Garantiezending amazon.de ervaring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiekerzz
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10-2024
Hallo

Ik bestelde een jaartje geleden een Sony koptelefoon bij amazon.de die nu gebreken vertoond, daarom wil ik hem binnen garantie ter reparatie opsturen. Ik heb een reparatie aangevraagd via 'productondersteuning krijgen' op de site en kreeg dan een verzendlabel ( dat ik nog zelf moet frankeren) en twee 'international customer return forms'
Nu zijn er een paar onduidelijkheden waar ik nog mee zit.

In de verzendinstructies staat o.a. : Schrijf de reden voor het terugsturen op de oorspronkelijke pakketbon en plaats deze in het pakket.

Wat bedoelt men met oorspronkelijke pakketbon? Op die twee formulieren zie ik nergens plaats om zelf iets te noteren.

En heeft iemand van jullie (Belgen) een idee hoe het pakket het beste/goedkoopste te verzenden?
Dat verzendlabel is namelijk ongetraceerd en dus vrijwel waardeloos want de koptelefoon is >€100 waard. Getraceerde post is dus een must. Anderzijds staat er wel een RMA barcode op dat verzendlabel dus die moet misschien wel zichtbaar zijn bij aankomst?

Toen ik deze vragen aan de amazon support voorlegde konden ze me alleen zeggen dat ik 'het pakket op eigen kosten moest verzenden en daarna een terugbetaling van de porto kon aanvragen' , ergens anders op de site las ik dat de kosten slechts tot €6,50 terugbetaald worden en daarvoor stuur je natuurlijk geen getraceerd pakket naar Rostock.

Alvast bedankt voor alle informatie over de garantieregeling

Beste antwoord (via Twiekerzz op 18-02-2021 17:11)

• kl570
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb lang geleden ook eens voor reparatie zo moeten terugsturen naar Amazon, naar een adres in Duitsland (vanuit België). Ik heb dat toen met DPD gedaan. Dat was toen ook meer dan €6,5, maar ik heb voor dat ik het verzendlabel kocht gewoon gevraagd via chat of die kost voor hen acceptabel was en dat was geen enkel probleem. Ze hebben toen meteen het bedrag (ik denk een €13) teruggestort, ze moesten er niet eens een bewijs van hebben.

Zie vooral dat je tracking hebt. Amazon zei toen ook dat het niet gaf dat het duurder was, als er maar tracking op zat. Amazon gaat 99% zeker niet moeilijk doen over die verzendkosten (en mogen dat wettelijk ook niet, zolang je niet kiest voor een overdreven extravagante bezorgmethode zoals een gouden paardenkoets).

Ik denk dat ik destijds gewoon zelf een briefje in het Engels erin heb gedaan met wat er juist mis was met enkele fotootjes erbij (was een fototoestel waarvan het scherm strepen begon te vertonen)

[ Voor 11% gewijzigd door kl570 op 18-02-2021 10:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Is het verkocht door Amazon zelf of door een externe verkoper? Amazon zelf is heel goed met de garantie: je moet eerst een poging doen bij de fabrikant voor reparatie (eigenlijk raar aangezien garantie nooit afgeschoven kan worden) maar als dat niet lukt dan storten ze gewoon het aankoopbedrag terug. Afhankelijk van de waarde zeggen ze dat je het product in de prullenbak moet gooien of dat je het retour met sturen met een door hen aangeleverd retourlabel. :)

Overigens: als zij het retourlabel aanleveren dan zijn zij verantwoordelijk voor de retourzending. Dus mocht het pakket kwijt raken of beschadigd raken is dat niet jouw probleem omdat je feitelijk de verzender niet bent. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Bart-Willem op 17-02-2021 21:55 ]

Volvotips.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kl570
Heb lang geleden ook eens voor reparatie zo moeten terugsturen naar Amazon, naar een adres in Duitsland (vanuit België). Ik heb dat toen met DPD gedaan. Dat was toen ook meer dan €6,5, maar ik heb voor dat ik het verzendlabel kocht gewoon gevraagd via chat of die kost voor hen acceptabel was en dat was geen enkel probleem. Ze hebben toen meteen het bedrag (ik denk een €13) teruggestort, ze moesten er niet eens een bewijs van hebben.

Zie vooral dat je tracking hebt. Amazon zei toen ook dat het niet gaf dat het duurder was, als er maar tracking op zat. Amazon gaat 99% zeker niet moeilijk doen over die verzendkosten (en mogen dat wettelijk ook niet, zolang je niet kiest voor een overdreven extravagante bezorgmethode zoals een gouden paardenkoets).

Ik denk dat ik destijds gewoon zelf een briefje in het Engels erin heb gedaan met wat er juist mis was met enkele fotootjes erbij (was een fototoestel waarvan het scherm strepen begon te vertonen)

[ Voor 11% gewijzigd door kl570 op 18-02-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Twiekerzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:12:
Hallo

Ik bestelde een jaartje geleden een Sony koptelefoon bij amazon.de die nu gebreken vertoond, daarom wil ik hem binnen garantie ter reparatie opsturen. Ik heb een reparatie aangevraagd via 'productondersteuning krijgen' op de site en kreeg dan een verzendlabel ( dat ik nog zelf moet frankeren) en twee 'international customer return forms'
Nu zijn er een paar onduidelijkheden waar ik nog mee zit.

In de verzendinstructies staat o.a. : Schrijf de reden voor het terugsturen op de oorspronkelijke pakketbon en plaats deze in het pakket.

Wat bedoelt men met oorspronkelijke pakketbon? Op die twee formulieren zie ik nergens plaats om zelf iets te noteren.
Print anders de factuur uit (dan kunnen ze het herleiden als inhoud en doos gescheiden worden) en schrijf het daar op? Of gewoon op een los blaadje.
En heeft iemand van jullie (Belgen) een idee hoe het pakket het beste/goedkoopste te verzenden?
Dat verzendlabel is namelijk ongetraceerd en dus vrijwel waardeloos want de koptelefoon is >€100 waard. Getraceerde post is dus een must.
Hoezo een must, worden ongetraceerde pakjes niet afgeleverd?
Anderzijds staat er wel een RMA barcode op dat verzendlabel dus die moet misschien wel zichtbaar zijn bij aankomst?

Toen ik deze vragen aan de amazon support voorlegde konden ze me alleen zeggen dat ik 'het pakket op eigen kosten moest verzenden en daarna een terugbetaling van de porto kon aanvragen' , ergens anders op de site las ik dat de kosten slechts tot €6,50 terugbetaald worden en daarvoor stuur je natuurlijk geen getraceerd pakket naar Rostock.

Alvast bedankt voor alle informatie over de garantieregeling
Volgens mij maak je het ingewikkelder dan nodig. Zoek gewoon een manier om het zo goedkoop mogelijk te versturen. Als het een paar Euro meer kost heb je nog steeds een grote kans dat Amazon het gewoon betaald. En in het allerergste geval heb je misschien €3 zelf bijgelegd, jeetje. De vergoeding van de verzendkosten is een extra service van Amazon, geen recht wat je hebt. Als je bij de MediaMarkt iets terug had moeten brengen betalen ze ook je benzine en parkeerkaartje niet.
Bart-Willem schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:53:
Overigens: als zij het retourlabel aanleveren dan zijn zij verantwoordelijk voor de retourzending. Dus mocht het pakket kwijt raken of beschadigd raken is dat niet jouw probleem omdat je feitelijk de verzender niet bent. ;)
In dit geval lijkt het enkel om een adreslabel te gaan, geen gefrankeerd label.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2021 11:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kl570
fsfikke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:49:
Hoezo een must, worden ongetraceerde pakjes niet afgeleverd?
Tracking geeft je gewoon wat meer zekerheid dat je kan bewijzen dat er effectief een pakje die richting is uitgegaan en is echt wel een aanrader als je achteraf discussies wilt vermijden. Genoeg verhalen over zendingen die misgaan.
fsfikke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:49:
De vergoeding van de verzendkosten is een extra service van Amazon, geen recht wat je hebt. Als je bij de MediaMarkt iets terug had moeten brengen betalen ze ook je benzine en parkeerkaartje niet.
Sorry, maar dit is geen extra service van Amazon, maar een wettelijke verplichting. De webshop is verantwoordelijk voor alle kosten, inclusief de verzendingskosten, als er iets onder de wettelijke garantieregeling kapot gaat. Er is een verschil tussen iets kopen in een fysieke winkel en een webwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kl570 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:57:

[...]

Sorry, maar dit is geen extra service van Amazon, maar een wettelijke verplichting. De webshop is verantwoordelijk voor alle kosten, inclusief de verzendingskosten, als er iets onder de wettelijke garantieregeling kapot gaat. Er is een verschil tussen iets kopen in een fysieke winkel en een webwinkel.
Dat klopt inderdaad, ik heb het aangepast. Je hebt er recht op en Amazon voldoet er aan, nog steeds geen reden tot paniek dus. Het blijft een voordeel wat je bij een fysieke winkel niet zou hebben.

Bij DPD kan je vanaf €10 iets naar Duitsland sturen. De vraag aan de TS dus of hij het risico aan wil gaan de kosten voor te schieten.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2021 11:05 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Twiekerzz
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10-2024
Bedankt voor de info en ervaringen, ik zal het dan waarschijnlijk ook met dpd of Postnl verzenden en er zelf een briefje bij doen met de mankementen.
Pagina: 1