Toon posts:

Schuifpui(hendel) automatiseren

Pagina: 1
Acties:

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-03 23:55
Hallo,

Hier wordt wel eens vergeten om de hendel van de hefschuifpui in de gesloten stand te zetten.
Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om de "status" uit te lezen van de hendel, nog mooier zou zijn om de hele pui elektrisch open en dicht te laten gaan, alleen bij bestaande puien lijkt hier niet (veel) voor te zijn.

Zou een ultrasone sensor hiervoor werken? Dus vanuit de muur de sensor op de hendel richten, als de hendel omlaag staat is die open, en als je de sensor richt op de "open" positie, dan is de afstand bijv 20 cm, als de hendel in de "dicht" positie staat, dan is de afstand pas de muur, en dan is die bijv 2 meter.

Natuurlijk niet de mooiste oplossing, misschien hebben andere betere ideeën? Weet ook niet of een ultrasone sensor hiervoor geschikt is?

Ik heb er ook aan gedacht om de hendel in de horizontale richting te zetten ipv verticaal, dan zijn er denk ik wat meer mogelijkheden, bijvoorbeeld met een deursensor, omdat de hendel dan in gesloten positie "over de muur" loopt.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

[Voor 12% gewijzigd door S_tef op 17-02-2021 14:21]

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-03 02:29
oke, lastig probleem.

maar geen idee hoe jouw schuifpui werkt, dus losse gokjes.

de schuifpui van mij gaat een +/-cm omlaag als de hendel op dicht zet. (of just omhoog als hij word geopend.)
dus een simpel drukkopje er onder kan al als sensor dienen.

maar er komen ook 2 haken uit het systeem die vast grijpen in het kozijn, daar kan ik ook een simpele IR sensor maken als ik dat zou willen.

de hendel zelf, dat lijkt me erg lastig, maar waarom niet het effect meten van de hendel zelf?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• S_tef
Volgens mij werkt elke hefschuifpui wel hetzelfde, die gaat inderdaad omlaag als die dicht gaat :).

Klopt, hoeft ook niet de hendel zelf te zijn.
Ik zou wellicht aan de bovenkant, horizontaal een deurcontact kunnen zetten, het verschil dat de schuifpui omhoog/omlaag gaat is misschien net voldoende om daarop te laten triggeren :).

Edit
Probleem is wel, ik zou met 2 contacten moeten werken.
Stel ik zet bovenaan horizontaal 1 magneetcontact, en die zo afstel dat die niet activeert in gesloten positie (pui omlaag) en dus gesloten, dan denkt die ook als die in gesloten positie staat als de pui open staat :P. In dat geval zou ik met een 2de contact moeten werken, die verticaal staat om te kijken of de pui zelf open of dicht is.

[Voor 38% gewijzigd door S_tef op 17-02-2021 14:37]

• migjes
de meeste zullen wel het zelfde werken, wou een beetje onbenullig overkomen help vaak met de ego's die je af en toe tegen komt. ;)

maar een simpele moment schakelaar boven in het midden van de pui, zodat je hendel op naar beneden, dus pui omhoog/omlaag reageert (als hij open en dicht staat blijft in het midden een sensor punt die werkt altijd, bij mij te minste wel zo. ;) ).
geeft al een binair signaal (0/1) wat je zou kunnen verwerken.

geen idee of er knurften in je huis zijn die, de pui ook wel eens open maken en dan de hendel weer op dicht zetten?
dan werkt het natuurlijk niet. :?

misschien kun je ook iets sensoren bij de haken die in het kozijn in gaan?
misschien iets fool proever (of zo) :P

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-02-2021 14:43]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• S_tef
Hehe.

Wat bedoel je met momentschakelaar?
Zoiets? https://www.allekabels.nl...1902/microschakelaar.html

Ik heb wel knurften in huis, maar normaal gezien niet die de hendel op dicht zetten als de pui open staat ;), maar dat kan natuurlijk wel met een magneetcontact gedetecteerd worden (of de pui open staat).

Misschien handig om te vertellen dat ik een kunstof pui heb, dus niet zo makkelijk om iets met sensoren bij de haken te fabriceren denk ik.

• migjes
jep, bent al aardig op weg.
een schakelaar die: OFF - (ON) is heb je nodig.
dus je denkt goed.

misschien is de gene die je nu aanhaalt wel iets te zwaar en te groot. :?
je hebt ze vast ook voor 12V en wat kleiner misschien.
(moet je gaan zoeken.)

ach je kunt natuurlijk ook even de hele schuifpui los schroeven, zodat je makkelijk achter de gaten van de haken kunt komen.
(lol, soms zijn antwoorden schrijven makkelijker als de tip zelf. >:)
maar het is wel te doen. ;)
maar wacht er wel even mee tot dat de bouwmarkten weer open zijn, soms het je net dat 1ne dingetje nodig om hem weer terug te hangen. O-) )

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee