Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper0077
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06-2022
Ik heb recentelijk een philips 65OLED754 tv aangeschaft.

Mooi toestel, super scherp beeld en fantastische kleuren. Echter zit er iets in de beweging van het beeld waar ik me mateloos aan stoor.

Er lijkt constant een soort happering in het beeld te zitten wat vooral bij veel beweging erg opvalt. Ik heb zo'n beetje alle instellingen al geprobeerd, maar niks lijkt het echt te verhelpen. Bij het aanpassen van de Motion settings merk ik wel wat verschil (waarbij 'vloeiend' nog de beste keuze lijkt), maar het blijft nog steeds erg storend.

Eerder dacht ik nog dat het wellicht aan een slechte internet verbinding zou liggen. Maar ook als ik een gedownloade film afspeel via mijn laptop (via HDMI), is het aanwezig. Sterker nog, dan is het eerder erger dan beter.

ik vind het erg vreemd dat bij een 100hz tv met bijna alleen maar goede recensies, dit zo storend aanwezig kan zijn.

Heeft iemand een idee of hier iets aan te doen is? En/of welke instellingen ik wel of niet aan zou moeten zetten om dit te verhelpen?

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:33
Stutter is gedeeltelijk inherent aan OLED, dit komt door de snelle pixel response. Wanneer je judder/ stutter invult in de zoekbalk van dit subforum zul je meer topics/ info hierover vinden.

Wanneer je alle instellingen al hebt uitgeprobeerd, er niet tevreden over bent en nog binnen zichttermijn bevindt kun je eventueel naar een Sony of Panasonic OLED tv kijken. Beide merken bieden een betere motion handling.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
casper0077 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:13:
Eerder dacht ik nog dat het wellicht aan een slechte internet verbinding zou liggen. Maar ook als ik een gedownloade film afspeel via mijn laptop (via HDMI), is het aanwezig. Sterker nog, dan is het eerder erger dan beter.
Waarschijnlijk probeer je 24p-film (24 frames per second) af te spelen over een 60Hz HDMI-verbinding. 24 frames passen niet netjes in 60 frames en als daar dan ook nog een beeldinterpolatie-algoritme overheen gaat, dan kan het echt waardeloos worden: Dimens in "Philips TV choppy playback / framedrops"

Jij hebt dan het geluk een 100/120Hz OLED-televisie te hebben waardoor het probleem wel opgelost kan worden door het HDMI-signaal op 24Hz in te stellen.

• casper0077
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06-2022
Bedankt voor jullie reacties!

Hoe zou ik het Hdmi signaal op 24hz kunnen instellen?

Via Netflix lijkt het ook erger te zijn :(

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Om 24 beelden per seconde via 60Hz door te geven wordt elke even beeld 2 en oneven beeld 3 maal verzonden. De meeste tv's kunnen dit detecteren en corrigeren, maar je moet dit vaak wel inschakelen. BIj Sony heet dit bijvoorbeeld True Cinema, hoe het bij Philips heet weet ik niet.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Natural motion is frame interpolatie en perfect clear motion is frame insertion. In motion stijlen heb je een aantal opties. Voor een correcte 5:5 pulldown bij 24p content moet motion stijlen geactiveerd staan. Je zou films kunnen gebruiken of evt. deze instellingen. Als je gevoelig bent voor judder dat inherent is aan 24p materiaal moet je natural motion gebruiken. Dat is hetzelfde als bijvoorbeeld de-judder bij LG.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
casper0077 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:47:
Bedankt voor jullie reacties!

Hoe zou ik het Hdmi signaal op 24hz kunnen instellen?

Via Netflix lijkt het ook erger te zijn :(
Het is mogelijk, maar dit is wel de achilleshiel van PC's, want die zijn heel erg geënt op 60Hz. Onder Linux moet je bijvoorbeeld handmatig een modeline toevoegen, die is:

Modeline "1920x1080_24.00" 63.00 1920 1976 2160 2400 1080 1083 1088 1098 -hsync +vsync

... en dan kun je met xrandr de uitgang op 24Hz zetten. Hoe het met Windows moet geen idee, gebruik ik sinds 2005 niet meer. Overigens hoef je niet persé omlaag: Als je de HDMI-uitgang op 120Hz kunt zetten, ben je ook van het probleem af, want 120 = 5 * 24. Dat moet je videokaart evenwel maar net ondersteunen.

Juist omdat PC's zo geënt zijn op 60Hz, is het slimmer om ze te verwerpen als apparaat om films mee af te spelen. Ik speel mijn MKV-bestanden af met mijn VU+ Ultimo 4K die ze via het netwerk (Samba) van de PC kan lezen. De Ultimo is ontworpen voor het afspelen van amusement en schakelt zonder problemen de HDMI naar 24Hz over als je 'm een 24Hz film heeft. Een andere aanpak is ze op USB-stick rechtstreeks in de TV drukken, dat kunnen moderne TV's immers ook.
Pagina: 1