Toon posts:

Potmeter uitslag draadloos naar PC

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-09 18:53

seninha

god's right foot

Topicstarter
Al langere tijd had ik het idee om aan mijn huidige SimRacing stuur handkoppeling toe te voegen zoals ze dat dus ook in Formule 1 hebben.

Hiervoor heb ik al 3 van de 4 onderdelen in huis.
Namelijk:
-Koppeling hendels met potmeters
-3de Potmeter om grijppunt van de koppeling af te stellen (als je de eerste hendel los laat dan begint de auto te kruipen zonder wielspin, en dan laat je tweede hendel langzaam opkomen)
-PCB van Ascher om alle drie de potmeters aan elkaar te koppelen.

Enig wat ik nog mis is een module om dus deze PCB aan te kunnen sluiten zodat mijn PC ziet wat ik doe.
Uit deze PCB komen drie aansluitingen ,namelijk 5V - GND - SIGNAL

Nu heb ik twee USB modules gevonden waarvan 1 ervan ook via RF werkt.

De eerste is van Bodnar, en is een 12its joystick USB module.

Deze heeft als voordeel dat het plug and play is. Ik sluit de drie draden van de PCB aan het board en PC herkend dit gelijk.
Nadeel...ik moet dus vanuit mijn stuur een USB kabel laten lopen. Wat op zich kan maar niet echt handig is.

De 2de optie is een WixelUSB wireless module .

Nadeel hiervan is dat ik er 2 nodig heb volgens verschillende sites, en dat ik moet programmeren.
maar ...grote voordeel is dus dat deze draadloos werkt

Hier onder heb ik een tekening gemaakt om het meer duidelijk te maken.Heb als voorbeeld de Wixel op gedaan.

Nou vraag ik me af of iemand andere oplossing kent dan deze twee. Bedoeling is dat ik alles in mijn stuur inbouw. Heb nog genoeg ruimte maar niet al te veel. Denk zelf dat de Bodnar Module al moeilijk in te bouwen is.

Hieronder een voorbeeld die ik kreeg met deze module

iRacing Profile Flickr

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06:36
Ik ben zelf geen simracer, maar is het niet essentieel dat je een zo laag mogelijk latency hebt. Ik kan me voorstellen dat je met het introduceren van een draadloze verbinding je onnodig latency gaat introduceren. Er loopt toch sowieso al een usb kabel van je stuur naar je pc?

[Voor 4% gewijzigd door Knielen op 17-02-2021 13:15]

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:00
Er zitten toch knoppen op je stuur nu? Die zijn ook bedraad. Kan deze bedrading niet ook daar langs voeren?

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
dat is het probleem. Er loop geen USB kabel van stuur naar PC. Dat gaat via de Stuur Base zelf (een Fanatec DD1 base).
Aan het stuur zit een quick release, en daarin zitten pinnen. Die pinnen maken dan contact met base, waardoor alle knoppen en schakelflippers dan herkend worden.

Had al gezocht of het mogelijk was om bv de Bodnar module op de een of andere manier via deze pinnen aan te sluiten.
Maar kan nergens wat over vinden.

@Tadango:

Dat was mijn eerste idee.Op de een of ander manier signaal welke potmeter genereert via de Standaard Stuur connector naar de PC te krijgen

[Voor 10% gewijzigd door seninha op 17-02-2021 13:24]

iRacing Profile Flickr

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 26-09 20:23

AlexanderB

7800 rpm

ik heb zo'n vermoeden pinnen 9,11,13,12 samen een USB poort vormen, en dat die met een USB hub af te tappen zou moeten kunnen zijn als die intern al in gebruik is. Is een optie om te onderzoeken. :)

[Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 17-02-2021 13:48]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dat zag ik ook ja.

Heb zojuist met Bodnar gemaild en die gaven aan dat als ik te weinig ruimte heb, en ik maar 1 analoog iets wil aansluiten ik beste de Micro BBI moet nemen

Dan zou ik dus gewoon de Micro USB los moeten solderen en dan op het stuurwiel een plek zoeken die dan met pinnen 9-11-12 en 13 contact maken.
Moet maar even goed kijken hoe ik dat het beste kan doen. Weet dat de pinnen weer naar een Connector gaan die dan in het Stuur PCB aangesloten wordt.
Deze dus:

Alleen zie ik daar niets over 9-11-12-13

Op de PCB van het stuur zelf heb ik ook 6 pinnen welke niet gebruikt worden. kan alleen nergens info over ze vinden:

EDIT:

lees trouwens net dat die USB pinnen alleen gebruikt worden als je een Universal Hub installeert.

** These pin are only used on the Universal Hub and don't need to be connected for this conversion*

Heb zojuist de pinnen uitgebouwd en zie ook dat er veel minder gebruikt orden.Dus misschien kan ik er wel gebruik van maken:

[Voor 33% gewijzigd door seninha op 17-02-2021 14:43]

iRacing Profile Flickr

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:00
Ja, wellicht zitten een aantal niet aangesloten. Je hebt maar 2 nodig wellicht, of 3 gezien je massa kan delen.

• MBgek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:32
Misschien kin je hier iets mee, beetle board i.c.m een nRF.

Beetle:
https://www.kiwi-electronics.nl/beetle-arduino-leonardo

nRF
https://lastminuteenginee...o-wireless-communication/

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Tadango schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:47:
Ja, wellicht zitten een aantal niet aangesloten. Je hebt maar 2 nodig wellicht, of 3 gezien je massa kan delen.
ja ,ben erg benieuwd of ik signaal naar de PC krijg als ik de niet gebruikte USB pinnen aansluit.

Daarnaast werd er op een andere topic de optie gegeven (weet niet of dit gaat werken) om de DualClutch PCB aan een va de joysticks te solderen die al op het stuur zitten.

Heb links eentje waar ik eigenlijk nooit gebruik.

Als ik dan het stuur omdraai en solderingen bekijk zie ik er aardig wat.

Dus eigenlijk geen idee welke ik dan zou moeten gebruiken om aan het PCB te hangen.

@MBgek:dat zijn ook leuke bordjes. Mocht de hierboven genoemde optie niet voor elkaar krijgen, zal ik er zeker naar kijken

iRacing Profile Flickr

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:13

Damic

Afwezig soms

Een micro usb hub gebruiken van mux, en daar extra controllers aanhangen?

Ik zien trouwens MISO/MOSI/SCK daar kun je ook controllers aanhangen volgens mij want dat is een SPI (Serial Peripheral Interface)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:41:
Een micro usb hub gebruiken van mux, en daar extra controllers aanhangen?

Ik zien trouwens MISO/MOSI/SCK daar kun je ook controllers aanhangen volgens mij want dat is een SPI (Serial Peripheral Interface)
Extra controllers? Wat bedoel je precies

iRacing Profile Flickr

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Damic schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:41:
Das inderdaad een SPI interface, maar dan moet je de master ook herprogrammeren om gebruik te kunnen maken van whatever je er zelf aan hangt, en dat was geloof ik niet echt het plan..

seninha schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:22:
Alleen zie ik daar niets over 9-11-12-13
Waarschijnlijk al vanaf de stekker niet verbonden. Zit zo te zien een imbus boutje in het eind om die verder uit elkaar te halen, wellicht dat je daar je eigen draadjes voor USB kan toevoegen.

Twee groepjes van 3 pinnen voor potmeters.
Blauwe driehoekjes zijn waarschijnlijk alleen mechanische bevestigingspunten.
Twee pinnen links bij de gele pijltjes mogelijk voor een drukschakelaar, klikt die joystick als je er op drukt?

Al die soldeerpuntjes in een wit circeltje met 'tp-xxx' zijn test points, om door te meten of dingen correct werken, maar kan evt ook handig zijn als je ergens een draadje aan wil solderen.

seninha schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:22:
Op de PCB van het stuur zelf heb ik ook 6 pinnen welke niet gebruikt worden.
programmeer-header voor een microcontroller wellicht? Zit er dichtbij een STM32 microcontroller?

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Das inderdaad een SPI interface, maar dan moet je de master ook herprogrammeren om gebruik te kunnen maken van whatever je er zelf aan hangt, en dat was geloof ik niet echt het plan..

[...]

Waarschijnlijk al vanaf de stekker niet verbonden. Zit zo te zien een imbus boutje in het eind om die verder uit elkaar te halen, wellicht dat je daar je eigen draadjes voor USB kan toevoegen.

[Afbeelding]
Twee groepjes van 3 pinnen voor potmeters.
Blauwe driehoekjes zijn waarschijnlijk alleen mechanische bevestigingspunten.
Twee pinnen links bij de gele pijltjes mogelijk voor een drukschakelaar, klikt die joystick als je er op drukt?

Al die soldeerpuntjes in een wit circeltje met 'tp-xxx' zijn test points, om door te meten of dingen correct werken, maar kan evt ook handig zijn als je ergens een draadje aan wil solderen.

[...]

programmeer-header voor een microcontroller wellicht? Zit er dichtbij een STM32 microcontroller?
@AlexanderB:

Klopt, joystick heeft zeker een druk functie. Volgens mij noemen ze het een Funky Switch.

Als ik die drie soldeerpunten gebruik ben ik helemaal snel klaar wat aansluiten betreft. Erg mooi.
Zit er trouwens een volgorde in? Wat 5V-SIGNAL en GND betreft?

Wat die 6 pinnen betreft, dat zijn , zoals je zelf aangeeft, programmeer pinnen voor Fanatec zelf.

Wat die USB pinnen op de Connector betreft, heb gister ook middelste inbus bout losgehaald, en die pinnen zijn niet aangesloten.

Dus die zou ik kunnen gebruiken. Vraag me alleen af of de Base (waar de direct Drive motor en elektronica zit) dan signaal gewoon door stuurt naar de PC?

Maar ja, eerst maar de optie van solderen goed bekijken. Dus eerst uitvinden waar ik welke draad moet solderen bij die drie punten.

iRacing Profile Flickr

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Dat zou je op de base ff moeten onderzoeken dan. Makkelijkst te checken is of er 5V en GND op de relevanten pinnen staat, en anders openmaken en kijken of ze daar uberhaupt wel bedraad zijn.

de middelste van de drie is het signaal, de buitenste 2 zijn idd spanning (3.3v of 5v?) en ground, maar over hoe om ze zitten is niks te zeggen, dat moet je met een multimeter ff uitzoeken. :)

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Geweldig. Als ik dit voor elkaar kan krijgen dan zou het een erg mooi clean oplossing zijn.

Vind een USB kabel vanuit mn stuur niet echt mooi staan bij een stock stuur.
Ga morgen erg zeker naar kijken en testen.

Vandaag jammer genoeg weinig tijd.

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:33:
Dat zou je op de base ff moeten onderzoeken dan. Makkelijkst te checken is of er 5V en GND op de relevanten pinnen staat, en anders openmaken en kijken of ze daar uberhaupt wel bedraad zijn.

de middelste van de drie is het signaal, de buitenste 2 zijn idd spanning (3.3v of 5v?) en ground, maar over hoe om ze zitten is niks te zeggen, dat moet je met een multimeter ff uitzoeken. :)
Even een update.
Gister eindelijk weer tijd gehad, en alles opgemeten.Had zoals je dacht gewoon spanning er op.
Dus soldeerbout bij gepakt en toen aan de gang gegaan.

Daarna even snel een van de Clutch Paddles vastgemaakt:

Daarna PC opgestart.Als eerste fanatec software opgestart en toen zag ik dat de uitslag van Clutch gezien werd :)
Deze is wel veel minder dan de origineel joystick op het stuur,maar dat maakt niet uit.

Daarna even Diview opgestart en daar ook alles goed te zien, en ook af te stellen.
En als laatste in iRacing geprobeerd, en wederom zonder probleem.

Dat was dus 1 paddle. Volgende stap was om aan beide paddles juiste draden solderen:

En laatste klusje die ik zelf kon aanpakken was de Double Clutch PCB een plekje geven in het stuur. Deze zorgt er voor dat ik beide Paddles aan kan sluiten. Verder kan er dan nog een derde potmeter aan vast om de Bite-point af te stellen. Deze is ook al klaar om ingebouwd te worden:

Volgende klus wordt om Paddles aan het stuur vast te maken. Daarvoor ga ik van de week met een maat van me aan de klus.
Even een plaatje maken die we dan aan het stuur kunnen vastschroeven waar dan paddles op vastgezet kunnen worden.

Tot nu erg tevreden

iRacing Profile Flickr

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Goed bezig. :)

Dat de uitslag wat klein is kan kloppen, als de originele potmeter van die 'funky switch' ook nog aangesloten zit dan beinvloed die het signaal.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:14:
Goed bezig. :)

Dat de uitslag wat klein is kan kloppen, als de originele potmeter van die 'funky switch' ook nog aangesloten zit dan beinvloed die het signaal.
Nou...ik was even te voorbarig.

Vanmiddag ging ik even rijden terwijl draden gesoldeerd zaten en de Dual Clutch PCB aangesloten was.
Verder niets...

Clutches zijn nog niet aangesloten daar ik ze nog moet bevestigen.

Ik heb een paar rondjes gereden en toen kon ik opeens niet meer verder. Auto had geen aandrijving. Funkyswitch beweging van boven naar beneden is nu ingesteld als koppeling in het spel.

Toen dit gebeurde, gelijk naar de instellingen van het spel gegaan en zag dat de koppeling helemaal ingedrukt was, terwijl ik nergens aan zat.

Blijkbaar kregen de drie punten die ik gebruikt heb, een signaal waardoor dus X as in werking kwam

Omdat ik toch de tijd had heb ik de Funkyswitch er af gesoldeerd en toen drie pinnen voor in de plaats gesoldeerd waar ik dan draden aan kon vastmaken (beter dan steeds solderen)

Dit is trouwens de Funkyswitch wat er uit gegaan is:

Toen een potmeter daar op aangesloten (X ass) en zag dat , terwijl er niets aan de Y as was aangesloten deze steeds een signaal kreeg.
Aangesloten potmeter kon ik wel draaien maar was niet echt nauwkeuring.
Eerste stukje ging soepel en dan opeens ..zo naar einduitslag . Terwijl ik met zelfde snelheid aan potmeter draaide.

Daarom een andere gepakt en deze was iets betere maar nog niet echt top.

Heb een video gemaakt , met een van de koppelings hendels rechstreeks op het stuur PCB aangesloten en dan zie je wat ik bedoel..je ziet dat Y as ook beweegt

[URL=,"https://photos.google.com/share/AF1QipPmiso6BnPL4LXgV7pJe7msPPtLWRxSmoMsr86LpwNuIh4mXF4ot8r25mwHn9JGHw?key=djM1MnVrdDAtOFhsUzE1Tk51d1Q2ZDFvOEtucEhn"]https://photos.app.goo.gl/FZNU7TnKoRtmTYJC6[/URL]

Geen idee waar dat door komt.

Daarnaast heb ik ook gelijk even de Dualclutch PCB geprobeerd die dus signaal van twee potmeters zou moeten samen voegen maar als ik die er tussen ze dan heb ik helemaal geen signaal.
Heb de maker al een bericht gestuurd.

Enig wat eigenlijk nog kan proberen is om dan alles via een USB module die ik al besteld heb en nog binnen moet komen. Deze heb ik zonder USB aansluiting besteld zodat ik het rechstreeks op de USB pinnen van het stuur kan solderen.

Maar als ik eerlijk ben had ik wel lekker gevonden als deze manier goed gewerkt had

iRacing Profile Flickr

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Oke, paar puntjes:
-Uitslag ineens klem op het einde betekent dat een van de buitenste 2 draden een los contact had *of* dat een van de buitenste 2 draden kortsloot tegen de middelste. Als dat nog niet echt netjes ingebouwd was, kan dat gebeuren natuurlijk.

-Als je niks op de Y as aangesloten hebt, gaat het signaal 'floaten', en dus willekeurige waardes registreren. Das op zich niet raar. Je kan dr een potmeter aan hangen, of 1 of 2 weerstandjes om 'm vast te zetten in het midden of hoog/laag.

De potmetertjes op de funkyswitch gebruiken zo te zien maar een klein deel van het bereik, dus dat als je met je schakelflippers te ver uit het 'midden' gaat dat dat dan registreert als maximale uitslag zou kunnen kloppen. 2 vaste weerstanden tussen de buitenste pinnen zou dat mogelijk oplossen?

[Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 23-02-2021 21:09]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Voor zover ik kon zien waren alle drie de draden goed gesoldeerd zonder dat ze elkaar raakten.

Gekken is wel dat alles normaal werkte tot ik met de auto over een curbestone reed en het stuur een flinke klap kreeg.
Base van het stuur is een DirectDrive Motor met 20NM dus best krachtig. Nadat deze dus een flink ruk gaf was het alsof ik de koppeling vasthield, je zag dus dat de switch maximaal ingedrukt was.

Daarom besloten dus om de standaard switch even los te halen. En drie pinnen te solderen zodat ik kon testen.
Jammer genoeg kreeg ik dus te weinig uitslag en daarnaast gaven beide clutch paddles verschillende uitslagen

Daarna omdat ik dus ook een tweede oplossing heb (via USB zodra module binnen is), heb ik de funkyswitch weer terug gezet.
Maar dat was weer geen succes. ook al was alles goed vast. Elke aansluitpin is goed gesoldeerd toch werken X en Y as er slecht.
X geeft amper wat en Y as , ook al stond joystick in het midden, ging uitslag alleen van links naar rechts. Verder niet.

Erg vaag

Straks maar weer verder.

Heb we alvast drie draden gesoldeerd aan de hoofdconnector voor de USB module die ik verwacht.

[Voor 6% gewijzigd door seninha op 24-02-2021 10:48]

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:08:
Oke, paar puntjes:
-Uitslag ineens klem op het einde betekent dat een van de buitenste 2 draden een los contact had *of* dat een van de buitenste 2 draden kortsloot tegen de middelste. Als dat nog niet echt netjes ingebouwd was, kan dat gebeuren natuurlijk.

-Als je niks op de Y as aangesloten hebt, gaat het signaal 'floaten', en dus willekeurige waardes registreren. Das op zich niet raar. Je kan dr een potmeter aan hangen, of 1 of 2 weerstandjes om 'm vast te zetten in het midden of hoog/laag.

De potmetertjes op de funkyswitch gebruiken zo te zien maar een klein deel van het bereik, dus dat als je met je schakelflippers te ver uit het 'midden' gaat dat dat dan registreert als maximale uitslag zou kunnen kloppen. 2 vaste weerstanden tussen de buitenste pinnen zou dat mogelijk oplossen?
Nou AlexanderB...ben al een paar dagen bezig en krijg het gewoon niet aan de praat.

Ik heb dus USB module ontvangen welke 1 analoog signaal aankan.
Deze heb ik aangesloten op het DualClutch PCB die ik gekocht had.

Daarna alle drie de potmeter aangesloten zoals dat op deze PCB stond. Was alleen even zoeken hoe de derde potmeter aangesloten moest worden want op PCB stond een andere tekst dan bij de andere twee.Ipv 5v-Signal-gnd...stond er Pot in - Pot Out -Gnd .

Uiteindelijk alles tijdelijk aangesloten op mijn keuken tafel. Merkte wel dat zodra ik maar iets bewoog signaal op mn laptop als een gek heen en weer ging.

Als ik aan de MASTER en de POT ,potmeter draaide dan kreeg ik wel beweging in beeld. Maar als ik aan SLAVE draai gebeurt er niets.
Heb daarom even contact gehad met de maker van deze PCB gehad, en die stuurde een tekening van hoe deze PCB werkt

Geen idee of het jou wat zegt:

Omdat ik toch wilde weten of potmeter het probleem waren, heb ik 3 nieuwe 100k ohm potmeters gekocht.
Jammer genoeg gaven deze zelfde probleem.

Daarom toen maar even elk potmeter apart rechstreeks op de USB module aangesloten. En alle drie werken gewoon..MAAR......ik zie dat als ik aan de potmeter draai de eerste 2 a 3 mm gezien wordt door de laptop en daarna niets meer...95% van wat ik draai aan de potmeter gebeurt er niets 8)7
En dit bij alle drie de potmeter het zelfde. Nou heb ik niet hele draai nodig maar vind het wel gek.

Heb maker van dit USB module gemaild en hij vroeg of ik misschien iets verkeerd had aangesloten waardoor misschien potmeter stuk is.
maar dat is niet het geval.

als ik deze met mijn multimeter controleer dan zie ik dat weerstand van 0 naar 100 gaat..en dit bij alle drie

Dus heb nu een USB Module wat niet hele draai registreert, en een DualCLutch PCB wat SLAVE potmeter uitslag ook niet ziet.

Vraag me trouwens of er een manier is om deze Dualclutch PCB zelf in elkaar te knutselen als je naar die tekening kijkt.

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee