Toon posts:

Advies gevraagd: Mesh in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeri1980
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 10:29
Mijn vraag
Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouw woning, met uiteraard enorm dikke vloeren en muren. Het WiFi bereik is dus verre van optimaal. Ik heb T-Mobile glas en omdat het een paar maanden gratis is WiFi plus. Het bereik valt me tegen, en maandelijks betalen ook. Ik wil dan ook een betrouwbare WiFi (mesh) oplossing door het hele huis. Heel veel extra's zijn niet nodig en wil dan ook niet de hoofdprijs uitgeven. Werken, PS en Smart TV zijn bijvoorbeeld bedraad via een switch.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zyxel T50
Zyxel WAP6807
Bedraad cat. 6 is aanwezig in alle ruimtes (woonkamer, slaapkamers, zolder)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het bereik met de Zyxel Wap6807 valt tegen, ik heb diverse plaatsen geprobeerd. Ik lees over het algemeen goede reviews van de TP-Link Deco serie. De verschillen tussen E4, S4 en M4/5 zijn me echter totaal niet duidelijk, en wat bieden de duurdere uitvoeringen of andere merken of opties?
...

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Joeri1980 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:45:
Bedraad cat. 6 is aanwezig in alle ruimtes (woonkamer, slaapkamers, zolder)
Kijk dat is handig! Dan hoef je dus niet te prutsen met Mesh en draadloze oplossingen. Maar hang je op elke etage een bedrade AP op en je zit gebakken.

Als je voor bedrade AP's wilt gaan, dan kan ik Unifi AP's aanraden. Hierop Tweakers echt vele mensen super enthousiast erover. Bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Hoe groot is je huis?

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik zou vooral voor een oplossing met POE gaan 1 centrale poe switch die meteen je verschillende AP's voedt. Dit om de simpele reden dat iedere voeding verlies van energie heeft, minder voedingen minder verlies. Ubiquity heeft zeker goed spul. Maar kijk vooral ook naar de situatie en hoeveel andere AP's van buren zijn er al. Meer AP's geeft vaker een beter resultaat als harder schreeuwende (meer zendvermogen).
Je kan het vergelijken als een zaal met mensen, als iedereen staat te schreeuwen is iedereen slecht te verstaan. Als iedereen fluistert kan je prima communiceren met je buren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Joeri1980
Het huis is circa 150 m2 verdeeld over begane grond, 1e verdieping en zolder. Alles vol beton met vloerverwarming. Lastig om wat dekkend te krijgen, voordeel is dat ik ook zowat niks van buren doorkrijg.

• Joeri1980
Frogmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:07:
Ik zou vooral voor een oplossing met POE gaan 1 centrale poe switch die meteen je verschillende AP's voedt. Dit om de simpele reden dat iedere voeding verlies van energie heeft, minder voedingen minder verlies. Ubiquity heeft zeker goed spul. Maar kijk vooral ook naar de situatie en hoeveel andere AP's van buren zijn er al. Meer AP's geeft vaker een beter resultaat als harder schreeuwende (meer zendvermogen).
Je kan het vergelijken als een zaal met mensen, als iedereen staat te schreeuwen is iedereen slecht te verstaan. Als iedereen fluistert kan je prima communiceren met je buren.
Voordeel van al dat beton is, is dat ik van de buren eigenlijk niks op pik. Nog suggesties wat betreft switch en AP's? Ik wil er namelijk geen groot bedrag aan uitgeven ondanks dat ik veel mooie Ubiquity apparaten voorbij zie komen vind ik die over het algemeen toch wel aan de prijs, zeker als je het vergelijkt met een eerder genoemd Deco setje.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Joeri1980 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:54:
Voordeel van al dat beton is, is dat ik van de buren eigenlijk niks op pik. Nog suggesties wat betreft switch en AP's? Ik wil er namelijk geen groot bedrag aan uitgeven ondanks dat ik veel mooie Ubiquity apparaten voorbij zie komen vind ik die over het algemeen toch wel aan de prijs, zeker als je het vergelijkt met een eerder genoemd Deco setje.
Aangezien je geen groot bedrag wilt uitgeven, zou ik de (POE) switch nog even laten voor wat het is. Die kan je altijd later nog kopen.

Met de genoemde Unifi AP AC Lite ben je met 3x 75 euro klaar, ervan uitgaande dat je genoeg poorten beschikbaar hebt op je router. Anders moet je nog een of andere switch kopen voor +/- 20 euro.

Verder ben ik met je eens dat Unifi redelijk aan de prijs is. Maar het werkt ook gewoon goed, stabiel en ondersteuning is enorm lang. Dat is bij andere merken, zoals TP-Link, nog wel eens anders.

Je kan je geld maar één keer uitgeven en dan kies ik er zelf altijd voor om meteen iets goed te kopen wat lang meegaat, dan iets wat je wellicht over een paar jaar weer moet vervangen.

Maar voor de duidelijkheid, wat is je budget?

• Joeri1980
rens-br schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Aangezien je geen groot bedrag wilt uitgeven, zou ik de (POE) switch nog even laten voor wat het is. Die kan je altijd later nog kopen.

Met de genoemde Unifi AP AC Lite ben je met 3x 75 euro klaar, ervan uitgaande dat je genoeg poorten beschikbaar hebt op je router. Anders moet je nog een of andere switch kopen voor +/- 20 euro.

Verder ben ik met je eens dat Unifi redelijk aan de prijs is. Maar het werkt ook gewoon goed, stabiel en ondersteuning is enorm lang. Dat is bij andere merken, zoals TP-Link, nog wel eens anders.

Je kan je geld maar één keer uitgeven en dan kies ik er zelf altijd voor om meteen iets goed te kopen wat lang meegaat, dan iets wat je wellicht over een paar jaar weer moet vervangen.

Maar voor de duidelijkheid, wat is je budget?
Ik snap je punt, maar voor 100-150 euro wil ik eigenlijk wel klaar zijn. Nadeel van die Unify is dat je m eigenlijk aan het plafond of muur moet plakken zag ik, maar draden trekken langs het plafond ziet er niet uit en is dus geen optie. Vandaar dat ik ook keek naar zo'n Deco achtig ding, die zet je ergens op neer.

Verder is het bereik van het modem op de begane grond overigens prima, kan ik dan voor de 1e en 2e bijvoorbeeld zonder storingsproblemen voor die Unify gaan? Zou in de basis een exemplaar schelen.

Dacht verder eerst eventueel nog zo'n tweede T-Mobile Zyxel ding, maar aangezien een enkel al niet eens een hele verdieping pakt heb ik weinig vertrouwen in dat apparaat.

[Voor 6% gewijzigd door Joeri1980 op 17-02-2021 13:49]

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:05
Ik heb zelf vorige maand gezocht naar een set en heb 3 netgear wac510 aangeschaft.

Deco`s had ik ook in mijn shortlist staan maar vielen af vanwege geen POE.
De Unifi AP AC Lite vielen af omdat er maar 1 gbit poort op zat.

Maar ik had wat ander eisen dan de jou.

Wat betreft looks en kabels:
Ik vraag mij wat blijft aan snelheid overblijft indien je deco`s draadloos neerzet. Deze zouden telkens door een dikke betonvloer met elkaar moeten gaan communiceren. Beter bedraad ergens in een hoek dan volledig mesh denk ik dan.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Joeri1980 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Ik snap je punt, maar voor 100-150 euro wil ik eigenlijk wel klaar zijn. Nadeel van die Unify is dat je m eigenlijk aan het plafond of muur moet plakken zag ik, maar draden trekken langs het plafond ziet er niet uit en is dus geen optie. Vandaar dat ik ook keek naar zo'n Deco achtig ding, die zet je ergens op neer.

Verder is het bereik van het modem op de begane grond overigens prima, kan ik dan voor de 1e en 2e bijvoorbeeld zonder storingsproblemen voor die Unify gaan? Zou in de basis een exemplaar schelen.

Dacht verder eerst eventueel nog zo'n tweede T-Mobile Zyxel ding, maar aangezien een enkel al niet eens een hele verdieping pakt heb ik weinig vertrouwen in dat apparaat.
Ik heb een nieuwbouwhuis met 2x unifi AP en beneden ligt deze naar boven gericht in het TV meubel en boven (zolder) hangt deze onder een plank naar beneden gericht.
Dat is niet ideaal, wel volledig uit het zicht, en heb in mijn hele huis een goede wifi verbinding.
Dan ben je voor 150 klaar.

Ga niet met mesh in de weer als je kabels hebt. Het wordt dan nooit beter. Regel in ieder geval 2 Access Points.

(Mijn vloeren zouden niet misstaan in een nucleaire bunker, en toch is er genoeg wifi beschikbaar op de eerste verdieping.)

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Joeri1980
Tazzios schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:56:

Wat betreft looks en kabels:
Ik vraag mij wat blijft aan snelheid overblijft indien je deco`s draadloos neerzet. Deze zouden telkens door een dikke betonvloer met elkaar moeten gaan communiceren. Beter bedraad ergens in een hoek dan volledig mesh denk ik dan.
Zou het een optie zijn de deco's als bedraad AP neer te zetten, en de T-Mobile modem als router te blijven gebruiken?
Anders zou 2x een Unify volstaan?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:05
De decos zul je ook met een kabel kunnen configureren, wat inhoud als accesspoint, dit zal in de handleiding staan.
Of je nu de deco`s als bedraad accesspoint gebruikt of de unify`s zal niet echt uitmaken, nadeel van de deco`s is dat deze ook een stopcontact nodig hebben.

Indien je je t-mobile wifi blijft gebruiken kun je wel roaming problemen krijgen. Of roaming echter goed werkt met overal dezelfde deco`s valt echter ook niet te beloven gezien het ook client afhankelijk is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee