Toon posts:

Verbouwing zolder - Electra door aannemer goed aangelegd?

Pagina: 1
Acties:

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05 23:32
Hi forumgenoten,

we zijn bezig met de verbouwing van onze zolder (laten we doen) en ik heb nu serieuze vraagtekens bij de aanpak van de electra.

De wanden op zolder zijn opgebouwd in houten frame / gipswanden. Hierin is de electra nu weggewerkt in flexibele buis met lasdozen voor aftakkingen (hieronder een foto van toen 't nog open was). Op de foto is nog niet alle electra te zien, uiteindelijk zijn er nog een paar lasdozen rondom/naast het deurframe toegevoegd om richting alle stopcontacten/lichtpunten.

Nu zit de wand dicht en is intussen gestukt en lees ik gisteren, bij toeval, ergens dat het in strijd met het bouwbesluit is om lasdozen in een muur weg te werken, deze zouden ten alle tijde bereikbaar moeten zijn voor storingen etc.
Nu zit ik zelf niet enorm in de materie (daarom juist iemand in de arm genomen om de zolder aan te pakken en het goed te laten doen), maar mijn zoektocht versterkt alleen maar mijn vermoedens dat dit geen goede aanpak is.

Ik spreek zo de aannemer, maar zijn eerste reactie was 'wat is er mis dan'..

Nu aan jullie de vraag: stel ik me aan over de electra of is het redelijk om te eisen dat het goed gebeurt (en dus met een centraal doos) en dat dus een deel van de wand open moet/opnieuw moet worden gestukt?

Uitgangspunt voor mij is; als het nu niet goed is en ik heb later storingen kan ik zelf alles op zien te knappen. Als ik het huis op termijn wil verkopen zouden eventuele verborgen gebreken (als dit dat zou kunnen zijn bij een storing tzt) ook nog op mij kunnen worden verhaald.
In beide gevallen zou ik dan later maar moeten zien of en hoe ik daar dan nog de aannemer voor aansprakelijk stel. Nu zitten we nog in de verbouwing (weliswaar in de laatste dagen) en is het nog vers.

Hoor graag jullie mening hierin!

Strava

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:36

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Een centraaldoos is geen eis, wel meestal een handige oplossing, maar waar ga je die installeren met zo'n hoog plafond. Daar zal de electricien ook tegenaan gelopen zijn.

Wel een eis is dat alle dozen bereikbaar moeten zijn. Dat betekent in jou geval dat die twee dozen boven de deur niet afgedekt met gipsplaat en vervolgens weggestuuckt mogen worden.

Overigens kom je het heel vaak tegen hoor, maar ja of dat een goede reden is...

PVoutput

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:58
Mag inderdaad niet weggewerkt zitten.

Maar het is ook een vrij makkelijk op te lossen probleem zo te zien.
Aan de gangzijde het stukje gips boven de deur eruit snijden.

Doosjes vervangen voor een inbouwdoos in een nieuw gipsplaatje.
Geheel terugschroeven en afsmeren.

Dan moet er alleen een afdekkapje op.

• LauryanF
FRANQ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:12:
Mag inderdaad niet weggewerkt zitten.

Maar het is ook een vrij makkelijk op te lossen probleem zo te zien.
Aan de gangzijde het stukje gips boven de deur eruit snijden.

Doosjes vervangen voor een inbouwdoos in een nieuw gipsplaatje.
Geheel terugschroeven en afsmeren.

Dan moet er alleen een afdekkapje op.
Dank voor je reactie.

Aan de gangzijde zit een balk waar de vliering op rust, dus aan die kant wordt 't lastig weg te werken.
Er zijn nog een aantal andere dozen in de muur verwerkt, de 'officiele' oplossing zou dus zijn om al die dozen met een inbouwdoos en afdekkap erop te verwerken?

(dat is ook weer geen mooie oplossing.. niet waarom ik een complete muur laat stuken.

Strava

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:03
Er is een verschil tussen niet toegestaan en niet toegestaan. Niemand komt het controleren, en je krijgt er geen boete voor.

Je hebt in ieder geval gedocumenteerd waar de dozen zitten. Sla dat ergens netjes op (in de materkast bijvoorbeeld, dus ook voor eventuele volgende bewoners).
In geval van storing weet je in ieder geval waar je moet zijn en kun je t.z.t. altijd nog het gips open maken.

Desnoods hang je er daarna een schilderijtje voor omdat je vrij nauwkeurig kunt breken. Want je weet toch waar ze zitten.

En een verborgen gebrek is enkel als het verborgen is. Als jij netjes vermeld dat er dozen in de wand zitten, is het dan nog een verborgen gebrek? Of is het een gemeld gebrek?

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:05
ik zou het lekker laten zitten. mocht er ooit een storing in die regio zijn, dan is het ook binnen 5 min bereikbaar en dan kan je het alsnog volgens het bouwbesluit laten fixen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:58
@LauryanF

Boven de deur zit een soort vliering?

Zelf heb ik alle centraaldozen van de slaapkamers op de zolder/vliering geplaatst.
Moeten ze de pijpjes wat verlengen en een paar nieuwe draadjes trekken.
Kan de wereld niet kosten, en hou je wel gladde muren.

• LauryanF
FRANQ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:22:
@LauryanF

Boven de deur zit een soort vliering?

Zelf heb ik alle centraaldozen van de slaapkamers op de zolder/vliering geplaatst.
Moeten ze de pijpjes wat verlengen en een paar nieuwe draadjes trekken.
Kan de wereld niet kosten, en hou je wel gladde muren.
Klopt, dat was mijn idee ook.
Vanuit de vliering (waar wat mij betreft alles 'op de muur' mag zitten) is het prima om een centraaldoos / centraaldozen te zetten.
Heb geen idee in hoeverre daarvoor alsnog wel wat stucwerk (boven / rondom de deur) weg zou moeten worden gebroken.

Strava

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Wat een broddelwerk. Flexbuis, veel te krappe bochtjes, tig lasdozen. Het is niet te hopen dat er ooit nog aan deze installatie gewerkt moet worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 10:01
Heel eerlijk, het is goedkoop prutswerk, de reden dat vakmensen steeds moeilijker te vinden zijn. Wie gaat nou namelijk meer dan het 3 dubbele betalen voor iets wat er vanaf de buitenkant hetzelfde uitziet?

Even snel met flexbuisjes (vaak ook nog met de draden erin) aanleggen met onmogelijke bochten en als er dan wat is kun je alles slopen.

Maar goed, waarschijnlijk (hopelijk) was de prijs daar ook naar. Als je in het vervolg elektra laat aanleggen kies dan eerder de duurste dan de goedkoopste offerte uit

Ik had alles eruit gehaald en zelf opnieuw gedaan want waarschijnlijk heeft deze aannemer het geduld er niet voor of ziet hij het nut er niet van in, niet mee discussiëren.

Maar goed, dat vind ik. Uiteindelijk gaat het om een stopcontact en een lichtknopje, de kans is klein dat je er ooit wat aan hebt.

Edit: die hollewanddozen zijn ook verschrikkelijk, als je dan een stekker er wat lomp uit schiet (bij het stofzuigen) heb je een open gat in de muur. Zijn duurzamere oplossingen voor.

[Voor 10% gewijzigd door talkatoo op 18-02-2021 09:03]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
@LauryanF heel eerlijk deze aannemer mag zich absoluut geen "electricien" noemen. Inbouwdozen die scheef zitten, buizen die niet correct gezadeld zijn. Je gaat hier in het beste fatsoen nooit een nieuwe kabel doorheen krijgen mocht dat ooit nog nodig zijn.

Zou ik mij er heel druk over maken? Nee ik denk het niet, mocht er ooit een storing optreden is het vervelend maar verder niet. Je weet waar alles zit dus je kunt dan gericht de muur slopen. Ik zou wel deze aannemer nooit meer inhuren, voor minder geld kan je dit zelf beter doen. :P

HD4Life @ Full-HD

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-05 12:46

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Davidshadow13 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:04:
@LauryanF heel eerlijk deze aannemer mag zich absoluut geen "electricien" noemen. Inbouwdozen die scheef zitten, buizen die niet correct gezadeld zijn. Je gaat hier in het beste fatsoen nooit een nieuwe kabel doorheen krijgen mocht dat ooit nog nodig zijn.

Zou ik mij er heel druk over maken? Nee ik denk het niet, mocht er ooit een storing optreden is het vervelend maar verder niet. Je weet waar alles zit dus je kunt dan gericht de muur slopen. Ik zou wel deze aannemer nooit meer inhuren, voor minder geld kan je dit zelf beter doen. :P
Precies dit, ik zou het laten zitten en er niet meer over nadenken.
Maar goed om je te beseffen dat je voor kwaliteit werk wel een expert nodig hebt.

Als je ooit nog een aannemer nodig hebt, vraag dan of hij referenties heeft van andere klussen en eventueel foto's van hoe hij iets gemaakt heeft. Dan kan je altijd eens bij de expert navragen.

Verder kan je de meeste klussen beter bij de juiste expert neerleggen - Wandje door een timmerman, elektra door een elektricien, tegelen door een tegelzetter, etc. Als je er meerdere tegelijk nodig hebt dan nodig je ze allemaal in 1 keer uit en bespreek je wat je wil en vraag je ze hun planning met elkaar af te stemmen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:43
Zo is het niet toegestaan.

En als er ooit wat aan je elektra op zolder gaat mankeren of je wat wilt wijzigen, dan kun je je hele zolderkamer weer afbreken. Want er kan nu nergens een nieuw of extra draadje getrokken worden.

Het lijkt er zelfs op dat niet eens overal de juiste kleuren draad zijn gebruikt

Wanneer de aannemer het niet wil herstellen naar de geldende normen, dan neem ik aan dat jij niet wilt betalen voor het elektra werk, de gipsplaten en het stucwerk.

[Voor 21% gewijzigd door Ivow85 op 18-02-2021 09:15]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Davidshadow13 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:04:
Zolang je alleen bij de lasdoos moet zijn ja. Maar als er om wat voor reden dan ook nieuwe kabels doorheen zouden moeten, dan kan je net zo goed direct de hele muur slopen, die ga je nooit door die bochten krijgen.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:55

Stuur hem dit plaatje ook maar eens even, want op zijn minst had hij een aantal van die debiele bochten kunnen voorkomen door iets andere doosjes te gebruiken dan. Mijn god... daar ga je inderdaad helemaal nooit meer een nieuwe kabel doorheen krijgen.

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dankjewel voor het delen. Zo'n broddelwerk heb ik er zelf ook van gemaakt op mijn zolder. Lekker eerst de draden in de flexibele buis, natuurlijk net iets te veel en lekker achter de platen en niet bereikbaar.

Ik voel me er ineens minder slecht over.

Helaas zit er in mijn geval ook ergens een aansluitfout in....

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

BazzH

Kei-goed...

Ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachte van deze oplossing. Je hebt het over nog een paar lasdoosjes die nog niet op de foto staan. Waarom? Moet eerlijk toegeven dat ik in een zolderwandje ook ooit weleens een enkel lasdoosje heb weggewerkt, maar dan wel met de wetenschap dat 't eigenlijk niet handig is. We zijn niet voor niets al even overgestapt op het centraaldoossysteem. In principe wil je gewoon alle bekabeling kunnen vervangen zonder muren of plafonds open te hoeven breken. En dat kun je dus vergeten met onbereikbare lasdozen. Die lasdoosjes zijn meer voor bijv. opbouw in een schuurtje of vliering.

Die bochtjes boven de deur wil je al helemaal niet zo. Flex-buis is al lastig om kabels doorheen te krijgen, maar deze bochtjes zijn gewoon onmogelijk.

Think smart........ Act stupid........

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 18:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Prx schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:18:
[Afbeelding]

Stuur hem dit plaatje ook maar eens even, want op zijn minst had hij een aantal van die debiele bochten kunnen voorkomen door iets andere doosjes te gebruiken dan. Mijn god... daar ga je inderdaad helemaal nooit meer een nieuwe kabel doorheen krijgen.
Je hebt ze zelfs als trekdoos met alleen 2 links en 1 rechts. Dus zonder die loze onderste opening.
Wat een prutswerk, dat kan ik nog beter.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 13:18

VW-Arjan

★★★★★

Ik snap niet dat velen zeggen laat voor nu maar zitten. Los het op als er iets aan de hand is.

Ik persoonlijk zou het direct goed willen.
Wat nou als je een stopcontact wil vervangen door een utp, of een enkele schakelaar door een dubbele?
Je krijgt met al die lasdoosjes achter elkaar er nooit van je leven meer een trekveer doorheen.

Nog los van het feit of het slim is om zoveel aftakkingen en lasklemmen te hebben.
Het zou bij mij geen fijne gedachte zijn om te weten dat dit in mijn muren zou zitten.

Zelf heb ik een jaren 30 huis en daar zaten zulke doosjes in de vloeren verwerkt (dan nog de ijzeren voorlopers daarvan). Dat is telkens een meter buis en dan zo'n doosje. Een ramp.

Heb dat direct vervangen voor een centraaldozen systeem. Ik kan dat dan gelukkig zelf doen, een goede vriend is elektricien en heeft het werk achteraf "gekeurd".

Ja het is wat denk werk vooraf om te weten wat je waar wilt hebben en rekening houden met evt uitbreidingen.
Deze "elektricien" lijkt gewoon ergens te beginnen en wel te zien wat hij tegenkomt en hoe ie dan verder gaat.

Je zegt dat je de zolder laat verbouwen door een aannemer, dan mag je ook verwachten dat het goed wordt gemaakt.

Verder geef je aan dat het niet echt jouw cup of tea is, vandaar de aannemer. Hoe ga je dit oplossen als er in de toekomst een probleem is?
De eerste de beste elektricien die komt en die je het uitlegt zal of gillend wegrennen, of je vertellen dat alles opnieuw moet.

Ga toch nog eens het gesprek aan met je aannemer. Hij moet er uiteraard voor zorgen dat jij met een goed gevoel achterblijft.

[Voor 0% gewijzigd door VW-Arjan op 18-02-2021 10:17. Reden: typo]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:53

Bezulba

Formerly known as Eendje

VW-Arjan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:15:
Ik snap niet dat velen zeggen laat voor nu maar zitten. Los het op als er iets aan de hand is.

Ik persoonlijk zou het direct goed willen.
Wat nou als je een stopcontact wil vervangen door een utp, of een enkele schakelaar door een dubbele?
Je krijgt met al die lasdoosjes achter elkaar er nooit van je leven meer een trekveer doorheen.

Nog los van het feit of het slim is om zoveel aftakkingen en lasklemmen te hebben.
Het zou bij mij geen fijne gedachte zijn om te weten dat dit in mijn muren zou zitten.

Zelf heb ik een jaren 30 huis en daar zaten zulke doosjes in de vloeren verwerkt (dan nog de ijzeren voorlopers daarvan). Dat is telkens een meter buis en dan zo'n doosje. Een ramp.

Heb dat direct vervangen voor een centraaldozen systeem. Ik kan dat dan gelukkig zelf doen, een goede vriend is elektricien en heeft het werk achteraf "gekeurd".

Ja het is wat denk werk vooraf om te weten wat je waar wilt hebben en rekening houden met evt uitbreidingen.
Deze "elektricien" lijkt gewoon ergens te beginnen en wel te zien wat hij tegenkomt en hoe ie dan verder gaat.

Je zegt dat je de zolder laat verbouwen door een aannemer, dan mag je ook verwachten dat het goed wordt gemaakt.

Verder geef je aan dat het niet echt jouw cup of tea is, vandaar de aannemer. Hoe ga je dit oplossen als er in de toekomst een probleem is?
De eerste de beste elektricien die komt en die je het uitlegt zal of gillend wegrennen, of je vertellen dat alles opnieuw moet.

Ga toch nog eens het gesprek aan met je aannemer. Hij moet er uiteraard voor zorgen dat jij met een goed gevoel achterblijft.
Tjah, pay peanuts get monkeys.

Als je als aannemer dit goed werk vind ga je echt niet het helemaal opnieuw doen omdat de opdrachtgever het niet zo netjes vind. Zeker met het huidige aanbod is het voor jouw 20 anderen.

De meesten hier zien gewoon in dat er heel veel werk van maken weinig gaat opleveren.

blup

• koentjuh
  • Laatst online: 22:23
Tja, erg top is het niet, maar je bent niet eerste huis waar het er zo uitziet. Woon zelf in een jaren 30 huis en de electra op de eerste verdieping is ook niet altijd even bereikbaar aanwezig. Zolang het goed gaat niks aan de hand, maar als je ooit een keer iets wil doen dan wordt het wel sloopwerk op deze manier.

Nu is de vraag hoe groot de kans is dat het kapot gaat. Als de aannemer het sloopwerk dan kosteloos repareerd (ook over 10 jaar) dan is de discussie al anders. Maar eigenlijk had hij het meteen goed moeten doen. Beetje laat alleen aangezien het nu allemaal al gestuct is.

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-04 18:40
Ik begrijp het goed dat deze alektrogigant naast zijn hobbie als elektricien professioneel punniker is?

hoe krijg je die bocht aan de rechterkant boven de deur in vredesnaam voor elkaar?? Wat heb je gegeten/gespoten/geslikt als je dat als werk achter laat!! Ik snap het soms helemaal niet meer, je hebt toch geen eer van je werk zo?? Schiet mij maar lek hoeveel moeite kost het om t juist aan te leggen?

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BJBoes schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:48:
Ik begrijp het goed dat deze alektrogigant naast zijn hobbie als elektricien professioneel punniker is?

hoe krijg je die bocht aan de rechterkant boven de deur in vredesnaam voor elkaar?? Wat heb je gegeten/gespoten/geslikt als je dat als werk achter laat!! Ik snap het soms helemaal niet meer, je hebt toch geen eer van je werk zo?? Schiet mij maar lek hoeveel moeite kost het om t juist aan te leggen?
sowieso is het één grote klunspartij!
- bochtenwerk electra
- lasdozen niet bereikbaar
- houten frame loopt niet door boven deur, dus kozijn is niet goed gesteund

als je straks een keer de deur wat harder dicht gooit ligt aan beide zijden het stucwerk er weer af.
Met dit soort werk kan je het echt beter zelf doen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• TheGhostInc
  • Niet online
LauryanF schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:05:
Nu aan jullie de vraag: stel ik me aan over de electra of is het redelijk om te eisen dat het goed gebeurt (en dus met een centraal doos) en dat dus een deel van de wand open moet/opnieuw moet worden gestukt?
Laten we het simpel stellen:
Als jij moeilijk doet moet hij alles vervangen.

Maar als je er niks meedoet heb je er eigenlijk ook geen last van. De kans dat jouw muurtje langer blijft staan dan de levensduur van de electra is vrij klein. Ik zou het idd dan wel even documenteren, zodat je achteraf er geen gedonder mee krijgt. Maar goed, het gaat over wat gipsplaatsen, wat elektrabuis en wat stucwerk.

Overigens is het idee van buizen in de muur en dan je draden kunnen vervangen iets wat in bijvoorbeeld Nederland wel leeft. In het VK stucken ze juist de draden lekker weg in de muur. Dus het is ook een stukje cultuur.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:43
TheGhostInc schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Laten we het simpel stellen:
Als jij moeilijk doet moet hij alles vervangen.

Maar als je er niks meedoet heb je er eigenlijk ook geen last van. De kans dat jouw muurtje langer blijft staan dan de levensduur van de electra is vrij klein. Ik zou het idd dan wel even documenteren, zodat je achteraf er geen gedonder mee krijgt. Maar goed, het gaat over wat gipsplaatsen, wat elektrabuis en wat stucwerk.

Overigens is het idee van buizen in de muur en dan je draden kunnen vervangen iets wat in bijvoorbeeld Nederland wel leeft. In het VK stucken ze juist de draden lekker weg in de muur. Dus het is ook een stukje cultuur.
Het gaat om duizenden euro's aan werk wat nu opnieuw gedaan moet worden, om de zaak volgens de Nederlandse normen in orde te maken. Werk waarvan de kosten reeds in de oorspronkelijke offerte opgenomen (dienen te) zijn, maar wat nu dus niet is uitgevoerd.

Dat ze in andere landen niet dezelfde normen hanteren als in Nederland, daar hebben we in Nederland niets mee te maken. En ja, je mag volgens de Nederlandse normen tegenwoordig inderdaad ook kabel (géén draad!) verwerken in een stuc-laag. Maar ook dan moeten alle lasdoosjes gewoon bereikbaar blijven.
Wat hier is uitgevoerd is beunhazerij, en voldoende reden om een deel van de factuur niet te betalen, ter grootte van de kosten om dit in orde te laten maken door een partij die wel professioneel resultaat levert.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Anoniem: 674295

Hmm ik zou het niet accepteren, je hoeft geen met bladgoud afgewerkte dozen, maar dit is gewoon prutswerk.

Je betaald voor een beetje fatsoenlijk werk en dat dient ie ook gewoon te leveren.

Toppunt vind ik wel die flexbuis die rechtsboven niet eens in hetzelfde vlak loopt omdat ie geen andere doos wilde vinden...

't was toch ook makkelijker gewoon alles bovenop de vliering aan te sluiten? Hoeft niet eens centraal maar gewoon een aantal doosjes naarbij de rand. Dat scheelde een aantal gaten boren in de houten balken

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 18-02-2021 15:15]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 18:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je het boven de deur wil houden dan is één doos daar ook voldoende. Als ik het goed zie komt de voeding van links en zijn ze doorgelust vanuit de onderste aansluiting.
Een doos met twee uitgangen links en twee uitgangen rechts, dan had je ook niet die twee 180 graden bochten nodig gehad, je had niet meer lengte buizen nodig gehad, je had een doos minder gehad, minder lasklemmen nodig gehad en niet zo'n extreme bochten hoeven maken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Extra kabels trekken of verwijderen gaat hier niet kunnen i.v.m. de lasdozen, de te strakke bochten en het overmatige gebruik van flexibele buis.

Dat er `te veel` buizen lopen is niet zo zeer een probleem, het duidt wel op weinig ervaring en chaos.

Je kunt je af vragen of het überhaupt reëel is dat je kabels bij gaat trekken in de toekomst of weg gaat halen.
Op dat punt valt dit gedeelte van de elektro installatie eigenlijk geheel naast de boot, dit soort zaken zag ik vroeger tijdens mijn opleiding als elektricien niet eens voorbij komen, helaas wel als je al 40 jaar bij een zakelijke klant aan het werk gaat :-)

Wat ik als serieus probleem zie is hoe de kabels eventueel zijn gestript. Als dit met een verkeerde tang is gedaan heb je kans dat de eindjes van de kabels afbreken en vonken veroorzaken door slecht contact, dit kan brand veroorzaken.

Ik heb het vermoeden dat de klusser geen buigveer heeft en daardoor ook geen striptang. Wat gebruikt men dat als alternatief? Een kniptang welke al wordt gebruikt voor het op maat maken van de kabels.

Het probleem is dat iemand zonder ervaring met een kniptang kleine krassen maakt bij het verwijderen van de beschermlaag, men legt de kabel in de tang en gaat draaien om de beschermlaag kapot te snijden, vaak snijden ze hierdoor ook (lichtjes) in de koperen kabel. Hierdoor creëer je rondom het koper een zwak punt en kan hij (gedeeltelijk) afbreken.

Dat afbreken gebeurt voornamelijk bij het monteren van de stopcontacten en dergelijke, vaak heb je dat niet eens door.

Vooral dat laatste punt is iets waar je kritisch op moet zijn.

De andere zaken brengen alleen maar ongemak met zich mee en zou je eigenlijk ook niet moeten accepteren, die keuze ligt echter bij jezelf en brengt geen gevaar met zich mee.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Je kunt hier gewoon met een centraaldoossysteem werken. Voor zover ik weet hoeft een centraaldoos niet per se in het plafond te zitten en kun je hem ook prima in de muur monteren.

Waarschijnlijk is dat al met al nog goedkoper ook dan wat hier in elkaar is geprutst. Ik zou dit niet accepteren in ieder geval.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

BazzH

Kei-goed...

pyrofielo schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:07:
[...]

sowieso is het één grote klunspartij!
- bochtenwerk electra
- lasdozen niet bereikbaar
- houten frame loopt niet door boven deur, dus kozijn is niet goed gesteund

als je straks een keer de deur wat harder dicht gooit ligt aan beide zijden het stucwerk er weer af.
Met dit soort werk kan je het echt beter zelf doen.
Dat houten frame zit waarschijnlijk verankerd aan de constructie van de vloer van de vliering erachter. Dat zal op zich wel loslopen, tenzij het net zo degelijk aangebracht is als de elektra.

Think smart........ Act stupid........

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee