Advies: wat te doen met sociale huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-07-2023
Mijn ex-vriendin en ik staan samen op een huurcontract (contractuele medehuur) van een sociale woning in Eindhoven. Ik heb echter nooit in het huisje gewoond, omdat de relatie uit ging voordat we er zouden gaan wonen. Dit heb ik ook nooit gemeld aan de woningcorporatie, omdat mijn ex de woning wilde bewonen. Nu, na drie jaar ongeveer, besluit mijn ex uit het huis te gaan. Ik zou nu graag het huisje willen bewonen.

Wat zouden jullie doen, me gewoon inschrijven bij de gemeente en er gaan wonen, of het eerst overleggen met de woningbouwvereniging?

Ik ben geneigd om niks te melden, maar ik ben bang als ik mij inschrijf in de gemeente Eindhoven (waar ik nu niet ingeschreven sta), de woningbouw ontdekt dat ik nooit het huisje bewoond heb. In het ergste geval ben ik straks verhuisd en moet ik er weer uit omdat ze dan ontdekken dat ik de contractuele afspraken niet ben nagekomen.

Eventuele relevante informatie:
-In het contract staat dat ik als huurder de plicht heb om de woning te bewonen, maar ook dat de huurovereenkomst niet eindigt als ik het hoofdverblijf niet meer in het gehuurde heb.
-Ik ben momenteel werkloos en ontvang een WW-uitkering. Ik ben bang als ik eerst overleg pleeg met de woningbouw, dat ze dan gaan kijken naar mijn inkomen en bepalen dat ik niet genoeg verdien voor de huur te betalen (wat ik overigens wel kan).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:34
Melden anders is het fraude en ben je verder van huis. Eventueel verlies van ww...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja als je een beetje avontuurlijk ingesteld bent dan gewoon inschrijven en lekker d'r gaan wonen.
Staat er in het contract dat jullie beiden er moeten wonen?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Joostje123 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:11:
Melden anders is het fraude en ben je verder van huis.
Die fraude is al het geval. Er gaan wonen zorgt niet voor meer fraude.
Eventueel verlies van ww...
Onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
Juup schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:12:
Tsja als je een beetje avontuurlijk ingesteld bent dan gewoon inschrijven en lekker d'r gaan wonen.
Staat er in het contract dat jullie beiden er moeten wonen?
Dat was ook mijn eerste gedachte, gewoon er gaan wonen.

Ja, 'huurder zal het gehuurde gedurende de looptijd feitelijk bewonen en de woonruimte daadwerkelijk voor hemzelf en de leden van zijn huishouden gebruiken'.

[ Voor 27% gewijzigd door Bertosnl op 17-02-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
Rukapul schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Die fraude is al het geval. Er gaan wonen zorgt niet voor meer fraude.

[...]

Onzin.
Maak ik uit je antwoord op dat ik er dan net zo goed kan gaan wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja, je kan er net zo goed gaan wonen, zolang je vriendin het niet erg vindt.

enige wat je aan verhuurmaatschappij moet doorgeven si dat er betaald wordt vanaf nieuw bankrekening nummer, EN dat je ex-vriendin weg gaat omdat de relatie uit is .
Gezien je weet dat ze verhuist, denk ik dat jullie nog prima contact hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
99ruud99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:32:
Ja, je kan er net zo goed gaan wonen, zolang je vriendin het niet erg vindt.

enige wat je aan verhuurmaatschappij moet doorgeven si dat er betaald wordt vanaf nieuw bankrekening nummer, EN dat je ex-vriendin weg gaat omdat de relatie uit is .
Gezien je weet dat ze verhuisd, denk ik dat jullie nog prima contact hebben?
Klopt, we hebben nog prima contact. Dat met het bankrekeningnummer vind ik niet zo spannend, maar wel het melden van de relatie uit is. Dan moet er namelijk een nieuw contract opgesteld worden als ik het goed heb, en dan ben ik bang dat ze gaan zeuren over mijn inkomen wat momenteel niet zo bijster hoog is.

Ik ben eigenlijk het meeste benieuwd naar wat er gebeurt als ik mij inschrijf in de gemeente Eindhoven. Ik vraag me af of die inschrijving door wordt gegeven aan de woningcorporatie. En ik besef me nu, dat als ik me wil inschrijven bij de gemeente, dat ik dan het huurcontract moet laten zien. Dan zien zij ook meteen er iets niet klopt :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Is het een huis met minimum inkomen van 42k?
Ik zou niet zo bang zijn, want ze zetten nooit iemand eruit vanwege te laag inkomen. In het "ergste" geval verlagen ze de huur... maar of dat nu zo erg is ;)

geef gewoon aan dat je je leven op orde aan hetk rijgen bent , en daarom dat je je inschrijft ;) vraag tegelijk om extra hulp, dan komt het logischer over (en geef door welke hulp je al krijgt). Hulp is nooit erg denk ik ;)

[ Voor 36% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
Ik besef nu dat ik het móet melden aan de woningbouwvereniging, want ik kan niet met de huidige huurovereenkomst aan komen zetten bij de gemeente. Daar kunnen ze gemakkelijk uit opmaken dat ik er al had moeten wonen. Mijn enige kans is dat de woningbouw een nieuw contract opstelt waarbij ik als hoofdhuurder zal staan, die ik dan wel aan de gemeente kan laten zien. Maar ik vraag me sterk af of de woningbouw dat zal doen, aangezien ik niet eens een dag daar gewoond heb. Mits ik lieg natuurlijk, door niets te zeggen en gewoon samen met mijn ex aangeef dat zij weg wil, en ik er wil blijven...

[ Voor 11% gewijzigd door Bertosnl op 17-02-2021 21:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Sinds wanneer moet je bij de gemeente iets laten zien... Dat heb ik echt nig nooit meegemaakt. Gewoon overschrijven naar het adres. Doe dit voordat je ex meldt eruit te gaan. De woningbouw krijgt hooguit een melding dat persoon x zich ingeschreven heeft (dat hebben ze altijd al gedacht dus popt echt niks raars op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 19:13

Nhz

Deventer

Volgens mij hoef je helemaal geen huurcontract te laten zien als je je inschrijft in een gemeente. Dat hebben ik, mijn vriendin, mijn ouders en mijn schoonzusje ook nooit gehoeven. Samen goed voor 9 adressen de afgelopen 10 jaren. Niet in de gemeente Voorst en niet in de gemeente Deventer. Ik vraag me dus af of je daar zo bang voor moet zijn, maar misschien is het in Eindhoven anders?

Overigens betwijfel ik het ook of de gemeente het doorspeelt aan de woningbouwvereniging, ligt dat niet gevoelig ivm de nieuwe privacy wetgeving?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
Van de gemeente Eindhoven:

Benodigdheden
Wil je je verhuizing doorgeven aan de balie of per post? Dan heb je het volgende nodig:

een geldig legitimatiebewijs
een huurcontract of koopovereenkomst van je nieuwe woning.

Ik neem aan dat ik dit ook moet aanleveren via DigiD, al weet ik dat niet zeker.

Uit onderstaande info lijkt het mij onwaarschijnlijk dat mijn verhuizing door wordt gegeven aan de woningbouwvereniging:

Je verhuizing wordt meteen verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Kom je vanuit een andere gemeente in Eindhoven wonen, dan worden de gegevens 's nachts overgezet en ben je dus de volgende werkdag ingeschreven. Op het moment dat wij je inschrijven, wordt je ook automatisch uitgeschreven bij de andere gemeente. Binnen 5 werkdagen na de verhuisdatum ontvang je van ons een brief ter bevestiging.

Wij informeren de volgende instanties nadat je verhuizing bij ons is verwerkt:

Belastingdienst
Centraal Administratiekantoor (CAK)
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (was IB-groep)
Pensioenfondsen
Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
Sociale Verzekeringsbank (SVB)
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
Zorgverzekeraars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
dus, gewoon gaan met die banaan :)

ps, ik heb even een random verhuurder in ehv gepakt, weet niet bij welke je zit:

https://www.woonbedrijf.com/scheiden-uit-elkaar

het is dus geen enkel probleem.

@Bertosnl dus geen paniek :)

[ Voor 78% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bertosnl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Ja, 'huurder zal het gehuurde gedurende de looptijd feitelijk bewonen en de woonruimte daadwerkelijk voor hemzelf en de leden van zijn huishouden gebruiken'.
Dit artikel is onduidelijk als er meerdere huurders zijn. Ik zie daarom geen probleem, zelfs niet als de verhuurder erachter komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

99ruud99 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:30:
dus, gewoon gaan met die banaan :)

ps, ik heb even een random verhuurder in ehv gepakt, weet niet bij welke je zit:

https://www.woonbedrijf.com/scheiden-uit-elkaar

het is dus geen enkel probleem.

@Bertosnl dus geen paniek :)
Met als enige en in dit geval bijzonder grote en relevante verschil dat OP nooit intrek heeft genomen in de woning. Er was een gezamenlijk huurcontract, maar hij is er nooit gaan wonen.

Ja, als OP's ex hem als hoofdhuurder aanmerkt bij de woningbouw en hij zo een nieuw/aangepast huurcontract krijgt dat alleen op zijn naam staat, en hij daarna naar de gemeente gaat met dat contract om zich te laten inschrijven, worden er wellicht geen slapende honden wakker gemaakt, maar met jouw advies hier zeg je dat er hoe dan ook geen probleem is.

Waar baseer je dat op?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 18-02-2021 09:19 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Wat ik me nog wel afvraag is of de eigenaar van de woning (de coop) niet automatisch een brief krijgt van de gemeente dat er zich iemand heeft ingeschreven. Ik meen me te herinneren een dergelijke melding te hebben ontvangen toen er iemand zich (met mijn goedvinden) tijdelijk inschreef in mijn woning. Aan de andere kant denk ik dat de coop niet geïnformeerd wordt, anders zouden de coops niet zo vaak geconfronteerd worden met meer bewoners dan ze dachten :+ Kan het antwoord niet vinden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
GlowMouse schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:36:
[...]

Dit artikel is onduidelijk als er meerdere huurders zijn. Ik zie daarom geen probleem, zelfs niet als de verhuurder erachter komt.
Ik had het even ingekort voor hier, ik heb het contract meerdere keren doorgelezen maar er staat wel degelijk dat je er als huurder ook daadwerkelijk moet wonen, ook bij meerdere huurders.

Maar goed, in ieder geval heel fijn deze reacties hier, het heeft me in ieder geval nieuw licht op de zaak laten schijnen. Ik denk nu vooral dat er niks aan de hand is zolang mijn ex gewoon aangeeft er niet meer te willen wonen. Mja, als de woningbouw een bericht krijgt van mijn inschrijving, dan vrees ik er wel voor het ergste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Ik heb precies hetzelfde gedaan als de TS.

Relatie uit, ik het huis tijdelijk uitgegaan en uitgeschreven weer bij paps en mams. Ex ging het huis uit en ik had me bij de gemeente weer ingeschreven.

En ik heb daar nog 7 jaar in gewoond.

Dit was in Amsterdam.

Als jij de huur elke maand netjes op tijd betaald, dan maakt het ze geen ruk uit wie er woont.En zeker niet als je op het huur contarct staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bertosnl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Ik had het even ingekort voor hier, ik heb het contract meerdere keren doorgelezen maar er staat wel degelijk dat je er als huurder ook daadwerkelijk moet wonen, ook bij meerdere huurders.
Dan zou ik er niet aan beginnen. Het gaat scheve gezichten opleveren, en er hoeft maar een buur te zijn die je niet mag en je hebt een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Vraag is: wat heb je te verliezen?

Je zou jezelf sowieso in de gemeente kunnen inschrijven, al dan niet met het huidige contract dat jij en je ex nu hebben. Maak de huur over met jouw rekeningnummer.

Is er niemand die klaagt, dan zeg je je huidige woning op. Kost wel wat maanden huur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 12:04
GlowMouse schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Dan zou ik er niet aan beginnen. Het gaat scheve gezichten opleveren, en er hoeft maar een buur te zijn die je niet mag en je hebt een probleem.
Dit vertel je dan natuurlijk ook niet in detail aan je buren, die hebben helemaal niks te maken met jouw contract en wat daar wel of niet in staat. Het enige wat je buren zien is dat er iemand gaat verhuizen.

Zelfde voor de huurstichting, geen slapende honden wakker maken. Gewoon intrekken, inschrijven bij de gemeente en rekeningnummer omzetten. Huurstichtingen gaan echt geen detective spelen als ze een melding krijgen dat er iemand is ingeschreven bij 1 van hun panden. Waarschijnlijk krijgen ze er dagelijks meerdere, ze hebben dan echt geen behoefte om het hele dossier er bij te pakken en alles uit te pluizen. Zolang je betaalt en een contract hebt is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05 16:17

snmght

imho dan he

Is het een idee om de huurvereniging te vragen om een nieuw contract met alleen jouw naam vanwege einde van de relatie? Ik kan me niet voorstellen dat ze dan het hele acceptatieproces inclusief inkomenstoets opnieuw gaan doorlopen - zo lang de huurbetaling maar doorloopt.

Ik kan me goed voorstellen dat wat @cryptapix zegt echter ook klopt. De vraag is of er vervolgens iets mee gedaan gaat worden. Dat risico neem je, of niet.

Je kunt je afvragen of jij omdat jouw naam op het bestaande contract staat meer recht hebt om er nu te gaan wonen dan mensen die op een wachtlijst staan.

Andere optie om te overwegen: bel de huurvereniging, leg het hele verhaal voor en vraag ze of je de woning nu alsnog kunt betrekken en de betalingen over kunt nemen. Dan heb je nog steeds het risico dat het een nee is maar je loopt in ieder geval niet het risico te verhuizen en daarna gedoe te hebben of er weer uit te moeten. Bij een ja kun je met een schoon geweten de move maken en hoef je ook niet ingewikkeld te doen. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Xqlusive schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:03:
[...]

Zelfde voor de huurstichting, geen slapende honden wakker maken. Gewoon intrekken, inschrijven bij de gemeente en rekeningnummer omzetten. Huurstichtingen gaan echt geen detective spelen als ze een melding krijgen dat er iemand is ingeschreven bij 1 van hun panden. Waarschijnlijk krijgen ze er dagelijks meerdere, ze hebben dan echt geen behoefte om het hele dossier er bij te pakken en alles uit te pluizen. Zolang je betaalt en een contract hebt is er niks aan de hand.
helemaal goed het is alleen jammer voor sommige die al 14 jaar ingeschreven voor een huisje in de gemeente Eindhoven of zie ik het nou zwart wit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 17:22

Ad Hox

N/A

Een nieuw huurcontract hoeft niet. Omdat jullie beiden al contractant zijn, kan 1 huurder zijn aandeel opzeggen (mits beiden hiermee akkoord zijn natuurlijk). Even een briefje maken en beiden ondertekenen. Hierin meld je gelijk het nieuwe bankrekeningnummer voor het afschrijven van de huur.

Woningbouw zal dan een allonge opstellen of een contractswijziging doorvoeren. Just that simple..

Vervolgens kan je jezelf inschrijven bij de gemeente. Dit kan de woningbouw niet checken, dus ze zien niet dat jij dit nu opeens doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29
Ad Hox schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:39:
Vervolgens kan je jezelf inschrijven bij de gemeente. Dit kan de woningbouw niet checken, dus ze zien niet dat jij dit nu opeens doet.
Ik meen mij te herinneren dat een woningbouw corporatie wel degelijk een uittreksel krijgt, of dat de woningbouw de gegevens van de bekende huurders bij de gemeente aanlevert voor BAG controle, omdat de woningbouw ook moet bevestigen dat degene die inschrijft ook toegestaan is om in te schrijven.

Anders krijg je nogal makkelijk situaties als illegale onderhuur en katvangers die mensen een adres bieden.

Kan het wel eens navragen bij een collega, ik werk bij een woningbouw corporatie.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Bertosnl
Unknown Alien schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:13:
Ik heb precies hetzelfde gedaan als de TS.

Relatie uit, ik het huis tijdelijk uitgegaan en uitgeschreven weer bij paps en mams. Ex ging het huis uit en ik had me bij de gemeente weer ingeschreven.

En ik heb daar nog 7 jaar in gewoond.

Dit was in Amsterdam.

Als jij de huur elke maand netjes op tijd betaald, dan maakt het ze geen ruk uit wie er woont.En zeker niet als je op het huur contarct staat.
Oke, fijn om een voorbeeld uit de praktijk te horen! Dat zegt me wel veel. Enig verschil is wel dat ik er feitelijk nog nooit gewoond heb, maar goed.
Xqlusive schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:03:
[...]

Dit vertel je dan natuurlijk ook niet in detail aan je buren, die hebben helemaal niks te maken met jouw contract en wat daar wel of niet in staat. Het enige wat je buren zien is dat er iemand gaat verhuizen.

Voor buren ben ik inderdaad ook niet zo bang, die hebben er inderdaad ook niks mee te maken. Ik denk het ook niet dat er meteen alarmbellen zullen afgaan bij de woningbouw.
snmght schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:29:
Is het een idee om de huurvereniging te vragen om een nieuw contract met alleen jouw naam vanwege einde van de relatie? Ik kan me niet voorstellen dat ze dan het hele acceptatieproces inclusief inkomenstoets opnieuw gaan doorlopen - zo lang de huurbetaling maar doorloopt.

Ik kan me goed voorstellen dat wat @cryptapix zegt echter ook klopt. De vraag is of er vervolgens iets mee gedaan gaat worden. Dat risico neem je, of niet.

Je kunt je afvragen of jij omdat jouw naam op het bestaande contract staat meer recht hebt om er nu te gaan wonen dan mensen die op een wachtlijst staan.

Andere optie om te overwegen: bel de huurvereniging, leg het hele verhaal voor en vraag ze of je de woning nu alsnog kunt betrekken en de betalingen over kunt nemen. Dan heb je nog steeds het risico dat het een nee is maar je loopt in ieder geval niet het risico te verhuizen en daarna gedoe te hebben of er weer uit te moeten. Bij een ja kun je met een schoon geweten de move maken en hoef je ook niet ingewikkeld te doen. :)
Dat laatste zou natuurlijk ideaal zijn. Al ben ik dan een beetje bang dat ik zo opbiecht dat ik mijn contractuele verplichting nogal heb verzuimd. En kom ik mogelijk op een zwarte lijst te staan, denk ik. Maar het is zeker het overwegen waard, want het liefste zou ik het gewoon eerlijk willen spelen. En verder zal ik denk ik toch sowieso een bepaalde mate van risico moeten accepteren.

• Bertosnl
Felicia schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat een woningbouw corporatie wel degelijk een uittreksel krijgt, of dat de woningbouw de gegevens van de bekende huurders bij de gemeente aanlevert voor BAG controle, omdat de woningbouw ook moet bevestigen dat degene die inschrijft ook toegestaan is om in te schrijven.

Anders krijg je nogal makkelijk situaties als illegale onderhuur en katvangers die mensen een adres bieden.

Kan het wel eens navragen bij een collega, ik werk bij een woningbouw corporatie.
Zoiets wat je zegt over die BAG controle leek me ook al wel waarschijnlijk. Als je het zou willen navragen, dan graag :)

• Bertosnl
bie100 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:37:
[...]

helemaal goed het is alleen jammer voor sommige die al 14 jaar ingeschreven voor een huisje in de gemeente Eindhoven of zie ik het nou zwart wit?
Ik snap je punt, al werd dit huisje verloten, hierbij was van inschrijftijd geen toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Bertosnl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:07:
[...]
Ik ben geneigd om niks te melden, maar ik ben bang als ik mij inschrijf in de gemeente Eindhoven (waar ik nu niet ingeschreven sta), de woningbouw ontdekt dat ik nooit het huisje bewoond heb.
[...]
Ik heb zelf bij twee woningcorporaties gewerkt; de woco krijgt niet pro-actief allerlei gegevens van gemeentelijke inschrijvingen door, zij weten dus in feite van niets. Alleen als er rare zaken spelen (criminaliteit, overlast) of als er bepaalde vormen van fraude wordt vermoed (de buren zien 20 mensen in het huis wonen) zal informatie boven water getoverd worden m.b.t. inschrijvingen in de gemeente en wat al niet meer.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 09:29
Gewoon er gaan wonen, over half jaar je ex van het contract laten halen wegens einde relatie. Meer dan dit is en wordt het niet.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als eigenaar van een woning krijg je geen informatie over de personen die ingeschreven staan. Je kunt hooguit een onderzoek laten doen en de gemeente verzoeken om alle onbekende personen uit te laten schrijven. Dat is best een dingetje, want zonder inschrijving krijgt iemand de status "vertrokken naar land onbekend" als er geen nieuwe verblijfsplaats is en ze geen contact kunnen krijgen met betreffende persoon. Dat is een flinke stap richting afgrond.

Maar dan hebben we het dus over informatie over wie er ingeschreven staan. Nieuwe inschrijvingen moeten dus bewijs leveren en ik kan me voorstellen dat een 7 jaar oud huurcontract dan wel wat kan triggeren. Het aantal ingeschrevenen bepaalt namelijk ook hoeveel gemeentelijke belastingen je moet betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-02-2021 10:44 ]

• Bertosnl
SkiFan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:34:
Gewoon er gaan wonen, over half jaar je ex van het contract laten halen wegens einde relatie. Meer dan dit is en wordt het niet.
Dat klinkt heel aantrekkelijk, ware het niet dat ik wel een contract moet laten zien als ik me inschrijf bij de gemeente. En dat contract heb ik, maar daar staat op dat we er in 2017 al ingetrokken waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@Bertosnl Dat maakt niet uit. De gemeente zoekt dat verder niet na. Zeker niet als je deze uitleg hebt. Je hebt een geldige huurovk.

• Bertosnl
Harrie_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Ik heb zelf bij twee woningcorporaties gewerkt; de woco krijgt niet pro-actief allerlei gegevens van gemeentelijke inschrijvingen door, zij weten dus in feite van niets. Alleen als er rare zaken spelen (criminaliteit, overlast) of als er bepaalde vormen van fraude wordt vermoed (de buren zien 20 mensen in het huis wonen) zal informatie boven water getoverd worden m.b.t. inschrijvingen in de gemeente en wat al niet meer.
Oke, klinkt geruststellend. Dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 12:04
bie100 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:37:
[...]

Naja, op zich heb je gelijk, 14 jaar op een wachtlijst staan is belachelijk natuurlijk, maar de 'schuld' geven aan TS of andere huurders lijkt me onterecht, dit is een gebrek aan het huidige beleid/systeem. Daarnaast scoort deze actie van TS ook erg laag op mijn graadmeter van 'moreel verwerpelijk gedrag'.

• Bertosnl
@SkiFan Oke, ik had verwacht dat iemand er wel even overheen zou kijken, dat scheelt dan weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Bertosnl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:44:
@SkiFan Oke, ik had verwacht dat iemand er wel even overheen zou kijken, dat scheelt dan weer.
Neuh, die ambtenaren hebben wel wat beters te doen :-)

Bovendien, ze kunnen je hooguit op je donder geven, veel meer niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Xqlusive schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Naja, op zich heb je gelijk, 14 jaar op een wachtlijst staan is belachelijk natuurlijk, maar de 'schuld' geven aan TS of andere huurders lijkt me onterecht, dit is een gebrek aan het huidige beleid/systeem. Daarnaast scoort deze actie van TS ook erg laag op mijn graadmeter van 'moreel verwerpelijk gedrag'.
ow geef TS daar de schuld niet van verre van dat

maar zoals TS aangaf gaat het door middel van loting dan kijken ze vaak naar inkomen dan zou die sowieso misschien niet in aanmerking komen of hij moet een hoge WW hebben

gun hem de woning wel maar goed gun iedereen de woning zeg maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Bertosnl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:21:

Oke, fijn om een voorbeeld uit de praktijk te horen! Dat zegt me wel veel. Enig verschil is wel dat ik er feitelijk nog nooit gewoond heb, maar goed.
Op papier heb je er gewoond, behalve dat je niet ingeschreven stond op dat adres, maa rdat is naar mijn weten ook niet verplicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Belangrijk in dit geval is, wie is de huurder werkelijk. Daarmee bedoel ik, hoe staat het begrip huurder omschreven? Je kan namelijk samen huurder zijn, maar er kan ook tekstueel staan 'samen en afzonderlijk te noemen huurder/koper'. Als dat er staat dan is 1 van de 2 als huurder aan te merken en kan het in feite gewoon.

Voor de rest is meeste al gezegd.

• Bertosnl
Unknown Alien schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Op papier heb je er gewoond, behalve dat je niet ingeschreven stond op dat adres, maa rdat is naar mijn weten ook niet verplicht
Oké, het leek mij logisch dat je ook ingeschreven moet staan op het adres waar je woont, maar goed. Ik neem je punt mee.
Beanie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:33:
Belangrijk in dit geval is, wie is de huurder werkelijk. Daarmee bedoel ik, hoe staat het begrip huurder omschreven? Je kan namelijk samen huurder zijn, maar er kan ook tekstueel staan 'samen en afzonderlijk te noemen huurder/koper'. Als dat er staat dan is 1 van de 2 als huurder aan te merken en kan het in feite gewoon.

Voor de rest is meeste al gezegd.
Goede vraag, een beetje onduidelijk is het wat mij betreft wel.

Er staat nadat dat woningcorporatie zich omschrijft als verhuurster:
"En huurder
(dan mijn naam)
en
(naam mijn ex),
verder afzonderlijk en gezamenlijk te noemen 'huurder(s)'."

Moet ik hier nou uit opmaken ben dat ik de huurder ben omdat 'huurder' alleen bij mij wordt genoemd en niet bij haar, of...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsYG_XGiUUiiW-JMNh0xIARUrbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxSET22kIVyVReLbhlhLM0Kf.png?f=fotoalbum_large

Bij het artikel over de doorlopende machtiging staat: "Huurder, heer (mijn naam) en mevrouw (naam ex)( verleent door ondertekening van deze overeenkomst.....". Omdat er staat huurder ipv huurders, kan ik dan opmaken dat ik de huurder ben en mijn ex niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ9FK2fjgUHfRbz-23byI5KWdSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFxYVESHOCWBzivF8IU7Vkoi.png?f=fotoalbum_large

Bij het handtekeningen gedeelte staat: de heer (mijn naam) (huurder), mevrouw (naam ex) (medehuurder).
Hier kun je uit opmaken dat ik de hoofdhuurder ben en zij de medehuurder. Ik meen me te herinneren dat we gewoon allebei huurder waren, maar destijds verdiende zij als studente erg weinig en ik had gewoon een full-time baan. Dus mogelijk ben ik dus de hoofdhuurder en zij de medehuurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2KhN5dFv_JT5HrXbIlF5Q9ZasM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOpm5d62uBsKxuVt3AqjyULa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Bertosnl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Dat klinkt heel aantrekkelijk, ware het niet dat ik wel een contract moet laten zien als ik me inschrijf bij de gemeente. En dat contract heb ik, maar daar staat op dat we er in 2017 al ingetrokken waren.
Hoe zie je dat voor je als je zou gaan samenwonen met iemand die al een woning heeft? Moet je dan ook eigenaar van de woning worden voor je jezelf op dat adres kunt inschrijven? Of meer naar jouw situatie: moet jij ook op het huurcontract staan? Misschien wil je relatie best samen wonen maar nog niet zo ver gaan (want na een jaar heb je dan het recht om in de woning te blijven als de hoofdhuurder vertrekt). Stel dat je na een jaar weer uit elkaar gaat, kom je nog niet van iemand af, want ja die is ook hoofdhuurder....

In de praktijk is het ook voldoende om een ondertekende brief van de hoofdbewoner met toestemming dat jij daar ingeschreven mag worden aan de gemeente te laten zien. Soms is het zo simpel :+

[ Voor 5% gewijzigd door dimi_v op 18-02-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

dimi_v schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:57:
[...]

Hoe zie je dat voor je als je zou gaan samenwonen met iemand die al een woning heeft? Moet je dan ook eigenaar van de woning worden voor je jezelf op dat adres kunt inschrijven? Of meer naar jouw situatie: moet jij ook op het huurcontract staan? Misschien wil je relatie best samen wonen maar nog niet zo ver gaan (want na een jaar heb je dan het recht om in de woning te blijven als de hoofdhuurder vertrekt). Stel dat je na een jaar weer uit elkaar gaat, kom je nog niet van iemand af, want ja die is ook hoofdhuurder....

In de praktijk is het ook voldoende om een ondertekende brief van de hoofdbewoner met toestemming dat jij daar ingeschreven mag worden aan de gemeente te laten zien. Soms is het zo simpel :+
Klopt. Een verklaring van de hoofdbewoner is ook voldoende als bewijs. Iemand, die bijvoorbeeld gaat samenwonen met iemand met een koopwoning, kan ook geen bewijs overleggen in de vorm van een huur- of koopovereenkomst. Die is er namelijk gewoon niet.

Moet zeggen dat het inschrijven bij de gemeente voortaan wel érg gemakkelijk gaat hoor. Wij zijn in december verhuist en hadden al het idee om met z'n 3-en naar het gemeentehuis te gaan om ons in te schrijven op het nieuwe adres in de nieuwe gemeente.... blijk je dat tegenwoordig gewoon met je DigID te kunnen doen. Inloggen, klik-klik-klik, adres invoeren, eerste blad koopovereenkomst uploaden, en dan de vraag "verhuist de rest van het gezin mee?" beantwoorden. Done. De charme is er zo wel af. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Bertosnl schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Oké, het leek mij logisch dat je ook ingeschreven moet staan op het adres waar je woont, maar goed. Ik neem je punt mee.
[...]

Goede vraag, een beetje onduidelijk is het wat mij betreft wel.

Er staat nadat dat woningcorporatie zich omschrijft als verhuurster:
"En huurder
(dan mijn naam)
en
(naam mijn ex),
verder afzonderlijk en gezamenlijk te noemen 'huurder(s)'."

Moet ik hier nou uit opmaken ben dat ik de huurder ben omdat 'huurder' alleen bij mij wordt genoemd en niet bij haar, of...

[Afbeelding]

Bij het artikel over de doorlopende machtiging staat: "Huurder, heer (mijn naam) en mevrouw (naam ex)( verleent door ondertekening van deze overeenkomst.....". Omdat er staat huurder ipv huurders, kan ik dan opmaken dat ik de huurder ben en mijn ex niet?

[Afbeelding]

Bij het handtekeningen gedeelte staat: de heer (mijn naam) (huurder), mevrouw (naam ex) (medehuurder).
Hier kun je uit opmaken dat ik de hoofdhuurder ben en zij de medehuurder. Ik meen me te herinneren dat we gewoon allebei huurder waren, maar destijds verdiende zij als studente erg weinig en ik had gewoon een full-time baan. Dus mogelijk ben ik dus de hoofdhuurder en zij de medehuurder.

[Afbeelding]
Kijk, dat maakt het wat duidelijker. Inleidend, ik ben geen jurist of huurrecht advocaat, dus neem alles met een kleine korrel zout.

Waar het om gaat in overeenkomsten is hoe worden zaken gedefinieerd en wordt er van afgeweken met aanvullende artikelen. Zoals het nu staat omschreven worden beide als huurder gezien zowel separaat als gezamenlijk. Het aparte is dat het laatste deel waar getekend dient te worden een andere definitie gebruikt dan wat er in de beschrijving van de partijen is neergezet. Sowieso zijn de definities wat onduidelijk gebruikt, je gebruikt of huurder of huurders. Het enkelvoud kan namelijk ook meerdere personen aanduiden, in theorie kun je de term huurder ook vervangen door de term BERTOS zolang onder die term maar de echte personen vermeld worden.

1. Ga je uit van de omschrijving van de partijen dan is of 1 persoon of allebei de huurder ongeacht wie de ene persoon is.

2. Hanteer je de handtekening pagina dan is mevrouw de medehuurder en kun jij er sowieso gaan zitten.

Ik zou de handtekening pagina niet als leidend nemen en de partij beschrijving hanteren waar staat: afzonderlijk en gezamenlijk. In de meeste gevallen wordt dit gedaan als een van de hurende partij de relatie beëindigd, komt te overlijden of wat dan ook dat dan de andere partij nog steeds aansprakelijk is voor de volledige huur en bijkomende verplichtingen.

Conclusie, heel simpel gezegd kun je er op basis van de info die je gedeeld hebt er gaan wonen. Je bent officieel huurder zowel samen met mevrouw als zonder. Zolang er geen clausules zijn opgenomen dat je er absoluut samen moet wonen dan kan het.

Belangrijk om te weten, hoe is de borg geregeld? Afhankelijk van hoe de verhuurder werkt kunnen ze die alleen terugstorten naar wie die ook betaald heeft. Je kan verzoeken het anders te doen, maar dat hangt van de processen af die verhuurder hanteert. Slim is om hier meteen afspraken over te maken met mevrouw zodat je daar later geen gedonder over hebt, maar dat is kwestie tussen jullie beiden uiteindelijk.

Voor het geval de start van de post niet duidelijk was, ben geen advocaat op huurrecht gebied, maar logisch lezen en vooral de basis van de definities in de overeenkomst checken geeft bovenstaand antwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Beanie op 19-02-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertosnl
dimi_v schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:57:
[...]

Ja, waarschijnlijk zal het in de praktijk allemaal niet zo moeilijk zijn, ik ben nogal goed in overdenken :P
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:21:
[...]

Klopt. Een verklaring van de hoofdbewoner is ook voldoende als bewijs. Iemand, die bijvoorbeeld gaat samenwonen met iemand met een koopwoning, kan ook geen bewijs overleggen in de vorm van een huur- of koopovereenkomst. Die is er namelijk gewoon niet.

Moet zeggen dat het inschrijven bij de gemeente voortaan wel érg gemakkelijk gaat hoor. Wij zijn in december verhuist en hadden al het idee om met z'n 3-en naar het gemeentehuis te gaan om ons in te schrijven op het nieuwe adres in de nieuwe gemeente.... blijk je dat tegenwoordig gewoon met je DigID te kunnen doen. Inloggen, klik-klik-klik, adres invoeren, eerste blad koopovereenkomst uploaden, en dan de vraag "verhuist de rest van het gezin mee?" beantwoorden. Done. De charme is er zo wel af. :)
Oke, dankjewel voor je inbreng :)
Beanie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:41:
[...]

Kijk, dat maakt het wat duidelijker. Inleidend, ik ben geen jurist of huurrecht advocaat, dus neem alles met een kleine korrel zout.

Waar het om gaat in overeenkomsten is hoe worden zaken gedefinieerd en wordt er van afgeweken met aanvullende artikelen. Zoals het nu staat omschreven worden beide als huurder gezien zowel separaat als gezamenlijk. Het aparte is dat het laatste deel waar getekend dient te worden een andere definitie gebruikt dan wat er in de beschrijving van de partijen is neergezet. Sowieso zijn de definities wat onduidelijk gebruikt, je gebruikt of huurder of huurders. Het enkelvoud kan namelijk ook meerdere personen aanduiden, in theorie kun je de term huurder ook vervangen door de term BERTOS zolang onder die term maar de echte personen vermeld worden.

1. Ga je uit van de omschrijving van de partijen dan is of 1 persoon of allebei de huurder ongeacht wie de ene persoon is.

2. Hanteer je de handtekening pagina dan is mevrouw de medehuurder en kun jij er sowieso gaan zitten.

Ik zou de handtekening pagina niet als leidend nemen en de partij beschrijving hanteren waar staat: afzonderlijk en gezamenlijk. In de meeste gevallen wordt dit gedaan als een van de hurende partij de relatie beëindigd, komt te overlijden of wat dan ook dat dan de andere partij nog steeds aansprakelijk is voor de volledige huur en bijkomende verplichtingen.

Conclusie, heel simpel gezegd kun je er op basis van de info die je gedeeld hebt er gaan wonen. Je bent officieel huurder zowel samen met mevrouw als zonder. Zolang er geen clausules zijn opgenomen dat je er absoluut samen moet wonen dan kan het.

Belangrijk om te weten, hoe is de borg geregeld? Afhankelijk van hoe de verhuurder werkt kunnen ze die alleen terugstorten naar wie die ook betaald heeft. Je kan verzoeken het anders te doen, maar dat hangt van de processen af die verhuurder hanteert. Slim is om hier meteen afspraken over te maken met mevrouw zodat je daar later geen gedonder over hebt, maar dat is kwestie tussen jullie beiden uiteindelijk.

Voor het geval de start van de post niet duidelijk was, ben geen advocaat op huurrecht gebied, maar logisch lezen en vooral de basis van de definities in de overeenkomst checken geeft bovenstaand antwoord.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie :). Goed punt wat betreft de borg, daar heb ik eigenlijk nergens iets over gelezen.
Pagina: 1