Vraag

• Bucky007
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-02-2021
Goedendag, ik kom er ff niet meer uit. misschien dat jullie een gouden tip hebben.

Ik had een acer Aspire M7720. hierin in de afgelopen 12 jaar:
= de voeding vervangen door een cooler master silent pro 700W.
= de videokaart vervangen door een AMD radeon 6900.
= harde schijf vervangen door een SSD CT 500MX500SSD

deze pc ging na t in slaap gaan elke keer niet meer aan. de ventilatoren gingen wel volle bak draaien, maar verder niks. na een reset (powerknop 5 sec indrukken) kon ik m uitzetten en daarna weer aan. vaak was er dan hetzelfde, maar soms kreeg ik een piepje van de bios en starte ie door. na googlen heb ik gelezen dat het mogelijkerwijs aan mn mobo lag. hoppa, dan halen we daar een nieuwe voor. alleen voor een i7 processor van 12 jaar oud is het lastig om een nieuw mobo te vinden. dan maar een upgrade:

=Asrock B460 pro4 mobo
=i5 10400 processor.
=termale take v200 RGB (ik wou altijd al een kast met kleurtjes)

eenmaal alles thuis netjes de gebruiksaanwijzing zitten lezen en wat blijkt: er bestaat ineens DDR4. en blijkbaar mag je geen 3 met een 4 verwisselen.... dus weer een bestelling:

=Corsair vengeance 16 GB DDR4 DIMM 2666
=cooler master masterliquid ML360R RGB (leuk die kleurtjes)

dus 2 dagen aan het bouwen geweest. voeding en harde schijf uit de oude kast gehaald. ook de videokaart, maar nog niet aangesloten.
vandaag het grote moment. voor het eerst aanzetten. al die kleurtjes aan (jeej).
en daarna in de BIOS........ althans volgens mij de bios. vroeger was alles alleen zwart en wit en nu lijkt het op een compleet programma. processor werd herkent, ram werd herkent, harde schrijven werden herkent, alleen stonden deze niet in de lijst boot piority. bij exit kwam ik uiteindelijk weer in de bios. beetje googlen.
geprobeerd met 1 reep memory van 8Gb. geen verandering.
op t forum van asrock werd verteld CSM enablen. alleen als ik dat op mn pc wou doen kreeg ik de melding dat ik eerst een videokaart moest aansluiten. zo gezegd, zo gedaan. alleen toen ik m daarna aanzetten: niks meer. de fans gaan hard draaien, de kleurtjes doen t gelukkig nog wel, de leds van de post status checker gaan netjes aan, en weer uit alleen geen beeld meer. overigens zat mijn monitor nog steeds op t mobo aangesloten.

oke, videokaart weer uitgebouwd en waar aanzetten: geen verandering. niks op mn scherm (die trouwens in stand-by modus staat).

eh, enig idee wat mijn volgende stap moet worden?
heb ik iets gedaan wat niet goed was?

help?

Alle reacties

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:34
Toch geen I5 10400F mag ik hopen ?

Ah je komt in de BIOS dus dat is het niet....

[Voor 41% gewijzigd door arjanw848 op 16-02-2021 22:30]

• Bucky007
nee, zie verder geen F staan........

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:42
Kan je een lijstje maken van wat je NU hebt?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Bios resetten.

Met een 10400F krijg je niet eens biosbeeld zonder aparte gpu.

Als er een videokaart in het moederbord zit dan wordt de igpu uitgeschakeld en krijg je dus ook geen beeld meer uit het moederbord.

pricewatch: Cooler Master Silent Pro M700 is je voeding? Meer dan 10 jaar oud en inmiddels niet betrouwbaar meer. Groepsregulatie zorgt voor onstabiele spanning op de 5v en 12v lijn.

[Voor 16% gewijzigd door Uszka op 16-02-2021 22:36]

• 99ruud99
Je weet als je GPU aansluit dat je je monitor ook aan je GPU moet aansluiten.

Wat betreft '" niets meer". Ik denk dat er iets fout is met de voeding naar gpu aansluiting, weet je zeker dat je de juiste stekkers hebt gebruikt?

Je pc zou prima moeten werken zonder gpu btw...

jij hebt GEEN CSM nodig :P

• Bucky007
update:

ben weer terug in de bios. videokaart weer ingebouwd en daar de monitor op aangesloten.

5V is stabiel op 5.064V 12V fluctueert tussen 12,096 en 12,194V

ff voor mijn beeldvorming: als de pc de onboard video uit zet bij het detecteren van een videokaart, waarom doet ie dat andersom dan niet?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:49
Bucky007 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:48:
update:

ben weer terug in de bios. videokaart weer ingebouwd en daar de monitor op aangesloten.

5V is stabiel op 5.064V 12V fluctueert tussen 12,096 en 12,194V

ff voor mijn beeldvorming: als de pc de onboard video uit zet bij het detecteren van een videokaart, waarom doet ie dat andersom dan niet?
Andersom? Dus:
Als de pc de onboard video detecteert, dat hij dan de videokaart uit zet?
Daar kun je zelf wel even over nadenken voor het antwoord.

Het ligt niet aan de stabiliteit van de voeding verder in ieder geval.

Edit: ondertussen snap ik je vraag. Jij hebt het over detectie van de aansluiting van een beeldscherm. Dat is niet wat er gebeurt. De pc detecteert intern via de bios dat er een videokaart in werking is, en zet dan de interne gpu uit. Er is een vele malen betere versie dan die igpu beschikbaar en die wordt standaard ook aangesloten op het beeldscherm. De nutteloze igpu kost alleen maar stroom en resources, dus het is beter om die uit te zetten. Handmatig kun je dat meestal in de bios wel aanpassen.

[Voor 28% gewijzigd door Playa del C. op 16-02-2021 23:03]

• Bucky007
Playa del C. schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:55:
[...]

Andersom? Dus:
Als de pc de onboard video detecteert, dat hij dan de videokaart uit zet?
Daar kun je zelf wel even over nadenken voor het antwoord.
nee, als je de videokaart eruit haalt. zou fijn zijn dat als je videokaart kapot gaat en je m eruit haalt je iig nog op je inboard verder kan om een bestelling te maken op een webshop. :P

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:49
Bucky007 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:02:
[...]

nee, als je de videokaart eruit haalt. zou fijn zijn dat als je videokaart kapot gaat en je m eruit haalt je iig nog op je inboard verder kan om een bestelling te maken op een webshop. :P
Dat kan elke pc ook zeker. Soms automatisch, soms handmatig via het bios. Je kunt daar kiezen of de igpu primair uitvoer-apparaat is.
In het ergste geval moet je een bios reset doen.

[Voor 5% gewijzigd door Playa del C. op 16-02-2021 23:07]

• 99ruud99
dat doet hij toch ook ? toen je geen gpu erin had zitten kwam je gewoon in bios. dat betekend dat de iGPU aan staat.

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:21
Misschien een domme vraag, maar de harddisk is vervangen door een SSD van Crucial. Heb je het besturingssysteem ook overgezet op deze SSD? Daarnaast moet RAID uit staan... misschien staat deze per ongeluk aan en is daarom geen SSD zichtbaar in je bios als boot device. Heb je ook nog een DVD drive? Meestal wordt de SATA1 poort uitgeschakeld door het gebruik van het 1e M2 slot.

• Bucky007
nope, dat deed ie dan weer niet. ik was al ff bang dat ik iets gruwelijk gesloopt had. dat geluk heb ik vaker...

ik had een zwart scherm wat aangesloten was op mn iGPU. dus ik kon ook mn BIOS niet in om dat te veranderen...

• Mr. Intel
Kun je de GPU niet op "auto" zetten in je bios? Of iets van eerst external (pci-e 16x) en second dan de internal graphics? Wanneer je videokaart eruit is zou de interne GPU dan moeten werken (kan eventjes duren bij het opstarten). Gebruik je HDMI of VGA naar je monitor? Wellicht pakt het moederbord de verkeerde videopoort dus HDMI i.p.v. VGA of andersom. Dan krijg je natuurlijk ook zwart beeld.

• Bucky007
Mr. Intel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:19:
Misschien een domme vraag, maar de harddisk is vervangen door een SSD van Crucial. Heb je het besturingssysteem ook overgezet op deze SSD? Daarnaast moet RAID uit staan... misschien staat deze per ongeluk aan en is daarom geen SSD zichtbaar in je bios als boot device. Heb je ook nog een DVD drive? Meestal wordt de SATA1 poort uitgeschakeld door het gebruik van het 1e M2 slot.
domme vragen bestaan niet hè, alleen domme antwoorden. ;)

ik had op mijn "oude" PC de SSD met besturingsysteem (windows 10). en daarnaast nog een HDD van 1T.
ik had ze beide aangesloten, beide werden herkend alleen geen van beide in de boot list. daarna de HDD eraf gehaald, maar geen verschil. de SSD zit op SATA0. verder geen M2 sloten aangesloten. geen DVD drive.

hij stond idd op RAID op 1 of andere manier. dit uitgezet alleen krijg ik nu de opmerking dat er geen drive is gevonden waar een besturingssysteem op staat. of ik alle drives wil los koppelen waar geen besturingssysteem op staat.

eh, ik had eigelijk gehoopt dat ik mn SSD met alles erop gewoon mee kon nemen naar mn nieuwe PC. maar kan dit eigenlijk wel?

• Mr. Intel
Ja in principe zou Windows 10 wel vanaf die SSD moeten opstarten. Wellicht dat wel nog enige drivers geïnstalleerd moeten worden voor het nieuwe moederbord. Op de oude pc had je wellicht geen UEFI dus moet je hem op "Legacy boot mode" zetten. Dan zou het moeten opstarten. Let op! Als je geen Windows 10 retail had is je licentie wel niet meer geldig, omdat je een ander moederbord hebt. Je kan dit eventueel wel weer met een Windows 10 OEM licentie activeren. Wel jammer dat je eerst die SSD gekocht hebt anders had je beter een M2 NVME SSD kunnen nemen. Niet duurder en veel sneller.

• Bucky007
Mr. Intel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:39:
Ja in principe zou Windows 10 wel vanaf die SSD moeten opstarten. Wellicht dat wel nog enige drivers geïnstalleerd moeten worden voor het nieuwe moederbord. Op de oude pc had je wellicht geen UEFI dus moet je hem op "Legacy boot mode" zetten. Dan zou het moeten opstarten. Let op! Als je geen Windows 10 retail had is je licentie wel niet meer geldig, omdat je een ander moederbord hebt. Je kan dit eventueel wel weer met een Windows 10 OEM licentie activeren. Wel jammer dat je eerst die SSD gekocht hebt anders had je beter een M2 NVME SSD kunnen nemen. Niet duurder en veel sneller.
is een retail (origineel windows vista). alleen wel 1tje van 20eu ofzo..... :+

die SSD heb ik ook al uit de tijd dat ze een half maandsalaris koste. volgens mij was er niet eens M2. moest ook echt weer even google om raad vragen met alle nieuwe soorten aansluitingen enzo.

M2 SSD staat nu wel op mn verlanglijst. eerst kijken of ik deze aan de praat ga krijgen.

maar!!!!!!!! ik ben al een stuk verder dank zij jullie. thnx!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik vind het een onduidelijk verhaal.

Heb je de BIOS reset al gedaan? Begin daar nou mee, dan staat alles wel zo'n beetje op de automatische optimaal werkente standaard en dan sluit je een hoop issues met bios misconfiguratie uit.

En laat ook de losse GPU en alle hard disks eruit tot je zeker weet dat de rest werkt, anders blijf je gokken.

Met een gereset bios en zonder losse grafische kaart en harddisks, zou gewoon je in de CPU ingebouwde GPU moeten werken, oftewel de video uitgangen op je moederbord. Daarmee zou je in ieder geval naar je BIOS moeten kunnen komen. Als dat al niet werkt weet je in ieder geval dat het niet aan je hard disks of losse GPU ligt.

Als je dat aan de praat hebt (niks veranderen, gewoon kijken of het werkt en misschien of het ram herkend wordt) sluit je daarna alléén je OS hard disk aan en kijk je of dat werkt.

Als je dat aan de praat hebt en Windows doet het van die éne schijf, dan sluit je daarna alleen je losse GPU erbij aan (dus nog niet de andere hard disks) en hang je de monitor daaraan, en kijk je of dat werkt.

Als je dat aan de praat hebt en je draait windows vanaf die éne schijf en je kijkt via de losse GPU, sluit je daarná pas je andere hard disk(s) aan, en kijk je of dat werkt.

Als het dan ergens ophoudt met werken zou je een vrij goed beeld moeten hebben van welke verandering je probleem veroorzaakt. Kom daarmee terug.

En misschien even met een duidelijk overzichtje van alle onderdelen die je nou in de machine hebt.

• Mr. Intel
Ja als de SSD niet wil opstarten (je kunt eventueel nog een andere SATA poort proberen), dan kan het ook nog zijn dat er iets mis is met Master Boot Record (MBR) mede door die opstartproblemen van de oude pc. Maar dan zou je wel een melding op je scherm moet zien. Zet het bios maar eens op legacy bios boot mode i.p.v. UEFI dat zou normaal genoeg moeten zijn. En als het echt niet anders kan kun je volgens mij Windows 10 opnieuw installeren met behoud van de data. Als je echter al je data op de 1 Tb harddisk hebt en/of in de Cloud kun je ook gewoon Windows 10 opnieuw installeren. In dat geval kun je wel UEFI aanlaten. Als achteraf dan alles correct geïnstalleerd is kun je de ultrafast boot modus van Asrock gebruiken. Dan start Windows 10 supersnel op. Houd er wel rekening mee dat je de speciale Asrock restart to UEFI software (ASRock Motherboard Utility) in Windows 10 installeert. Dit is nodig om weer in het bios te kunnen komen zonder een bios reset met jumper.

• Bucky007
damn, ik snap nu waarom mijn vader altijd zei: al die nieuwe ontwikkelingen...... t gaat mij te snel, ik snap t niet meer......

ik heb nu in het tabblad BOOT van de bios een compatible support module die ik kan uitzetten. alleen na het opnieuw opstarten staat ie weer aan.

als ie aan staat heb ik een "launch PXE OpROM policy"
"launch storage OpROM policy" en een
"other PCI device ROM policy"

deze kan ik veranderen van UEFI naar Legacy. maar nog steeds dezelfde melding dat ie geen besturingssysteem kan vinden.

op zich zou het geen probleem moeten zijn om windows opnieuw te installeren. ik heb van te voren alle documenten enz op een externe harde schijf gezet. just in case..... maar ik ben meer van : als het kan, dan ga ik t doen ook. en een beetje bang dat er net iets is wat ik vergeten ben om over te zetten.....

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:08

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ipv aankloten met driekwart gewisselde hardware en een bestaande windows-installatie: gewoon windows opnieuw er op zetten.

Je zit nu van alles en nogwat in te stellen in je bios, terwijl je oude windows install zeer waarschijnlijk het gewoon niet trekt nu.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Bucky007
Angeloonie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:49:
Ipv aankloten met driekwart gewisselde hardware en een bestaande windows-installatie: gewoon windows opnieuw er op zetten.

Je zit nu van alles en nogwat in te stellen in je bios, terwijl je oude windows install zeer waarschijnlijk het gewoon niet trekt nu.
dat is zeker een optie. ik had ook naar de winkel kunnen gaan en een compleet systeem kunne kopen. oh nee. eh, bestellen op internet. maar dit zie ik als een hobby. een hobby mag tijd, energie en geld kosten. dus dat aankloten om het systeem werkend te krijgen is bij mij een hobby. opgeven en de makkelijke weg kiezen kan altijd nog. :P

• Uszka
Welke Windows zat op je oude pc? 7, 8, 10?

Oude pc is een prebuilt, althans het moederbord en daar gaat het om. Verwacht dan niet dat die Windows installatie zomaar gaat werken met je nieuwe moederbord. De kans dat het helemaal niet werkt is groter.

Dat jij een ogenschijnlijk stabiele spanning afleest in het bios zegt niets. Ga je het systeem belasten dan gaat de spanning op 12v naar beneden en die op 5v omhoog en kan zelfs buiten de ATX specificaties komen door de groepsregulatie. Ripple kan je niet meten maar de verwachting is dat het verre van laag is bij zo'n oude voeding.

• Kilomeester
Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:09:
ik had ook naar de winkel kunnen gaan en een compleet systeem kunne kopen. oh nee. eh, bestellen op internet. maar dit zie ik als een hobby. een hobby mag tijd, energie en geld kosten. dus dat aankloten om het systeem werkend te krijgen is bij mij een hobby. opgeven en de makkelijke weg kiezen kan altijd nog. :P
Maar dat vraagt toch ook niemand?

Je krijgt hier allerlei goede suggesties maar het lijkt wel alsof je er niks mee doet.

Reset nou eerst eens je BIOS. Haal dan alle niet-essentiele hardware eruit. Dus, losse GPU en alle harddisks behalve je OS disk.

Als het dan nog steeds niet werkt, herinstalleer gewoon Windows. Want nu ben je het koord (je hardware) aan het vervangen terwijl Windows er nog op aan het dansen is.

Mocht je nog moeten backuppen dan is dat op zich wat laat, maar ook dat kan gewoon nog, namelijk via een andere computer, eventueel met een USB-behuizing.

Als je Windows aan de praat hebt met de meest basale hardware kun je de rest erbij hangen, stap voor stap, en elke stap controleren of alles nog werkt.

Pak het nou een klein beetje systematisch aan, want de kans is nu erg groot dat je constant twee (of zelfs meer) problemen tegelijk aan het troubleshooten bent, en dat is nooit goed.

• Bucky007
Uszka schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:22:
Welke Windows zat op je oude pc? 7, 8, 10?

Oude pc is een prebuilt, althans het moederbord en daar gaat het om. Verwacht dan niet dat die Windows installatie zomaar gaat werken met je nieuwe moederbord. De kans dat het helemaal niet werkt is groter.

Dat jij een ogenschijnlijk stabiele spanning afleest in het bios zegt niets. Ga je het systeem belasten dan gaat de spanning op 12v naar beneden en die op 5v omhoog en kan zelfs buiten de ATX specificaties komen door de groepsregulatie. Ripple kan je niet meten maar de verwachting is dat het verre van laag is bij zo'n oude voeding.
oorspronkelijk zat er vista geïnstalleerd. daar heb ik windows 10 op gezet.

ergens zit er in mn hoofd dat de systemen "gescheiden" zijn. eerst de BIOS en die leest gewoon het begin op van het OS wat op de SSD staat. maar er zijn natuurlijk weer allerlei voorwaardes enz.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:39
Welke adviezen die hier gegeven zijn heb je al gevolgd en welke nog niet?

• Kilomeester
TS hoopt denk ik dat er uiteindelijk iemand inlogt die de "magische instelling" weet die alles in een keer gaat laten werken.

Het is zo jammer dat TS het zichzelf moeilijk en duur maakt, door niet gewoon bij het begin te beginnen. Want het klinkt als iemand die op zich handig genoeg is om het probleem allang opgelost te hebben, als de troubleshooting maar iets systematischer werd aangepakt :)

[Voor 12% gewijzigd door Kilomeester op 17-02-2021 11:41. Reden: relax max]

• Bucky007
Kilomeester schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Maar dat vraagt toch ook niemand?

Je krijgt hier allerlei goede suggesties maar het lijkt wel alsof je er niks mee doet.

Reset nou eerst eens je BIOS. Haal dan alle niet-essentiele hardware eruit. Dus, losse GPU en alle harddisks behalve je OS disk.

Als het dan nog steeds niet werkt, herinstalleer gewoon Windows. Want nu ben je het koord (je hardware) aan het vervangen terwijl Windows er nog op aan het dansen is.

Mocht je nog moeten backuppen dan is dat op zich wat laat, maar ook dat kan gewoon nog, namelijk via een andere computer, eventueel met een USB-behuizing.

Als je Windows aan de praat hebt met de meest basale hardware kun je de rest erbij hangen, stap voor stap, en elke stap controleren of alles nog werkt.

Pak het nou een klein beetje systematisch aan, want de kans is nu erg groot dat je constant twee (of zelfs meer) problemen tegelijk aan het troubleshooten bent, en dat is nooit goed.
dat is niet lief: ik ben echt wel bezig met de suggesties die jullie geven.

ik heb net de BIOS gereset. mede omdat ik in de bios had aangegeven dat ik de IGPU wou gebruiken en ik daarna geen beeld meer had op welke uitgang dan ook.

alles wat weg kon had ik al weg gehaald. andere drives, 1 reep geheugen. alles wat er nog in zit word herkend.

alleen na de reset staat mijn SSD weer niet in de boot priority lijst. als ik naar de boot instellingen ga en naar CSM kan ik deze niet veranderen omdat ie aangeeft dat ik een videokaart moet aanbrengen op een PCI slot. toen ik dat gister deed kon ik instellingen veranderen naar legecy ipv uefi. en nu kan ik daar dus niet bij.

volgens mij ben ik redelijk systematisch aan t werk. maar t kan zijn dat dat anders is.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-03 07:30
Het zou ook kunnen zijn dat je videokaart nog geen UEFI ondersteund - alleen maar Legacy. Dan krijg je ook geen beeld wanneer CSM support uit staat. Nieuwe videokaart zou dit kunnen oplossen (maar die zijn amper te krijgen momenteel) of op UEFI + CSM zetten (sommige moederbordjes laten dit toe zodat je nog legacy hardware kan blijven gebruiken)

[Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 17-02-2021 12:36]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

• Bucky007
Kheos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:58:
Welke adviezen die hier gegeven zijn heb je al gevolgd en welke nog niet?
backup van mijn documenten gemaakt
kabels gecontroleerd
spanning bekeken
gecontroleerd of ie niet in RAID staat.
GPU erin, eruit, weer terug erin en er weer uit.
alleen de essentiele hardware erin. voeding, mobo, processor, 1 reep geheugen, monitor, SSD. usb toetsenbord en muis.
BIOS update.
BIOS reset.

Legacy boot kan ik nergens vinden dus die heb ik nog niet geprobeerd.
windows heb ik nog niet opnieuw geïnstalleerd.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
CMOS batterij al vervangen?

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• Anoniem: 979365
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
als je niet weet wat legacy boot/uefi boot/secure boot inhoudt, lijkt me het beter dat je gaat stoppen met je project.

er komt toch best wel iets bij kijken......

als je nu pas ontdekt hebt dat ddr4 bestaat, geeft dat wel aan dat je een jaar of 5 achter loopt....

tip: stop en laat het doen door iemand die dit wel snapt.

tegenwoordig heb je ook geen schijf meer in je Boot staan, je hebt alleen nog een bootmanager, waarin je opstart bepaald wordt.

als dit je ook niks zegt.....stop dan NU!

ps, je oude systeem was legacy bios, je nieuwe systeem UEFI.....dit werkt allemaal heel anders!

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 979365 op 17-02-2021 12:47]

• Mr. Intel
Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:47:
[...]

oorspronkelijk zat er vista geïnstalleerd. daar heb ik windows 10 op gezet.

ergens zit er in mn hoofd dat de systemen "gescheiden" zijn. eerst de BIOS en die leest gewoon het begin op van het OS wat op de SSD staat. maar er zijn natuurlijk weer allerlei voorwaardes enz.
Dat kan. Je kon dan waarschijnlijk kiezen uit Vista of Windows10 bij het opstarten van de pc.

• Bucky007
Kilomeester schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:24:
TS hoopt denk ik dat er uiteindelijk iemand inlogt die de "magische instelling" weet die alles in een keer gaat laten werken.

Het is zo jammer dat TS het zichzelf moeilijk en duur maakt, door niet gewoon bij het begin te beginnen. Want het klinkt als iemand die op zich handig genoeg is om het probleem allang opgelost te hebben, als de troubleshooting maar iets systematischer werd aangepakt :)
kan je me uitleggen wat er niet systematisch aan is?

pc in elkaar zetten.
aanzetten en windows op laten starten -> werkt niet. kom ik in de BIOS.
controleren of alles wel zichtbaar is wat er in zit. -> doet ie
controleren of ie als eerste naar de harde schijf kijkt waar windows op staat. -> geen boot priority
als ik de CSM wil veranderen geeft ie aan dat er een videokaart geplaatst moet worden. -> gedaan
met veranderingen in de instellingen krijg ik de SSD in de piority boot. -> kijkt bij opstarten als eerste naar de SSD.
terug naar windows opstarten. -> werkt niet omdat ie de windows op de SSD niet herkent of niet kan vinden.
alles terug naar fabrieksinstellingen. windows opstarten. -> weer naar de BIOS weer geen SSD in priority boot lijst.

• Mr. Intel
Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:37:
[...]

backup van mijn documenten gemaakt
kabels gecontroleerd
spanning bekeken
gecontroleerd of ie niet in RAID staat.
GPU erin, eruit, weer terug erin en er weer uit.
alleen de essentiele hardware erin. voeding, mobo, processor, 1 reep geheugen, monitor, SSD. usb toetsenbord en muis.
BIOS update.
BIOS reset.

Legacy boot kan ik nergens vinden dus die heb ik nog niet geprobeerd.
windows heb ik nog niet opnieuw geïnstalleerd.
Even voor alle zekerheid. Ik neem aan dat je in de "advanced mode" (geen EZ mode) bent van het BIOS?
Had die oude pc c.q. installatie wel de AHCI drivers geïnstalleerd? Dat zou eventueel ook nog een reden kunnen zijn van niet willen booten. Maar dan moet er toch even een melding verschijnen dat Windows niet kan booten (dus geen compleet zwart scherm). Je kunt de pc toch ook testen met een bootable USB stick? Of hang desnoods een DVD speler/brander aan een SATA poort met een bootable cd/dvd. Zo kun je in ieder geval proberen of de pc correct werkt c.q. wil opstarten.

• Bucky007
Anoniem: 979365 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:46:
als je niet weet wat legacy boot/uefi boot/secure boot inhoudt, lijkt me het beter dat je gaat stoppen met je project.

er komt toch best wel iets bij kijken......

als je nu pas ontdekt hebt dat ddr4 bestaat, geeft dat wel aan dat je een jaar of 5 achter loopt....

tip: stop en laat het doen door iemand die dit wel snapt.

tegenwoordig heb je ook geen schijf meer in je Boot staan, je hebt alleen nog een bootmanager, waarin je opstart bepaald wordt.

als dit je ook niks zegt.....stop dan NU!

ps, je oude systeem was legacy bios, je nieuwe systeem UEFI.....dit werkt allemaal heel anders!
lekker kort door de bocht. eens was jij ook iemand die er nog geen kaas van had gegeten. door te doen, te vragen, te lezen, te googlen enz heb je ook de wijsheid en de kunde die je nu hebt.

ik ben niet full time met mn pc bezig, hoef niet constant op de hoogte te zijn van alle veranderingen.
ik ga altijd pas verder met leren als ik t nodig heb. en dat is als mn pc kuren vertoond. en dat is nu. en dan kan ik nu mooi kijken wat ik allemaal gemist heb. alles wat ik niet snap zoek ik op google wat er veranderd is, waarom en wat de functie ervan is.

• Kilomeester
Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:49:
Misschien is het vooral je communicatie dan :P Je laatste paar posts zijn alvast een stuk structureler, ik zou zeggen houd dat vast :*)

En qua aanpak: wat mij betreft vooral je pogingen om een oud geupgrade besturingssysteem aan te zwengelen met allerlei hardware veranderingen, en dan de problemen te zoeken in de hardware instellingen in plaats van gewoon te beginnen met een verse Windows installatie, gebaseerd op minimale hardware en een zo standaard mogelijk ingesteld BIOS.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:27
Kilomeester schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Misschien is het vooral je communicatie dan :P Je laatste paar posts zijn alvast een stuk structureler, ik zou zeggen houd dat vast :*)

En qua aanpak: wat mij betreft vooral je pogingen om een oud geupgrade besturingssysteem aan te zwengelen met allerlei hardware veranderingen, en dan de problemen te zoeken in de hardware instellingen in plaats van gewoon te beginnen met een verse Windows installatie, gebaseerd op minimale hardware en een zo standaard mogelijk ingesteld BIOS.
Inderaad: nieuw moederbord + CPU + memory == nieuwe PC. Ga alsjeblieft niet proberen een oud OS hier op te starten want dit gaat onnodig problemen geven. Heb je een retail of OEM versie van windows gekocht? Bij de tweede versie is deze aan hardware gebonden en dus niet meer te gebruiken op het nieuwe systeem.

Voor de installatie kun je een windows 10 install USB maken (heb je wel een ander systeem voor nodig). Met de installer kun je zelfs nog kijken of je de oude windows kan laten booten, maar dan nog is verse install veel beter.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-03 15:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:09:
[...]

(...) dit zie ik als een hobby. een hobby mag tijd, energie en geld kosten. dus dat aankloten om het systeem werkend te krijgen is bij mij een hobby. opgeven en de makkelijke weg kiezen kan altijd nog. :P
Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:58:
[...]

lekker kort door de bocht. eens was jij ook iemand die er nog geen kaas van had gegeten. door te doen, te vragen, te lezen, te googlen enz heb je ook de wijsheid en de kunde die je nu hebt.

ik ben niet full time met mn pc bezig, hoef niet constant op de hoogte te zijn van alle veranderingen.
ik ga altijd pas verder met leren als ik t nodig heb. en dat is als mn pc kuren vertoond. en dat is nu. en dan kan ik nu mooi kijken wat ik allemaal gemist heb. alles wat ik niet snap zoek ik op google wat er veranderd is, waarom en wat de functie ervan is.
Pick one. :>
Zonder grappen, heb je Windows al opnieuw geïnstalleerd? We draaien een beetje om de hete brei heen: je hebt je halve systeem opnieuw samengesteld en noemt nergens (dat ik zie) dat je een nieuwe Windows installatie hebt geprobeerd.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Anoniem: 979365
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
*knip*

Dit is niet hoe we met elkaar omgaan hier. Op deze manier iemand onderuit dient geen enkel doel.

[Voor 89% gewijzigd door Blaat op 17-02-2021 17:50]

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 23:14
Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:49:
[...]

pc in elkaar zetten.
aanzetten en windows op laten starten -> werkt niet. kom ik in de BIOS.
controleren of alles wel zichtbaar is wat er in zit. -> doet ie
controleren of ie als eerste naar de harde schijf kijkt waar windows op staat. -> geen boot priority
als ik de CSM wil veranderen geeft ie aan dat er een videokaart geplaatst moet worden. -> gedaan
met veranderingen in de instellingen krijg ik de SSD in de piority boot. -> kijkt bij opstarten als eerste naar de SSD.
terug naar windows opstarten. -> werkt niet omdat ie de windows op de SSD niet herkent of niet kan vinden.
alles terug naar fabrieksinstellingen. windows opstarten. -> weer naar de BIOS weer geen SSD in priority boot lijst.
Dan heb je alls goed gedaan. Je gaat weer terug naar het punt waar je windows wil opstarten. Dat lukt echter niet omdat je windows opnieuw moet installeren.
Dus 1. Videokaart erin 2. CSM veranderen 3. windows instaleren op de SSD

• Bucky007
heren en dames,

bedankt voor alle reacties en hulp. ik ga t verder weer alleen proberen uit te zoeken. in deze tijd dat ik t toch al een beetje zwaar heb kan ik er niet goed tegen als mensen me t idee geven dat ik zeur.

bedankt voor degene die wel de tijd en t geduld met me hadden!

[Voor 9% gewijzigd door Blaat op 17-02-2021 17:54]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-03 15:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:13:
heren en dames,

bedankt voor alle reacties en hulp. ik ga t verder weer alleen proberen uit te zoeken. in deze tijd dat ik t toch al een beetje zwaar heb kan ik er niet goed tegen als mensen me t idee geven dat ik een 16 jarige vreselijk erritante kutpuber ben.

Bekijk het zonnig: je kreeg binnen 16 uur niet minder dan 25 reacties die je (linksom of rechtsom) probeerden te helpen. ;)
En met een schone installatie lukt het vast. *O*

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Kilomeester
Aw come on, dat was één puberachtige hater. Laat 'm lekker zitten. Je reactie was volledig terecht, maar zijn reactie zegt meer over hem dan over jou of dit forum. Take the high road and enjoy the sun!

Ik was misschien ook niet zo lief, maar ik heb wel proberen te helpen en uiteindelijk heeft dat er mede toe geleid dat je volgende posts een stuk informatiever waren :) En dat geldt voor anderen ook. Mijn excuus als ik in deze tijd een negatieve bijdrage heb geleverd.

En het werd net spannend! :) Ik hoop dat je eruit komt met de windows reinstall en dat je nog eens wat laat horen. Of als het niet lukt, dat je gewoon dapper terugkomt met een duidelijk overzicht van de gedane stappen, de geïnstalleerde onderdelen en de problemen die je dan ervaart.

Hoe dan ook, good luck!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-03 22:02
Anyway, welcome to tweakers!

We bennen hier altijd heel behulpzaam en gezellig, echter op zeer selecte tijden en momenten. Nooit maar dan ook nooit op maandag iets doen. Dinsdag ook vaak niet (soms wel), woensdagen zijn altijd lastig. Donderdag kan als de zon en de maan goed staan. Vrijdag vaak niet serieus. Zaterdagen en zondagen enkel en alleen als er ijs ligt.

Nu on topic. Je oude systeem (12 jaar oud) was/is waarschijnlijk geïnstalleerd met de schijf in IDE mode. Daarna kwam AHCI. Waar je naar op zoek moet gaan als je wilt booten van die schijf is:

IDE modus.

Of het nog een optie is kan ik niet voor je beantwoorden. Normaal wel of het moet een houtje touwtje bord zijn . Anders gewoon een reinstall en dan wil het beestje weer. Dus zoek naar die optie bij je harde schijven in de bios/uefi. Succes!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
De tips die zijn gegeven om windows te herinstalleren hebben ook nog een andere reden on het te doen. Namelijk dat windows je ssd/hdd sneller kan aanspreken als deze in een van de native modes staat ipv de legacy modes.

Zorg er wel voor dat je een geldig serienummer bij de hand hebt. Je hebt een nieuwe pc dus die kun je niet geactiveerd krijgen met een vorige oem versie van Windows 10. De windows die op je schijf staat/stond is dus in je nieuwe pc ook niet geactiveerd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Uszka
DutchKel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:47:

Zorg er wel voor dat je een geldig serienummer bij de hand hebt. Je hebt een nieuwe pc dus die kun je niet geactiveerd krijgen met een vorige oem versie van Windows 10.
Hoeft niet direct. Activeren kan een maand na installatie ook nog.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Bucky007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:13:
heren en dames,

bedankt voor alle reacties en hulp. ik ga t verder weer alleen proberen uit te zoeken. in deze tijd dat ik t toch al een beetje zwaar heb kan ik er niet goed tegen als mensen me t idee geven dat [mbr]ik zeur[/].

De reden dat windows niet in de bootlijst staat komt doordat je Windows niet opstart in de moderne UEFI modus maar in de ouderwetse MBR modus. Samen met de switch van het ouderwetse BIOS naar UEFI is het bootprocess gemoderniseerd. Moderne systemen maken niet langer gebruik van een MBR met een max. van 4 primaire partities maar gebruiken GPT waarbij het principe van primaire partities niet meer bestaat. Wel word er op een schijf een UEFI partitie aangemaakt waarin de bootloaders van alle besturingssystemen staan. Als die partitie bestaat en er staan bootloaders in, dan komen deze in de bootlijst in je UEFI te staan.

Je UEFI moet dus ingesteld worden op een manier dat deze de ouderwetse MBR methode kan gebruiken. In de meeste systemen noemt men dat legacy, maar na snel even door de handleiding te gaan lijkt het er inderdaad op dat Asrock dit CSM noemt (Compatibility Support Module). De andere 3 opties (zoals PXE) mag je op hun default waarden laten staan.

Als je CSM op Enabled zet, wat is dan de exacte melding die je krijgt ivm de grafische kaart? Want dat zou in principe geen melding mogen geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03 21:33

WhiteDog

met zwarte hond

Je kan in principe gratis de Windows 10 ISO downloaden en er een USB stick van maken met die tool van Microsoft. Daar voor de lol een keer mee booten en dan heb je al een halve Windows.

Maar wat je daarmee ook kan doen is een reparatie uitvoeren van je bestaande Windows, zoals bv. de bootloader. Door ergens het commando mbr2gpt.exe /convert te draaien kan je geloof ik het bestaande Windows 10 omzetten zodat hij in GPT en UEFI kan booten.

Ik zou echter gewoon Windows 10 herinstalleren, ben je op 20 minuten klaar :)

• Bucky007
hai allen.

sorry voor het weglopen terwijl er wel veel goede appels zijn en maar 1 rotte.....
de rede: ptss, verwaarloosde jeugd, depressie en nu dat hele corona gebeuren. kort lontje enz.
moest ff tot rust komen.

@Kilomeester met jou geen probleem hoor. lichtelijke irritaties, maar door communicatie en respect van beide kant prima opgelost.

ik kreeg heel snel heel veel suggesties. super tof alleen waren ze soms tegenstrijdig. videokaart er in of alleen basic beginnen. windows kan misschien nog draaien of windows opnieuw installeren.

update:
-toch de videokaart erin gezet zodat ik CSM aan kon zetten.
- installatie stick gemaakt voor windows 10.
- beide harde schijven en de USB drive waren te zien in de boot volgorde.
- usb ingesteld als eerste boot. begin van windows installatie.
- productcode ingevoerd.(oem, maar dacht dat eventueel later te veranderen. laten we eerst proberen iets te installeren).
-alle schijven zichtbaar om op te kunnen installeren alleen gaf ie aan dat windows alleen op GPT schijven kan worden geinstalleerd.
- google zegt dat ie dit automatisch in gaat delen, alleen dat doet ie nog niet.

ondertussen wel weer een wat wijzer over BIOS, Legacy, UEFI, MBR of GPT.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:27
Bucky007 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:37:
....
-alle schijven zichtbaar om op te kunnen installeren alleen gaf ie aan dat windows alleen op GPT schijven kan worden geinstalleerd.
- google zegt dat ie dit automatisch in gaat delen, alleen dat doet ie nog niet.

ondertussen wel weer een wat wijzer over BIOS, Legacy, UEFI, MBR of GPT.....
Moet even terug denken wat ik gezien heb (paar weken terug geinstalleerd), maar als het goed is kun je aangeven dat je "advanced" wil installeren. Je krijgt dan de mogelijkheid om disk te selecteren en partities aan te passen. Hierbij kun je,meen ik, ook alle partitie indelingen weg gooien en opnieuw aanmaken met GPT indeling

LET OP!!!! bij deze acties wordt de schijf wel helemaal leeg gemaakt gezien je nieuwe indeling maakt.

offtopic:
zelf ook enorm aan het klooien geweest met CMS/UEFI
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee