Toon posts:

Ondiepe/platte speakers weggewerkt

Pagina: 1
Acties:

• Mg-02
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:55
Ik ga binnenkort mijn woonkamer verbouwen waarbij we een tv-muur gaan creëren met voorzetwandje. Ik wil mijn speakers en tv gaan wegwerken in de voorzetwand.
Ik heb nu een 10 jaar oude 5.1 surround set van harman kardon (hkts 20). Ik ben niet ontevreden met de speakers, maar vooral voor muziek mag de kwaliteit wel iets beter. Dit is een mooi moment te gaan kijken naar eventuele andere opties.

Voor nu gaat het voornamelijk om de voor linksvoor, rechtsvoor en center speaker.
De sub en achter speakers mogen wat mij betreft voorlopig blijven staan.

Omdat de speakers in een voorzetwandje komen is er dus maar een beperkte diepte.
De diepte die ik heb is ongeveer 15 a 20 cm, maar staat nog niet vast.
De hoogte en breedte maakt dus niet zo heel veel uit.

Extra uitdaging is dat de voorzetwand afgewerkt wordt met latten en de speakers daar dus achter komen en het geluid dus uit de gleuven tussen de latten door moet komen. Zoiets als dit.

Ik heb er ook geen probleem mee om de speakers zelf te bouwen, maar dan wel van een standaard ontwerp.

Ik wil er eigenlijk niet meer dan 500 euro aan uitgeven. Dan is dus voor de 3 speakers samen.

Wie heeft er een goed idee/tips?

Alvast bedankt

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:59
platte speakers en goede geluidskwaliteit zijn vaak 2 dingen die moeilijk samen gaan.
Je zou kunnen kijken naar "surround" speakers voor, die zijn vaak platter.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:03
Zo maar even een voorstel (tip vanuit het show je home-cinema topic):Bowers & Wilkins CCM382

Inbouwdiepte 8,5 cm. Dat zou moeten passen. Wat dat voorzetwandje qua geluid doet vind ik lastig beoordelen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:40

DropjesLover

Dit dus ->

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar mooie set 2e hands Jamo Art speakers, die kosten de wereld niet maar zijn niet diep en komt goed geluid uit.
Zijn wel licht gekromd van voren, niet helemaal vlak.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50
Je wensen conflicteren nogal met elkaar. Het moet plat en goed klinken, dat is al een ding. En dan je budget.

Bij een platte speaker dacht ik aan een Dali Opticon LCR luidspreker. Plat en klinkt goed, maar 1 stuks gaat al ruim over je budget.
https://www.dali-speakers.com/products/opticon/opticon-lcr/

Dali heeft ook een aantal mooie inbouw luidsprekers, lijkt me voor jouw situatie ook erg mooi ... Maar goed, budget blijft een ding.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wacht, je wil luidsprekers achter de latten plaatsen? Ik zou mijn geen zorgen maken over de kwaliteit van de luidsprekers in dat geval, omdat dat allemaal teniet wordt gedaan door de plaatsing. Waarschijnlijk ga je er zelfs op achteruit t.o.v. je huidige luidsprekers.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-02-2021 15:01]

• Mg-02
bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Ik ga even naar de opties kijken die genoemd zijn.

Ik ben zeker geen audiofiel en en ik weet dat je met relatief platte speakers geen fantastisch resultaat zal bereiken, zeker niet achter de latjes. maar ik ben al relatief tevreden met mijn huidige systeem en dat zijn echt van die compacte surround speakers. Ik mis daar alleen wat warmte in het geluid.

Ik hoop dus een beetje dat er wat tweakers zijn met creative ideeën.

Ik had deze dali ook al gezien. https://www.dali-speakers...ts/oberon/oberon-on-wall/
heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is dan wel al het budget voor enkel de links en rechts speakers en wat voor center speaker zou je daar eventueel nog bij doen?
het budget is op zich nog wel wat op te rekken voor het beste resultaat, maar als ik dat in de intro neerzet, dan is de beer los ;)

Ik kan ook alleen de links en recht speakers vernieuwen, die gebruik ik dan voor muziek en de huidige center komt dan alleen kijken bij Films en daar is ie op zich goed genoeg voor.

Uiterlijk van die dingen maakt me niks uit, want ze worden toch weggestops. dus het mogen de lelijkste speakers ooit zijn.

• Niet online
Mg-02 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:04:
bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Ik ga even naar de opties kijken die genoemd zijn.

Ik ben zeker geen audiofiel en en ik weet dat je met relatief platte speakers geen fantastisch resultaat zal bereiken, zeker niet achter de latjes. maar ik ben al relatief tevreden met mijn huidige systeem en dat zijn echt van die compacte surround speakers. Ik mis daar alleen wat warmte in het geluid.

Ik hoop dus een beetje dat er wat tweakers zijn met creative ideeën.

Ik had deze dali ook al gezien. https://www.dali-speakers...ts/oberon/oberon-on-wall/
heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is dan wel al het budget voor enkel de links en rechts speakers en wat voor center speaker zou je daar eventueel nog bij doen?
het budget is op zich nog wel wat op te rekken voor het beste resultaat, maar als ik dat in de intro neerzet, dan is de beer los ;)

Ik kan ook alleen de links en recht speakers vernieuwen, die gebruik ik dan voor muziek en de huidige center komt dan alleen kijken bij Films en daar is ie op zich goed genoeg voor.

Uiterlijk van die dingen maakt me niks uit, want ze worden toch weggestops. dus het mogen de lelijkste speakers ooit zijn.
Je kan testen hoe het klinkt door je hand voor de huidige luidsprekers te houden, dat is het effect wat je gaat krijgen. Of paar stukken karton erop plakken. De latten gaan de hoge tonen grotendeels blokken met een doffer geluid als gevolg.

Is er geen mogelijkheid om voor in-wall luidsprekers te gaan? Dan zie je alleen een wit doek ergens op je muur.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-02-2021 16:13]

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:57
Waarom het geluid niet in het plafond? Wij hebben 2* CCM382 in het plafond voor de TV aangestuurd door denon x2600h en nog een sub.

• Koen6500
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-07-2022
Check ook eens de inbouwmogelijkheden bij artsound:

https://shop.artsound.be/...669-1845357442.1613591669

• M14
@Mg-02 Dali Oberon is zeker geen verkeerde keuze. Maar......

Ik had gemist dat je de luidsprekers achter de latten wil plaatsen. Heel het mid-hoog kun je namelijk vergeten wanneer je ook maar iets voor die luidspreker gaat plaatsen.

Het geluid van je TV gaat beter zijn dan alles wat hierboven genoemd is.

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 12:31
misschien anders een optie om cut-outs te maken voor de speakers en ze vlak met de achterwand te monteren. dan heb je toch direct geluid. achter de latten zal altijd gehinderd worden. ook weet ik niet hoe breed de achterwand wordt maar kun je wellicht een paar goede boekenplankluidsprekers vlak ernaast zetten.

ook interessante optie voor als je handig bent en alles strak wilt houden, zelf een line array maken met fullrange drivers die precies tussen de latten past. lang niet zo goed als die oberons maar wel congruent met de stijl en beter dan je tv luidsprekers.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Je kan testen hoe het klinkt door je hand voor de huidige luidsprekers te houden, dat is het effect wat je gaat krijgen. Of paar stukken karton erop plakken. De latten gaan de hoge tonen grotendeels blokken met een doffer geluid als gevolg.

Is er geen mogelijkheid om voor in-wall luidsprekers te gaan? Dan zie je alleen een wit doek ergens op je muur.
Nou, dat valt misschien nog wel mee hoeveel dat blokkeert. Het heeft denk ik eerder een soort akoestische lens effect waardoor je iets minder spreiding van het hoog krijgt. Het hoeft denk ik niet desastreus te zijn. Als een low pass filter zal het niet werken; er zitten gewoon openingen in.

Het is iig wijs om naar in wall speakers te zoeken, die zijn er qua filter ontwerp iig op gemaakt.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:21
Ik ben ook geen audiofiel, maar als ik dat wandje zo zie, kan je ze niet beter helemaal bovenin zetten, met de speakers naar boven gericht? Dan blijven ze onzichtbaar, en is de diepte ook geen probleem meer. (de breedte dan weer wel) Zal ook niet optimaal zijn, maar ongetwijfeld beter als ze echt achter een wand bouwen.

• Niet online
Jag schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Nou, dat valt misschien nog wel mee hoeveel dat blokkeert. Het heeft denk ik eerder een soort akoestische lens effect waardoor je iets minder spreiding van het hoog krijgt. Het hoeft denk ik niet desastreus te zijn. Als een low pass filter zal het niet werken; er zitten gewoon openingen in.

Het is iig wijs om naar in wall speakers te zoeken, die zijn er qua filter ontwerp iig op gemaakt.
Ik vind het op de foto lastig te zien hoe groot de openingen zijn en het hangt ook af van waar de tweeter precies zit. Als je de tweeter precies achter een plint hebt zitten verpest dat je geluid behoorlijk. Zou in ieder geval beginnen met de tweeter voor een opening te plaatsen als je het op deze manier wil doen.

• Jag
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik vind het op de foto lastig te zien hoe groot de openingen zijn en het hangt ook af van waar de tweeter precies zit. Als je de tweeter precies achter een plint hebt zitten verpest dat je geluid behoorlijk. Zou in ieder geval beginnen met de tweeter voor een opening te plaatsen als je het op deze manier wil doen.
Ja idd, helemaal eens

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Als je je budget een beetje los kan laten zou je kunnen zoeken naar magnetostaten of electrostaten.

Misschien dat je een 2dehands setje magnaplanars kan vinden voor 500€ maar durf ik niet te zeggen.

Ik heb 20 jaar geleden magnetostaten gehad en dan ga je serieus vooruit op kwaliteit, als je het midden/hoog gedeelte dan net niet achter een latje positioneerd heb je daar ook geen last van.

Kijk nou zeg...

Magnapan .6QR black oak
€ 500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Wat zou ik die graag weer terug kopen zeg.. helaas geen ruimte voor. ;(

[Voor 24% gewijzigd door Flagg op 18-02-2021 11:40]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• M14
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Voor een luidspreker van een paar tientjes, ok. Maar @Mg-02 wil een verbetering in geluid. Dan is dit niet de weg die je moet bewandelen. En zonde van het geld wanneer je enkele honderden per luidspreker gaat uitgeven.

Overigens denk ik dat een platte luidspreker voor de latten helemaal niet verkeerd oogt. Zo'n wand vind ik best wel wat hebben. Maar goed, dat is aan @Mg-02 :)

• Mg-02
Bedankt voor alle goede ideeën en tips.

Ik ga eerst thuis maar even overleggen of de speakers toch niet stiekem tussen of op de latten mag komen. Zodat er niks meer voor zit.
Dan wil nog wel redelijk platte speakers, maar voor het geluid is dat beter en ik heb dan meer ruimte.

Ik kom er op terug.

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:57
Zoals ik al aangaf zou ik aan plafond speakers denken. Het geluid lijkt met goede speakers van voren te komen. Aangezien het genegeerd wordt ga ik ervanuit dat het je niet aanspreekt.

andere optie zou zijn om de latten op een deur of schuif constructie te maken waardoor wanneer je echt serieus goed geluid wil je de latten wel kantelt of schuift. (niet mijn persoonlijke voorkeur)

• Jag
  • Nu online
Mg-02 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:17:
Bedankt voor alle goede ideeën en tips.

Ik ga eerst thuis maar even overleggen of de speakers toch niet stiekem tussen of op de latten mag komen. Zodat er niks meer voor zit.
Dan wil nog wel redelijk platte speakers, maar voor het geluid is dat beter en ik heb dan meer ruimte.

Ik kom er op terug.
Iedereen is wat mij betreft erg pessimistisch over de invloed van de latjes. Ik zou het niet precies durven zeggen. Voor het laag maakt het sowieso niet uit, voor het hoog wel in de zin van dat de afstraling iets smaller zal worden voor de hele hoge tonen plus waarschijnlijk iets meer output daar. Als in, ik verwacht een beetje hoorn werking.

Maar het is niet precies vte zien en voorspellen. Kan je het niet eens proberen met een speakers en wat latjes ervoor houden?

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:06
Als er iets voor de hoge tonen speaker zit hoor je ze niet meer.
Dat is natuurkunde, geen pessimisme.

• Jag
  • Nu online
Marcel Br schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:02:
Als er iets voor de hoge tonen speaker zit hoor je ze niet meer.
Dat is natuurkunde, geen pessimisme.
je kan de tweeter er toch tussenin positioneren :+ ? Laat hem het nou gewoon proberen, misschien valt er teveel hoog weg of krijg je een opvallende piek en dan los je het anders op.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:42

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 16:14
https://teufelaudio.nl/columa-300-mk2-51-set-m-105510000

Als de wens niet audiofiel is, dan zouden dit soort smalle speakers ook nog een optie kunnen zijn.

Of wellicht een soundbar (arc) vlak onder de tv?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee