Toon posts:

Router advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 14:51
Hallo iedereen,

Graag zou ik wat advies willen hebben over welke router ik het beste zou kunnen aanschaffen.
Ik zou graag losse access points van Ubiquiti willen aanschaffen (UniFi 6 Lite), om mijn huis wat beter dekkend te krijgen met WiFi. Ook heb ik het idee dat mijn router momenteel een beetje op zijn laatste pootjes loopt.

Wat heb ik momenteel
Asus RT-AC68U, met een losse switch ernaast en een glasvezel converter van de provider (T-Mobile) welke naar de WAN van mijn router gaat. Ik maak gebruik van het WiFi hiervan.

Wat zijn mijn wensen
  • Een goede stevige router die aardig wat PPS aan kan, gezien ik thuis ook pentesten uitvoer.
  • Hij moet een minimale doorvoer van 1Gbps aan kunnen (mijn internet snelheid).
  • SFP poort, zodat ik het glas convertertje er tussen uit kan halen.
  • Minimaal 6 LAN poorten, zodat ik mijn extra switch er tussen uit kan halen.
  • Ondersteuning voor een gratis DynDNS dienst en OpenVPN mogelijkheden.
  • 802.3af PoE ondersteuning is een pré, maar volgens mij wordt dit een lastige.
Waar heb ik zelf al naar gekeken?
Ik heb zelf gekeken naar de Ubiquiti EdgeRouter 12(P) en MikroTik RB4011iGS, beide lijken wel grotendeels aan mijn wensen te voldoen.

Mijn vraag concreet: Wat zou de betere router zijn in mijn situatie of misschien zijn er wel andere/betere merken waar ik nog niet aan gedacht heb. Budget is ~200-250€

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

[Voor 6% gewijzigd door Chrisz op 16-02-2021 16:48]

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Eigenlijk zou een Unifi Dream Machine Pro perfect zijn,
maar die kosten minimaal €370. Integreert perfect met de access points, heeft 8 switch
poorten en 2x SFP.

Anders is de Edgerouter ook prima. Mikrotik is echt een apart beest waar je werkelijk alle kanten mee op kunt, dus als je daar snel je weg in vindt is dat de meest diverse optie.

I reject your reality and substitute my own

• Chrisz
nelizmastr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:55:
Eigenlijk zou een Unifi Dream Machine Pro perfect zijn,
maar die kosten minimaal €370. Integreert perfect met de access points, heeft 8 switch
poorten en 2x SFP.

Anders is de Edgerouter ook prima. Mikrotik is echt een apart beest waar je werkelijk alle kanten mee op kunt, dus als je daar snel je weg in vindt is dat de meest diverse optie.
De Dream Machine is een erg mooi apparaat en mijn budget kan ik wel wat rekken, maar voor mijn gevoel is dit een beetje overkill. Qua formaat vind ik hem ook wat te log om even ergens aan de muur te schroeven.

Gezien ik toch niet echt gebruik kan maken van PoE, gezien de AP's 802.3af vereisen is denk ik de EdgeRouter 12 de beste keus. Of zou er toch een reden zijn waarom ik beter voor de 12P zou kunnen gaan?

Ook zie ik wat slechte reviews over de ER 12(P), moet ik mij hier nog wat van aantrekken?

[Voor 5% gewijzigd door Chrisz op 17-02-2021 13:07]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je vraag kan ik je alvast de edgerouter afraden dit is geen simpele 2 klikken en draaien maar router en echt een pro hetgeen ook wel redelijke pro kennis vereist. Hou het maar bij de unifi produkten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chrisz
Frogmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:03:
Gezien je vraag kan ik je alvast de edgerouter afraden dit is geen simpele 2 klikken en draaien maar router en echt een pro hetgeen ook wel redelijke pro kennis vereist. Hou het maar bij de unifi produkten.
Ik configureer voor mijn werk Fortinet FortiGate firewalls, maar ik zou niet competent genoeg zijn om een EdgeRouter te configureren? Ik mis even de logica hier.

Je baseert dit op de volgende vragen (even vereenvoudigd):
Vraag 1: Welk merk zou ik voor gaan of zijn er nog andere merken die ik over het hoofd zie?
Vraag 2: Zit er naast de PoE nog meer verschillen tussen de 12 en 12P?
Vraag 3: Ik zie slechte reviews over deze producten, wat zijn jullie ervaringen hierover?

• Frogmen
  • Niet online
Chrisz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Ik configureer voor mijn werk Fortinet FortiGate firewalls, maar ik zou niet competent genoeg zijn om een EdgeRouter te configureren? Ik mis even de logica hier.

Je baseert dit op de volgende vragen (even vereenvoudigd):
Vraag 1: Welk merk zou ik voor gaan of zijn er nog andere merken die ik over het hoofd zie?
Vraag 2: Zit er naast de PoE nog meer verschillen tussen de 12 en 12P?
Vraag 3: Ik zie slechte reviews over deze producten, wat zijn jullie ervaringen hierover?
Gezien je vraag.....
Op basis daarvan,.... maar gezien je reactie heb je alle kennis en wil je graag bevestiging voor je keuze. Het aantal mensen hier die ervaring met de Edgerouter hebben is niet zo groot en dan meestal de X. Overigens vanuit beheer overweging zou ik eerder nog steeds alles unifi houden of je moeten overgaan op Aircubes voor de wifi, maar je wilt ook wifi 6 dus gaat niet.
Maar waarom geen Fortinet of Cisco 2e hands?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chrisz
Frogmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Gezien je vraag.....
Op basis daarvan,.... maar gezien je reactie heb je alle kennis en wil je graag bevestiging voor je keuze. Het aantal mensen hier die ervaring met de Edgerouter hebben is niet zo groot en dan meestal de X. Overigens vanuit beheer overweging zou ik eerder nog steeds alles unifi houden of je moeten overgaan op Aircubes voor de wifi, maar je wilt ook wifi 6 dus gaat niet.
Maar waarom geen Fortinet of Cisco 2e hands?
UniFi's heb ik nog niet, ga ik nog aanschaffen. Maar dat wil ik i.c.m. een nieuwe router doen. Dus ik zit nu alleen even te twijfelen over welke consumenten router het beste zou passen.

EdgeRouter 12 lijkt me dusver de beste keuze en ook qua budget interessant.
Fortinet is leuk, maar werkt niet zonder licenties, ik wil niet vastzitten aan licenties en daarnaast ga ik de firewall functies toch niet gebruiken. Palo Alto zelfde verhaal.
Cisco in een heel ver verleden wat mee gedaan, geen idee wat nu een beetje de leuke modelletjes zijn en ik denk dat dit ook een beetje overkill is.

• Frogmen
  • Niet online
In dat geval zou ik nog steeds de USG pro 4 kiezen beheer technisch gewoon mooi en alles in een zeker als je ook Vlan's etc wil gaan doen.
Heb een klant met een Edgerouter, Unifi AP en TP link switch. Dat zou ik dus nooit meer doen, zolang het draait draait het, maar anders alles over op Unifi.

• Chrisz
Frogmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:01:
In dat geval zou ik nog steeds de USG pro 4 kiezen beheer technisch gewoon mooi en alles in een zeker als je ook Vlan's etc wil gaan doen.
Heb een klant met een Edgerouter, Unifi AP en TP link switch. Dat zou ik dus nooit meer doen, zolang het draait draait het, maar anders alles over op Unifi.
Thanks voor je stukje advies. USG Pro 4 mis ik alleen behoorlijk wat LAN poorten en ik vind het qua formaat ook nogal log. Ik lees wel een hoop gezeur over configuratie over de EdgeRouter, maar vooralsnog qua features/specs is dit precies wat ik zoek. Ik denk dat ik qua configuratie er wel uit ga komen, al had het beter geweest als de config wel gewoon goed te doen was.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

Is het niet een idee om zelf een monowall / pfsense router te bouwen? Goedkope x86 hardware en als je het juiste moederbord kiest, kun je er een aantal quad-port NIC's in stoppen zodat je ook geen switch meer nodig hebt. Hoewel een 8-poorts switch ook niks meer kost tegenwoordig.

-_-

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Als ik je wensen zie, waarom niet gewoon een Mikrotik hEX POE? Uit je bericht haal ik niet dat je een wifi router zoekt, ivm je wens voor Ubiquity APs en een router die POE ondersteund.

De hEX poe is heel klein, toch 5 LAN poorten waarvan 4 POE ondersteunen dus je kan 4 Ubiquity/Unify APs of een combi met bijvoorbeeld de zuinige Netgear GS105PE switch aansluiten én van stroom voorzien.

De T-Mobile SFP module prik je zo in de SFP poort, dus je converter kan weg.
De router doet haast vanzelf al dyndns.

Ik begrijp je router budget indicatie niet. Je wil een fiets kopen met het budget voor een auto. De hEX poe doet alles wat je wil en vind je normaal voor max €60 (is nu wel iets duurder).

Of is dat budget inclusief de APs?

• Chrisz
M2M schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:10:
Is het niet een idee om zelf een monowall / pfsense router te bouwen? Goedkope x86 hardware en als je het juiste moederbord kiest, kun je er een aantal quad-port NIC's in stoppen zodat je ook geen switch meer nodig hebt. Hoewel een 8-poorts switch ook niks meer kost tegenwoordig.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een enigszins compacte alles-in-een oplossing. Hardware hiervoor zoeken met mijn wensen, etc. is een behoorlijke opgaaf, daarom het liefst een al bestaande oplossing.
Jazco2nd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:19:
Als ik je wensen zie, waarom niet gewoon een Mikrotik hEX POE? Uit je bericht haal ik niet dat je een wifi router zoekt, ivm je wens voor Ubiquity APs en een router die POE ondersteund.

De hEX poe is heel klein, toch 5 LAN poorten waarvan 4 POE ondersteunen dus je kan 4 Ubiquity/Unify APs of een combi met bijvoorbeeld de zuinige Netgear GS105PE switch aansluiten én van stroom voorzien.

De T-Mobile SFP module prik je zo in de SFP poort, dus je converter kan weg.
De router doet haast vanzelf al dyndns.

Ik begrijp je router budget indicatie niet. Je wil een fiets kopen met het budget voor een auto. De hEX poe doet alles wat je wil en vind je normaal voor max €60 (is nu wel iets duurder).

Of is dat budget inclusief de APs?
Budget is excl. AP's. Dank voor je kijk op andere producten, echter is minimaal 6 LAN poorten wel een echte vereiste (ik wil de GS105 er tussenuit hebben) en ik heb ook het gevoel dat deze router wat te wensen overlaat qua throughput en pps.

PoE is echt bijzaak, ik wil hooguit één UniFi access point hiermee voeden, echter hebben die 802.3af nodig, wat alweer lastig wordt in de meeste routers. De andere AP komt op zolder, waar toch weer een andere switch tussen zit. Ik heb deze wens al enigszins naast me neergelegd en ga de standaard PoE injectors van Ubiquiti gebruiken.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Ah ja dan wordt het lastig. Weet je wel zeker dat je die 6 LAN aansluitingen op de plek waar de router staat noodzakelijk zijn?

Ik heb op 2 plekken lan aansluitingen nodig (werkkamer voor server + 2 werkplekken en bij de TV in woonkamer) dus een switch voor elk van die 2 ruimtes geplaatst die via 802.3af worden gevoed.

Ik wilde eerst ook een router met veel poorten, minimaal 8! Zodat elke device een dedicated 1gbps lijntje had. Maar dat is dus extreem overdreven. 4K komt vrijwel niet boven de 75Mbps (en al doet ie dat, via buffering merk je het niet) en zelfs in de werkkamer is het totaal niet nodig.

Vandaar dat ik nu zelfs 2 LAN poorten over heb op de hEX POE, ik ontdekte na 3 jaar dat mijn 2e Unifi AP totaal overbodig is, 1 enkele Unifi dekt het hele huis prima.
Van 8 gewenst naar 5 naar maar 4 in gebruik en nu zelfs maar 3.

Ik heb nu dus het absolute minimum aan apparatuur (incl voedingsadapters) terwijl alle "vaste" apparaten voorzien zijn van LAN. Op de werkplekken hebben de monitors LAN zodat je een laptop daarvan voorziet (via USB-C).

Maar misschien is er ook wel een hEX POE met meer poorten. Er zijn veel versies...

Wat betreft die Mikrotik, ik trek mijn 500/500 verbinding probleemloos vol, haal zelfs 560/540 (KPN glas), heb m nog nooit hoeven te herstarten. Als je goed zoekt vind je zelfs uitgebreide testen van deze Mikrotik of vergelijkbare tov dure consumenten merken. Zit wel goed.

En als je op mijn naam zoekt in het Unifi Ubiquity topic zie je het energieverbruik van dat alles, incl 2e AP. Erg zuinig :)

[Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 17-02-2021 19:10]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 14:19
De Edgerouter lijkt best aan je wensen te voldoen. Indien je gebruik wilt maken van IPTV moet je even rekening houden met de interface layout. De Edgerouter 12 heeft een switchboard met daarop 8 poorten. Die ondersteund geen IGMP snooping. Maar je hebt dan ook nog 4 (2x UTP / 2x SFP) losse poorten die je dedicated voor bijvoorbeeld IPTV kan laten werken. Gezien je wens om geen extra switch te gebruiken, kun je IPTV dus niet op een seperaat vlan configureren. Immers de settopbox verwacht untagged verkeer. Verder een lekker divers apparaat! Nou heb ik hier wel een Edgerouter 12 liggen, maar die heeft maar 1 passive PoE (24v) poort. Dus geen standaard PoE en dus ook niet op alle poorten.

U+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee