Toon posts:

Asus RT-AX89X i.c.m. T-Mobile & SFP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Da_Teach
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 14:22
Ik had de leuke gedachte om wat hardware op te schonen en dat allemaal te vervangen door de Asus RT-AX89X, hij heeft een SFP poort (exit mediaconverter), 8 netwerk poorten (exit managed switch) en lekkere wifi (exit Ubiquiti AC Pro).

vlans ingesteld via de gui (bij lan).

Maar ik krijg de SFP poort niet aan de gang, hij ziet de verbinding, er komt data op binnen (via cli achterhaald dat het eth4 is en daarop zijn rx/tx packets te zien). Als ik internet aansluit op de wan poort (met gebruik van de media converter) dan werkt het 'prima' (behalve dan dat iptv zwart beeld geeft, maar goed baby steps).

Na wat verder zoeken lijkt het er op dat eth3 (de wan poort) toegevoegd wordt aan vlan300, maar de sfp poort niet.

Dit is onder andere te zien door bijv. ifconfig te doen met de sfp actief, geen "vlan300" interface en met de normale wan-poort heb je wel een "vlan300" interface. Het zetten van de sfp + wan verbinding in failover mode zorgt voor hetzelfde beeld (maar dan gecombineerd, de vlan300 interface bestaat maar alleen voor eth3). Een rede waarom ik de vlan-conclusie trek is dat er een bridge is voor het 640 iptv vlan, maar daar zit alleen eth3.640 en eth0.640 op.

Het lijkt er dus op dat de gui niet helemaal snapt wat hij hier moet doen.

Alle configs/manuals/etc die ik tegen kom zijn voor oudere modellen (met bijv. robocfg of i.c.m. Asuswrt-Merlin, welke niet bestaat voor de RT-AX89X).

Heeft iemand hier al mee gespeeld?

Alle reacties

• julianb
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15-09 17:38
Hey Da_Teach,

Ik kan je helaas niet helpen maar die leuke gedachte die deel ik ( net gezien dat de prijzen fors naar beneden zijn gegaan, nu nog levertijd). In eerste instantie wil ik dat ding gewoon aan de genexis converter hangen maar die SFP+ gaat vast roepen die ie aangesloten wil worden. Ik zag alleen dat die SFP + een beetje kieskeurig is, de QVL is erg kort. Wat heb jij erin geprikt?
En ben je ondertussen wat verder gekomen? Ik zit welliswaar bij een andere provider ( Tweak Almere) maar als je wat info kunt delen als je het aan de praat hebt hou ik me aanbevolen.

Groet,

Julian

• Da_Teach
Ik heb inmiddels een ticket ingeschoten bij Asus Nederland, zij hebben (kreeg zojuist email binnen) de vraag doorgestuurd naar Asus HQ.

En ik gebruik de SFP module die bij de Draytek zat van t-mobile (zou kunnen kijken welke het is als het moet). De monteur heeft hier toen ook een kabel 'extender' voor gefabriceerd op basis van het loze kastje wat naast het NT kastje hing. Dus hier heb ik ongeveer 1 meter speling. Dat verlengstukje schijn ik ook te kunnen vervangen door elk ander verlengstukje (heb ik niet getest, die 1 meter is prima voor mij).

• Da_Teach
@julianb Ik kreeg zojuist antwoord van Asus:
Currently SFP port does not support VLAN service, only work in 10G WAN port and 1G WAN port. We will forward this information to our develop team as a suggestion from customer for internal discucssion. Thank you.
Stelletje eikels... Het lijkt mij dat de hardware het gewoon aankan alleen dat de SFP configuratie niet goed gaat. Toch maar wat meer tijd gaan steken in de CLI want ik denk dat het wel moet kunnen dat ding handmatig te configureren.

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 08:57
Da_Teach schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:17:
Ik heb inmiddels een ticket ingeschoten bij Asus Nederland, zij hebben (kreeg zojuist email binnen) de vraag doorgestuurd naar Asus HQ.

En ik gebruik de SFP module die bij de Draytek zat van t-mobile (zou kunnen kijken welke het is als het moet). De monteur heeft hier toen ook een kabel 'extender' voor gefabriceerd op basis van het loze kastje wat naast het NT kastje hing. Dus hier heb ik ongeveer 1 meter speling. Dat verlengstukje schijn ik ook te kunnen vervangen door elk ander verlengstukje (heb ik niet getest, die 1 meter is prima voor mij).
Sfp's zijn soms branded en kunnen soms maar werken op 1 model of merk. Maar ik denk dat Asus je daar wel een antwoord op kunnen geven.

• julianb
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15-09 17:38
Van welke planeet komen ze daar bij ASUS. Geen vlans op de snelste interface, Ik heb VLAN 4 voor TV en 34 voor internet nodig
Ik heb hem nu ook besteld. Vandaag weer een factory reset moeten uitvoeren op mijn Zyxel( je configureert wat, het werkt.. maar na een reboot zit ie in een loop). Hopelijk gaan ze nadenken bij ASUS. Maar goed eerst gewoon achter de mediaconverter hangen en de boel werkend krijgen. Daarna zien we het wel. Mijn thuis netwerk upgraden is toch een meer-jaren plan. Mischien moet ik ook maar wachten totdat Tweak hier 10 gig aanbiedt.

Bedankt in ieder geval voor de update. Als je weer verder komt, please post

Julian
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee