macOS Sierra updaten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo,

Ik wil mijn macbook air (early 2015) graag updaten. Dit is de huidige versie die ik heb. 10.12.6
Als ik op software update klik verschijnt er geen update. Of is er geen update meer voor dit systeem?
Wat zal er gebeuren met mijn programma's en bestanden als ik een ander besturingssysteem neem zoals BigSur?

Ik kom er niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je Macbook wordt ondersteund door Big Sur, dus dat zou moeten werken. Wat zie je precies als je bij 'Software Update' kijkt? En kun je Big Sur ook in de App store vinden? Zo ja, wat zie je daar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Als ik bij software update kijk verschijnt er niets. Als ik in de App store zoek op Big Sur dan staat er download. Dus die kan ik downloaden. Echter is mijn schijf vol. Ik heb een iCloud waar al mijn foto's in staan. Maar ze staan ook nog op de laptop. Kan ik deze dan verwijderen zodat ze wel in de iCloud blijven staan? Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
en als ik nu Big Sur ga installeren blijven al mijn programma's en bestanden dan wel bewaard die ik nu heb.
Belangrijkste voor mij is ADOBE dat die wel werkend blijft op deze macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Je loopt al wat updates van MacOS achter, dus misschien ziet je Mac het niet meer als software-update. Genoeg schijfruimte is natuurlijk wel een vereiste, dus zorg daarvoor. Als je je foto's van je computer af gooit via Foto's verdwijnen ze ook uit je iCloud, maar het hangt af van hoe je ze precies lokaal hebt opgeslagen als dat in een mapje op je harde schijf is dan kun je die vrij veilig gewoon wegknikkeren. Maar lees je even in in hoe iCloud foto's precies werkt zou ik zeggen.

Big Sur is een upgrade dus alle programma's blijven gewoon staan. Of ze werken, hangt ook van hun eigen updates af. Maar zeker Adobe is daar vaak wel snel bij, dus dat werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je geen updates ziet moet je eerst upgraden naar een andere versie. Deze staan wel in de App Store maar als je er in zoekt verschijnt hij niet. Je moet via een speciale link vanaf deze Apple Support pagina. 8)7

https://support.apple.com/en-us/HT211683

Je bestanden en programma's blijven bewaard bij deze upgrades als alles goed gaat. Het is wel een goed idee een backup te hebben voordat je begint.

Bij iedere upgrade kunnen er programma's zijn die niet meer werken. Vooral voor Big Sur zijn er programma's die helemaal niet mee werken en er ook (nog) geen nieuwe werkende versie is.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 17-02-2021 11:43 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@EKorvemaker Zo'n grote upgrade moet je niet in 1x willen.

Zorg voor een backup van je huidige bestanden (fotos zitten al in je iCloud) en doe een schone installatie inplaats van upgrade.

Daarna al je programmas netjes opnieuw installeren en bestanden terugzetten waar nodig.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je maar een 128GB SSD hebt dan gaat Big Sur een hele kluif worden. Die verwacht pakweg 50GB vrij om de upgrade te kunnen uitvoeren.

Inderdaad eerst zowieso een volledige backup maken naar een externe harde schijf of NAS, als je geen van beide hebt, kopen en regelen. Een schijf is het simpelst en goedkoopst.

Betreffende je Adobe pakket ligt het eraan of het een abonnementsvorm is met Adobe CC of nog een oud CS pakket. CS6 gaat namelijk niet meer bijvoorbeeld. Onder Big Sur moet je minimaal op CC 2018 64-bit zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 17-02-2021 17:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Johnny schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:39:
Als je geen updates ziet moet je eerst upgraden naar een andere versie. Deze staan wel in de App Store maar als je er in zoekt verschijnt hij niet. Je moet via een speciale link vanaf deze Apple Support pagina. 8)7

https://support.apple.com/en-us/HT211683

Je bestanden en programma's blijven bewaard bij deze upgrades als alles goed gaat. Het is wel een goed idee een backup te hebben voordat je begint.

Bij iedere upgrade kunnen er programma's zijn die niet meer werken. Vooral voor Big Sur zijn er programma's die helemaal niet mee werken en er ook (nog) geen nieuwe werkende versie is.
Dat heeft niet zozeer met Big Sur te maken, maar met de M1 architectuur die Apple in de nieuwste laptops heeft. Oudere Macs met een Intel-processor draaien die programma's gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:54
EKorvemaker schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:25:
Belangrijkste voor mij is ADOBE dat die wel werkend blijft op deze macbook
Ik heb ook een Mac Book early 2015 met Adobe CC. Ik vind de performance van Adobe in combinatie met Big Sur traag. Mijn machine heeft 16 gig en 1 terrabyte en een intel 2,7 i5. Catalina en Mojave heb ik ook getest en tot nu toe geeft Mojave de beste performance op mijn machine. Dus ben ik ook terug gegaan naar dit OS. De hoeveelheid ram is trouwens belangrijk je zegt daar niets over.

Adobe werkt prima op Big sur maar als je gesteld bent op performance zou ik dus aanraden niet hoger te gaan dan Mojave maar Catalina kan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Riptide op 17-02-2021 23:19 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Icephase schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Dat heeft niet zozeer met Big Sur te maken, maar met de M1 architectuur die Apple in de nieuwste laptops heeft. Oudere Macs met een Intel-processor draaien die programma's gewoon.
Ik had gisteren nog een collega die FillaZila installeerde op een Intel Macbook Pro met Big Sur en daar geen toolbars te zien krijgt waardoor het programma praktisch onbruikbaar is. Blijkt een bekend probleem te zijn, nog geen oplossing voor.

En alle programma's die niet ondertekenend zijn vereisen dat SIP moet worden uitgeschakeld. Natuurlijk kan je dat wel doen maar dat is een beetje in dezelfde categorie als dat het wel werkt in een virtuele machine. Je kan de software gebruiken maar er zitten haken en ogen aan die je eigenlijk niet wil.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1