Soort hout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXsjQv7x1az4u9RMgqq791hRNNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eV88gRhQSZnWyZoBcOSRy7wU.jpg?f=user_large
Afbeelding 1
Heb een serre waarbij het nodige gedaan moet worden. Zoals enkel-glas-raam eruit en dan dubbelglas erin.
Wie weet welk soort hout dat is in afbeelding 1?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hDhs2CDo2Oq_iaqAvLQZztBxtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrESN7R4JJ7XLHV0ucb2FDbX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeelding 2
Buitenkant is de verticale balk deels aangetast. Is het verstandig om de gehele balk te vervangen of alleen uitstukken? D.w.z. het verrotte stuk eruit halen dan een nieuw stuk hout erin en opvullen met houtrotvuller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
vaak worden kozijnen van Vurenhout gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vincent_1971 Ik zie dat er al meerdere reparaties aan zijn, hou dat ook in de gaten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Met welk doel wil je het houtsoort weten?

Gedeeltelijk glaslatten vervangen zou ik afraden, dat kan je beter in één keer vervangen om verdere zwakke plekken te voorkomen.
Geschaafd hardhout leent zich daar prima voor, is ook voorgegrond te koop.

Wat je verder moet af/opvullen zou ik met pas stukken hardhout verlijmd met Den Braven Zwaluw Houtreparatiemassa 2K opvullen, 1-2x gronden en alles in één keer aflakken.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Goudvis schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:08:
Met welk doel wil je het houtsoort weten?

Gedeeltelijk glaslatten vervangen zou ik afraden, dat kan je beter in één keer vervangen om verdere zwakke plekken te voorkomen.
Geschaafd hardhout leent zich daar prima voor, is ook voorgegrond te koop.

Wat je verder moet af/opvullen zou ik met pas stukken hardhout verlijmd met Den Braven Zwaluw Houtreparatiemassa 2K opvullen, 1-2x gronden en alles in één keer aflakken.
Als het hout uitzet wil ik hout hebben dat ook uitzet ( of krimpt) op soortgelijke manier. Zit te denken om die verticale balk er voor een (groot) deel eruit te halen, dan een nieuw stuk erin te zetten. Heb iets soortgelijks gedaan met een kozijn. Toen Allebestine houtrotvuller gebruikt. Zit al jaren. Maar dit is toch iets anders omdat je over een dragende constructie hebt.

Den Braven Zwaluw ken ik niet. Is dat vergelijkbaar? Zie dat het polyester plamuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Hackus schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:59:
@vincent_1971 Ik zie dat er al meerdere reparaties aan zijn, hou dat ook in de gaten.
Geen idee. Weet wel dat het raam vervangen gaat worden. Enkel glas wordt dubbelglas. Probleem is de vensterbank aan de binnenkant. Dat raam moet aan de binnenkant verjongd worden. Echter met een bovenfrees is dat te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vincent_1971 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:15:
[...]

Geen idee. Weet wel dat het raam vervangen gaat worden. Enkel glas wordt dubbelglas. Probleem is de vensterbank aan de binnenkant. Dat raam moet aan de binnenkant verjongd worden. Echter met een bovenfrees is dat te overzien.
Maak dan een zwaluwstaartverbinding en gebruik houtlijm ipv rotvuller(bij vervangen deel van balk)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
bie100 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:56:
vaak worden kozijnen van Vurenhout gemaakt
Alleen de eerste keer. ;) Meestal is het snel genoeg weggerot.

Zonder dollen, de meeste kozijnen zijn van Meranti, maar dat is een rodere houtsoort.

Makkelijkste is de kop van het hout te bekijken, daar kan je redelijk houtsoorten aan herkennen. Voor mij is het alleen een jaar of 20 geleden op die manier. :+

@vincent_1971 Gezien de kleur (geel) vermoed ik vuren of grenen. Wat is het bouwjaar?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

vincent_1971 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Als het hout uitzet wil ik hout hebben dat ook uitzet ( of krimpt) op soortgelijke manier. Zit te denken om die verticale balk er voor een (groot) deel eruit te halen, dan een nieuw stuk erin te zetten. Heb iets soortgelijks gedaan met een kozijn. Toen Allebestine houtrotvuller gebruikt. Zit al jaren. Maar dit is toch iets anders omdat je over een dragende constructie hebt.

Den Braven Zwaluw ken ik niet. Is dat vergelijkbaar? Zie dat het polyester plamuur is?
De latten direct op het glas zou ik helemaal vervangen. De verticale delen van het kozijn gaan wat ver om geheel te vervangen, uitkappen (Fein/multitool) tot je in 'goed' hout zit is inderdaad beter. :)
Doe hier ook je voordeel mee: YouTube: Timmertip 656 Houtrot in de onderdorpel met lekkage
Het mee-krimpen is leuk, maar met duurzaam materiaal afvullen is leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Alleen de eerste keer. ;) Meestal is het snel genoeg weggerot.

Zonder dollen, de meeste kozijnen zijn van Meranti, maar dat is een rodere houtsoort.
ook zonder dollen vurenhout is gewoon de meestgebruikte houtsoort voor kozijnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Buiten niet. Het oude hout is wel goed, maar al decennia niet te krijgen. Productievuren rot weg waar je bij staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
bie100 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:39:
[...]

ook zonder dollen vurenhout is gewoon de meestgebruikte houtsoort voor kozijnen :)
Zonder dollen, waar haal je die onzin vandaan?
Merantie wordt tegenwoorden het meeste gebruikt.
https://www.verdouw.nu/kozijnen-hout-soorten

Op de foto is dit overigens grenen.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met dryflex om rotte plekken op te vullen, die is blijvend elastisch en werkt dus met het hout meer.

https://www.verfwebwinkel...HlRsoB1djAdBoCktsQAvD_BwE

Erg standvast en heel makkelijk te verwerken en achteraf goed te schuren.

Glaslatten niet repareren maar vervangen voor ventilerende latten.

[ Voor 26% gewijzigd door Rick-- op 17-02-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Rick-- schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Zonder dollen, waar haal je die onzin vandaan?
Merantie wordt tegenwoorden het meeste gebruikt.
https://www.verdouw.nu/kozijnen-hout-soorten
ow gewoon timmerman de NVBT

https://nbvt.nl/blog/15-1...-voor-toepassing-kozijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Inderdaaad, binnenkozijnen, hier gaat het over buitenkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Rick-- schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:04:
Inderdaaad, binnenkozijnen, hier gaat het over buitenkozijnen.
ze maken ook buitenkozijnen van vurenhout dat is ook verder geen probleem goed verven dat moet je wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
Lol, buitenkozijnen tegenwoordig in vuren kan echt niet meer. Misschien bij een tuinhuis maar bij een woning gewoon van hardhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan schilderen tegen de bierkaai met vuren. Veel vaker dan hardhout en je schildert een verliezende strijd.

@bie100 in je link kom ik geen cijfers tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:31:
Je kan schilderen tegen de bierkaai met vuren. Veel vaker dan hardhout en je schildert een verliezende strijd.

@bie100 in je link kom ik geen cijfers tegen?
cijfers heb ik niet en ja vroeger ging vuren niet zo lang mee klopt

maar met thermische modificatie wat ze nu doen gaat het veel langer mee doet niet onder voor hard hout in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

bie100 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:36:
[...]

cijfers heb ik niet en ja vroeger ging vuren niet zo lang mee klopt

maar met thermische modificatie wat ze nu doen gaat het veel langer mee doet niet onder voor hard hout in ieder geval
Het gaat iets langer mee in bepaalde omstandigheden - ja. Maar vurenhout doet zeker wél onder voor het soort hardhout dat voor kozijnen gebruikt wordt. Zo zie je maar weer, een halve waarheid is geen waarheid. :+
Om de kans te minimaliseren dat iemand deze onzin ter harte neemt, het volgende.

Je wekt de indruk dat vurenhout een serieuze optie is voor buitenkozijnen, maar waarom verkoopt men nergens vuren buitenkozijnen?

Dat is door het verschil in duurzaamheidklasse: lees je eens in over duurzaamheidsklasses. Vuren zit op #4 (lager is beter), donkerrood meranti van kozijnkwaliteit zit op 2.

Het assortiment kozijnhout van Pontmeyer spreekt ook wel boekdelen. :)

• Goudvis

Goudvis

bie100 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:13:
[...]

ze maken ook buitenkozijnen van vurenhout dat is ook verder geen probleem goed verven dat moet je wel
Die 'ze' zijn dan beunhazen, want zoals gezegd loopt zoiets vrij snel weg.

Al zitten hier natuurlijk wel vuren kozijntjes in, maar over schuurkozijnen hebben we het hier niet. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/guUAAOSwUylgIt-Y/$_86.JPG

• bie100
  • Nu online
Goudvis schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Het gaat iets langer mee in bepaalde omstandigheden - ja. Maar vurenhout doet zeker wél onder voor het soort hardhout dat voor kozijnen gebruikt wordt. Zo zie je maar weer, een halve waarheid is geen waarheid. :+
Om de kans te minimaliseren dat iemand deze onzin ter harte neemt, het volgende.

Je wekt de indruk dat vurenhout een serieuze optie is voor buitenkozijnen, maar waarom verkoopt men nergens vuren buitenkozijnen?

Dat is door het verschil in duurzaamheidklasse: lees je eens in over duurzaamheidsklasses. Vuren zit op #4 (lager is beter), donkerrood meranti van kozijnkwaliteit zit op 2.

Het assortiment kozijnhout van Pontmeyer spreekt ook wel boekdelen. :)
vuren valt na thermische modificatie ook onder klasse 1 of 2

https://kozijnenvanhout.n...n-hout/houtsoorten/vuren/

maar goed gebruik je geen vuren prima toch ga een biertje pakken daar zit hop in :9

of zit daar geen hop in @Goudvis ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29
-Lijkt op grenen, zeker wat oudere huizen pre-1950 zit kwalitatief redelijk goed grenen. Er is een periode geweest 1990-2000 dat er normaal naaldhout gebruikt is, en dat rot inderdaad vlot.
-Tegenwoordig wordt vaak mahonie/merantie met de juiste dichtheid gebruikt.
-Ligt eraan hoe lang je hier nog wil wonen. Als het korter dan 5 jaar: wat nieuwe stukken erin lijmen en afsmeren met houtrot vuller. Indien langer: gewoon heel kozijn vervangen. Dan kost materiaal wel iets meer maar arbeid minder. Je hebt dan wel te maken met afwerking aan de binnenkant, mogelijk dat er stuc-kosten bijkomen.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:03

MLLL

Palm Treo 650

Het grenenhout van nu is het vurenhout van vroeger.

En het over het vurenhout van nu ga ik niet eens beginnen

Recente vurenhouten buitenkozijnen in een woning heb ik nog nooit gezien.

Afgaand op de foto ga ik ook voor grenenhout

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MLLL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:32:
Het grenenhout van nu is het vurenhout van vroeger.

En het over het vurenhout van nu ga ik niet eens beginnen

Recente vurenhouten buitenkozijnen in een woning heb ik nog nooit gezien.

Afgaand op de foto ga ik ook voor grenenhout
Je ziet dat het geen recente bouw is op afbeelding 2.
(zie oa steen, voeg en kozijn dorpel)

Vurenhout kozijn valt onder duurzaamheidsklasse 4: Beperkt duurzaam, net als Amerikaans Grenen

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:01
@vincent_1971
Persoonlijk denk ik wel dat het een meerwaarde geeft als je het kozijn laat vervangen door een nieuw meranti kozijn, met hr++ glas.

Als je er nu nieuw glas in zet en het kozijn oplapt dan kun je over 5-10 jaar weer een investering doen. Omdat het dan weer verrot is en je dan wel toe bent aan een nieuw kozijn. Maar dan betaal je 2x voor het glas.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:03

MLLL

Palm Treo 650

Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Je ziet dat het geen recente bouw is op afbeelding 2.
(zie oa steen, voeg en kozijn dorpel)

Vurenhout kozijn valt onder duurzaamheidsklasse 4: Beperkt duurzaam, net als Amerikaans Grenen
Ik haakte in op de posts van Bie100

• vincent_1971
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:00:
@vincent_1971
Persoonlijk denk ik wel dat het een meerwaarde geeft als je het kozijn laat vervangen door een nieuw meranti kozijn, met hr++ glas.

Als je er nu nieuw glas in zet en het kozijn oplapt dan kun je over 5-10 jaar weer een investering doen. Omdat het dan weer verrot is en je dan wel toe bent aan een nieuw kozijn. Maar dan betaal je 2x voor het glas.
Heb een houten raam met hr++ besteld voor €200 per stuk ( inclusief subsidie)Komt nog glaslatten, stelblokjes,beglazingsband en kit bij. Kom je op ongeveer €300,- uit per raam. In die serre zitten 5 van die ramen. Daarnaast nog een probleemraampje van 40cm breed. Weet niet hoe ik dat ga oplossen.

Qua balk aan de onderkant weet het nog niet. In zijn geheel vervangen of een deel. Weet nog niet welk soort hout het gaat worden. Vandaar deze posting.

Ook nog geen idee hoe ik de glas-in-lood raampjes ga aanpakken .

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je houtrot wilt herstellen moet je eens kijken hoe dat met houten boten gedaan wordt.

Je kozijnhout is prima te behandelen met epoxy en epoxyplamuur of eventueel nieuwe passtukken hout erin zetten. Als je ervoor zorgt dat hout goed droog is en dan een goede epoxy dan kan het weer eeuwen mee.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• vincent_1971
  • Nu online
digifun schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:32:
Als je houtrot wilt herstellen moet je eens kijken hoe dat met houten boten gedaan wordt.

Je kozijnhout is prima te behandelen met epoxy en epoxyplamuur of eventueel nieuwe passtukken hout erin zetten. Als je ervoor zorgt dat hout goed droog is en dan een goede epoxy dan kan het weer eeuwen mee.
Ben ik met je eens. Heb een kozijn goed gekregen door houtrotvuller met stukken hout. Dit raam in de serre is te dun voor hr++ glas. Vandaar dat ik het wil vervangen
Pagina: 1