Toon posts:

Mini ITX - Dan A4 SFX - Ryzen 3600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bradford Cox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-02 22:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, beetje gebruik maken van adobe programma's maar niets intensief en dagelijks gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500/700,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Geforce 1660 Super heb ik al in huis. Ook heb ik nog wat 2.5 SSD'tjes liggen indien nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vraag me af of alles wel compatible is en of ik aan 450W voldoende heb of dat ik beter voor de 600W kan gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag een Ryzen build maken voor mezelf, heb eerder alleen Intel builds gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een van de eisen is dat het de Dan A4 case wordt, plus de gekozen CPU koeler. (deze is al besteld en onderweg) Daarnaast moet de praktijk ook uitwijzen of de airflow flink aangepast moet worden. Ik hoef geen toeters en bellen. Totaal niet geïnteresseerd in RGB toestanden.

Ga je overklokken?
Ik zou nog eerder Underclocken ivm temps en geluid.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie optiek willen horen, Ondanks dat ik vaker al wat builds heb gemaakt ben ik zeker geen expert. Heb ook nog nooit zo'n kleine build gemaakt. Misschien zie ik wat over het hoofd, misschien is er een ander die een vergelijkbare build heeft gemaakt en tips/tricks heeft..

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Tray€ 179,85€ 179,85
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 114,90€ 114,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 579,-€ 579,-
1BehuizingenDan A4-SFX v4€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingAlpenföhn Black Ridge€ 40,-€ 40,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,99€ 85,99
1VoedingenCorsair SF450€ 89,06€ 89,06
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 62,75€ 62,75
Totaal€ 1.151,55

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
Allereerst: gave case :D
Vraag is vooral, waarom wil je ryzen? intel is wat goedkoper.

Als je ryzen kiest, pak liever crucial (of g skill) ram, die zijn stabieler.

ps let op je bord, geen usb-c

[Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 17-02-2021 19:58]

• Bradford Cox
Welke Intel CPU zou je voorstellen. Ik heb ook heel de markt niet gevolgd, qua stijgingen en dalingen. Ik heb geen goed argument om Ryzen te willen, lijkt me simpelweg leerzaam en leuk om een keer iets anders te bouwen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:47
Bijvoorbeeld deze Intel presteert vergelijkbaar met de Ryzen 5 3600 en is behoorlijk goedkoper
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenMSI H410I Pro Wifi€ 87,-€ 87,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 84,04€ 84,04
Totaal€ 308,04

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 17-02-2021 20:20]

• Bradford Cox
Thanks @martyw! Ik vermoed alleen dat die Mobo niet compatible is met de cooler die ik al heb besteld. De kosten maken me niet heel veel uit. Als het de spuigaten niet uitloopt ben ik oke. Ik heb voor een habbekrats die 1660S weten te bemachtigen en kleine extra besteding aan Ryzen vind ik zo erg niet. Zelf kom ik nu uit op ASRock B450.

https://tweakers.net/pric...ing-itx-ac/specificaties/

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07

• Bradford Cox
@99ruud99 Qua socket wel maar fysiek niet, of waar weet jij dat zo te vinden?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zou sowieso even kijken (ik ben lui) of er nou nog een casefan in de behuizing past (onder de voeding dacht ik sowieso). Elk beetje extra aan koeling is meegenomen in sub-10L cases :)
En wellicht een Noctua A9x14 onder de Blackridge, ik meen me te herinneren dat de bij geleverde fan matig is.

En over de voeding zolang je niet gaat OC'en is 450Watt ruim voldoende voor deze build, 600watt koop je alleen als je nog upgrade plannen hebt maar in een A4 is hitte snel een beperking.

Gabriël ITX

• Bradford Cox
@sapphire bedankt! Kwam zelf ook al tot die conclusie en heb wat builds gevonden en YouTube vids. Wat denk jij van mijn Ryzen build?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja ik ben niet geheel onbevooroordeeld en zou tenzij het echt niet anders zou kunnen (zoals in de FX-tijd) voor AMD gaan :+

Overigens zie ik dat de 1660S een TDP heeft van 125 dus dan zit je met 450watt met deze setup vrij ruim zelfs :)

Gabriël ITX

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:47
Bradford Cox schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:24:
Thanks @martyw! Ik vermoed alleen dat die Mobo niet compatible is met de cooler die ik al heb besteld. De kosten maken me niet heel veel uit. Als het de spuigaten niet uitloopt ben ik oke. Ik heb voor een habbekrats die 1660S weten te bemachtigen en kleine extra besteding aan Ryzen vind ik zo erg niet. Zelf kom ik nu uit op ASRock B450.

https://tweakers.net/pric...ing-itx-ac/specificaties/
Op de website van die koeler staat
Hinweis für AMD basierte Systeme: Bei Mini ITX Mainboards der Hersteller ASrock, Gigabyte und MSI können bedingt durch die Anordnung der Komponenten ggf. Montageprobleme auftreten.
Mijn kennis van de Duitse taal zegt dat hier op eventuele montageproblemen met AMD processoren op o.a. ASRock moederborden gewezen wordt, over problemen met Intel CPU's geen woord ....

• Bradford Cox
@martyw Dat klopt, maar ze hebben inmiddels een nieuwe bracket op de markt gebracht die dat zou moeten verhelpen en heb builds gevonden online met ASRock B450 en Alpenföhn Black Ridge cooler.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-03 16:09
Bradford Cox schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:53:
@martyw Dat klopt, maar ze hebben inmiddels een nieuwe bracket op de markt gebracht die dat zou moeten verhelpen en heb builds gevonden online met ASRock B450 en Alpenföhn Black Ridge cooler.
Heb een jaar geleden zelf deze koeler op een mini itx AM4 bord gezet. Er wordt geen gebruik gemaakt van de AM4 backplate van het moederbord en er zat ook geen backplate bij de koeler. Het was een behoorlijk gepiel om de mounting pressure goed te krijgen, zet je de koeler te vast dan draai je je hele moederbord krom (gaat bol staan), zet je hem te los doet je koeler zijn werk niet goed.

Het is een mooie koeler en wil je hem zeker niet afraden, maar dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

Nu is de Ryzen 3600 wel een heethoofd en is zijn performance erg afhankelijk van zijn temperatuur. Hij gaat terug in kloksnelheid, ver voordat hij zijn TjMax heeft bereikt. Ik betwijfel of dit lekker gaat werken in deze kast.

Een Intel i5 10400F is een stuk minder veeleisend qua koeling.

• Bradford Cox
martyw schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:19:
Bijvoorbeeld deze Intel presteert vergelijkbaar met de Ryzen 5 3600 en is behoorlijk goedkoper
1MoederbordenMSI H410I Pro Wifi€ 87,-€ 87,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 84,04€ 84,04
Totaal€ 308,04
Eigenlijk vind ik dit een super mooi alternatief maar dit moederbord beschikt ook niet over USB-C. Dat is nou niet een struikelblok als ik die poort niet gebruiken kan. Het lukt me alleen niet om te achterhalen of die Mobo wel compatible is met de Alpenfohn BlackRidge. Volgens mij past dat fysiek niet door die 'kap?' bij de IO. Wel heb ik een youtube vid gevonden van iemand die een Dan A4 / Intel build maakt met een ASRock Z490m ITX/AC. Dat zou ook een optie kunnen zijn.

YouTube: $1600 Dan A4-SFX Gaming PC Build Guide

Over het Ram geheugen gesproken, het moet een Low Profile kit zijn anders past t niet. Nu kom ik hier op uit.

1MoederbordenASRock Z490M-ITX/ac€ 154,-€ 154,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,99€ 85,99
1VoedingenCorsair SF450€ 89,39€ 89,39
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 62,75€ 62,75
Totaal€ 529,13

[Voor 34% gewijzigd door Bradford Cox op 19-02-2021 18:59]

• Bradford Cox
Vraagje aan de medetweakers. Deze Mobo is toch ook gewoon prima en beschikt USB-C ipv de Z490M:
pricewatch: ASRock Z590M-ITX/ax
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee