Beste Tweakers,
Ik wil binnenkort eindelijk de overstap maken van playstation 4 naar een game PC! Het nieuwe systeem wordt gezamenlijk met mijn broer in elkaar gezet. Ter controle zou ik graag van jullie willen weten of de componenten hieronder juist gekozen zijn en gezamenlijk goed kunnen functioneren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor gamen (1440p/144). Games die ik vaak zal gaan spelen zijn de bekende FPS spellen (CoD etc.). Naast gamen wil ik het systeem gaan gebruiken voor mijn studie en lichte foto/videobewerking (Adobe Creative Cloud).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Naar schatting wil ik zo'n 1000-1200 euro exclusief videokaart en verzendkosten neerleggen. Mijn broer helpt mij met de assemblage van het systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wanneer de 3070 die ik in mijn lijstje heb staan weer voor een fatsoenlijke prijs op voorraad is (lang wachten, ik weet 't) zal ik die gaan bestellen. Tot die tijd mag ik een 1080ti lenen. randapparatuur heb ik op het oog en komt later. Qua componenten heb ik het volgende al binnen:
Behuizing = BeQuiet Pure Base 500XD
Voeding = BeQuiet Straight Power 11 650W.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
32gb RAM (future proof) en 1,5TB SSD m2 opslag (waarvan een 1TB en een 500GB), voor de rest zie mijn wenslijst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, veel goede verhalen gehoord en gelezen over de 5600x. Graag zou ik zo'n min mogelijk verschillende merken in de PC willen hebben. Ook zou ik graag een kwalitatief betere SSD in mijn systeem willen hebben (Samsung). BeQuiet en Gigabyte zijn nu mijn voorkeuren, maar sta open voor verandering!
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het plan is om hem op mijn bureau te zetten, graag zou ik dus een redelijk stil systeem willen (dat niet lijkt op een opstijgend vliegtuig).
Ga je overklokken?
Ik ben hiermee nog niet echt bekend. Wellicht zal ik het in de toekomst gaan doen, maar minimaal.
Wat verwacht je van ons?
Graag zie ik jullie reactie tegemoet over de keuzes die ik heb gemaakt bij het uitzoeken van de juiste en beste functionerende componenten binnen het gegeven budget.
Ook heb ik nog een aantal vragen die ik graag beantwoord wil hebben:
1. Is de processorkoeler die ik in mijn lijstje heb staan goed genoeg?
2. Neemt de processorkoeler de RAM-sloten in beslag?
3. Hebben jullie nog verbeter tips op mijn wenslijst?
Mijn wenslijst:
Ik ben dankbaar voor elk advies wat jullie kunnen inbrengen!
sebw
Ik wil binnenkort eindelijk de overstap maken van playstation 4 naar een game PC! Het nieuwe systeem wordt gezamenlijk met mijn broer in elkaar gezet. Ter controle zou ik graag van jullie willen weten of de componenten hieronder juist gekozen zijn en gezamenlijk goed kunnen functioneren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor gamen (1440p/144). Games die ik vaak zal gaan spelen zijn de bekende FPS spellen (CoD etc.). Naast gamen wil ik het systeem gaan gebruiken voor mijn studie en lichte foto/videobewerking (Adobe Creative Cloud).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Naar schatting wil ik zo'n 1000-1200 euro exclusief videokaart en verzendkosten neerleggen. Mijn broer helpt mij met de assemblage van het systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wanneer de 3070 die ik in mijn lijstje heb staan weer voor een fatsoenlijke prijs op voorraad is (lang wachten, ik weet 't) zal ik die gaan bestellen. Tot die tijd mag ik een 1080ti lenen. randapparatuur heb ik op het oog en komt later. Qua componenten heb ik het volgende al binnen:
Behuizing = BeQuiet Pure Base 500XD
Voeding = BeQuiet Straight Power 11 650W.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
32gb RAM (future proof) en 1,5TB SSD m2 opslag (waarvan een 1TB en een 500GB), voor de rest zie mijn wenslijst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, veel goede verhalen gehoord en gelezen over de 5600x. Graag zou ik zo'n min mogelijk verschillende merken in de PC willen hebben. Ook zou ik graag een kwalitatief betere SSD in mijn systeem willen hebben (Samsung). BeQuiet en Gigabyte zijn nu mijn voorkeuren, maar sta open voor verandering!
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het plan is om hem op mijn bureau te zetten, graag zou ik dus een redelijk stil systeem willen (dat niet lijkt op een opstijgend vliegtuig).
Ga je overklokken?
Ik ben hiermee nog niet echt bekend. Wellicht zal ik het in de toekomst gaan doen, maar minimaal.
Wat verwacht je van ons?
Graag zie ik jullie reactie tegemoet over de keuzes die ik heb gemaakt bij het uitzoeken van de juiste en beste functionerende componenten binnen het gegeven budget.
Ook heb ik nog een aantal vragen die ik graag beantwoord wil hebben:
1. Is de processorkoeler die ik in mijn lijstje heb staan goed genoeg?
2. Neemt de processorkoeler de RAM-sloten in beslag?
3. Hebben jullie nog verbeter tips op mijn wenslijst?
Mijn wenslijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 355,90 | € 355,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 | € 149,95 | € 149,95 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G | € 999,- | € 999,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 105,- | € 105,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 38,70 | € 38,70 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 172,81 | € 172,81 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 110,25 | € 110,25 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 62,75 | € 62,75 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 129,- | € 129,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.123,36 |
Ik ben dankbaar voor elk advies wat jullie kunnen inbrengen!

sebw