Toon posts:

HDMI ARC lawaai/ruis met Philips htb3520g HTS

Pagina: 1
Acties:

• teun487
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-04-2021
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Samsung UHD 65TU8000 TV. Al langere tijd heb ik een Philips htb3520g Home Theater Set. Voorheen was deze via component aansluiting aangesloten op een oude (plasma) TV. Allemaal gedoe met verschillende afstandbedieningen, niet ideaal. Oude TV overleden, nieuwe TV gekocht en in eerste instantie zonder problemen aangesloten op de Philips HTS. Op HDMI 1 zit de digi TV tuner, op HDMI 2 (met ARC) de Philips HTS en op HDMI 3 de PS4. Zoals gezegd, wat een veraderming! Geen meerdere afstandbedieningen meer. Alles leek perfect, maar al snel ontstond het volgende probleem: na verloop van tijd (kan uren, kan minuten zijn) gaat de Philips HTS ontzettend hard ruisen. Als in: geen normaal geluid meer, alleen maar een oorverdovende ruis. Wanneer ik de geluidsoutput van de TV dan snel switch (>optisch, waar niets aan hangt, > TV speakers en vervolgens weer HDMI ARC) dan is het probleem verholpen en werkt alles meer. Maar dan is het weer wachten op de volgende keer dat dit gebeurd. Kan uren zijn, maar lijkt de laatste tijd met steeds kortere tussenpozen op te treden.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar het probleem blijft optreden. Heb inmiddels al 6 verschillende HDMI kabels geprobeerd, van verschillende lengtes, maar telkens komt het probleem terug. Wat ik nog niet heb geprobeerd, is een HDMI 2.0 (of 2.1) kabel. Tot nu toe steeds middenmoot 1.4 kabels (wel vergulde aansluitingen, van 4 tot 15 euro per stuk 1.5, 2 en 3 meter in lengte). Heeft het zin om (veel) duurdere andere kabels te proberen? Als het goed is zou de Philips HTS ook maar HDMI 1.4 ondersteunen dus zou het weinig toe moeten voegen. Mijn gevoel zegt daarom vooralsnog van niet, maar als het daarmee op te lossen zou zijn zou het mooi zijn natuurlijk.

Zowel TV als Philips HTS hebben laatste firmware. Bij release notes van de laatste firmware van Philips HTS staat nota bene dat dit probleem hiermee opgelost zou moeten zijn. Lees ook dat meer mensen hier last van hebben, maar nog geen werkende oplossing dus. Probleem doet zich zowel bij normaal TV kijken (via digitale tuner op HDMI1 dus) als bij gebruik van de smart functies (Netflix, Youtube enz). Dus mijn (wellicht te voorbarige) vermoeden is dat het wel aan de HDMI ARC zou moeten liggen. Door de verschillende kabels die allemaal hetzelfde probleem geven zou het wellicht kunnen dat het probleem niet zozeer in de kabels maar in de combinatie TV - HTS ligt?

Ik ben erg benieuwd wat er verder nog te proberen valt! Als de compatibiliteit echt zo slecht is, zou ik nog kunnen overwegen een andere HTS te kopen, maar liever niet uiteraard. Optisch aansluiten zou ook nog kunnen, maar dat heeft neem ik aan ook nadelen mbt het bedienen (met 1 afstandbediening, ook automatisch aan en uitschakelen van de HTS)?

Sorry voor het lange verhaal, probeer een compleet beeld te geven, maar valt niet mee.

Alvast bedankt!

• teun487
Even wat updates, in de hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Ik ben uren bezig geweest een en ander te laten werken. Ik dacht in eerste instantie aan HDMI ARC problematiek. Maar onlangs de TV via optisch aangesloten op de HTS (Home theater set), en exact hetzelfde probleem (na verloop van tijd oorverdovend geruis, alsof je een FM radio zonder antenne/"naast" een FM frequentie zet op vol volume). Zoal al gezegd: 6 verschillende HDMI kabels geprobeerd, zowel TV als HTS voorzien van laatste firmware en geheel terug gezet naar fabrieksinstellingen.

Philips' antwoord: geen support meer, te oud, laat maar een monteur komen (op eigen kosten)

Samsungs antwoord: TV en HTS zijn niet compatible met elkaar dus... koop maar een nieuwe HTS. Liefst van Samsung.

Ik heb de hoop opgegeven dat ik er nog uit ga komen tussen deze twee apparaten. Sowieso vind ik het zeer eigenaardig dat dit gewoon mogelijk is. Heb zelfde HTS eerder op twee verschillende TV's gehad, nooit problemen mee gehad, en nu lijkt het erop dat Samsung iets in de audioverwerking doet waar Philips niet mee kan leven ofzo? Als iemand weet hoe het precies zit, ik hoor het graag. Lijkt me dat dit alleen opgelost kan worden met een software matige update van een (of beiden?) apparaten, wat er niet gaat komen speciaal voor mij..

Nu op naar een oplossing; ik ga wel iets anders kopen. Nou zou ik daar graag hulp bij hebben. Ideaal zou een Samsung 5.1 HTS zijn. Maar die is er niet (van samsung dus). Niet meer iig. Alleen soundbars te koop, en daar ben ik geen fan van. Andere 5.1 HTS zijn ook niet echt veel meer verkrijgbaar, en wat ik zo snel zie: erg duur.

Wat ik wil: 5.1 HTS, kan zelfs zonder speakers (ben tevreden over mijn Philips speakers+sub), wat aan te sluiten is via HDMI ARC. Verder weinig andere eisen: CD/DVD/Blue ray kijk ik echt nooit, en anders kan dat via de PS4, radio luister ik nooit, heb verder geen andere externe bronnen die er op aangesloten dienen te worden. Bluetooth zou wellicht fijn zijn. Beetje bescheiden formaat zou ook wel fijn zijn (zodat ik PS4, center speaker en digitale TV tuner er nog bij kan proppen in het vakje van mijn meubel).

Bestaat zoiets? Of moet ik het niet in Home theater zoeken, maar in receivers? If so: werkt dat wel met HDMI ARC (aangezien video niet echt nodig is?). Ik ben even de weg een beetje kwijt zoals je leest.

Andere optie is een HTS van marktplaats te vissen, maar dat is ook maar de vraag of het werkt zoals ik beoog.

Of moet ik niet zeiken en maar genoegen nemen met zo'n soundbar (+woofer)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:30
De laatste keer dat ik zoiets heb meegemaakt (keiharde ruis/knetter, die rondging over alle speakers) bij een Philips 5.1 setje was het uiteindelijk vrij snel overleden na 3 jaar trouwe dienst. Toen een andere gekregen mbv de verlengde garantie en die werkt nog. Mijn advies: Koop iets anders, en als het kan, geen Philips. Is allang niet meer de kwaliteit die het ooit is geweest.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• teun487
dank u! Kan ook gewoon zo zijn dat dat ding dood aan het gaan is dus, helemaal niet aan gedacht... zou wel verklaren waarom dat het zowel met HDMI als met optisch hetzelfde probleem geeft. Enige wat ik nog niet geprobeerd heb, is om hem los van de TV te gebruiken (CD luisteren) en dan kijken of het probleem zich weer voordoet. Maar omdat het heel random is (soms na een paar minuten, soms na een paar uur), heb ik daar geen zin in. Enige wat nog wel gek is, dat de afgelopen 3 jaar, met twee verschillende TV's, hier nooit problemen mee waren, en nu ik een andere TV heb het probleem ineens meteen de kop op stak. Maar kan uiteraard ook gewoon toeval/pech zijn of het feit dat ik er aan het gezeten (aansluiten) wat toevallig net de boel heeft gesloopt.

Heb een zelfde soort setje van Samsung (om de kans op de de genoemde compatibiliteitsproblemen) van marktplaats getrokken voor een paar tientjes, boxen omgewisseld (die van Samsung waren wel erg klein, al zouden ze hetzelfde vermogen hebben)en nu werkt het naar behoren. Vond andere alternatieven toch wel erg duur.

Was wel verbaasd dat er tegenwoordig zeer weinig keuze is in 5.1 setjes. Alleen OF heel goedkoop raar onbekend merk, OF meteen heel duur. Terwijl jaren geleden er genoeg keuze was rond de 200 a 300 euro al (pioneer, JVC, enz enz)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee