Toon posts:

2 x 3-fase omvormers of 2 x 1-fase omvormer zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

• Jacoba1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-09-2021
Hallo,
Mijn eerste post, maar inmiddels veel gelezen hier.
Helaas nog niet gevonden wat ik wil weten.
Mijn situatie:
Ik wil zelf zonnepanelen installeren, maar dan op 2 plaatsen, een op pannendak huis met helling ca 50gr en andere platdak bijgebouw ca 20m van elkaar en op beide plaatsen een installatie van ca 5000 Wp(ik wil zoveel mogelijk leggen).
Op platdak wil ik ze nagenoeg plat leggen, waardoor ze uit het zicht liggen.
Geen schaduw en dak huis ligt op zuid
Ik ben nog niet zeker welke panelen, maar ik denk aan Longi 360 LR4 360 full black half cut
Meterkast 3 x 25A, nieuwbouw met slimme meter.
Wat is nu wijsheid ivm werking en saldering?
2 x 3-fase omvormers, of
2 x 1-fase omvormer, of
1 x 3-fase omvormer

[Voor 3% gewijzigd door Jacoba1 op 18-02-2021 23:08]

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb zelf ook zonnepanelen op twee daken zo'n 15m uit elkaar. Ik heb gewoon een DC kabel getrokken, waardoor ik één omvormer heb. Je moet toch een kabel trekken, van de tweede omvormer naar je meterkast. Kun je net zo goed een DC kabel trekken, scheelt een omvormer.

Cunning linguist.

• Jacoba1
Ik heb begrepen dat je het best de omvormer zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen kan plaatsen ipv bij meterkast, vandaar dat ik aan 2 omvormers denk.
Is dat een denkfout?

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wat ik me kan herinneren van mijn lessen elektrotechniek, is dat DC minder kabelverliezen geeft dan AC. Dus ik zou juist eerder een lange DC-kabel leggen dan een lange AC-kabel (oftewel liever omvormer in meterkast dan omvormer naast de zonnepanelen). Maar misschien dat voor zonnepanelen nog meer meespeelt dan die basale elektrotechniek.

Cunning linguist.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
5000Wp mag niet op 1 fase dus dat wordt een 3 fase omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
AC of DC maakt niet uit qwa verliezen, wet van ohm werkt exact hetzelfde als je AC spanning netjes in RMS uitdrukt (wat we doen met 230/400V). Wel is het zo dat het een minder gebruikelijk systeem is. Beveiliging daarvan is dan wel een dingetje. Of de NEN daar wat voor schrijft weet ik niet zo goed maar wel waard om uit te zoeken dan.

Ik meen dat meters wel gewoon moeten salderen/sommeren over fase ofwel, je kan op moment x alleen gebruiken of leveren, niet tegelijk ook al doe je dat misschien in werkelijkheid over de fases wel. Dus daar zou de keuze niet van af hoeven hangen. Omdat een 3-fase omvormer het netjes verdeelt zou dat mijn voorkeur hebben. Minder kans op gekke onbalans etc. Daarnaast is 5000Wp te veel voor een enkele fase op 25A.

Overigens, vergeet niet je meterkast aan te passen als je zo veel gaat invoeren. Want dan heb je of een 63A aardleks en bekabeling nodig of je moet je gebruikers nog met 40A automaat.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-03 11:48
5000Wp krijg je wel op 20A maar zou zelf een 3 fase omvormer nemen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:59
offtopic
@septillion
AC of DC maakt niet uit qwa verliezen,

Terug naar school maakt wel uit, AC Heeft meer verlies.
Dit was ten tijde van de "wars of the currents" al bekend.
Daarom zie je tegenwoordig dat langafstands transport met hoge vernogens ze tegenwoordig graag in DC doen.
Bijvoorbeeld:
NorNed-kabel
BritNed-kabel

Nu denk dat het in een huis installatie een praktisch onmeetbaar verschil oplevert.

• Jacoba1
No Hands schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:14:
5000Wp per plek zal ik niet halen, want ene is platdak en dak huis is niet 35g

• septillion
  • Nu online

septillion

Jacoba1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:24:
[...]

5000Wp per plek zal ik niet halen, want ene is platdak en dak huis is niet 35g
Dat maakt niet uit. Als jij een 5000Wp omvormer plaatst zal je deze als zodanig moeten behandelen en afzekeren.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:47
leonbong schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:24:
offtopic
@septillion
AC of DC maakt niet uit qwa verliezen,

Terug naar school maakt wel uit, AC Heeft meer verlies.
Dit was ten tijde van de "wars of the currents" al bekend.
Daarom zie je tegenwoordig dat langafstands transport met hoge vernogens ze tegenwoordig graag in DC doen.
Bijvoorbeeld:
NorNed-kabel
BritNed-kabel

Nu denk dat het in een huis installatie een praktisch onmeetbaar verschil oplevert.
Heb je daar ook een bron voor? Als je PF 1 is, dan zie ik niet in waarom er meer verlies bij AC zou zijn.

Overigens, zou ik in dit geval naar de spanning kijken, als je DC spanning hoger is dan te netspanning, is de stroom lager, en is er dus minder verlies in de kabel. (netspanning ligt natuurlijk redelijk vast, DC kan veel hoger, bij een 3f systeem wil je waarschijnlijk ergens rond de 600V DC uitkomen, dat vindt de omvormer het fijnst)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Bart ® schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:02:
Maar misschien dat voor zonnepanelen nog meer meespeelt dan die basale elektrotechniek.
Liever naast de meterkast ipv erin ivm de koeling van de omvormer.
Het DC traject geeft minder verlies doordat hier de spanning hoger is. In de meeste huizen is het redelijk verwaarloosbaar. en is een plek zoeken waar je geen last van de omvormer hebt belangrijker. vandaar dat de meeste op zolder hangen. (met een lang AC traject en een kort DC traject) ook het veiligheids elememt wordt hier wel in aangehaald. De DC kabels zijn niet beveiligd draai er een schroef doorheen en je kan je lol op. Vandaar dat de plus en de min bij voorkeur niet in dezelfde buis zitten. dan is kortsluiting/een vlamboog creeeren al een stuk moeilijker. Lange kabels moet je dus goed documenteren en het traject bestickeren om vergissingen te voorkomen.

Het wordt gedaan maar een 5000W (niet WP) omvormer zou ik niet plaatsen op een 25A aansluiting.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 08:45
@borft De reden dat voor dergelijke vermogens DC wordt gebruikt ipv AC is het skin effect. Dat is bij 50Hz nog niet zo prominent aanwezig, maar omdat het om grote vermogens gaat (en dus ook grote stromen ondanks de hoge spanning) worden er dikke geleiders gebruikt. Door de dikte van de geleider gaat het skin effect toch een rol spelen.

Op de schaal van een zonne-installatie thuis zal dit uiteraard niet van toepassing zijn.

[Voor 11% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 18-02-2021 09:47]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• leonbong
@borft
Ik heb hoop termen gegeven waarbij een simpele Google duidelijkheid kan geven.
NorNed-kabel
of
Wikipedia: High-voltage direct current
of
https://www.tennet.eu/our...id/our-high-voltage-grid/

[Voor 47% gewijzigd door leonbong op 18-02-2021 10:02]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:14:
Van wie mag dit niet? Welke bron heb je daarvoor. Mijn installateur heeft 9000 Wp op een 1-fase omvormer aangesloten.

Het mooiste voor TS is één 3-fase omvormer met 2 aparte strings. Spanning is echter wel wat aan de lage kant voor 3-fase. Denk dat 2 losse 1-fase omvormers een goed idee is, maar wel iets duurder.

[Voor 25% gewijzigd door Dre op 18-02-2021 10:26]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:59
Wat AC en DC betreft: Je hebt inderdaad het skineffect, maar dat valt wel mee bij 50 Hz.

Wat vooral speelt bij internationale onderzeeze kabels, is de capacitieve koppeling met het water. De stromen worden al gauw significant, en dat gaat je kabel belasten met blindstroom waardoor je verliezen krijgt en de capaciteit vermindert. Dat speelt niet bij DC.

Daarnaast is het energienet van Noorwegen en Engeland niet gesynchroniseerd met die van het Europese vasteland, waardoor zomaar een AC kabeltje er tussen spannen ook niet werkt.

Dit speelt uiteraard niet bij de AC/DC discussie voor zonnepanelen. Wat wel speelt, is inderdaad de beveiliging: Ik kan me voorstellen dat een onbeveiligde kabel door de grond wel veiligheidsrisico's met zich meebrengt. Ik zou misschien een ervaren installateur vragen die kabel aan te leggen is volgens de veiligheidsnormen. Zo ja, dan zou ik het op 1 omvormer houden. Zo niet, dan moet je aan twee.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:47
leonbong schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:54:
@borft
Ik heb hoop termen gegeven waarbij een simpele Google duidelijkheid kan geven.
NorNed-kabel
of
Wikipedia: High-voltage direct current
of
https://www.tennet.eu/our...id/our-high-voltage-grid/
Lijken me beiden niet heel relevant, daar gaat het over spanningen van > 100kV, terwijl we het hier over max 1000V hebben. Zoals hierboven ook al genoemd overigens.
Dre schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Van wie mag dit niet? Welke bron heb je daarvoor. Mijn installateur heeft 9000 Wp op een 1-fase omvormer aangesloten.

Het mooiste voor TS is één 3-fase omvormer met 2 aparte strings. Spanning is echter wel wat aan de lage kant voor 3-fase. Denk dat 2 losse 1-fase omvormers een goed idee is, maar wel iets duurder.
Hmm, dat is bijna 40A, hoe heb je dat veilig afgezekerd?

[Voor 29% gewijzigd door borft op 18-02-2021 10:46]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
[...]

Laat ik het anders formuleren. Als je omvomer afzekert dan wordt er over het algemeen gekeken naar selectiviteit. Dat betekend dat je bij een 25A hoofdzekering max 16A aan omvormer kan aansluiten, bij 40A enkelfase is dan dus de max 20A. Dat kan dus eigenlijk niet met een 5000W omvormer.
Je kunt best een 9000W omvormer op je 40A zekering aansluiten maar dan moet je het volgens selectiviteit afzekeren op 20A.
Nu is selectiviteit op omvormers een veelbesproken iets, wel of niet nodig etc. Dus er zijn allemaal zijweggetjes waarom iets wel of niet kan.
Als je op je 9000W omvormer maar 3000W aansluit gaat het altijd goed. Of als je 9000Wp op een 4000W omvormer aansluit dan is het ook weer anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dre
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:45:
[...]

Laat ik het anders formuleren. Als je omvomer afzekert dan wordt er over het algemeen gekeken naar selectiviteit. Dat betekend dat je bij een 25A hoofdzekering max 16A aan omvormer kan aansluiten, bij 40A enkelfase is dan dus de max 20A. Dat kan dus eigenlijk niet met een 5000W omvormer.
Je kunt best een 9000W omvormer op je 40A zekering aansluiten maar dan moet je het volgens selectiviteit afzekeren op 20A.
Nu is selectiviteit op omvormers een veelbesproken iets, wel of niet nodig etc. Dus er zijn allemaal zijweggetjes waarom iets wel of niet kan.
Als je op je 9000W omvormer maar 3000W aansluit gaat het altijd goed. Of als je 9000Wp op een 4000W omvormer aansluit dan is het ook weer anders.
TS wilt 5000 Wp per set. Hij geeft geen omvormer vermogen aan. 5000 Wp kan toch goed op een 4000 tot 4600 Watt AC omvormer. Die kan je dan afzekeren met 1×20A.

Overigens:
25/16= 1,5625
40/20= 2,0
40/25= 1,6

Ik begrijp derhalve niet hoe je bij 1×20A komt achter een 1×40 hoofdzekering. Factor 1,5625 versus 2,0.

Overigens ga je selectiviteit niet halen in een woonhuis.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:09
Een omvormer hoort te stoppen met het leveren van spanning/stroom zodra de spanning op het lichtnet wegvalt. Stel dat je 2 3-fase omvormers hebt (of 2 1-fase omvormers die allebei op dezelfde fase zitten), gaan ze elkaar dan niet voeden waardoor deze beveiligingsmaatregel niet meer werkt?

Overigens heb je volgens mij wel weer omvormers die je kan koppelen, zodat wanneer de spanning van de master-unit wegvalt, de slave-units er ook mee ophouden. Maar ik weet niet hoe groot di emarkt is, en of daar nog weer andere nadelen aan zitten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
borft schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Lijken me beiden niet heel relevant, daar gaat het over spanningen van > 100kV, terwijl we het hier over max 1000V hebben. Zoals hierboven ook al genoemd overigens.

[...]

WP van de panelen hebben niet te maken met de (k)W van de omvormer.

Je kan 6000 WP op een 3600W omvormer aansluiten geen probleem. en het is en blijft dan dus max 3600 watt en dat is dus 16A en geen 26A afhankelijk van de orrientatie ga je dan wellicht wel aftoppen.

Sma heeft een vuistregel voor luie instalateurs (en mijn bierviltjes berekeningen) En die zegt dat je 200% van het omvormer wattage in de benelux aan zonnepanelen Wp mag aansluiten op elke sma omvormer. (zolang kortsluit stroom etc goed zijn.)

[Voor 18% gewijzigd door twain4me op 18-02-2021 11:08]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:09
No Hands schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:45:
[...]

zolang je wilt dat het per se selectief afschakelt kan klopt dit natuurlijk. maar stel even dat je geen rekening houd met selectief afschakelen, dan betekent het toch vooral dat op het moment dat een te grote stroom gaat lopen je niet zeker weet of het op je automaat in de groepenkast afschakelt of op de hoofdzekering?

Ik heb bijv 3x25A hoofdzekeringen. In theorie is het toch niet onveilig om hier een 20A of zelfs 25A automaat neer te zetten en daarna een omvormer? Zo lang de kabels maar voldoende dik zijn om die stromen te kunnen verwerken zal het grootste probleem zijn dat misschien de hoofdzekering eruit gaat ipv mijn automaat, maar dat kun je ook weer ondervangen met een andere karakteristiek automaat kiezen.

• leonbong
borft schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:43:
[...]

[...]

offtopic:
Ik had toch al aangegeven dat het offtopic is.
Maar jij vraagt naar bronnen waaruit blijkt de DC minder verlies is dan AC.

Ik had zelf al gezegd dat voor deze toepassing AC of DC waarschijnlijk een verwaarloosbaar probleem is.

• marcop23
Freeaqingme schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:56:
Een omvormer hoort te stoppen met het leveren van spanning/stroom zodra de spanning op het lichtnet wegvalt. Stel dat je 2 3-fase omvormers hebt (of 2 1-fase omvormers die allebei op dezelfde fase zitten), gaan ze elkaar dan niet voeden waardoor deze beveiligingsmaatregel niet meer werkt?
[...]
Dat zal niet gebeuren. Er zit in een normale omvormer niets van spannings- of frequentieregeling, dus die zal heel snel gaan afwijken in eilandmodus. Dat detecteren ze en dan vallen ze vanzelf uit.

• septillion
  • Nu online

septillion

marcop23 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Dat zal niet gebeuren. Er zit in een normale omvormer niets van spannings- of frequentieregeling, dus die zal heel snel gaan afwijken in eilandmodus. Dat detecteren ze en dan vallen ze vanzelf uit.
Juist wel. Maar als de omvormer zijn stroom niet kwijt kan zal het voltage omhoog vliegen (of als de last in huis hoger is, inkakken) en dus stoppen met leveren.

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 18-02-2021 13:16]

• Jacoba1
Bedankt voor jullie reakties, maar het is voor mij nog niet echt duidelijk wat ik het beste kan doen.
Mss nog iemand gouden tip?

• Dre
  • Niet online
Kan je beide DC-strings makkelijk op 1 punt krijgen waar de omvormer komt te hangen? Dan één 3-fase omvormer. Anders twee losse 1-fase omvormers op 2 verschillende fasen.

3-fase afzekeren met B10, of B16 als je een zware omvormer neemt.
2× 1-fase afzekeren met B20 voor zuid 50 graden. En B16 voor platdak.

[Voor 22% gewijzigd door Dre op 18-02-2021 23:20]

• jobr
  • Laatst online: 30-03 20:52
Van de netbeheerder mag je niet meer dan 5,5 kVa invoeren op een fase: https://coteqnetbeheer.nl...-terugleveren/Particulier

Let op: gaat wel om het vermogen van je omvormer, niet het aantal Wp. Dus 9000Wp op een omvormer >= 5kW is prima.

[Voor 14% gewijzigd door jobr op 19-02-2021 18:36]

• Jacoba1
Bedankt voor jullie input.
Ik ben bijna rond met lokale installateur en deze wil op dak van ons huis 14 Longi 365Wp installeren met Growatt MIN 4200 XE(1-fase).
Op mijn vraag wat nu met de zonnepanelen die ik binnenkort op mijn tuinoverkapping ga installeren was het antwoord, dat de DC kabel niet in de grond naar huis mag en dat ik dan de omvormer bij de overkapping moet monteren en een AC kabel naar meterkast.
Vandaar dat hij stelt dat beide installaties op 1 3-faseomvormer niet kan/mag in dit geval.
Problemen met 2 1-faseomvormers heb ik hier niet mee, maar ik wil geen problemen met terugleveren hebben.
Plan nu is 14 Longi 365 op overkapping met ook weer Growatt MIN 4200.
Wat denken jullie van opmerkingen installateur?

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:05
DC kan wel door de grond. Apart in mantelbuis en met dc-zekering.
Zal onder de streep vast nog wel goedkoper zijn dan twee omvormers.

• Jacoba1
Cpt.Chaos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:02:
Bedankt voor jouw reaktie. Installateur beweert dat het wettelijk niet mag, klopt dat?

• Dre
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:02:
Wat voor zekeringwaarde zou je kiezen en wat moet die zekering beveiligen. Ik dacht dat zekeringen niet zo heel nuttig waren met zonnepanelen i.v.m. beperkte kortsluitstroom.

[Voor 13% gewijzigd door Dre op 31-03-2021 19:57]

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 20:57
Jacoba1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Bedankt voor jouw reaktie. Installateur beweert dat het wettelijk niet mag, klopt dat?
Ik ben werkachtig in de zonne-energie en bezig met opleiding tot Scope12 inspecteur. Wanneer het in mantelbuis wordt aangelegd zou ik er zeker geen probleem in zien. Normaal gesproken is solarkabel ook dubbel geïsoleerd. Wanneer hij beweert dat het wettelijk niet mag dan zou ik graag van hem horen in welk artikel van de NEN1010 hij denkt dat dit staat.

De kabelverliezen zijn o.a. afhankelijk van het voltage, aangezien de huidige omvormers meestal met een stringspanning werken die hoger is dan de wisselspanning van het net zijn bij gelijke lengte en diameter de verliezen in de dc stringkabels lager dan de AC kabels.

Lekker belangrijk

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
De DC kabels kunnen gewoon in een buis en eventueel kun je er een extra DC zekering op zetten.
Het verlies op de solar DC kabels is met die lengte altijd minder dan wanneer je dit zou doen op een AC (grond)kabel.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Jacoba1
Ik heb installateur gemaild waar hij het op baseert dat DC niet onder de grond mag. Wacht nu op antwoord.

• Dre
  • Niet online
HSA.Solar schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:23:
De DC kabels kunnen gewoon in een buis en eventueel kun je er een extra DC zekering op zetten.
Het verlies op de solar DC kabels is met die lengte altijd minder dan wanneer je dit zou doen op een AC (grond)kabel.
Wat voor zekeringwaarde zou je adviseren?

• Jacoba1
Ik heb nog geen fiat aan installateur gegeven en intussen ook offerte gevraagd bij een ander en deze adviseert een 3-fase Goodwe GWKDTG2 en 30m 3-fase 4x4m2 grondkabel(a €234!)
Vraag mij af of het dan mogelijk is om eerst op ene MPPT alvast dakinstallatie(14x365WP) aan te laten sluiten en 1 a 2 maanden later de andere tuin installatie ook 14x365 op de andere MPPT.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
@Jacoba1 Grondkabel kun je dan beter bij Elektramat bestellen: - 30 meter 129 euro, scheelt toch 100 euro :)

@Dre De exacte zekering die je daarvoor kunt gebruiken is een beetje afhankelijk van een aantal factoren, wellicht dat deze pagina je daarin iets meer duidelijkheid kan geven. In principe kun je inderdaad gewoon eerst 14 aansluiten, kijken dan wel even of dat genoeg is als startvoltage voor de Goodwe omvormer, maar 14 is meestal ruim voldoende.

[Voor 16% gewijzigd door HSA.Solar op 01-04-2021 12:25]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Jacoba1
@HSA.Solar bedankt voor de prijstip van de grondkabel

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-03 19:11
Of bij Sander Vunderink voor 123,-. Niet alleen goedkoper, maar met alle specificaties en van een (Nederlands) merk (Donne kabel uit Bergen) in plaats van een kabel van onbekende oorsprong en kwaliteit.

[Voor 29% gewijzigd door WackoH op 01-04-2021 15:52]

• Dre
  • Niet online
HSA.Solar schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:24:
@Jacoba1 Grondkabel kun je dan beter bij Elektramat bestellen: - 30 meter 129 euro, scheelt toch 100 euro :)

@Dre De exacte zekering die je daarvoor kunt gebruiken is een beetje afhankelijk van een aantal factoren, wellicht dat deze pagina je daarin iets meer duidelijkheid kan geven. In principe kun je inderdaad gewoon eerst 14 aansluiten, kijken dan wel even of dat genoeg is als startvoltage voor de Goodwe omvormer, maar 14 is meestal ruim voldoende.
Een 14 ampère zekering gaat toch nooit aanspreken als de panelen hooguit 11,33A leveren onder STC condities. Of hebben we het over twee verschillende onderwerpen?

• marcop23

Deze zekeringen zijn dus om strings te beschermen als er meer dan twee parallel zijn geschakeld, maar het heeft geen nut om de kabel te beschermen.

Stel, je hebt twee situaties:
1) Het is zonnig, I_mptt = 9A en I_sc = 10A
2) Het is bewolkt, I_mptt = 2A en I_sc = 2.5A

Met een zekering van > 10A zal die sowieso nooit doorsmelten bij een kortsluiting, want de stroom wordt simpelweg niet zo hoog. Met een zekering van 9,5A zal die pas na een half uurtje of überhaupt nooit doorsmelten. En met 9A of minder loop je het risico dat hij al doorsmelt zonder er wat aan de hand is. En in een bewolkte situatie doet de zekering sowieso nooit iets.

Je kan het voor zover ik inzie niet fatsoenlijk beveiligen met een simpele zekering / automaat.

• Scout77

Stringzekeringen zijn pas zinvol bij meer dan 2 strings die je dan ook nog een keer op een MPPT aansluit. Sluit je ze aan op aparte MPPT's, wat je volgens mij wil doen, hoeven er geen stringzekeringen te worden toegepast. Het gaat erom dat een eventuele kortsluiting door de 2 andere parallelle strings "gevoed" kunnen worden.

Lekker belangrijk

• Scout77
Jacoba1 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:56:
Ik heb nog geen fiat aan installateur gegeven en intussen ook offerte gevraagd bij een ander en deze adviseert een 3-fase Goodwe GWKDTG2 en 30m 3-fase 4x4m2 grondkabel(a €234!)
Vraag mij af of het dan mogelijk is om eerst op ene MPPT alvast dakinstallatie(14x365WP) aan te laten sluiten en 1 a 2 maanden later de andere tuin installatie ook 14x365 op de andere MPPT.
Het is niet duidelijk welke Goodwe er precies wordt aangeboden. Gezien het totale vermogen van 28x365 bijna 10kW waarschijnlijk een GW8KDT-G2. Die levert maximaal 8800 VA en met een 4mm² kabel blijft je verlies tot 32m beperkt tot 1%. Voor de vereffening van de vreemd geleidende metalen delen op je dak (lees onderconstructie) moet er minimaal 4mm² worden toegepast. Dus dan kom je op een 4x4mm² YMVK-AS uit. Koper is nu eenmaal duur. Maar daar moet je niet op gaan bezuinigen, de verliezen lijken klein maar over 20 jaar gerekend kunnen de meerkosten voor een goede dikte van de kabel altijd uit.

Een omvormer kan uitstekend draaien op een enkele string van 14x365, hij zal alleen wat minder efficiënt zijn.

Lekker belangrijk

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee