Vraag

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:52
Hi,

Ik ben voor mijn thuiswerk plek op zoek naar een mogelijkheid om een 2e beeldscherm te gaan aansluiten. Nu ontbreekt het bij mij simpelweg aan kennis van onderwerp ondanks dat ik wel wat op internet heb gezocht.

Ik heb momenteel de volgende onderdelen:

Dell 7410 (Laptop laad op met een USB C voeding)
23" monitor Dell P2319H

Ik wil nu een 2e (zelfde monitor) gaan schaffen en voor zover ik nu weet is een dockingstation mijn enige optie, laptop heeft geen 2e aansluiting om beeldscherm aan te sluiten en de monitor ondersteund geen daisy chain.

Na wat zoeken kwam ik uit op (Dell Thunderbolt-dockingstation - WD19TB). Mijn vraag is even of deze past bij mijn wensen en/of dat dit overkill is of wellicht zelfs te weinig voor mijn wensen.

Mijn wensen:
Laptop opladen via USB-C
Aansluiting voor UTP
Beide monitoren op kunnen aansluiten(Displayport)
Toetsenbord en muis op aansluiten

Nu zit ik nog even met 2 vragen:

* Is 1 USB-C naar USB-C kabel genoeg om mijn laptop mee te laden/beeldschermen aan te sturen en ook internet/muis en toetsenbord? Of moet ik naast USB-C nog een kabel van mijn laptop naar de dockingstation
* Kan ik mijn huidige USB-C voedingsadapter van mijn laptop aansluiten op de dockingstation?

Alvast bedankt voor alle tips en input!

Beste antwoord (via SirMemeAlot op 18-02-2021 15:19)

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 23:37
Je hebt eigenlijk drie keuzes:
  1. USB-3 dock zonder DisplayLink (max 2xFHD)
  2. USB-3 dock met DisplayLink (hogere resoluties mogelijk)
  3. Thunderbolt 3 dock (meeste vrijheid)
Een gewoon USB-3 dock (WD-lijn bij Dell) werkt op zich heel prettig, maar je bent beperkt in de resolutie. Dat komt vanwege de beperkte bandbreedte op de USB-3 bus. Als je 2x FHD wilt gebruiken, dan zou ik dit dock aanraden. Ik heb hier de WD15 variant van.

Een USB-3 dock met DisplayLink maakt hogere resoluties mogelijk (D-lijn bij Dell), maar dit wordt gedaan door het signaal te verkleinen. Ik heb zelf zo'n dock (D3100) en die werkt prima voor office-werkzaamheden. Je schijnt er niet mee te moeten gamen vanwege lag. Ook zou het GPU/CPU-cycles kosten, maar ik merk daar niet vaak wat van. Ik heb een dergelijk dock om 2xQHD aan te sturen en dat werkt prima. Nadeel is dat deze docks vaak geen ingebouwde voeding hebben. Een ander nadeel is dat de DisplayLink chip erg gevoelig is voor EMP. Je zal niet de eerste zijn die problemen krijgt als je de kabels wegwerkt of als je opstaat uit een stoel met gasveer.

Een TB3 dock is het meest uitgebreid, maar ook het duurst. In feite heeft het geen nadelen en het model dat jij hebt is ook backwards compatibel met USB-3 (handig als je een keer een non-TB3 laptop wil aansluiten). Ik heb zelf de TB16 en daar zijn best wat issues mee. Veel gedoe met drivers, firmwares, ...

In jouw geval zou ik de WD19 kopen. Let even op welke voeding je nodig hebt. Heb je een "zware" laptop, dan heb je de zware voeding nodig. Overigens is het later mogelijk d.m.v. een add-on om de WD19 te upgraden naar een WD19TB.

De voeding van je laptop is niet voldoende om het dock en de laptop te voeden. Hoeft ook niet, want de voeding is bij de dock geleverd. De laptopvoeding laat je lekker in de tas, zodat je die nooit vergeet. De WD19 en WD19TB kunnen ook de laptop voeden, dus je hebt maar 1 kabel. Let wel op de lengte van de kabel. Die is vaak erg kort!
sypie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:25:
Waarom niet gewoon verder werken zoals je nu ook doet en je 2e beeldscherm aansluiten met een USB-C naar HDMI adapter? https://www.dell.com/nl-n...mi/apd/470-abmz/netwerken
Een dock vind ik toch wel erg comfortabel, omdat je hier ook meteen je netwerk, speakers, keyboard en muis op aan kan sluiten. Als je het juiste dock hebt, dan heb je ook meteen de voeding voor elkaar. Als je kiest voor een draadloos keyboard, dan is een USB unifying adapter erg fijn. De computer die dan is aangesloten op je dock is dan ook automatisch verbonden. Met BT vind ik dat altijd een gedoe met pairing...

[Voor 27% gewijzigd door BugBoy op 18-02-2021 13:39. Reden: DisplayLink toegevoegd]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Docking station komt met een voeding. Dus je hoeft alleen de USB-C op je laptop aan te sluiten om deze op te laden. Kijk ook even naar resoluties van je scherm en de max resolutie van je docking station. Niet alles kan met 1 USB-C kabel naar 2 of meer schermen.

• SirMemeAlot
Aangezien ik straks maar 2 FullHD schermen ga aansluiten. Kan de WD19 - zonder TB dan ook volstaan?

Met alle bovengenoemde wensenpakket?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom niet gewoon verder werken zoals je nu ook doet en je 2e beeldscherm aansluiten met een USB-C naar HDMI adapter? https://www.dell.com/nl-n...mi/apd/470-abmz/netwerken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• BugBoy
Je hebt eigenlijk drie keuzes:
  1. USB-3 dock zonder DisplayLink (max 2xFHD)
  2. USB-3 dock met DisplayLink (hogere resoluties mogelijk)
  3. Thunderbolt 3 dock (meeste vrijheid)
Een gewoon USB-3 dock (WD-lijn bij Dell) werkt op zich heel prettig, maar je bent beperkt in de resolutie. Dat komt vanwege de beperkte bandbreedte op de USB-3 bus. Als je 2x FHD wilt gebruiken, dan zou ik dit dock aanraden. Ik heb hier de WD15 variant van.

Een USB-3 dock met DisplayLink maakt hogere resoluties mogelijk (D-lijn bij Dell), maar dit wordt gedaan door het signaal te verkleinen. Ik heb zelf zo'n dock (D3100) en die werkt prima voor office-werkzaamheden. Je schijnt er niet mee te moeten gamen vanwege lag. Ook zou het GPU/CPU-cycles kosten, maar ik merk daar niet vaak wat van. Ik heb een dergelijk dock om 2xQHD aan te sturen en dat werkt prima. Nadeel is dat deze docks vaak geen ingebouwde voeding hebben. Een ander nadeel is dat de DisplayLink chip erg gevoelig is voor EMP. Je zal niet de eerste zijn die problemen krijgt als je de kabels wegwerkt of als je opstaat uit een stoel met gasveer.

Een TB3 dock is het meest uitgebreid, maar ook het duurst. In feite heeft het geen nadelen en het model dat jij hebt is ook backwards compatibel met USB-3 (handig als je een keer een non-TB3 laptop wil aansluiten). Ik heb zelf de TB16 en daar zijn best wat issues mee. Veel gedoe met drivers, firmwares, ...

In jouw geval zou ik de WD19 kopen. Let even op welke voeding je nodig hebt. Heb je een "zware" laptop, dan heb je de zware voeding nodig. Overigens is het later mogelijk d.m.v. een add-on om de WD19 te upgraden naar een WD19TB.

De voeding van je laptop is niet voldoende om het dock en de laptop te voeden. Hoeft ook niet, want de voeding is bij de dock geleverd. De laptopvoeding laat je lekker in de tas, zodat je die nooit vergeet. De WD19 en WD19TB kunnen ook de laptop voeden, dus je hebt maar 1 kabel. Let wel op de lengte van de kabel. Die is vaak erg kort!
Een dock vind ik toch wel erg comfortabel, omdat je hier ook meteen je netwerk, speakers, keyboard en muis op aan kan sluiten. Als je het juiste dock hebt, dan heb je ook meteen de voeding voor elkaar. Als je kiest voor een draadloos keyboard, dan is een USB unifying adapter erg fijn. De computer die dan is aangesloten op je dock is dan ook automatisch verbonden. Met BT vind ik dat altijd een gedoe met pairing...

[Voor 27% gewijzigd door BugBoy op 18-02-2021 13:39. Reden: DisplayLink toegevoegd]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@BugBoy Een dock is ook handig, maar wel 5 keer zo duur als het voorgestelde dock.

• BugBoy
sypie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:40:
@BugBoy Een dock is ook handig, maar wel 5 keer zo duur als het voorgestelde dock.
Zekers. Ik vind je suggestie ook zeker niet verkeerd, maar ik zou toch een dock kopen omdat ik dat handiger vind. Ik werk 40-60 uur/week achter mijn setup en dan is die investering prima.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:46
SirMemeAlot schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:21:
Aangezien ik straks maar 2 FullHD schermen ga aansluiten. Kan de WD19 - zonder TB dan ook volstaan?

Met alle bovengenoemde wensenpakket?
Ik heb vorig jaar ook naar een oplossing zitten kijken voor een soortgelijke situatie. Ik vond de kosten van een dock eigenlijk vrij ruig, dus ik ben overgestapt van 2x24" (FHD) naar 1x27" (QHD) met USB-C aansluiting en USB power delivery en een USB-hub achterin. KB/muis erin, USB-kabel in de laptop en gaan met die banaan.

• SirMemeAlot
Thanks voor alle tips.

Deels wil ik ook gewoon af van het gezuil met kabels en straks eenmalig alles kunnen wegwerken. Als ik straks weer deels op kantoor ga werken wil ik gewoon 1 kabel in mijn laptop kunnen aansluiten en daarmee voldoende.

Als ik voor de splitter ga zit ik ook met het probleem dat ik momenteel geen poort beschikbaar heb. Gebruik 1 voor stroom toevoer en 1 voor internet adapter omdat mijn Wifi hier niet super is.

@BugBoy Thanks voor de heldere toelichting, ik neig ook erg naar deze manier van oplossen omdat ik er enorm veel gebruik van maak dan is het mij de investering wel waard. Vooral omdat ik dan mooi mijn voedigkabels in de werktas kan laten zitten, vergeet ik die ook niet meer :+ .

Hoe kan ik controleren of ik een 'zware' laptop heb? Het is een Dell Latittude 7410, volgens mij niet heel bijzonder met zware GPU's etc erin. Maar puur gericht op zakelijk gebruik.

• BugBoy
SirMemeAlot schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:19:
Hoe kan ik controleren of ik een 'zware' laptop heb? Het is een Dell Latittude 7410, volgens mij niet heel bijzonder met zware GPU's etc erin. Maar puur gericht op zakelijk gebruik.
De WD19 met 130W voeding kan tot 90W aan je laptop leveren. Heb je een Dell laptop die meer vraagt, dan heb je de 180W voeding nodig en die kan dan tot 130W leveren. Overigens is dat buiten de USB/TB specificatie, dus het werkt alleen met een Dell laptop. Controleer dus even de voeding van je huidige laptop.

Hier nog een aardige guide van Dell: https://www.delltechnolog...ocking_help_me_choose.pdf. Staat het ook wel in...

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:41
TB Docks zijn vrij duur en eigenlijk wil je gewoon simpelweg met 1 kabel je laptop op je scherm hangen. Je wilt nu een docking station die _duurder_ is dan je huidige scherm.... denk daar eens over na ;)

Je hebt gelukkig ook andere opties:

1: verkoop je huidige monitor
2: vergeet het idee van een 'dock'
3: zoek een flinke monitor _met_ docking station ingebouwd!

https://tweakers.net/moni...XRZYo6SVbSShbm5gVJsbW0tAA

Je hebt nu een schamel schermpje, als je fulltime thuis werkt en je hebt wat geld over kan ik je aanraden om een mooie ultrawide of super ultrawide te halen. Ik heb zelf een 49" philips met thunderbolt, waarbij ik met 1 kabel zowel netwerk, audio, usb hub, beeld en stroom krijg. Ik kan mijn laptop (Macbook Air) zo er aan hangen en hoef mijn lader nooit uit de tas te halen.

Deze was 999,-, maar elke cent meer dan waard in plezier in werken.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je hebt ook dell schermen van circa 24" met docking ingebouwd. Via daisy chain kun je je huidige scherm aansluiten met displayport. Weet niet of ze kwa design goed passen bij je huidige.

[Voor 4% gewijzigd door tdn135 op 19-02-2021 22:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:54
Edwin88 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:39:
Ik heb zelf een 49" philips met thunderbolt
Welk model is dit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edwin88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edwin88
Er zijn inmiddels betere modellen dan deze overigens. Ook is een 38” LG bijvoorbeeld wel mooi. Genieg keuze iig!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee