Toon posts:

LED televee @ 32" ...maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-03 02:33
Hallo,

Ik zoek een goede LED TV van 32" en heb na lang zoeken een kandidaat op het oog: de pricewatch: Samsung UE32T5300 Zwart

Mijn eisen:

1. klein formaat (32")
2. een statische contrastverhouding van minimaal 3000:1
3. een kijkhoek van 178°
4. goede kleurweergave
5. snelle response time (maximaal 8ms)
6. Full HD (4k heeft geen nut voor het formaat dat ik wens)
7. relatief zuinig (30-80 watt)
8. er moeten externe speakers op aangesloten kunnen worden
9. budget: 400,- à 500,-

Is de Samsung ue32t5300 een goede keuze of zijn er betere TV's te vinden?
Of is het verstandiger om nog ff te wachten op de CES?
Er schijnen allemaal TV's met mini-LED op de markt te komen: reviews: Miniledtelevisies komen in 2021 - Kleine leds met grote gevolgen? :)

[Voor 3% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 02:10]

Wust um yn de moele ha? :p

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:16
Samsung doet nogal schimmig over de specificaties van dit toestel, ik kan niets vinden om te toetsen of dit toestel aan je eisen voldoet. Meestal zijn specificaties als ze niet vermeld worden niet zo goed.

Miniled kan je vergeten in dit segment, het is bedoeld voor dure en dus grote LCD-televisies. Je kunt net zo goed meteen kopen, je hoeft niet op veel verbetering te wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
32" is geen gangbaar formaat meer, waardoor dat formaat nagenoeg altijd een instapper van de instapmodellen is. Die samsung die je aanhaalt is een 5000 serie. Dat is volgens mij de laagste lijn die samsung kent. Hoeft geen probleem te zijn, als je maar weinig tot geen eisen aan het toestel stelt. Wachten op de CES hoeft niet, omdat fabrikanten geen aandacht aan 32" modellen zullen geven. 55" is tegenwoordig praktisch het minimum waarvoor nieuwe tech voor wordt ontwikkeld.

Als je een goede kijkhoek belangrijk vindt, moet je voor een IPS paneel gaan. Dan moet je wel inboeten op contrast. Is contrast belangrijker, dan voor een VA paneel gaan. Ik verwacht dat alle 32" modellen een IPS paneel hebben, als je die info al kunt vinden.

Miniled komt bij Philips beschikbaar vanaf 43". Overige grote merken lijken pas vanaf 65" met miniled te komen. Die tv's zullen wel minimaal € 1.000 buiten je budget gaan vallen.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:16:
Hallo,

Ik zoek een goede LED TV van 32" en heb na lang zoeken een kandidaat op het oog: de pricewatch: Samsung UE32T5300 Zwart

Mijn eisen:

1. klein formaat (32")
2. een statische contrastverhouding van minimaal 3000:1
3. een kijkhoek van 178°
4. goede kleurweergave
5. snelle response time (maximaal 8ms)
6. Full HD (4k heeft geen nut voor het formaat dat ik wens)
7. relatief zuinig (30-80 watt)
8. er moeten externe speakers op aangesloten kunnen worden
9. budget: 400,- à 500,-

Is de Samsung ue32t5300 een goede keuze of zijn er betere TV's te vinden?
Of is het verstandiger om nog ff te wachten op de CES?
Er schijnen allemaal TV's met mini-LED op de markt te komen: reviews: Miniledtelevisies komen in 2021 - Kleine leds met grote gevolgen? :)
CES is allang geweest natuurlijk en mini-led zal je niet tegenkomen onder de 50".
Zoals al gezegd is de 5000 serie altijd een instapserie geweest voor Samsung (tegenwoordig heb je er ook nog een 4000 serie onder). Deze 32T5300 lijkt in ieder geval wel een VA paneel te hebben (dus een goede kijkhoek valt al af).
178 graden kijkhoek? Wel eens bij stilgesaan wat dat inhoudt (zou kunnen houden)? ;)
Geluid uit bij Samsung is meestal beperkt tot Audio Digitaal (S/PDIF) (of bluetooth).
Kleurweergave is meestal wel redelijk, als je geluk hebt is het uit de doos al zo (wat wel eens het geval is geweest bij testen uit het verleden) anders moet het afgesteld worden (wat ook wel eens het geval is geweest bij testen uit het verleden).

Voor een betere kijkhoek heb je bijv. deze nog pricewatch: Samsung The Frame QLED (2020) 32" (Full HD) Wit, Zwart

[Voor 5% gewijzigd door apis29 op 17-02-2021 10:25]

• John Stopman
178 graden kijkhoek? Wel eens bij stilgesaan wat dat inhoudt (zou kunnen houden)?
Ik weet precies wat het betekend, maar als ik mij ergens in heb vergist dan mag je mij vertellen wat dat is ;)
Deze 32T5300 lijkt in ieder geval wel een VA paneel te hebben (dus een goede kijkhoek valt al af).
Waar baseer je dat op? Heb je misschien een review gezien? If so, heb je de link voor mij?

[Voor 34% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 14:12]

• John Stopman
Hulleman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:56: Miniled komt bij Philips beschikbaar vanaf 43". Overige grote merken lijken pas vanaf 65" met miniled te komen. Die tv's zullen wel minimaal € 1.000 buiten je budget gaan vallen.
Ah, heel erg bedankt: ik zal het ff bekijken! 109cm past nog net onder de plank aan de muur :)

[Voor 10% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 13:58]

• John Stopman
dmantione schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 04:48:
Samsung doet nogal schimmig over de specificaties van dit toestel, ik kan niets vinden om te toetsen of dit toestel aan je eisen voldoet. Meestal zijn specificaties als ze niet vermeld worden niet zo goed.

Miniled kan je vergeten in dit segment, het is bedoeld voor dure en dus grote LCD-televisies. Je kunt net zo goed meteen kopen, je hoeft niet op veel verbetering te wachten.
Okay, check. Ik zal een email naar Samsung sturen: als ze vaag doen of niet reageren dan weet ik genoeg :o

• John Stopman
Ik heb plattetv.nl om meer info gevraagd en volgens hen beschikt de Samsung UE32T5300 over een statische contrastverhouding van 905:1..... Dus het zal idd een IPS scherm zijn ;)

[Voor 3% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 14:39]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:04
Een kijkhoek van 178 graden houdt in dat je een doorzichtige paneel zou hebben en ook vanaf de achtkant naar de tv kunt kijken ;).
De kijkhoek wordt gebaseerd/ gemeten vanaf het middelpunt van de tv richting de linker of rechter hoek c.q. zijde, de beste tv's qua kijkhoek (OLED en Sony IPS) hebben een kijkhoek van rond de 65 graden.

De info van Hulleman is onjuist, de Philips miniLED tv's zullen verkrijgbaar zijn vanaf 55''.

Je hebt een waslijst aan wensen eisen en wil voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten. Los hiervan investeren fabrikanten niet meer in kleine formaat tv's, de Panasonic TX-40HXW804 is de kleinst verkrijgbare tv met relatief goed beeld. Deze tv heeft een VA paneel en hierdoor zijn de kijkhoeken beperkt.

Will je goede kijkhoeken én een goed contrast die kleiner is dan 109 cm en aan al jouw eisen voldoet? Dan kun je kiezen tussen de LG 48CX of Sony KD-48A9.

Wanneer goede kijkhoeken een must zijn en je bereid bent om concessies te doen m.b.t. het contrast en formaat dan is de Sony 43X70 of 43X80 de beste keus.

[Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 17-02-2021 15:46]

• benbaba
  • Niet online
Mini led gaat er niet komen in 32 inch. De beste keuze is de Samsung Frame (LS03T). Aangezien het een QLED is zal het een VA tv zijn met goed contrast. ''178°'' zegt niets over het goed het beeld blijft onder een hoek. Daarnaast strookt ''3000:1'' ook niet met een goede kijkhoek. Hooguit bij OLED en VA's met extra filter maar die zijn er niet in kleinformaat. De N5300 en M53 hebben een IPS paneel. Als je gaat kijken naar zijn Tcon en die van de T53 kom je uit bij BOE en dus IPS. De T53 heeft als het goed is dit IPS paneel.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Liep zelf ook tegen dit probleem aan. Ben uiteindelijk voor een LG 32LM6300PLA gegaan. Geen topper qua kijkhoek, maar zoals gezegd is dit helaas geen gangbaar formaat meer.

Was eigenlijk op zoek naar een maatje groter, maar <42 is het inmiddels allemaal vrij karig, en dat vond ik te groot voor in de slaapkamer.

• John Stopman
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:42:
Een kijkhoek van 178 graden houdt in dat je een doorzichtige paneel zou hebben en ook vanaf de achtkant naar de tv kunt kijken ;).
https://www.televisies.nl/tvpedia/wat-is-kijkhoek/

178° is juist.
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:42: Je hebt een waslijst aan wensen eisen en wil voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten. Los hiervan investeren fabrikanten niet meer in kleine formaat tv's, de Panasonic TX-40HXW804 is de kleinst verkrijgbare tv met relatief goed beeld. Deze tv heeft een VA paneel en hierdoor zijn de kijkhoeken beperkt.
Dubbeltje?

Nee hoor, het is niet zo star als jij het stelt: ik heb van TV's niet zoveel verstand en vroeg mij af of er een kleine(re) TV bestaat die aan mijn eisen voldoet.
Het antwoord is (voorlopig nog) 'neen' en dat maakt mij niet uit.
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:42: Will je goede kijkhoeken én een goed contrast die kleiner is dan 109 cm en aan al jouw eisen voldoet? Dan kun je kiezen tussen de LG 48CX of Sony KD-48A9.
Ahem, die twee TV's zijn beide groter dan 109cm (43"): ze meten beide 48" in het diagonaal = 122cm.

• John Stopman
MikeyMan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:49:
Liep zelf ook tegen dit probleem aan. Ben uiteindelijk voor een LG 32LM6300PLA gegaan. Geen topper qua kijkhoek, maar zoals gezegd is dit helaas geen gangbaar formaat meer.
Hoe ervaar je de zwartwaarden? Is het uniform en goed zwart? Of oogt diep zwart grijzig?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Hoe ervaar je de zwartwaarden? Is het uniform en goed zwart? Of oogt diep zwart grijzig?
Vrij matig. Zeker in de slaapkamer met het licht uit. Contrast en helderheid wel omlaag gedraaid, maar erg uniform is het niet.

Maar heb beneden dan ook een oled staan. ;)

Had met liefde betaald voor beter in deze maat, maar me erbij neergelegd dat het welhaast onmogelijk is.

• John Stopman
MikeyMan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:49: Was eigenlijk op zoek naar een maatje groter, maar <42 is het inmiddels allemaal vrij karig, en dat vond ik te groot voor in de slaapkamer.
Ik heb een kleine flat en ik zit met een vergelijkbaar probleem: en de maat die ik eigenlijk zoek 36" is nergens verkrijgbaar :o

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:05:
[...]

Ik heb een kleine flat en ik zit met een vergelijkbaar probleem: en de maat die ik eigenlijk zoek 36" is nergens verkrijgbaar :o
37 of 40 had misschien nog gelukt, maar je gaat al gauw naar 43, en das gewoon jammer :)

• John Stopman
@MikeyMan Zou dit wat zijn:

https://www.medion.com/nl...dia-player--ci-30029710A1

deze is 40" (99cm) en heeft een statische contrastverhouding van 5000(!):1 en een helderheid van 200cd/m².

Ik denk dat de opgegeven statische contrastverhouding van 5000:1 wel erg overdreven is ;)

Ik heb al een kleinere 21.5" TV van Medion (met een statische contrastverhouding van 4000:1) en daarvan zijn de zwartwaarden erg goed, maar je moet er wel recht voor zitten :D

[Voor 5% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 16:14]

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:17
John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Ik weet precies wat het betekend, maar als ik mij ergens in heb vergist dan mag je mij vertellen wat dat is ;)
Ik vraag me af of je realiseert hoeveel je nog ziet wanneer je vanuit een hoek van 178 graden naar het beeld kijkt:

Vind ik verreweg de meest zinloze eis uit je lijstje...

• John Stopman
Als 178° inderdaad onzinnig is dan zou ik de fabrikanten daarop aanspreken: zij zijn het dan die zich van een dergelijke (foute? misleidende?) terminologie bedienen (hypothetisch gesproken). Ik herhaal het slechts omdat ik denk dat die cijfers reëel zijn (ook doordat vrijwel alle tech-sites hetzelfde zeggen) en ik geen autoriteit op dat gebied ben.

Edit: 178° is een van mijn eisen omdat als ik vanuit een hoek van 45° naar de TV kijk nog steeds een goed beeld heb ;)

Mijn TN monitor met een kijkhoek van 170° krijgt dat niet voor elkaar doordat de gemiddelde maximale kijkhoek veel lager is.

Bij een scherm met een kijkhoek van 178° ligt dat gemiddelde veel hoger.

[Voor 40% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 17:43]

• Freshouttheoven
John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:59:

Ahem, die twee TV's zijn beide groter dan 109cm (43"): ze meten beide 48" in het diagonaal = 122cm.
Ik ging ervan uit dat je met 109 cm de breedte van de tv bedoelde.
John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:21:
Als 178° inderdaad onzinnig is dan zou ik de fabrikanten daarop aanspreken: zij zijn het die zich van een dergelijke (foute? misleidende?) terminologie bedienen. Ik herhaal het slechts omdat ik denk dat die cijfers reëel zijn (ook doordat vrijwel alle tech-sites hetzelfde zeggen) en ik geen autoriteit op dat gebied ben.

Edit: 178° is een van mijn eisen omdat als ik vanuit een hoek van 45° naar de TV kijk nog steeds een goed beeld heb ;)

Mijn TN monitor met een kijkhoek van 170° krijgt dat niet voor elkaar doordat de gemiddelde maximale kijkhoek veel lager is.

Bij een scherm met een kijkhoek van 178° ligt dat gemiddelde veel hoger.
Welke fabrikanten? Heb je bronnen? Onderstaande afbeelding is wat ik, meerdere Tweakers en professionele reviewers onder kijkhoeken verstaan.

Hierbij een wetenschappelijk artikel over de verhouding tussen verschillende scherm technieken, kijkhoeken en het effect op de beeldkwaliteit; https://www.displaymate.c...th_Viewing_Position_1.htm

• John Stopman
Je moet de de maximale kijkhoek van 89° rechts van het midden (0°) optellen bij de maximale kijkhoek van links van het midden (wederom 89°): dan kom je uit op een totale kijkhoek van 2x 89° = 178°.

Zoals ik al eerder schreef: een paneel met een kijkhoek van 178° heeft een gunstiger effect op de kwaliteit van het beeld wanneer er vanuit een hoek van 45° naar gekeken wordt dan een paneel dat een kijkhoek van 170° of minder biedt.Vandaar ook 178° als eis ;)

Maar nu is het genoeg met ons off-topic schrijven :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:42:
De kijkhoek wordt gebaseerd/ gemeten vanaf het middelpunt van de tv richting de linker of rechter hoek c.q. zijde, de beste tv's qua kijkhoek (OLED en Sony IPS) hebben een kijkhoek van rond de 65 graden.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Want dit is niet hoe kijkhoeken werken, ook niet bij tv's. 178 graden betekent niet dat je vanaf de achterkant tv kunt kijken. Bij 270 graden (dus méér dan 180 graden) zou je vanaf de achterkant tv kunnen kijken.

Pak elke willekeurige tv, en je ziet dat kijkhoeken van 178 graden heel normaal zijn. Bijvoorbeeld deze LG OLED: pricewatch: LG OLED55CX6LA Zwart
Kijkhoek 178°

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 17-02-2021 17:38]

The devil is in the details.

• John Stopman
Inderdaad, alle IPS schermen die op Tweakers staan hebben een kijkhoek van 178° :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

John Stopman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:32:
Je moet de de maximale kijkhoek van 89° rechts van het midden (0°) optellen bij de maximale kijkhoek van links van het midden (wederom 89°): dan kom je uit op een totale kijkhoek van 2x 88° = 178°.

Zoals ik al eerder schreef: een paneel met een kijkhoek van 178° heeft een gunstiger effect op de kwaliteit van het beeld wanneer er vanuit een hoek van 45° naar gekeken wordt dan een paneel dat een kijkhoek van 170° of minder biedt.Vandaar ook 178° als eis ;)
Het enige paneel dat echt 178 graden goed beeld biedt is oled en dat is te groot en te duur.

Die spec overnemen als "eis" omdat je het ergens gelezen hebt is nogal wazig. Je verhaal hierboven ook. Wat wil je precies in normale mensen termen? Goed beeld dat goed blijft onder hoge kijkhoeken? Of bedoel je dat je gewoon goed contrast wilt (vergeet ook de specs, kijk naar metingen). In het eerste geval wil je VA panelen. Als je enorm hoge kijkhoeken belangrijker vindt, neem je IPS panelen (maar die zijn 'grijzig').

Om even aan te geven hoe vaag je eis is.Hier een voorbeeld van een LCD tv met de beste kijkhoeken die er zijn:

Bij 120 graden kan je al zeggen dat de kwaliteit niet meer echt acceptabel is. Is dat voor jou wel acceptabel?

Nu lijkt je eis vooral te zijn "Ik wil het getal 178 lezen in de speclijst", dat is een nutteloze eis toch..

[Voor 8% gewijzigd door JvS op 17-02-2021 17:45]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• John Stopman
Die spec overnemen als "eis" omdat je het ergens gelezen hebt is nogal wazig.
Nee hoor, ik heb dergelijke IPS-schermen ook veelvuldig in speciaalzaken bekeken.

Maar afijn, genoeg muggenzifterij ;)

Edit:
JvS schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:43:

Nu lijkt je eis vooral te zijn "Ik wil het getal 178 lezen in de speclijst", dat is een nutteloze eis toch..

[Voor 53% gewijzigd door John Stopman op 17-02-2021 17:52]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan je toelichten wat nu je echte eis is op dat vlak in normale termen?

• John Stopman
Dat heb ik al uitgelegd.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Een grote kijkhoek voor een TV is alleen noodzakelijk als je met een kamer vol mensen samen TV kijkt, waarbij je ook nog eens heel dicht op de TV zit.

Of voor een PC monitor, waarbij je nogal vaak samen met iemand aan de PC zit.

Soms ben ik bijna gelukkig

• John Stopman
Ik heb regelmatig vrinden over de vloer (booze 'n movies): een goede kijkhoek is daarom belangrijk en mijn PC monitor is voor dat doel te klein :)

• Freshouttheoven
Hahn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Want dit is niet hoe kijkhoeken werken, ook niet bij tv's. 178 graden betekent niet dat je vanaf de achterkant tv kunt kijken. Bij 270 graden (dus méér dan 180 graden) zou je vanaf de achterkant tv kunnen kijken.

Pak elke willekeurige tv, en je ziet dat kijkhoeken van 178 graden heel normaal zijn. Bijvoorbeeld deze LG OLED: pricewatch: LG OLED55CX6LA Zwart

[...]
Dat is volkomen nietszeggend. Wanneer je het zo beredeneerd heeft inderdaad elke tv/ paneel een kijkhoek van 178 graden doordat deze vlak zijn, ongeacht paneel technologie.

Wellicht is de term kijkhoek wat ongelukkig gekozen.

Het gaat om color shifting, en vanaf hoeveel graden dit optreed, hierbij is het ijkpunt recht voor de tv, dit noemt men; exact center view. Dit heet in de volksmond ook kijkhoek.

Vervolgens kun je vanaf de exact center view meten vanaf welke graden er color shifting optreed, bij OLED panelen en Sony's implementatie van IPS panelen treed dit op vanaf 60 - 65 graden. VA panelen met de beste wide angle filters en de reguliere IPS panelen zitten rond de 45 graden, en op de laatste plaats komen de reguliere VA paneel waarbij color shifting optreed vanaf 25 graden.

[Voor 8% gewijzigd door Freshouttheoven op 17-02-2021 18:44]

• apis29
  • Niet online
benbaba schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:46:
Mini led gaat er niet komen in 32 inch. De beste keuze is de Samsung Frame (LS03T). Aangezien het een QLED is zal het een VA tv zijn met goed contrast. ''178°'' zegt niets over het goed het beeld blijft onder een hoek. Daarnaast strookt ''3000:1'' ook niet met een goede kijkhoek. Hooguit bij OLED en VA's met extra filter maar die zijn er niet in kleinformaat. De N5300 en M53 hebben een IPS paneel. Als je gaat kijken naar zijn Tcon en die van de T53 kom je uit bij BOE en dus IPS. De T53 heeft als het goed is dit IPS paneel.
Laat het met de panelen nou precies andersom zijn: dat Frame model heeft een BOE paneel ('IPS') en de T5300 een AUO (de M5300 ook); volgens de samsung onderdelen sites iig. Al is de bekende panelen loterij niet uit te sluiten aangezien je op eBay idd die van BOE tegenkomt voor een 32T5300.
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:27:
[...]

Dat is volkomen nietszeggend. Wanneer je het zo beredeneerd heeft inderdaad elke tv/ paneel een kijkhoek van 178 graden doordat deze vlak zijn, ongeacht paneel technologie.

Wellicht is de term kijkhoek wat ongelukkig gekozen.

Het gaat om color shifting, en vanaf hoeveel graden dit optreed, hierbij is het ijkpunt recht voor de tv, dit noemt men; exact center view. Dit heet in de volksmond ook kijkhoek.

Vervolgens kun je vanaf de exact center view meten vanaf welke graden er color shifting optreed, bij OLED panelen en Sony's implementatie van IPS panelen treed dit op vanaf 60 - 65 graden. VA panelen met de beste wide angle filters en de reguliere IPS panelen zitten rond de 45 graden, en op de laatste plaats komen de reguliere VA paneel waarbij color shifting optreed vanaf 25 graden.
@John Stopman 178 graden in de specs houdt precies dat in: de hoek waarvanuit je zicht hebt op het paneel. Niets meer en niets minder, over de kwaliteit van het beeld zeg het helemaal niks. Dat het geen 180 graden is komt door de bezel ... (en dat je natuurlijk niks ziet als je precies tegen de zijkant kijkt).
Letterlijk elke niet-curved tv heeft een 'kijkhoek' van 178 graden.
Dus hier loop je tegen de standaard keuze voor iedereen aan: een goede kijkhoek ten koste van de contrastratio (IPS) of een goede contrastratio ten koste van de kijkhoek (VA paneel). Dan lijkt het er in de praktijk idd op dat de 32T5300 in de IPS categorie valt.
Net als bij dat 21.5" paneeltje geldt voor een grotere maat ook dat je enkel de beste zwartwaarden krijgt als je er loodrecht op zit bij een VA paneel.

[Voor 47% gewijzigd door apis29 op 18-02-2021 00:25]

• benbaba
  • Niet online
apis29 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:56:
[...]

Laat het met de panelen nou precies andersom zijn: dat Frame model heeft een BOE paneel ('IPS') en de T5300 een AUO (de M5300 ook)
[...]
Ben dan wel benieuwd naar de bron? Rtings heeft de M en N getest in 32'' met IPS paneel. De Frame is ook een Quantum Dot LCD en lijkt sterk op de 32'' Q50R uit 2019 met VA paneel.

• apis29
  • Niet online
benbaba schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:33:
[...]

Ben dan wel benieuwd naar de bron? Rtings heeft de M en N getest in 32'' met IPS paneel. De Frame is ook een Quantum Dot LCD en lijkt sterk op de 32'' Q50R uit 2019 met VA paneel.
https://www.samsungonderd...5300awxxn.htm?popular=yes
https://www.samsungonderd...s03tbwxxn.htm?popular=yes

• benbaba
  • Niet online
Hmm, dat is wel apart inderdaad. Het zou goed kunnen dat Samsung in dit formaat en in deze series er weer een puinhoop van maakt met hun panel lottery.

• apis29
  • Niet online
benbaba schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:42:
[...]

Hmm, dat is wel apart inderdaad. Het zou goed kunnen dat Samsung in dit formaat en in deze series er weer een puinhoop van maakt met hun panel lottery.
Dit is de amerikaanse tegenhanger overigens en die geeft voor de N5300 idd een BOE aan en voor de Q50R een Samsung paneel https://www.samsungparts.com
Voor de 2020 32" The Frame staat er een BOE paneel (is dan ook een FHD en geen UHD model zoals de Q50R).

Wel te bestellen overigens die Q50R bij Amazon voor '$447.99 + $312.39 Shipping & Import Fees Deposit (!) to Netherlands' https://www.amazon.com/gp/product/B07W5QYD2K

[Voor 26% gewijzigd door apis29 op 18-02-2021 00:49]

• John Stopman
Ik heb hier nog ff met plattetv.nl over gesproken en ik heb besloten om te wachten totdat de nieuwe mini-led TV's uitkomen: dan ga ik ook gelijk voor 43.5" en 4k.

De reden? Het is erg moeilijk om een 32" te vinden met recente techniek inclusief de mogelijkheid om er externe speakers op aan te sluiten.

• dmantione
Er komen vooralsnog geen miniledtelevisies uit in 43", mini-led is bedoeld voor grote en dus dure LCD's. De kwaliteit in 43" is iets beter dan 32", maar nog steeds de budgethoek. Je enige hoop is de aankondiging van LG dat er een 42" OLED-paneel komt, maar het kan nog wel tot volgend jaar duren voordat er televisies aangekondigd worden. Het lijkt me uitgesloten dat die voor €500 over de toonbank zullen gaan.

[Voor 9% gewijzigd door dmantione op 19-02-2021 15:25]

• John Stopman
Het heeft geen haast: anders maar een zonder mini-led.

• John Stopman
Ik zal LG in de gaten houden: nieuws: LG introduceert in 2021 tv's met miniled-backlight met bijna 2500 dim... ...wellicht dat zij een 43.5" met mini-led uitbrengen :)

• dmantione
Dat gaan ze niet doen, OLED is al te goedkoop, het is niet mogelijk om rendabel miniled in kleine LCD's in te bouwen. LG zal miniled positioneren voor zeer grote LCD's (77" en groter). OLED is in die maten nog erg duur, dus is er daar nog wel markt voor miniled.

Samsung komt met wat kleinere minileds, omdat ze geen OLED hebben, bij Samsung komt miniled beschikbaar vanaf 55".

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt in die maat wel kans dat high end monitoren misschien goede kwaliteit leveren.

• John Stopman
@dmantione Laten ons wachten op wat komen gaat, uit het artikel van Tweakers:
LG spreekt van tien nieuwe modellen, die in diagonaal tot de 86 inch gaan. Hoe groot het kleinste model is, zegt LG niet. Wel stelt het verder dat de resoluties van de kleinere modellen 4K is en de grotere exemplaren een 8K-resolutie zullen hebben. De verversingssnelheid is maximaal 120Hz op deze modellen.
Er is dus hoop. Ook andere fabrikanten kunnen nog mini-led TV's uitbrengen van 49" en kleiner.

• dmantione
De miniled-modellen die uitkomen zijn inmiddels gewoon bekend, je kunt de specificaties hier bekijken:

https://www.flatpanelshd.com/lg_qned90_2021.php
https://www.flatpanelshd.com/lg_qned95_2021.php
https://www.flatpanelshd.com/lg_qned99_2021.php

... het begint vanaf 65".

[Voor 9% gewijzigd door dmantione op 19-02-2021 18:21]

• John Stopman
65" is te groot en overbodige luxe.

Misschien dat de kleinere modellen van LG later nog komen en anders is het afwachten om te zien wat andere fabrikanten gaan doen.

Anders spaar ik ff door en koop ik een oled TV ;)

[Voor 13% gewijzigd door John Stopman op 19-02-2021 18:27]

• John Stopman
Als mini-led niet word gecombineerd met een paneel dat 43.5" of kleiner is, dan kies ik voor deze TV:

pricewatch: Panasonic TX-40HXW804 Zwart

Bedankt voor alle bijdrages :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee