
[...]

Ik vraag me af waarop je dit baseert? De tekening suggereert namelijk anders en als ik naar de overspanningen kijken zou ik net zeggen dat deze wand wel dragend is.
Om het zeker te weten een paar gaten maken in plafond (als het verlaagd is) om e.e.a. vast te stellen. Anders naar het gemeentearchief of een constructeur inschakelen.
Het is een betonnen verdiepingsvloer dus dat hoef ik niet na te kijken.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:34
elmo1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Het is een betonnen verdiepingsvloer dus dat hoef ik niet na te kijken.
Ik zou dat wandje in ieder geval niet zomaar slopen :)

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:18
Mijn advies als je zelf niet bouwkundig onderlegd bent: neem een architect in de hand. Die zal ook je adviseren meteen een constructeur er bij te halen.

Bij deze rigoureuze verbouwing moeten gekeken worden naar de constructie. Als je de dragende tussenwand en de dragende buitenmuur van de keuken en achterzijde van de woonkamer er uit gaat halen moeten er een balken geplaatst gaan worden. Bij een houten vloer is het duidelijk hoe de overspanningen lopen, maar bij een betonnen vloer kun je dat niet duidelijk zien. Ik schat in dat de plaatnaden netjes met stucwerk weggewerkt zijn.

Laat je goed adviseren. Een architect kan aan de hand van jouw wensenlijst en budget tot een betaalbaar ontwerp komen. Dit kan je qua vormgeving ook nog wel eens verrassen. Ga met dat plan in de hand shoppen bij aannemers. Ga langs bij keuken leveranciers om te zien hoe je de keuken het beste kunt inrichten.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-03 23:39
Het lastige van weghalen van wanden is dat dat de bovenliggende constructie altijd opgevangen moeten worden. Vaak kan dit men een stalen profiel maar ook die moet ergens zijn krachten weer kwijt kunnen. Dus dat betekend mogelijk weer een extra kolom ergens en hoe zit het met de fundering waar de kolom moet komen. En of je een gordingen of spanten dak heb kan dan ook nog meespelen. Gewoon een constructeur naar laten kijken zoals je zelf ook al aangeeft.

In jou nieuwe ontwerp kan je in principe overal de keuken plaatsen. Maar wat het beste werkt is vooral afhankelijk van waar een eventuele kolom komt en hoe je de ruimte daar omheen kan inrichten.

De optie geen aanbouw te doen maar jou de hele plattegrond opnieuw in te delen is zeker te overwegen waard als je de overige ruimtes ergens anders kwijt kan. Maar goed. Dit is ook al eerder voorgesteld.

Wat je nog zeker kan overwegen is of je de tuinkamer niet wenst te vervangen / uit te breiden. Afhankelijk van de leeftijd kan het best wel eens zijn dat deze aan groot onderhoud toe is en ook slecht geïsoleerd is. Tevens voorkom je hiermee dat je straks een huis krijgt met 2 aanbouwen in een verschillende stijl.

Of je wacht gewoon op een nieuw seizoen van de perfectie verbouwing en meld je daarvoor aan.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de gedachten. _/-\o_
Ben benieuwd wat de architect woensdag gaat vertellen. Alles staat open dus we kunnen alle kanten nog op.

[Voor 3% gewijzigd door elmo1 op 22-02-2021 07:27]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 21:58
Volgens mij ben je voor elke constructieve wijziging vergunningsplichtig, maakt niet uit waar je woont..

Alleen als je een achtergevel wilt verwijderen en daar wilt aanbouwen (minder dan 4 meter) heb je in sommige gevallen geen vergunning nodig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee