Een paar weken geleden viel er van de gemeente een collectieve inkoop voor zonnepanelen op de mat. 2 jaar geleden al eens een offerte opgevraagd bij een lokale installateur, die zijn toen ook komen kijken en hebben een offerte uitgebracht. We hebben toen echter besloten om van dat geld familie in Amerika te bezoeken, mijn oom werd 80 dus om daar nog op bezoek te gaan kreeg voorrang, je weet nooit hoelang dat nog zou kunnen. Gelukkig doet de beste man het nog steeds maar achteraf met corona zijn we blij dat we zijn geweest, wie weet wanneer de volgende kans is. Maar ik dwaal af, de zonnepanelen. Via het duurzaam loket mezelf aangemeld en daar stond ook die lokale installateur tussen en afgelopen maandag heb ik daar de offerte van binnen gekregen. Was even schrikken, die was even hoog als de offerte van 2 jaar geleden. Even terug gemaild waarom de offerte zo hoog was en ook maar meteen even nog wat andere offertes opgevraagd om het verschil te zien met de collectieve korting. Er bleek een speciale steiger huur in de prijs te zitten ivm de overkapping achter het huis.(Grappig detail, dat hij de 1e keer langs was geweest was dat helemaal niet ter sprake gekomen en stond toen ook niet op de offerte) Bij nader inzien zou hij ook via de buren het dak op kunnen ( die had ik daar al over gesproken en dat was geen probleem, ze mogen via hun dak naar mijn dak toe) Hij heeft daarop een nieuwe gestuurd met het volgende:
1e offerte:
9 x 330 Wp full black panelen (merk & type nog onbekend, die info hebben ze nog niet gehad van de gemeente)
Solis 3000 Mini 3kW 4G omvormer
Wifi dongle en complete installatie inclusief materiaal.
Btw teruggave loopt via een door de gemeente aangewezen bureau.
Kosten inclusief de btw zo'n 3450 euro (de eerder offerte was 780 euro duurder, moet een steiger met een gouden randje zijn geweest
)
2e offerte:
9 x 325 Wp DMEGC DM325G1-60HBB
Zonneplan ONE 3300 Watt 4G omvormer met databundel voor 10 jaar, na 10 jaar nieuwe bundel bijkopen.
Complete installatie inclusief materiaal en btw teruggave.
Kosten inclusief de btw zo'n 3550 euro
En na het inlezen hier een derde offerte van solar-bouwmarkt die ik inmiddels zelf heb aangevuld met andere panelen:
9 x 395 Wp Full Black Phono Solar PS395M1-24/TH (mijn aanvulling om zoveel mogelijk Wp te krijgen voor een meerprijs van 180 euro)
In de offerte stonden:
9 x 360 Wp Longi Solar LR4-60HPB- 356M Full black panelen
Goodwe GW3000-XS WiFi omvormer
Complete installatie inclusief materiaal.
Zelf btw terug vragen of voor 99 euro door hen laten doen.
Kosten inclusief de btw zo'n 3200 euro zonder btw teruggave
Met de Longi Solar panelen kom ik dus rond de 3000 euro uit inclusief de btw.
Nu kwam ik op tweakers ook wat mindere reviews tegen over de installatie via solar-bouwmarkt maar gemiddeld genomen lijkt dat wel snor te zitten. Bij de lokale installateur niets dan lof maar beetje een wazige offerte dit keer en zonneplan komt er ook wel aardig uit als ik alles mag geloven, heb een aantal collega's en een stel vrienden die via zonneplan panelen hebben en die zijn wel tevreden.
Dak vol op het zuiden en geen schaduw. Ik heb de foto's van 1 van de offertes er maar even bij genomen, offerte 1 en 3 leggen trouwens in portrait, offerte 2 leggen deels landscape.
Wat lijkt jullie de beste optie en is het verstandig om bv bij offerte 3 de hogere Wp panelen te nemen of beter de Longi Solar panelen. Mijn verbruik zit rond de 3000 kWh/jaar. oh ja, 1 fase in de meterkast. Tips of alternatieven qua apparatuur zijn van harte welkom, alvast bedankt. Nog mooi op tijd gered, mijn nachtdienst zit er bijna op
1e offerte:
9 x 330 Wp full black panelen (merk & type nog onbekend, die info hebben ze nog niet gehad van de gemeente)
Solis 3000 Mini 3kW 4G omvormer
Wifi dongle en complete installatie inclusief materiaal.
Btw teruggave loopt via een door de gemeente aangewezen bureau.
Kosten inclusief de btw zo'n 3450 euro (de eerder offerte was 780 euro duurder, moet een steiger met een gouden randje zijn geweest

2e offerte:
9 x 325 Wp DMEGC DM325G1-60HBB
Zonneplan ONE 3300 Watt 4G omvormer met databundel voor 10 jaar, na 10 jaar nieuwe bundel bijkopen.
Complete installatie inclusief materiaal en btw teruggave.
Kosten inclusief de btw zo'n 3550 euro
En na het inlezen hier een derde offerte van solar-bouwmarkt die ik inmiddels zelf heb aangevuld met andere panelen:
9 x 395 Wp Full Black Phono Solar PS395M1-24/TH (mijn aanvulling om zoveel mogelijk Wp te krijgen voor een meerprijs van 180 euro)
In de offerte stonden:
9 x 360 Wp Longi Solar LR4-60HPB- 356M Full black panelen
Goodwe GW3000-XS WiFi omvormer
Complete installatie inclusief materiaal.
Zelf btw terug vragen of voor 99 euro door hen laten doen.
Kosten inclusief de btw zo'n 3200 euro zonder btw teruggave
Met de Longi Solar panelen kom ik dus rond de 3000 euro uit inclusief de btw.
Nu kwam ik op tweakers ook wat mindere reviews tegen over de installatie via solar-bouwmarkt maar gemiddeld genomen lijkt dat wel snor te zitten. Bij de lokale installateur niets dan lof maar beetje een wazige offerte dit keer en zonneplan komt er ook wel aardig uit als ik alles mag geloven, heb een aantal collega's en een stel vrienden die via zonneplan panelen hebben en die zijn wel tevreden.
Dak vol op het zuiden en geen schaduw. Ik heb de foto's van 1 van de offertes er maar even bij genomen, offerte 1 en 3 leggen trouwens in portrait, offerte 2 leggen deels landscape.
Wat lijkt jullie de beste optie en is het verstandig om bv bij offerte 3 de hogere Wp panelen te nemen of beter de Longi Solar panelen. Mijn verbruik zit rond de 3000 kWh/jaar. oh ja, 1 fase in de meterkast. Tips of alternatieven qua apparatuur zijn van harte welkom, alvast bedankt. Nog mooi op tijd gered, mijn nachtdienst zit er bijna op

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber MT 57 GBS SE | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large