Vraag

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Ik ben developer en werk momenteel dagelijks op een Macbook Air 256/16 M1. Dit hangt aan een 49" Philips scherm en doet verder wat het moet doen. Ook hanger er momenteel 2 43" TV's in mijn thuiskantoortje die niet heel veel doen momenteel (behalve af en toe op testen, ik bouw smart tv apps), omdat ik niet 2 x 4K TV + dual QHD monitor kan aansluiten op de M1 chip. Helaas helaas.

Nu mis ik wel een beetje mijn 'tweede' en 'derde' scherm, die ik voornamelijk als slack/spotify/whatsapp/documentie/mail/jira scherm gebruikte. Dit kon voorheen wel op mijn macbook pro uit 2018. Dit nieuwe systeem zou dan permanent beide TV's aansturen en met een USB switch of software als Synergy kan ik dan 1 toetsenbord en muis gebruiken en een soort multi-desktop omgeving creeren (deel mac, deel ubuntu). Dat lijkt me superhandig! Een impressie, met nog mijn oude laptop:

Ik heb nu ook al een unRAID bak staan met redelijk oude hardware: inventaris: unRAID, maar deze blaast gelijk naar 90+ procent CPU load als ik mijn editor start en ook word die gebruikt als backup/mediacenter. Die wil ik eigenlijk nog niet echt aanraken. Wellicht dat dit nieuwe systeem hem wel op een dag vervangt; dat hangt af van hoe goed het werkt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Doel 1:
Ik maak veel gebruik van emulators (Tizen/AndroidTV/LG) die onder andere in VirtualBox of de android virtual device manager draaien. Nu word dit nog niet goed ondersteunt door de M1 chip en dat begint nu aardig vervelend te worden. Ik had gehoopt dit in een VM binnen unRAID wel te kunnen, maar ook daar word een VM in een VM niet helemaal goed ondersteunt. Ik ontkom er dus denk niet echt aan om een dedicated systeem te hebben waar bijvoorbeeld Ubuntu op draait zonder VM schilletje.

Doel 2:
Ook wil ik kijken of ik wat meer taken kan 'offloaden' van mijn laptop en op de 'server' laten doen, zoals compileren/tests runnen/etc. Dit kan ook online, maar dat kost al snel een fee of is niet veel sneller dan op mijn laptop. En dat is natuurlijk minder leuk. Dit run ik dan in docker containers of in VM's, daar hoop ik dus een beetje te kunnen gaan experimenteren. Misschien draai ik unRAID vanaf de USB stick, en zodra ik de 'kale' ubuntu nodig heb zonder VM schil haal ik even de stick er uit en start ik hem op vanaf een boot-schijf. Of ik draai dockers in Ubuntu zelf, hier moet ik nog een beetje mee gaan uitvogelen wat werkt.

Doel 3:
Ik speel heel soms ook wel wat lichte games op windows, en gebruik nu een oer oude laptop van mijn vriendin. Deze doet al 3 minuten over opstarten dus dat is niet echt chill. Ook kan die niet echt overweg met mijn scherm. ik zou dus ook windows willen installeren op de 'server' op een tweede opstart SSD of op een andere manier (VM oid?). Ook kan ik hier indien nodig op testen vanaf een windows machine, iets wat ik ook af en toe nodig heb (frontend ontwikkeling).

Doel 4:
Backup/Tweede 'development' machine voor als ik veel met de emulator werk; dat wil zeggen, code aanpassen en direct reloaden naar de emulators. Ook kan ik deze gebruiken als ontwikkel omgeving als mijn laptop het een keer begeeft of vast loopt enzovoort. Ik heb laatst 2 dagen gedoe gehad met een MacOS update die alles in de soep gooide en ben daar 2 werkdagen + een weekeind op verloren (dat had qua gemiste omzet een nieuw systeem kunnen betalen min of meer..).

Doel 5:
Als het project waarbij ik de emulators veel gebruik voorbij is zie ik ook wel voor me dat ik de oude unRAID server vervang en de unRAID stick in dit nieuwe systeem steek. Dan moet ik even uitzoeken hoe ik mijn ingeregeld ubuntu omgeving binnen een unRAID VM kan draaien en kan ik de oude hardware weggeven/verkopen/nieuw doel voor zoeken. Zo kan ik eventueel ook makkelijker meer dockers/VMs etc draaien via de unRAID interface die me wel bevalt.
Belangrijk is dus dat er genoeg SATA poorten op zitten (minstens 4, liever meer) en 1 of 2 snelle SSD's aankan (voor cache/VM/dockers). Ook zijn meerdere netwerkpoorten wel fijn, maar dat kan ik ook oplossen met een PCI netwerkkaartje oid.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nu gebruik ik het systeem voornamelijk zakelijk dus kan ik het grotendeels zakelijk aanschaffen, en krijg ik waarschijnlijk ook investeringsaftrek als ik alle onderdelen bij dezelfde winkel aanschaf. Dat is dus wel een belangrijke 'eis', tenzij het niet echt anders kan. Qua kosten verdien ik hier mijn geld mee dus het moet vooral 'nuttig' zijn voor wat ik er mee doe. Zelf hoop ik rond voor zo'n 1000-1500 klaar te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb dus een 'oud' systeempje staan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 4430 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-H87N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 101,58€ 101,58
1Interne harde schijvenSeagate Mobile HDD, 2TB€ 96,71€ 96,71
1Interne harde schijvenSeagate NAS HDD, 4TB€ 237,40€ 237,40
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 400W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,58

maar deze wil ik de eerste tijd nog in de lucht houden. Ook heb ik gekeken naar M-ITX moederborden en vond ik dat je daar flink beperkt word qua opties en zijn ze ook wat duurder dan simpelweg ATX.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als frontend ontwikkelaar werk ik veel met _veel_ kleine bestandjes, waar volgens mij veel snelle IO voor nodig is. Ook gebeurd het compilen van code voornamelijk met de CPU voor zover ik weet dus die zou ik het liefst lekker snel hebben. Gezien mijn wens ook unRAID er op te draaien met een aantal dockers en een vm's denk ik dat een flinke multi-core processor geen slecht idee is.

Ik heb een oude videokaart in het huidige unRAID systeem hangen die daar vrij nutteloos stof zit te happen, dus die kan ik overzetten. Ook weet ik nog niet zo goed wat ik wil qua behuizing, dus had ik bedacht om voorlopig dit stukje hardware simpelweg op een 19" rack plank te schroeven en gewoon in de patchkast op zolder te hangen. Met een lange HDMI kabel kan ik deze dan naar de TV's trekken (mijn kantoortje is onder de patchkast op zolder dus kan hier wel wat kabels heen krijgen, afstand is zo'n 5 meter).

Misschien dat ik dan na een tijdje alsnog verliefd word op een behuizing, al komt dit denk ik pas als ik de oude unRAID machine ga uitfaseren en de HDD's aan het nieuwe systeem moet hangen.

Misschien is dit lijstje wel zwaar overkill, maar ik hoop het systeem nog aardig wat jaartjes mee te laten komen en wellicht ook nog te updaten in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, weinig ervaring mee. Sta open voor alles.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de afgelopen dagen flink research gedaan en advies ingewonnen, youtube filmpjes gekeken en nieuws gelezen. Ik denk dat ik nu een aardig bang-for-buck systeem in elkaar heb gezet.

Maar, misschien heb ik wel verkeerde keuzes gemaakt en kan ik bijvoorbeeld beter een dikke intel xeon op de kop tikken met 128GB langzamer geheugen; dat weet ik niet zo goed. Dus hopelijk zijn hier tweakers met soortgelijke systemen of meer kennis over CPU's en RAM die wat advies kunnen geven over mijn wishlist:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 476,-€ 476,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 164,-€ 164,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 204,40€ 204,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 62,90€ 62,90
2Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB€ 124,14€ 248,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,53

- Qua CPU leek mij dit een flink snel multi-core exemplaar die flink wat jaren mee kan
- Qua moederbord sprak de dubbele netwerkkaart mij wel aan, en ook de dubbele NVMe slots zorgen er voor dat ik 2 snelle SSD's er in kan hangen voor boot disks/vm/docker/etc
- qua koeler is dit volgens reviews redelijk betaalbare koeler die qua performance niet onderdoet voor duurdere modellen. Het uiterlijk vind ik minder belangrijk hier.
- Het RAM geheugen twijfel ik het meest over; ik vind wat meer uitgeven voor snelheid niet zo erg en ook kan ik altijd nog als dit genoeg blijkt te zijn nog een tweede setje er bij prikken. Maar er zijn vast goedkopere opties die meer 'waarde' voor geld geven.. Dingen als RGB is eigenlijk niet echt nodig
- Voeding; geen gedachte achter, ik heb nu een pure power 10 400W in het andere systeem en die doet het al jaren zonder issues. Dus iets meer vermogen en een nieuwere versie.

Ben benieuwd!

Alle reacties

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:55
Ik mis nog een graka :-).

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Een 5800x en bang for buck, waar gaat het heen :P

waarom pak je niet gewoon een i9-10900F met een MSI Z490 A-pro bord?
Of wacht maand, en koop een i7 / i9 11x00.

Als je geen GPU gaat kopen, omdat die te duur zijn (snap ik) koop de non F.

en koop een fatsoenlijke voeding, een pc van 1000 euro wil je niet op een 50 euro voeding. Afhankelijk van of je een GPU erin steekt of niet zou deze wel genoeg zijn.
Ik heb een oude videokaart in het huidige unRAID systeem hangen die daar vrij nutteloos stof zit te happen, dus die kan ik overzetten. Ook weet ik nog niet zo goed wat ik wil qua behuizing, dus had ik bedacht om voorlopig dit stukje hardware simpelweg op een 19" rack plank te schroeven en gewoon in de patchkast op zolder te hangen. Met een lange HDMI kabel kan ik deze dan naar de TV's trekken (mijn kantoortje is onder de patchkast op zolder dus kan hier wel wat kabels heen krijgen, afstand is zo'n 5 meter).
welke kaart is dit?

[Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2021 22:52]

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2022
Consumer OS op consumer hardware, server OS op server hardware.

Hoewel Windows 10 Home best op een Xeon draait, is het daar niet daadwerkelijk voor gemaakt en ook niet zo uitgebreid op getest natuurlijk, dus je weet maar nooit wat voor rare compatibility issues je daar gaat tegenkomen.

Ik ontwikkel ook wel eens frontends (React), en waar ik verreweg het meest van merk is van snel geheugen en een snelle harddisk.

De CPU lijkt heel belangrijk, maar is uiteindelijk maar heel even bezig en zie je zelden pieken, tenzij je echt gigantische applicaties bouwt, maar dat heb je meestal niet met front-ends. En hij is ook nog verreweg het duurst om een supergoede van te kopen. Tuurlijk helpt het, maar wat mij betreft is het de extra investering niet waard...

Ik zou dus ook het advies van Ruud opvolgen :)

Wel de non-F nemen, dus met ingebouwde grafische kaart erin. Want als je op dit moment niet absoluut een GPU nodig hebt moet je 'm gewoon niet kopen.

• Edwin88
Ik heb een pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost die nu niets zit te doen.
99ruud99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:52:
Een 5800x en bang for buck, waar gaat het heen :P

waarom pak je niet gewoon een i9-10900F met een MSI Z490 A-pro bord?
Of wacht maand, en koop een i7 / i9 11x00.

Als je geen GPU gaat kopen, omdat die te duur zijn (snap ik) koop de non F.

en koop een fatsoenlijke voeding, een pc van 1000 euro wil je niet op een 50 euro voeding. Afhankelijk van of je een GPU erin steekt of niet zou deze wel genoeg zijn.
Ik heb ook een hobby projectje waar we met visuals / LED balken werken. Er is dus een kans dat ik straks 5-6 schermen wil aansturen (met oude videokaarten, hoeft niet veel op te gebeuren). Dan is een interne videokaart eventueel wel handig meegenomen.

Ik dacht op meerdere plekken te lezen dat op dit moment de AMD chips een flinke voorsprong hebben op intel qua performance en stroomverbruik/hitte. Verder heb ik niet echt een voorkeur voor een van de twee merken.
Kilomeester schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:29:
Consumer OS op consumer hardware, server OS op server hardware.

Hoewel Windows 10 Home best op een Xeon draait, is het daar niet daadwerkelijk voor gemaakt en ook niet zo uitgebreid op getest natuurlijk, dus je weet maar nooit wat voor rare compatibility issues je daar gaat tegenkomen.
Ik zou niet perse de 'home' nemen, verder is windows puur een test / spelletjes instance. 90% van de tijd zal ik Ubuntu of unRAID draaien.

Ik heb wel gekeken naar server hardware, maar had het idee dat dat flink duurder is voor bijvoorbeeld ECC terwijl ik dat niet perse nodig ga hebben. Ik draai niet een productie omgeving oid of mission-critical processen.
Kilomeester schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:29:
Ik ontwikkel ook wel eens frontends (React), en waar ik verreweg het meest van merk is van snel geheugen en een snelle harddisk.

De CPU lijkt heel belangrijk, maar is uiteindelijk maar heel even bezig en zie je zelden pieken, tenzij je echt gigantische applicaties bouwt, maar dat heb je meestal niet met front-ends. En hij is ook nog verreweg het duurst om een supergoede van te kopen. Tuurlijk helpt het, maar wat mij betreft is het de extra investering niet waard...

Ik zou dus ook het advies van Ruud opvolgen :)
Ik bouw echt gigantische applicaties. We zijn nu bezig met een project die voor 4 platforms tegelijk (parallel) bouwt en zo'n 5 projecten in 1 codebase heeft. Het project is in Svelte en er gebeurd dus vrij veel processing tijdens het 'bouwen'. Ik merk in ieder geval dat mijn M1 er flink mee bezig is; laatst draaide de CPU een tijdje rond de 400% load tijdens het ontwikkelen. Net even getest met activity monitor op Mac (niet heel wetenschappelijk) en tijdens een korte random editor-sessie zat de load al snel richting de 300-400%. Ik geloof dat het topje van de grafiek 800% is (8 core CPU nu in de macbook air). Dit was ongeveer 30 seconden doen wat ik in mijn editor normaal zou doen (code tikken, compilen, find-usage, etc)

Ik heb nu dit lijstje als alternatief gemaakt:
1ProcessorsIntel Core i9-10900 Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenGigabyte W480 Vision D€ 203,-€ 203,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 204,40€ 204,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 77,50€ 77,50
3Solid state drivesKingston KC2500 500GB€ 77,08€ 231,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.146,09

Die vision D mobo is nu in de aanbieding van 350 naar 200. Dat lijkt me gek maar ik vind m wel echt mega mooi. Hij heeft ook mooi 3x NVMe slots dus dan kan ik er 3 x een kingston in kwijt.

• 99ruud99
  • Nu online
Nu stop je er geen gpu meer in? Als je 6 schermen wilt is een gpu misschien wel nuttig.

Ps vergeet geen behuizing

En koop eens een betere voeding, afhankelijk van of je er een gpu in steekt of niet.

Ps... 25 FEB is de 3060 te koop, mogelijk een HELE goede deal.

Ps 3600c18 is even snel als 3200c16. Weet je zeker dat de ram rgb moet zijn?

[Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 18-02-2021 08:54]

• Edwin88
99ruud99 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:51:
Nu stop je er geen gpu meer in? Als je 6 schermen wilt is een gpu misschien wel nuttig.

Ps vergeet geen behuizing

En koop eens een betere voeding, afhankelijk van of je er een gpu in steekt of niet.

Ps... 25 FEB is de 3060 te koop, mogelijk een HELE goede deal.

Ps 3600c18 is even snel als 3200c16. Weet je zeker dat de ram rgb moet zijn?
- ik heb een GPU met 4 uitgangen (pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost), en met nog eens 2 uitgangen op dat vision bord ben ik er al als het goed is? (het hoeft niet veel spannends te doen). De intel 10900 die er nu op staat heeft ingebouwde GPU als het goed is

- behuizing:
Ook weet ik nog niet zo goed wat ik wil qua behuizing, dus had ik bedacht om voorlopig dit stukje hardware simpelweg op een 19" rack plank te schroeven en gewoon in de patchkast op zolder te hangen. Met een lange HDMI kabel kan ik deze dan naar de TV's trekken (mijn kantoortje is onder de patchkast op zolder dus kan hier wel wat kabels heen krijgen, afstand is zo'n 5 meter).
- heb je een voorbeeld van een betere voeding? Waar moet ik dan op letten?

- RAM hoeft niet RGB. Ik wil vooral minstens 32GB en qua snelheid gewoon het vlotst wat je voor een redelijke prijs kan krijgen

[Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 18-02-2021 09:10]

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2022
Edwin88 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:47:
Ik zou niet perse de 'home' nemen, verder is windows puur een test / spelletjes instance. 90% van de tijd zal ik Ubuntu of unRAID draaien.
Dat was ook maar een voorbeeld, ik bedoel je kúnt 10 Home op een Xeon draaien maar de vraag is of je het wilt. Misschien is het gevoelsmatig maar ik zou 't niet willen, 't is er gewoon niet voor gemaakt, en de vraag is of die server grade hardware features nodig zijn voor workstation grade activiteiten. Maar goed, anderen hier hebben daar ongetwijfeld meer verstand van.
Edwin88 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:47:Net even getest met activity monitor op Mac (niet heel wetenschappelijk) en tijdens een korte random editor-sessie zat de load al snel richting de 300-400%. Ik geloof dat het topje van de grafiek 800% is (8 core CPU nu in de macbook air).
Ook van Apple processors weet ik weinig, maar volgens mij is die M1 chip een mobile versie toch? Misschien dat dat wat uitmaakt qua waar die voor geoptimized is? Ook hier weten anderen vast weer veel meer van.

Maar ik vind 't wel zwaar hoor, een beetje serieus je IDE gebruiken soupeert je hele CPU op? Dat is bij mijn gelijktijdig draaiende Intellij/Webstorm java/react combinaties op mijn bescheiden i5-10400'tje met 16 GB 2966 mhz ram onder Windows Pro echt niet het geval. En toegegeven, dan heb ik geen reusachtige applicaties open staan, maar wel twee IDE's tegelijk met een frond-end en een back-end, met automatisch draaiende test tools, en op de achtergrond ook docker, MySQL en VirtualBox...

• 99ruud99
  • Nu online
Nee, als je een gpu erin steekt worden de uitgangen van je vision bord uitgeschakeld.

• Edwin88
Kilomeester schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:10:
[...]

Dat was ook maar een voorbeeld, ik bedoel je kúnt 10 Home op een Xeon draaien maar de vraag is of je het wilt. Misschien is het gevoelsmatig maar ik zou 't niet willen, 't is er gewoon niet voor gemaakt, en de vraag is of die server grade hardware features nodig zijn voor workstation grade activiteiten. Maar goed, anderen hier hebben daar ongetwijfeld meer verstand van.
Ik denk niet dat ik server hardware nodig heb nee, dat is niet echt de meerprijs waard voor wat ik doe denk ik.
[...]

Ook van Apple processors weet ik weinig, maar volgens mij is die M1 chip een mobile versie toch? Misschien dat dat wat uitmaakt qua waar die voor geoptimized is? Ook hier weten anderen vast weer veel meer van.
De M1 is qua gebruik zeker een mobile processor. Maar ik geloof dat de M1 rondjes rent om zo'n beetje alle andere mobiele opties behalve de dure desktop CPU's, dus dat is wel knap.
Maar ik vind 't wel zwaar hoor, een beetje serieus je IDE gebruiken soupeert je hele CPU op? Dat is bij mijn gelijktijdig draaiende Intellij/Webstorm java/react combinaties op mijn bescheiden i5-10400'tje met 16 GB 2966 mhz ram onder Windows Pro echt niet het geval. En toegegeven, dan heb ik geen reusachtige applicaties open staan, maar wel twee IDE's tegelijk met een frond-end en een back-end, met automatisch draaiende test tools, en op de achtergrond ook docker, MySQL en VirtualBox...
Ja, ik denk dat mijn workload dan wel ongeveer hetzelfde is. Ik heb vaak 2-3 Webstorms open, een git client, chrome met 5-6 schermen (geen tabs!, dat zal t zijn :+ ) en slack/spotify/whatsapp/mail.

Hier een screenshot van de CPU usage tijdens een build. Deze build duurt ongeveer een minuutje, daar zou ik wel graag nog wat van af willen schaven. Overigens duurt die build op een oudere macbook (van collega) zo'n 2 minuten dus ik mag al niet echt klagen.

Toen ik dit op mijn oude unRAID servertje probeerde in een VM:

[Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 18-02-2021 09:31]

• Edwin88
Nou ik heb weer wat tijd gehad om er nog veel meer over na te denken :z 8)7

Na meer leeswerk krijg ik door dat de 5800x en de ryzens over het algemeen nu erg duur zijn, dus dat maakt het vervelend om nu een systeem in elkaar te zetten. Ook komt natuurlijk Intel bijna met hun updates dus als je voor Intel kiest moet je eigenlijk nog heel eventjes wachten om te zien wat de prijzen doen.

Heb nu een intel en een ryzen optie:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 355,90€ 355,90
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 164,-€ 164,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K4/64€ 310,12€ 310,12
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.229,30

En intel met een 10900 voor ongeveer dezelfde prijs als een 5600x. Als ik het goed begrijp op verschillende sites ontlopen die twee elkaar ook niet veel qua performance.

1MoederbordenGigabyte Aorus Z490 Elite AC€ 195,05€ 195,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,45

Ook was de Trident die ik koos wellicht flink te duur voor net dat beetje extra, wat ik niet zou merken. Ik heb nu 'gekozen' voor een 64GB setje op 3200, dat kan ook evt 32 worden. Ik heb alleen het 'nadeel' dat als ik alles in 1 x aanschaf ik dan min of meer 14% korting krijg vanwege belastingvoordeel dus dan liever in 1 x wat meer uitgeven.

Qua voeding heb ik er weinig kaas van gegeten, maar heb nu voor beide opties een modulaire voeding gekozen (makkelijker kabel management) met voldoende aansluitingen voor eventuele groei of andere opties in de toekomst.

Qua SSD's is het voor mijn workflow denk ik wel belangrijk om daar de snelst mogelijke opties te kiezen zonder extreem te veel te betalen; dat is in het geval van PCI 4.0 de Samsung en voor PCI 3.0 de Kingston als ik reviews mag geloven. Qua opslag gebruik ik weinig grote files dus dan is 500GB voldoende, en dan 2 of 3 NVMe reepjes op het moederbord zodat ik kan experimenteren met dual boot/unRAID/cache disk/etc.

Qua GPU steek ik dus mijn oude pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost er in, en wellicht dat ik nog een keer een goedkoop (50 euro oid) tweede kaartje koop voor meer video-uitgangen. Ik doe geen spannende games of serieus grafisch werk dus het is vrij nutteloos daar veel aan uit te geven denk ik (zeker nu).

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-03 00:41
Qua gaming is de 5600x net een klein beetje beter, scheelt heel weinig, maar voor jou doeleinden lijkt het me dat je wel wat aan veel cores hebt dus zou ik gewoon de i9 nemen.

Als je voor de i9 gaat dan zit daar geen PCI 4.0 op dus dan kan je beter voor een goede PCI 3.0 SSD gaan, die zijn ook nog eens de helft van het geld zonder dat het veel performance scheelt in de meeste scenario's.

• 99ruud99
  • Nu online
Heb je wifi nodig?
Let op dat je ALLEEN de uitgangen van je GPU kan gebruiken, NIET die van je mobo.

• Edwin88
Nee, geen wifi nodig. Bluetooth eigenlijk ook niet perse.

Liefst 2 LAN poorten maar kan wellicht ook gewoon een PCI LAN kaartje zoeken via de V&A oid.

Heb nu de SSD's vervangen door 2 snelle kingston 3.0 versies en het mobo met een Z490PRO, welke 3.0 lanes heeft.

Hoezo kan ik alleen de uitgangen van de GPU gebruiken? De Intel heeft toch een interne GPU?

1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 144,99€ 144,99
2Solid state drivesKingston KC2500 500GB€ 77,08€ 154,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.139,27

• 99ruud99
  • Nu online
Als je een GPU inbouwt, wordt de iGPU uitgeschakeld.

• Edwin88
Jammer dat ik nog zo lang moet wachten op eventuele nieuwe intel chips, want zo heb ik veel te veel tijd om er over na te denken 8)7

Qua behuizingen kwam ik nu deze tegen: https://shop.yakkaroo.de/...assis-IPC-C330-30cm-short
welke ik in Nederland nog niet echt ben tegen gekomen. Mijn patchkast is vrij ondiep, en ik zou hem het liefst daar ophangen zodat ik niet echt last heb van het geluid van de fans.

Ook zou ik hem eventueel voor ons midi-show project mee moeten kunnen nemen in een flightcase, dus dan is een rackbehuizing het makkelijkst (heb al flightcases waar hij in zou passen). Ik maak me wel een beetje zorgen om de koeling; deze past waarschijnlijk niet echt in de kast. Ook ben ik benieuwd hoe warm het dan word.

Ik heb besloten op de nieuwe intel chips te wachten omdat je potentieel meer waarde voor je geld krijgt dan voor een ryzen build. Desalniettemin hou ik twee builds hier op tweakers bij die elke dag wel wisselt van samenstelling :+

Zoals ik nu heb samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i9-11900K Boxed€ ???,-€ ???,-
1MoederbordenGigabyte Z590 Vision G€ 260,-€ 260,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 156,88€ 156,88
2Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 117,22€ 234,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,32

Ik ga er voor het gemak maar een beetje van uit dat de nieuwe 11900 zo ongeveer 300-400 gaat kosten, dat is ook wel zo'n beetje wat ik max aan de CPU wil uitgeven

en voor Ryzen
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 479,-€ 479,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Master€ 264,95€ 264,95
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 156,88€ 156,88
2Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 117,22€ 234,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,27

Qua GPU steek ik dus mijn oude GPU er in, en wellicht dat ik in de toekomst nog een tweede goedkoop kaartje op de kop tik voor meer video-outputs. Die hoeven grafisch niet zoveel te kunnen, dat doe ik eigenlijk amper op deze machine.

Qua SSD's ben ik overgestapt van de Samsung 980 serie naar de WD blacks; die zijn volgens mij voor hetzelfde geld weer een beetje sneller.

Ik kom er nu in mijn dagelijkse dev werk steeds meer achter dat onze projecten aardig wat vragen; ik had laatst een build met 16 configuraties paralel, waardoor mijn CPU op de M1 naar 85% verbruik schoot voor zo'n 2 minuten. Ik kon toen mijn laptop niet echt meer normaal gebruiken. Dat zou ik dus graag door deze nieuwe server laten doen :9

• Edwin88
Nou

Na veel wikken en wegen uiteindelijk dit besteld

De 5800x was op amazon.de voor 429, dus dan werd ie wel erg interessant. Verder kon ik nergens de 5900x vinden voor een fatsoenlijk bedrag dus dat was geen optie meer.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 479,05€ 479,05
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 206,78€ 206,78
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 192,18€ 192,18
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 122,65€ 122,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,05
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee