Realtime copy van Networkdrive naar SSD en viceversa

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
In mijn thuisnetwerk heb ik een Qnap NAS hangen, deze bevat o.a. een hdd waarop ik al m'n data/projecten van (CAD) tekenwerk heb staan.
Op m'n pc gebruik ik bijv. Solidworks om aan deze bestanden te werken. Echter, het liefst staan deze bestanden lokaal op m'n SSD gezien de enorme verbetering in snelheid die dit heeft bij het gebruik van deze bestanden.
Anderzijds is de reden dat ik ze op m'n NAS behoud dat ze dan beschikbaar zijn voor meerdere pc's, ook als m'n laptop niet aan staat. Daarnaast doet m'n NAS ook nog een realtime backup-copy naar Google Drive van deze bestanden, om zodoende niets te verliezen bij een failure van een HDD in de NAS.

M'n vraag: Graag zou 'k een lokale 'mirror' in realtime hebben van deze bestanden, zodat hier altijd op de maximale (Lokale SSD-)snelheid mee gewerkt kan worden, en daarnaast de andere voordelen toch in tact blijven.

Het liefst zou 'k zo min mogelijk gebruik maken van software welke op de NAS draait, gezien m'n ervaringen hier niet heel goed mee zijn (instabiel, foutgevoelig).

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 Professional op m'n CAD-laptop
- Qnap NAS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Getracht dit via Windows Sync Center te doen (keep files available offline), maar dit oogst helaas geen snelheid in de verwerking van de bestanden wanneer verbonden.

Opzich lijkt me dit geen rocket science, maar 'k lijk niet de juiste tool/methode te kunnen vinden om dit te kunnen bewerkstelligen.

Zeer benieuwd naar jullie ideeën hierover, alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fietstasss op 02-03-2021 07:42)

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Ik gebruik Resilio sync om bestanden tussen mijn NAS en SSD's op diverse laptops in sync te houden. Mijn platformen zijn welliswaar anders (Ubuntu NAS en OSX macbooks) maar er is support voor Qnap en Windows dus het zou voor jou ook een prima oplossing kunnen zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats even WOS --> CSA.

Een (eenweg?) sync tool zou inderdaad kunnen helpen. Maar: let op dat je wel altijd een consistente state over zet. Je wilt misschien niet elke bit meteen naar de NAS kopieren als dat kan resulteren in corrupte bestanden (en niet wachten tot die bit over is gegaan, want dan wordt de snelheid het traagste van alle snelheden, zoals je hebt gemerkt).

Verder ken ik Qnap niet, bij Synology heb je wat opties als https://www.synology.com/...e_data_on_my_Synology_NAS die daar misschien ook bestaan.

Beter om bijv. elke nacht / elke keer voor afsluiten een sync te doen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Ik gebruik Resilio sync om bestanden tussen mijn NAS en SSD's op diverse laptops in sync te houden. Mijn platformen zijn welliswaar anders (Ubuntu NAS en OSX macbooks) maar er is support voor Qnap en Windows dus het zou voor jou ook een prima oplossing kunnen zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Tassadar32 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:17:
Om hier nog even op terug te komen, uiteindelijk ook Resilio Sync gebruikt en daarmee een 'NAS Speedlink' mapje op m'n lokale schijf gezet.
Positief verrast over de snelheid waarmee wijzigingen doorgevoerd/zichtbaar zijn over de verschillende platformen, top!
Bedankt voor jullie reacties, wat mij betreft kan dit topic sluiten.