Toon posts:

Annuleren, maar niet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:10
Hey,

Ik heb in de maand december een gloednieuwe Macbook M1 Air besteld die - 4-5 weken later - eind januari zou moeten toegekomen zijn. Momenteel is dit nog niet het geval, en wacht ik nog gewoon.

Het is echter zo, ik heb bij webwinkel besteld gezien ze een 10% actie deden tijdens de feestdagen en ik kom nu net vandaag tot de realisatie dat het om een QWERTY toetsenbord gaat. Ik ben zelf Belg en ben het meestal gewoon om te bestellen op webshops zoals bol.com, coolblue waarbij AZERTY vaak de 'standaard' is. Hell, laptops koop ik eigenlijk vaak nog in de winkel.

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar webwinkel om te vragen voor een annulatie, kwestie van te polsen of dit nog mogelijk is. Nu, ik snuffelde nog tussen mijn mails van in December en ik vond volgende reactie van een medewerker van webwinkel :
De productietijd inclusief verzending is ca. 4-5 weken.
Omdat deze Mac speciaal voor jou wordt gemaakt door Apple willen wij graag per e-mail een bevestiging van je krijgen dat wij deze bestelling mogen doorgeven aan Apple.
Bestellingen kunnen tijdens het productieproces namelijk niet worden geannuleerd.
Sh*t, dacht ik. Wat ik echter wel terugvind in de algemene voorwaarden is dat een retour wel mogelijk is, op kosten van de consument (en achteraf terugbetaald door verkoper).

Tijdens ik dit bericht typ, krijg ik als antwoord van webwinkel dat het inderdaad niet mogelijk is om te annuleren. Maar ik kan dit moeilijk begrijpen.. Wat is het verschil om de Macbook op te sturen naar mijn thuisadres om vervolgens te horen dat ik een retour wens?

Ik bekijk dus graag mijn opties, want ik vind het zelf straf om tot op vandaag nog geen product te hebben in handen terwijl dit 3 weken geleden al het geval moest zijn.

Bedankt! :)

Edit: Dit vond ik onder de algemene voorwaarden ook terug
Bij consumenten zal levering op afgesproken data plaatsvinden. Bij niet tijdige levering dient webwinkel in gebreke te worden gesteld, waarbij haar een redelijke termijn tot levering dient te worden geboden. Consumenten zijn tot het moment van levering gerechtigd de overeenkomst eenzijdig te ontbinden indien levering niet binnen dertig kalenderdagen na de overeengekomen leveringsdatum heeft plaatsgevonden.
Kan dit een eventuele piste zijn? En dan spreek ik over de termijn van 30 dagen.

[Voor 14% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:37. Reden: Naam webwinkel mag achterwege blijven in een lopend geschil]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hun argumentatie is absolute flauwekul. ze doelen op maatwerk maar geen enkele macbook zal daar onder vallen. Tenzij je ze gevraagd hebt om gouden rammodules te laten solderen, of om een gravure o.i.d

Eigenlijk is het gewoon schandalig zoals ze dat hier doen.

Het is nog een Premium Reseller ook. Zal Apple leuk vinden.

[Voor 28% gewijzigd door RodeStabilo op 17-02-2021 13:50]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
RodeStabilo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:41:
Hun argumentatie is absolute flauwekul. ze doelen op maatwerk maar geen enkele macbook zal daar onder vallen. Tenzij je ze gevraagd hebt om gouden rammodules te laten solderen.

Eigenlijk is het gewoon schandalig zoals ze dat hier doen.
Zoals hierboven aangegeven is geen maatwerk product.

Volgens mij zijn zelfs speciaal voor de consument in elkaar gezette PC's (met standaard onderdelen) geen maatwerk product (als je bijv Azerty de pc laat monteren) laat staan een standaard macbook ;)

• jmignolet
Even verduidelijken, de maatwerk waarover webwinkel het hier over heeft is de upgrade van 8GB naar 16GB RAM.

@RodeStabilo dit is misschien een ander verhaal?

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:37]

• RodeStabilo
  • Niet online
jmignolet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:42:
Even verduidelijken, de maatwerk waarover webwinkel het hier over heeft is de upgrade van 8GB naar 16GB RAM.

@RodeStabilo dit is misschien een ander verhaal?
Nee. Absoluut niet. Het is iets wat Apple zelf aanbiedt in het aankoopproces. Deze zijn echt niet speciaal voor jou gemaakt. Maar dat doen ze je wel geloven.

[Voor 19% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:37]

• jmignolet
Oké, wow, bedankt voor jouw reactie en @eL_Jay .

Vraag is ofcourse, wat kan ik hieraan doen? Hun reply was ook wel vrij kortaf:
Helaas is het bij maatwerk computers niet mogelijk deze te annuleren. Zoals ook gemeld op 29 december jl.
Ok, klaar haha.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Omdat deze Mac speciaal voor jou wordt gemaakt door Apple willen wij graag per e-mail een bevestiging van je krijgen dat wij deze bestelling mogen doorgeven aan Apple.
Heb je die bevestiging ooit gegeven? :) Anders is het simpel natuurlijk.

Verder is een laptop die je samenstelt door standaard opties uit een lijstje te kiezen geen maatwerk, je kunt je dus gewoon bedenken tot 14 dagen na aflevering.

Had je je naam op de laptop laten graveren o.i.d, dan werd het natuurlijk een ander verhaal.

[Voor 5% gewijzigd door Xander op 17-02-2021 13:45]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jmignolet
@Xander , ik heb de bevestiging inderdaad gegeven. Het proces zit zo:

- Kiest je Macbook online uit en voegt desnoods RAM toe of meer schijfruimte
- Voert de kortingscode in
- Betaald met Paypal

Vervolgens een mail gekregen van webwinkel om mijn bestelling te bevestigen gezien de betaling via Paypal gebeurt + postadres bevestigen. Done.
Daarna nogmaals een mail ontvangen met bevestiging langs mijn kant uit gezien dit om een 'op maat gemaakte' Macbook ging door de RAM upgrade.

Edit: niet gegraveerd ofzo, neen.

[Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:37]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:18
Producten die volgens de specificaties van de klant gemaakt zijn
In deze categorie vallen producten welke echt speciaal volgens de specificaties van de klant vervaardigd zijn. Hiervoor gelden wel strenge eisen. Een product met bijvoorbeeld 6 vaste keuzes welke pas samengevoegd worden na bestelling valt hier in de regel NIET onder. Een standaard bankstel met keuze voor bekleding mag wettelijk gezien niet uitgezonderd worden. Ook een computer die wordt samengesteld op maat aan de hand van standaard onderdelen valt hier NIET onder. Een ketting waarin de naam van de koper is gegraveerd daarentegen weer wel zo ook een kast welke speciaal voor de consument is ontworpen en gemaakt. De manier van presenteren is hierbij belangrijk. Laat je bij een product verschillende opties zien, dan wordt dit in de regel gezien als standaard. Kun je echt zelf handmatig op de centimeter maten en personalisatie-opties opgeven, dan is er al snel sprake van maatwerk.
https://www.webwinkelkeur...n%20ook%20gewoon%20retour.

• RodeStabilo
  • Niet online
jmignolet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:44:
Vraag is ofcourse, wat kan ik hieraan doen? Hun reply was ook wel vrij kortaf:
Terugmailen dat je de koop wilt ontbinden omdat dit niet onder maatwerk valt. termijn stellen dat je het aankoopbedrag retour wil ontvangen.

Mochten ze daar niet of negatief op reageren kan je altijd nog in gebreke stellen en evt later Paypal inschakelen. En anders wijs je ze erop dat een retour op WKOA voor hen ook niet gunstig is.

En doe het linkje van @NotSoSteady er ook even bij.

[Voor 14% gewijzigd door RodeStabilo op 17-02-2021 13:52]

• jmignolet
Ik zit dus keurig in mijn schoenen als ik het zo hoor..
Dankje @NotSoSteady

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:18
jmignolet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:48:
Ik zit dus keurig in mijn schoenen als ik het zo hoor..
Dankje @NotSoSteady
Wat hieronder staat zou overigens ook nog kunnen. Mogelijk wordt deze MacBook vanuit Apple direct doorgestuurd naar jou, waardoor ze de bestelling niet kunnen annuleren, maar dat je deze wel gewoon kan retourneren.

[Voor 34% gewijzigd door NotSoSteady op 17-02-2021 13:54]

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:18
jmignolet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:38:
Tijdens ik dit bericht typ, krijg ik als antwoord van webwinkel dat het inderdaad niet mogelijk is om te annuleren. Maar ik kan dit moeilijk begrijpen.. Wat is het verschil om de Macbook op te sturen naar mijn thuisadres om vervolgens te horen dat ik een retour wens?
Ik heb eerder eenzelfde situatie gehad bij een andere winkel:

Het was niet mogelijk om het artikel te annuleren voordat het verzonden was.
Het was natuurlijk wel mogelijk om het artikel binnen 14 dagen te retourneren (WKOA).

Hoewel ik er op aandrong dat het natuurlijk voor hun veel handiger was om het artikel helemaal niet naar me toe te sturen, was dit de enige weg volgens hun. Het zou kunnen zijn dat je iets vergelijkbaars aan de hand hebt. Of het artikel een maatwerk product zou zijn (door bijvoorbeeld een gravure is voor mij een andere discussie)

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:37]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 14:55
Dit is geen maatwerkproduct, dus volgens WKOA kan je het product altijd nog retourneren binnen 14 dagen. Alternatief is natuurlijk om gewoon QWERTY te leren net zoals de rest van de wereld :P .

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
wouter3 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Ik heb eerder eenzelfde situatie gehad bij een andere winkel:

Het was niet mogelijk om het artikel te annuleren voordat het verzonden was.
Het was natuurlijk wel mogelijk om het artikel binnen 14 dagen te retourneren (WKOA).

Hoewel ik er op aandrong dat het natuurlijk voor hun veel handiger was om het artikel helemaal niet naar me toe te sturen, was dit de enige weg volgens hun. Het zou kunnen zijn dat je iets vergelijkbaars aan de hand hebt.
Snugger van ze, wanneer jij de gehele bestelling retourneert moet de webwinkel ook de verzendkosten (voor de oorspronkelijke zending) terugbetalen. Alleen de kosten om het pakket te retourneren naar de winkel zijn voor jou.

Dit kost de winkel dus gewoon meer geld dan even meedenken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39
Als je het interessant vindt kun je dit artikel doorlezen :D (EU-richtlijnen consumentenrechten)
https://eur-lex.europa.eu...11L0083&qid=1403274218893

Je mag overigens nu al herroepen:
" Bovendien dient de consument de mogelijkheid te hebben zijn herroepingsrecht uit te oefenen voordat hij de goederen fysiek in bezit krijgt. "

[Voor 43% gewijzigd door Cheesy op 17-02-2021 13:57]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• jmignolet
NotSoSteady schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Wat hieronder staat zou overigens ook nog kunnen. Mogelijk wordt deze MacBook vanuit Apple direct doorgestuurd naar jou, waardoor ze de bestelling niet kunnen annuleren, maar dat je deze wel gewoon kan retourneren.
Ik heb nu achteraf inderdaad niet veel goeds gehoord van hun. Had ik eerder moeten zien.
MarcoC schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:52:
Dit is geen maatwerkproduct, dus volgens WKOA kan je het product altijd nog retourneren binnen 14 dagen. Alternatief is natuurlijk om gewoon QWERTY te leren net zoals de rest van de wereld :P .
Begrijp ik, haha. Ik dacht dit ook in het slechtste geval om gewoon retour te doen, maar gewoon stom om daarvoor tijd + geld te verliezen. webwinkel is zelfs nog niet in het bezit van de Macbook en moet nog vanuit Apple naar hun verstuurd worden. Waarom zou je het dan nog naar mij sturen om vervolgens binnen de 7 dagen het product terug te krijgen? Ik kan dit absoluut verstaan in webshops waarbij je 'te laat' annuleert en het product al onderweg is.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:38]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je hebt nog betaald via PayPal ook. Even met de kopersbescherming zwaaien en de EU wetten over bedenktijd en je bent klaar.

Wat een baggertent zeg. ram upgrade maatwerk :'(

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-04 08:24
Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland gaat het pakketje terug naar verzender als je het weigert. Dus dat is ook nog een optie, mochten ze echt niet meewerken met annulering.
Zodra zij aangeven dat het pakket onderweg is, alvast aangeven dat het retour komt. Pakket weigeren en dan krijgen zij het terug zonder kosten voor jou.

Oh en je hebt met PayPal betaald. Even inschrijven voor het Return Refund Programma (https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/refunded-returns). Dit kan na bestelling te hebben betaald. Eerste keer bij mij zelfs nadat de retour al verzonden was. Formulier invullen met wat gegevens en je krijgt het teruggestort van PayPal.

[Voor 36% gewijzigd door coop op 17-02-2021 14:02]

• jmignolet
coop schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:59:
Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland gaat het pakketje terug naar verzender als je het weigert. Dus dat is ook nog een optie, mochten ze echt niet meewerken met annulering.
Zodra zij aangeven dat het pakket onderweg is, alvast aangeven dat het retour komt. Pakket weigeren en dan krijgen zij het terug zonder kosten voor jou.

Oh en je hebt met PayPal betaald. Even inschrijven voor het Return Refund Programma (https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/refunded-returns). Dit kan na bestelling te hebben betaald. Eerste keer bij mij zelfs nadat de retour al verzonden was. Formulier invullen met wat gegevens en je krijgt het teruggestort van PayPal.
Klopt, kan ik tevens ook proberen. Ik ga dan wel nog steeds achter mijn geld moeten vragen, either way. Maar is inderdaad een optie.

Allen, ik heb intussen een mail gestuurd naar webwinkel met het linkje van @NotSoSteady + de quote die mooi aantoont dat ik recht heb om de aankoop te ontbinden.

Benieuwd naar hun reactie, hoor.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:38]

• jmignolet
Voor degene die mij hebben geholpen, duizendmaal dank.
Ik heb net een annulering bevestiging gekregen van webwinkel met daarbij de uitleg dat ze binnen de 24u Paypal inlichten voor terugbetaling.

Heren, danku wel. _/-\o_

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:38]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jmignolet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:38:
Hey,

Ik heb in de maand december een gloednieuwe Macbook M1 Air besteld die - 4-5 weken later - eind januari zou moeten toegekomen zijn. Momenteel is dit nog niet het geval, en wacht ik nog gewoon.

Het is echter zo, ik heb bij webwinkel .nl besteld gezien ze een 10% actie deden tijdens de feestdagen en ik kom nu net vandaag tot de realisatie dat het om een QWERTY toetsenbord gaat. Ik ben zelf Belg en ben het meestal gewoon om te bestellen op webshops zoals bol.com, coolblue waarbij AZERTY vaak de 'standaard' is. Hell, laptops koop ik eigenlijk vaak nog in de winkel.

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar webwinkel om te vragen voor een annulatie, kwestie van te polsen of dit nog mogelijk is. Nu, ik snuffelde nog tussen mijn mails van in December en ik vond volgende reactie van een medewerker van webwinkel :

[...]

Sh*t, dacht ik. Wat ik echter wel terugvind in de algemene voorwaarden is dat een retour wel mogelijk is, op kosten van de consument (en achteraf terugbetaald door verkoper).

Ik bekijk dus graag mijn opties, want ik vind het zelf straf om tot op vandaag nog geen product te hebben in handen terwijl dit 3 weken geleden al het geval moest zijn.

Bedankt! :)

Edit: Dit vond ik onder de algemene voorwaarden ook terug

[...]
Kan dit een eventuele piste zijn? En dan spreek ik over de termijn van 30 dagen.
Dat is gebruikelijk bij NL'se verkoper. Bij Belg zou dat wel Azerty zijn, en Qwertz in DE ;)

Verder mag men geen annulering weigeren, en ook niet retour binnen wettelijke bedenktijd.
Je kunt het pakje weigeren aan de deur of bij afhaalpunt.

Uitsluiten van retour binnen bedenktijd is alleen als het speciaal voor u gemaakt is. denk dat aan inscriptie op de behuizing, waardoor het onverkoopbaar wordt. Uitbreiding van RAM is standaard keuze, en niet een reden van weigeren. Verder mogen algemene voorwaarden, nooit slechter uitpakken voor consument dan Wettelijke.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:38]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RodeStabilo
  • Niet online
jmignolet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:37:
Voor degene die mij hebben geholpen, duizendmaal dank.
Ik heb net een annulering bevestiging gekregen van webwinkel met daarbij de uitleg dat ze binnen de 24u Paypal inlichten voor terugbetaling.

Heren, danku wel. _/-\o_
Fijn voor je! maar natuurlijk in-en-in triest dat ze je van plan waren om je zo met een kluitje in het riet te sturen.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2021 16:38]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:38
Is het niet mogelijk om de toetsen om te wisselen op het toetsenbord en de keys te remappen?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
ruftman schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:27:
Is het niet mogelijk om de toetsen om te wisselen op het toetsenbord en de keys te remappen?
Behalve dat laptop-toesenborden ongelofelijk fragiel zijn om toetsen los te halen, is "remappen" zowiezo nergens voor nodig dan want dan kan je gewoon QWERTZ selecteren want je hebt de toetsen gewisseld?

Nog als toevoeging: toetsenborden zijn niet hetzelfde, behalve layoutverschillen zijn er ook vaak verschillen in de vorm/locatie van shift en enter toetsen, bijvoorbeeld. Ook speciale karakters zijn niet hetzelfde, en die kan je natuurlijk niet wisselen want zitten boven aan de nummers vast o.a.

Dus, behalve praktische gebreken is het ook technisch geen goed idee.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:De naam van de (web)winkel mag achterwege blijven in (lopende) geschillentopics. Deze heb ik dan ook uit diverse reacties geknipt en mag in volgende reacties ook wegblijven.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee