Toon posts:

Nieuw systeem oude kast en voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FRoSTy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-01 11:42

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Topicstarter
Ik ben niet helemaal tevreden meer over de game prestaties van mijn Intel Core i5 2500K. Ben daarom van plan om een Ryzen 5 5600x aan te schaffen. Mijn setup die ik nu heb komt uit 2011 en heb dus lang geen computers meer in elkaar gezet. Ik vroeg me 2 dingen af:

- kan ik mijn oude computerkast Antec LifeStyle Sonata III uit 2008 nog steeds gebruiken, of hebben moederborden de schroefgaatjes tegenwoordig op andere plekken zitten?
- kan ik mijn oude 500Watt Antec Earthwatts EA-500D Green voeding nog steeds gebruiken, of zijn de pinnen hiervan tegenwoordig ook anders? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 dan lijken de voedingspinnen hetzelfde te zijn, maar ik weet niet of ik wat over het hoofd zie

www.onbereikbaar.nl

Beste antwoord (via FRoSTy op 17-02-2021 10:13)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je noemt toevallig 2 zaken die echt al heel lang gelijk zijn gebleven, bijna alles in computerland veranderd om de paar jaar, behalve dit :)

De schroefgaten zijn dus nog hetzelfde gebleven dat komt, in 99% vd gevallen, goed.

Die voeding zal ook nog passen, maar is wel aan vervanging toe simpelweg alleen al ivm de ouderdom (jaar of 8-10 neem ik aan).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je noemt toevallig 2 zaken die echt al heel lang gelijk zijn gebleven, bijna alles in computerland veranderd om de paar jaar, behalve dit :)

De schroefgaten zijn dus nog hetzelfde gebleven dat komt, in 99% vd gevallen, goed.

Die voeding zal ook nog passen, maar is wel aan vervanging toe simpelweg alleen al ivm de ouderdom (jaar of 8-10 neem ik aan).

• FRoSTy

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Topicstarter
Ah dat is goed om te horen. En ja het is een oude voeding. Maar heb tussendoor kinderen gekregen dus heeft lang niks gedaan, nu eindelijk weer wat tijd om andere dingen te doen :) Het voelt altijd zonde om dingen weg te doen die nog goed werken.

www.onbereikbaar.nl

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kast kan je prima hergebruiken, voeding weg donderen.

Met een beetje pech doet iet het in eerste instantie wel en neemt ie daarna de rest van je componenten mee in zijn sterfbed.

niet bezuinigen op je voeding!

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

Blokker_1999

Full steam ahead

FRoSTy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:13:
Ah dat is goed om te horen. En ja het is een oude voeding. Maar heb tussendoor kinderen gekregen dus heeft lang niks gedaan, nu eindelijk weer wat tijd om andere dingen te doen :) Het voelt altijd zonde om dingen weg te doen die nog goed werken.
Met een voeding van 10 jaar oud zou ik toch ook aanbevelen om die te vervangen. Als de componenten erin echt kwalitatief goed zijn, dan kan die nog 30 jaar zonder problemen meegaan, maar dat weten we niet. Voor hetzelfde geld zijn er minder goede componenten gebruikt en dan moet je er rekening mee houden dat na zoveel tijd deze minder goed gaan werken. In het beste geval gaat je computer instabiel worden als ze er geen zin meer in hebben, in het slechtste geval kunnen er onderdelen beschadigd worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• FRoSTy

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Topicstarter
Oke helemaal gelijk, dan komt er ook een nieuwe voeding. Zou zonde zijn idd als deze de nieuwe componenten schade geeft als deze binnen korte tijd het toch op gaat geven.

www.onbereikbaar.nl

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:23
Dat is de ellende bij voedingen. Van stilstand gaan ze sneller van je af omdat de condensators uitdrogen. Daarbij gaan voedingen met een intern design als de Antec (double forward met groepsregulatie) slecht samen met nieuwe hardware.

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-03 23:53
In sommige oude kasten passen trouwens de nieuwe high-end 2080-3080 videokaarten niet zo goed meer, hoewel een dremel dat vaak wel kan oplossen.

• FRoSTy

FRoSTy

Jobbegea tot mie dea!

Topicstarter
Wilde nog even vermelden dat mijn voeding precies op dit moment kuren begint te vertonen :) Nogmaals bedankt voor de hulp/waarschuwing!

[Voor 5% gewijzigd door FRoSTy op 24-02-2021 10:35]

www.onbereikbaar.nl

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
Wil er toch nog even aandacht op vestigen dat je behuizing geen ruimte heeft voor grote videokaarten omwille van de 3,5" harde schijf kooi. Daardoor passen maximaal specifieke modellen van de RTX 3070. Je kunt wat wegsnijden uit die kooien, heb ik destijds ook gedaan toen videokaarten steeds langer werden.

Sowieso is de koeling bij zo'n videokaarten totaal ontoereikend, zeker als je nog geen extra ventilator voorin hebt geïnstalleerd. Deze kast komt uit een tijd dat een high end videokaart een TDP had van 175W, en het was toen ook al geweten dat het geen behuizing was voor echte heethoofden, je ging daar ook geen SLI systeem in bouwen. Nu ligt het verbruik van high end videokaarten veel hoger (tot 350W), en verbruikt een mid range kaart 170-220W.

Verder zijn er geen 2,5" kooien, daar heb je wel alleen last van als je een 2,5" SATA SSD zou willen gebruiken, en je zou die ook wel los kunnen laten liggen of aan één kant bevestigen.

De IO is ook gedateerd, geen USB 3.0 of beter. De USB 2.0 poorten zijn misschien nog goed om een draadloze dongle voor je muis in te steken. Voor opslag ben je beter af met de poorten aan de achterkant. Als de pc op tafel staat of als je zelden aan een USB poort moet zijn, is dat misschien minder een probleem. Mogelijk heeft je monitor ook USB poorten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee