Toon posts:

B550M mortar + 5600x post niet > GPU failure

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2022

Belgar

Archmaster ranzige code..

Topicstarter
Ik heb onlangs een upgrade kit voor een van mijn oude computers gekocht.

Een b550m mortar MB, 5600x CPU en g-skill rip-jaws mem (van de compatibility list)

Het systeem weigert te posten. Zowel het moederbord en cpu zijn al ge-RMA'd, met in ieder geval een test van de CPU uitgevoerd.

Een kaal systeem (PSU, MB, mem en GPU) weigert te posten. Ik krijg consequent een GPU failed debug led op het moederbord en LONG, SHORT, SHORT beeps (GPU subsystem error).

Wat heb ik al geprobeerd:

Ik heb 3 GPU's geprobeerd (5700xt, r290 en 480) op beide PCI posities. alle 3 zijn ze "known good" videokaarten. Altijd exact hetzelfde probleem.

Ook andere power supply geprobeerd, exact hetzelfde probleem.
Nieuwe mem 1 of 2 reepjes op verschillende posities. geen soelaas. mem uit andere computer (wat dus 100% werkt) geprobeerd op verschillende posities, geen verschil.

moederbord uitbouwen en buiten de kast runnen levert ook geen verschil (om eventuele freak kortsluiting met kast te ondervangen)

-----

Andere posts gevonden via google met hetzelfde probleem. Kapot MB of nooit opgelost. Heb ik nu gewoon pech met 2x exact hetzelfde probleem met MB's? Toch nog een keer omruilen? Of zie ik nog iets over hoofd?

Het is me dus nog nooit gelukt om zelfs de monitor maar te doen opleven, laat staan POST. BIOS upgrade geprobeerd met USB stick. kan resultaat natuurlijk niet vaststellen maar lijkt ook geen verschil te maken. Maar 550 hoort, volgens mij, vanaf fabriek compatible te zijn met 5600x?

Ik krijg overigens ook geen stroom uit de USB tijdens booten. is dat normaal met de mortar of is dat een mogelijke andere indicatie van een probleem?

...Als het maar werkt

Beste antwoord (via Belgar op 18-02-2021 10:57)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
5600X wordt vanaf bios v14 ondersteunt en het kan makkelijk dat het bord met v10 geleverd is. Ga er maar vanuit dat het bios geupdate moet worden naar minimaal v14 voordat de 5600X gaat werken. Kijk in de manual hoe dat in zijn werk gaat. Soms moet dat zonder cpu en geheugen etc en het merk en type USB stick doet er vaak ook toe. Met sommige borden moet ik wel 5 verschillende USB sticks proberen voordat een bios update lukt.

Alle reacties

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 18:47
Heb je al je bios geupdate via M-Flash? de usb poort op de achterant en het knopje indrukken?

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:41
Belgar schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:59:
Ik heb onlangs een upgrade kit voor een van mijn oude computers gekocht.

Een b550m mortar MB, 5600x CPU en g-skill rip-jaws mem (van de compatibility list)

Het systeem weigert te posten. Zowel het moederbord en cpu zijn al ge-RMA'd, met in ieder geval een test van de CPU uitgevoerd.

Een kaal systeem (PSU, MB, mem en GPU) weigert te posten. Ik krijg consequent een GPU failed debug led op het moederbord en LONG, SHORT, SHORT beeps (GPU subsystem error).

Wat heb ik al geprobeerd:

Ik heb 3 GPU's geprobeerd (5700xt, r290 en 480) op beide PCI posities. alle 3 zijn ze "known good" videokaarten. Altijd exact hetzelfde probleem.

Ook andere power supply geprobeerd, exact hetzelfde probleem.
Nieuwe mem 1 of 2 reepjes op verschillende posities. geen soelaas. mem uit andere computer (wat dus 100% werkt) geprobeerd op verschillende posities, geen verschil.

moederbord uitbouwen en buiten de kast runnen levert ook geen verschil (om eventuele freak kortsluiting met kast te ondervangen)

-----

Andere posts gevonden via google met hetzelfde probleem. Kapot MB of nooit opgelost. Heb ik nu gewoon pech met 2x exact hetzelfde probleem met MB's? Toch nog een keer omruilen? Of zie ik nog iets over hoofd?

Het is me dus nog nooit gelukt om zelfs de monitor maar te doen opleven, laat staan POST. BIOS upgrade geprobeerd met USB stick. kan resultaat natuurlijk niet vaststellen maar lijkt ook geen verschil te maken. Maar 550 hoort, volgens mij, vanaf fabriek compatible te zijn met 5600x?

Ik krijg overigens ook geen stroom uit de USB tijdens booten. is dat normaal met de mortar of is dat een mogelijke andere indicatie van een probleem?
Heb hetzelfde mobo (wifi-uitvoering) en dezelfde CPU, hier geen problemen.

Mobo is vanuit fabriek echter niet zomaar compatible afaik (de mijne niet iig), dus BIOS update is wel benodigd, maar als je die hebt uitgevoerd (zoals je aangeeft), zou het moeten werken.

Zou verder ook niet weten wat je over het hoofd kan zien. Had zelf wel wat problemen met een van mijn gfx cards die geen beeld toonde tijdens het booten, maar pas begon met output in Windows. Dat leidde echter niet tot problemen met POST of iets dergelijks.

Ik zou verder ook niet echt kunnen bedenken wat er aan de hand kan zijn. Ik zou denk ik toch nog maar eens het moederbord omruilen denk ik, hoe vervelend dat ook is.

• Belgar

Belgar

Topicstarter
Snowdog schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Heb hetzelfde mobo (wifi-uitvoering) en dezelfde CPU, hier geen problemen.
Heb jij wel meteen USB power bij het booten? mijn keyboard licht ook niet op tijdens de eerste seconden van de boot. Dat ben ik wel gewend van andere systemen.

Ter verduidelijking: idd geflashed met USB flash. succesvol verlopen

...Als het maar werkt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
5600X wordt vanaf bios v14 ondersteunt en het kan makkelijk dat het bord met v10 geleverd is. Ga er maar vanuit dat het bios geupdate moet worden naar minimaal v14 voordat de 5600X gaat werken. Kijk in de manual hoe dat in zijn werk gaat. Soms moet dat zonder cpu en geheugen etc en het merk en type USB stick doet er vaak ook toe. Met sommige borden moet ik wel 5 verschillende USB sticks proberen voordat een bios update lukt.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:41
Belgar schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Heb jij wel meteen USB power bij het booten? mijn keyboard licht ook niet op tijdens de eerste seconden van de boot. Dat ben ik wel gewend van andere systemen.

Ter verduidelijking: idd geflashed met USB flash. succesvol verlopen
Zal ik later nog even moeten testen, ben op het moment nog even wat werk aan het doen, dus zal later even rebooten. Wat ik wel nog kan zeggen, is dat ik ook met mijn nvme drive wat issues had met booten. Hoewel hij er (volgens mij) goed inzat, heb ik die een keer of 4 opnieuw aan moeten sluiten voordat het systeem wilde booten (vooral de heatsink op het moederbord leek daarbij het probleem te zijn iirc).

Hij bleef bij mij toen iig ook nog voor de POST hangen (iirc). Maar goed, jij hebt volgens mij geen drives aangesloten, dus dan zal dat er sowieso niet toe doen vrees ik. Zal straks nog even checken met USB, maar kan nog ff duren.

Wat betreft USB stick en mobo dat picky is, daar heb ik zelf geen problemen mee gehad. Had zelf geen USB stick, dus heb zelf een no-brand el-cheapo stick gebruikt die ik hier bij een convenience store in de buurt kon vinden.

Edit: vandaag nog even gekeken naar USB power, maar het is lastig te bepalen imo. Het lijkt wel even te duren voordat alle ledjes op USB-apparaten inschakelen, maar ik heb geen idee of dat nou voor of na post is.

[Voor 8% gewijzigd door Snowdog op 18-02-2021 09:37]

• Belgar

Belgar

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:14:
5600X wordt vanaf bios v14 ondersteunt en het kan makkelijk dat het bord met v10 geleverd is. Ga er maar vanuit dat het bios geupdate moet worden naar minimaal v14 voordat de 5600X gaat werken.
Mede door deze quote nog even naar gekeken en specifiek V14 geflashed ipv de nieuwere V15 en daarmee heb ik uiteindelijk wel beeld! :>

Vreemd genoeg (of misschien ook wel niet), als ik vervolgens vanuit de BIOS (na een week prutten eindelijk een BIOS!! :) ) v15 er weer opzet via m-flash blijft het wel werken!

USB stick had ik initieel ook, maar uiteindelijk opgelost door MBR te forceren. Dezelfde stick die in eerste instantie niet wilde werken ging na forceren op MBR wel werken. In beide instanties geformateert op FAT32.

Lijkt erop dat de BIOS alleen een MBR record kan lezen en geen GPT records.

...Als het maar werkt

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee