Toon posts:

Nieuwe CPU, als vervanging voor i3-9100F

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frere
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-02 16:17
Ik zoek een vervangende intel CPU
Heb een ASUS Prime B365-M-A moederbord en had een I3-9100F CPU (socket 1151v2). Dit is te reparatie aangeboden en nu hebben ze deze proc niet op voorraad dus heb ik mijn geld terug gekregen. Vandaar dat ik nu een andere CPU zoek

budget?
150-250 euro

Heb geen videokaart, gebruik de onboard videokaart. Ga er ook niet op gamen, het is meer voor werk bedoelt. Heb wel de neiging om veel programma's tegelijk open te hebben en ook altijd veel tabbladen in de browser.
Welke Intel CPU is nu best bang for buck en uiteraard geschikt voor mijn moederbord en onboard videokaart?

Beste antwoord (via frere op 17-02-2021 16:39)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

frere schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Dat is toch de processor die ik had, althans dat staat op de factuur. Maar in mijn beleving zit de onboard videokaart op het moederbord. Of heb je daar dan toch een proc voor nodig die dat ondersteund?
Die geeft geen beeld, zonder aparte videokaart. dit omdat er geen videochip zit ingebakken in F versies.
Weet niet wat je klacht is ....

Maar je hebt al een B365 bord, dus waarom mensen een nieuw MB adviseren vat ik niet. koop een i5-9400 of weer i3-9100 of 9300, maar zonder F. (onboard videokaart zit dus in de processor)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Intel Core i5-9400 Boxed

i3-9100 F heeft geen videochip ;)

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 16-02-2021 19:47]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• frere
Dat is toch de processor die ik had, althans dat staat op de factuur. Maar in mijn beleving zit de onboard videokaart op het moederbord. Of heb je daar dan toch een proc voor nodig die dat ondersteund?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Bij Intel zit de 'onboard videokaart' sinds socket 1156 uit 2009 in de cpu. Het moederbord zorgt alleen dat er een videouitgang beschikbaar is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
Heel zeker dat het je CPU was die stuk gegaan is en niets anders? Dat gebeurt namelijk nauwelijks, kans is veel groter dat het moederbord of geheugen de geest gegeven hebben.

En zoals gezegd, bij Intel zit al meer dan 10 jaar de GPU op de mainstream en budget CPU's. Moederborden met onboard videokaart bestaan zo goed als niet meer. Als je een CPU met GPU hebt, dan is het zeker géén F variant want daarbij is de GPU uitgeschakeld.

Je hebt een 8ste of 9de generatie Intel Core of Pentium 5000 nodig, zie deze lijst: https://tweakers.net/proc...nnPUEHXUehoJQT38OLVGAUsoP

Je zou gewoon opnieuw een Core i3 9100 kunnen nemen, genoeg andere shops die die wel in voorraad hebben.

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 21:23

db87

Mach 2 GT modded

Sluit mij aan bij MacPoedel. Het is extreem zeldzaam dat een Intel processor kapot gaat. Vaak is er een externe oorzaak aan te wijzen zoals een moederbord of voeding die te hoge stroompieken loslaat op de processor.

Als je zeker wil zijn van een probleemvrij systeem zou ik het moederbord ook direct vervangen.
De 10400 met een Prime B460M-A die Uszka aanhaalt is een mooie combinatie voor het geld.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

frere schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Die geeft geen beeld, zonder aparte videokaart. dit omdat er geen videochip zit ingebakken in F versies.
Weet niet wat je klacht is ....

Maar je hebt al een B365 bord, dus waarom mensen een nieuw MB adviseren vat ik niet. koop een i5-9400 of weer i3-9100 of 9300, maar zonder F. (onboard videokaart zit dus in de processor)

• frere
Ik heb de i5-9400 gekocht. bedankt voor de antwoorden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee