Mijn Windows 10 laptop lockt zichzelf steevast na 10 minuten idle. Ik wil dat ie *altijd* unlocked blijft totdat ik em zelf lock. Maar ik kan niet vinden hoe ik dat automatisch locken uit kan zetten.
Let wel dat het echt een *lock* is, alsof je op Win+L drukt dus. Het is niet een standby of iets in die richting. Ik zie letterlijk het lockscreen tevoorschijn komen en er gaat niets uit.
Het gaat om Windows 10 20H2, maar op de vorige versie bestond dit probleem ook al. Het probleem bestaat al geruime tijd, dus ik heb ook geen idee meer wat er gebeurd moet zijn toen dit probleem ontstond. Het is een Dell XPS15 uit 2018 of 2019 (de op-één-na nieuwste dus), met een Intel & Nvidia GPU. Verder vgs mij niks speciaals dat invloed kan hebben.
Windows is up-to-date, en de drivers zijn up-to-date mbv de Dell Command tool. Het enige dat niet up-to-date is, is het BIOS, en dat is bewust, omdat de nieuwste versie geen 4K monitor via HDMI kan aansturen (bezopen, ik weet het, maar het is nou eenmaal zo).
Wat ik zelf al geprobeerd heb
Dan de Task Manager nog . Ik zie één taak staan die misschien iets betekent:
Task Scheduler Library > Microsoft > Configuration Manager > Configuration Manager Idle Detection.
Deze runt zodra de computer idle is, maar de action is een "custom handler" waardoor je niet kan zien wat ie uitspookt. Ik weet niet zeker of ik deze straffeloos kan verwijderen/disablen. Het voelt als een standaard Windows dingetje.
Voor de rest zitten er in dat Windows mapje echt fakking veel tasks (is er een manier om ze allemaal tegelijk te tonen?
) dus het kost wel erg veel tijd om daar doorheen te ploeteren. Dus als iemand weet dat het écht een heel goed idee is om hier doorheen te zoeken, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik kan in elk geval verder geen non-Windows taken vinden die iets "on idle" doen.
Wrap up
Het heeft niets te maken met standby van de laptop of de monitor.
Ik wil gewoon moeten inloggen, en het lockscreen houden voor wat het is.
Ik wil de laptop kunnen blijven locken met Win+L.
Ik wil alleen dat locken *nooit* automatisch gaat.
Wie heeft de oplossing, of de juiste zet in de juiste richting?
Let wel dat het echt een *lock* is, alsof je op Win+L drukt dus. Het is niet een standby of iets in die richting. Ik zie letterlijk het lockscreen tevoorschijn komen en er gaat niets uit.
Het gaat om Windows 10 20H2, maar op de vorige versie bestond dit probleem ook al. Het probleem bestaat al geruime tijd, dus ik heb ook geen idee meer wat er gebeurd moet zijn toen dit probleem ontstond. Het is een Dell XPS15 uit 2018 of 2019 (de op-één-na nieuwste dus), met een Intel & Nvidia GPU. Verder vgs mij niks speciaals dat invloed kan hebben.
Windows is up-to-date, en de drivers zijn up-to-date mbv de Dell Command tool. Het enige dat niet up-to-date is, is het BIOS, en dat is bewust, omdat de nieuwste versie geen 4K monitor via HDMI kan aansturen (bezopen, ik weet het, maar het is nou eenmaal zo).
Wat ik zelf al geprobeerd heb
- Screensaver - Deze staat uit. Deze is zo obvious dat ie niet genoemd zou moeten worden, maar voor de volledigheid dan maar
- Power Options - Daar zit geen optie om te locken na X minuten. Toch heb ik daar alle "turn off display"-achtige opties op "Never" gezet, voor alle scenario's.
- Dynamic Lock - Deze feature staat helemaal uit.
- Windows Hello - Deze feature is niet beschikbaar op mijn laptop, en kan dus geen invloed hebben.
- Security Policy - Hierzin zit een optie Local Policies > Security Options > Interactive Logon: Machine inactivity limit. Deze staat op het maximum van 599940 seconden. Deze op "Not Defined" zetten geeft hetzelfde effect: geen oplossing.
- Er is ook een registry key voor bovenstaande setting:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System > InactivityTimeoutSecs=599940
Dit lost het ook niet op. - Meer Power Options - Ik heb ook de optie "System unattended sleep timeout" toegevoegd mbv het volgende commando:
powercfg -attributes SUB_SLEEP 7bc4a2f9-d8fc-4469-b07b-33eb785aaca0 -ATTRIB_HIDE
En deze voor alle scenarios ingesteld op 120 minuten. Weer geen oplossing.
- Er is een registry value die hieraan bij kan dragen:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Personalization > NoLockScreen=1
Deze zorgt ervoor dat er helemaal geen lockscreen meer gebruikt wordt. Dat wil ik niet. Ik wil nml nog wél kunnen locken met Win+L. - Bovenstaande kan ook met een Group Policy:
Administrative Templates > Control Panel > Personalization > Do not display the lock screen
Die wil ik ook niet, want ook die disablet volgens mij het lockscreen in z'n geheel. Ik wil alléén het locken na 10 minuten eraf hebben. - Het inloggen volledig uitschakelen, dus automatisch inloggen - dit is voor een laptop een ernstig veiligheidsgat, dus voor mij geen oplossing.
- Het lockscreen overslaan bij resumen uit standby - dit is niet aan de orde, en in dit scenario wil ik wel degelijk een lockscreen.
Dan de Task Manager nog . Ik zie één taak staan die misschien iets betekent:
Task Scheduler Library > Microsoft > Configuration Manager > Configuration Manager Idle Detection.
Deze runt zodra de computer idle is, maar de action is een "custom handler" waardoor je niet kan zien wat ie uitspookt. Ik weet niet zeker of ik deze straffeloos kan verwijderen/disablen. Het voelt als een standaard Windows dingetje.
Voor de rest zitten er in dat Windows mapje echt fakking veel tasks (is er een manier om ze allemaal tegelijk te tonen?

Wrap up
Het heeft niets te maken met standby van de laptop of de monitor.
Ik wil gewoon moeten inloggen, en het lockscreen houden voor wat het is.
Ik wil de laptop kunnen blijven locken met Win+L.
Ik wil alleen dat locken *nooit* automatisch gaat.
Wie heeft de oplossing, of de juiste zet in de juiste richting?
日本!🎌