Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Mijn vraag
Hallo,

Ik wil graag beginnen met beleggen in algemene indexen, ETF's en individuele aandelen zowel op korte termijn als lange termijn. Omdat ik als beginner hier nog een beetje mee wil oefenen zal ik maar met een klein bedrag van €200 beginnen.

Om hiermee te beginnen wou ik dus een online broker uit kiezen, en heb zelf dus wat onderzoek gedaan. Ik heb de onderstaande 3 brokers gevonden met de volgende voor en nadelen:

Plus500: Goed aanbod voor technische analyse maar wel via CFD's waar ik liever niet mee wil handelen.

DeGiro: In het algemeen perfect, zoals analyse mogelijkheden, redelijk lage kosten en in verschillende landen erkend als legitieme broker. Maar bij de recensies lees ik erg veel negatieve ervaringen, met name over het opnemen van je geld dat erg lang duurt.

En als laatste heb ik het beginner georiënteerde platform gevonden, namelijk BUX zero: Erg makkelijk in storten als zowel opnemen van het geld en een makkelijke interface. Het grootste nadeel van deze app is dat de grafieken niet goed gedetailleerd zijn, namelijk geen tools en de meest actuele data is maar 1 dag. Dit geeft me het gevoel dat je eigenlijk meer aan het gokken bent dan dat je daadwerkelijk een goede analyse kan doen.

Dit zijn de top 3 die ik heb kunnen vinden in Nederland, waarentegen je in het buitenland de welbekende Vanguard en Robinhood hebt, maar die worden zover ik weet niet ondersteund in nederland.

Heeft iemand misschien enige aanbevelingen en/of opmerkingen over mijn conclusies?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Henk24sma op 17-02-2021 19:58)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
Ik zou om ervaring op te doen gewoon meedoen met https://www.beursspel.nl/ of https://beursspel.iex.nl/.

Met 200 euro moet je zoals gezegd flink rendement hebben om de transactiekosten te dekken, dan lijkt gewoon een beetje kutten in zo'n spel me leerzamer. :D Aan de andere kant is het best leuk om gewoon een paar interessante aandelen 'echt' te kopen en doordat je ze hebt wordt het volgen een stuk leuker.

Ik zit bij DeGiro en dat bevalt me prima.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:34
Je eigen groot bank (ABN, ING e.d.)? index en ETF's zijn vaak erg goedkoop bij de eigen bank om aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Bux en Plus500 doen bij mij door alle typische reclames (al dan niet op vage sites) het gevoel opwekken van vage Scam clubs met hoge verborgen kosten. Zou ik zelf wegblijven.

Met kleine bedragen zit je ook aan het feit van de transactiekosten die de (eventuele) winst opeten. Als de aanschaf- en verkoopkosten zeg EUR4 per transactie zijn dan moet je al €208 maken om gelijk te spelen (4% winst). En dan is er nog bewaarloon..

Beste is wat hierboven gezegd wordt; kijken of je eigen bank een aantal ETF heeft welke je met geringe kosten kan kopen en aanhouden.

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 16-02-2021 15:40 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
Ik zou om ervaring op te doen gewoon meedoen met https://www.beursspel.nl/ of https://beursspel.iex.nl/.

Met 200 euro moet je zoals gezegd flink rendement hebben om de transactiekosten te dekken, dan lijkt gewoon een beetje kutten in zo'n spel me leerzamer. :D Aan de andere kant is het best leuk om gewoon een paar interessante aandelen 'echt' te kopen en doordat je ze hebt wordt het volgen een stuk leuker.

Ik zit bij DeGiro en dat bevalt me prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Henk24sma schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:22:
DeGiro: In het algemeen perfect, zoals analyse mogelijkheden, redelijk lage kosten en in verschillende landen erkend als legitieme broker. Maar bij de recensies lees ik erg veel negatieve ervaringen, met name over het opnemen van je geld dat erg lang duurt.
In de drie jaar die ik nu DeGiro zit heb ik nog nooit geld teruggeboekt. Voor noodgevallen heb ik gewoon een apart potje op een spaarrekening. Vraag jezelf dus af of dit voor jou wel relevant is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De paar keer dat ik geld teruggeboekt heb in de afgelopen jaren was het er de volgende dag wel.
Ik heb het niet meer getest sinds ze de Duitse IBAN's gebruiken, maar laat het dan hooguit een dag later zijn (behalve in het weekend). Dat lijkt me prima? Tot een half jaar geleden waren we van normale bankoverschrijvingen ook niet anders gewend.

Als je zó in geldnood zit dat het verkopen van je aandelen (gewoon instant) én dat bedrag overboeken naar je rekening (1-2 dagen) eigenlijk beiden NU zouden moeten, gaat er sowieso iets flink mis. Dat vind ik dus niet echt een zinnig tegenargument.

Verder al jaren zeer tevreden over DeGiro. Makkelijk, snel en goedkoop. Zeker met ETF's uit de kernselectie gewoon maandelijks kosteloos inleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tralapo op 16-02-2021 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik heb ook goede ervaring met degiro. Ze hebben lage tarieven en het werkt gemakkelijk.

Terug boeken ging ook soepel. Dat het lang kan duren; was binnen een paar dagen binnen. Maar als je 100% liqiuditeit wilt moet je sowieso niet beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

DeGiro werkt prima, maar hou dit in het achterhoofd: https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:53
+1 voor de De Giro.

Als je meer naar handelen i.p.v. beleggen neigt dan kan je wellicht bux zero overwegen aangezien je budget €200 is (heb er zelf geen ervaring mee). Grafieken kan je bij tradingview zien, check alleen of ze geen delay hebben.

Als het beleggen je puur om het rendement gaat dan kan je je centen het beste in een index stoppen en laten staan. Als het je meer gaat om het 'spel' en dus meer naar handelen neigt dan zou ik met paper trading beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 17:24

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Mijn vraag

Heeft iemand misschien enige aanbevelingen en/of opmerkingen over mijn conclusies?

Alvast bedankt
@Henk24sma Ik zit zelf al jaren bij Binck bank en dat bevalt prima ;)
(dat die hier nog niet voorbij is gekomen?)
schijnt wel duur te zijn, lees ik hier wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 20:12
Hier al een paar jaar een tevreden klant van BrandNewDay. De transparantie op de website over hoe ze het bedrijf runnen en de duidelijke uitleg vond ik een groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 19:33

2 tot 3 werkdagen is mijn ervaring. Niet ideaal maar zeker geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 22:53
Degiro heeft een kernselectie van ETFs waar je maandelijks 1x kan kopen/verkopen zonder transactiekosten, wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

bombadil schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:39:
Bux en Plus500 doen bij mij door alle typische reclames (al dan niet op vage sites) het gevoel opwekken van vage Scam clubs met hoge verborgen kosten. Zou ik zelf wegblijven.

Met kleine bedragen zit je ook aan het feit van de transactiekosten die de (eventuele) winst opeten. Als de aanschaf- en verkoopkosten zeg EUR4 per transactie zijn dan moet je al €208 maken om gelijk te spelen (4% winst). En dan is er nog bewaarloon..

Beste is wat hierboven gezegd wordt; kijken of je eigen bank een aantal ETF heeft welke je met geringe kosten kan kopen en aanhouden.
Bux 0 is niks mis mee. Die gebruik ik zelf.
Mee begonnen als een "ach, ik gooi er een paar tientjes in en ik zie wel waar t schip strand" dingetje, maar ik vind 'm wel fijn en ben verder gegaan.
Het is geen uitgebreide app. Analyse tools nagenoeg non-existant. Gewoon een lijst aandelen en ETF's. Koop knop, verkoop knop, grafiekje van de koers en historie en dat was het wel ongeveer.
Lekker simpel, overzichtelijk, etc.
Maargoed, je keuzes maken doe je niet op basis van hun info. Dat moet je elders zoeken. Het is pretty much kopen/verkopen/overzicht.

ABN staat er achter, dus ook dat lijkt me best wel snor zitten.

Bux 0 is niet 100% gratis trouwens. Sure, je kan gebruik maken van de batch verwerking om 16:00. Dat is gratis en je moet dan voor 16:00 je order inschieten.
WIl je een market of limit buy/sell doen, dan kost dat 1 euro per transactie. Dat is waar ze hun geld verdienen, want het is lang niet altijd interessant om 16:00 mee te rollen op de gratis transacties.
Market is ook waar hij standaard op staat, dus als je even niet oplet, dan heb je dus een transactie van 1 euro gedaan ipv in te schieten voor de batch. Da's wel een beetje flauw.

Edit:
Het gemak is wmb Bux' sterke kant. Geld er in kiepen met een Tikkie en binnen 30 sec staat het in je account. Geld er uit halen doen ze met een overboeking, maar dat moet dan wel 5 werkdagen kosten.
Zelfs het aanmeld proces hebben ze ongelofelijk simpel gemaakt. Paar foto's schieten van ID/Paspoort en bankpas, en dan ben je eigenlijk al klaar. In mijn geval had ik ('s avonds laat) binnen een uurtje bericht dat ik aan de slag kon. Like, slapen die lui nooit ofzo? :P

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 22-02-2021 09:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

McKaamos schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:38:
Bux 0 is niks mis mee. Die gebruik ik zelf.
Mee begonnen als een "ach, ik gooi er een paar tientjes in en ik zie wel waar t schip strand" dingetje, maar ik vind 'm wel fijn en ben verder gegaan.
Het is geen uitgebreide app. Analyse tools nagenoeg non-existant. Gewoon een lijst aandelen en ETF's. Koop knop, verkoop knop, grafiekje van de koers en historie en dat was het wel ongeveer.
Lekker simpel, overzichtelijk, etc.
Maargoed, je keuzes maken doe je niet op basis van hun info. Dat moet je elders zoeken. Het is pretty much kopen/verkopen/overzicht.

ABN staat er achter, dus ook dat lijkt me best wel snor zitten.

Bux 0 is niet 100% gratis trouwens. Sure, je kan gebruik maken van de batch verwerking om 16:00. Dat is gratis en je moet dan voor 16:00 je order inschieten.
WIl je een market of limit buy/sell doen, dan kost dat 1 euro per transactie. Dat is waar ze hun geld verdienen, want het is lang niet altijd interessant om 16:00 mee te rollen op de gratis transacties.
Market is ook waar hij standaard op staat, dus als je even niet oplet, dan heb je dus een transactie van 1 euro gedaan ipv in te schieten voor de batch. Da's wel een beetje flauw.

Edit:
Het gemak is wmb Bux' sterke kant. Geld er in kiepen met een Tikkie en binnen 30 sec staat het in je account. Geld er uit halen doen ze met een overboeking, maar dat moet dan wel 5 werkdagen kosten.
Zelfs het aanmeld proces hebben ze ongelofelijk simpel gemaakt. Paar foto's schieten van ID/Paspoort en bankpas, en dan ben je eigenlijk al klaar. In mijn geval had ik ('s avonds laat) binnen een uurtje bericht dat ik aan de slag kon. Like, slapen die lui nooit ofzo? :P
toon volledige bericht
Helemaal mee eens. Ben er toevallig vandaag aan begonnen, nav wat gebabbel met wat telegram-chatgenoten en zei : kom maar op met die referral..gopro in me mik geduwd gekregen :+ Wilde zelf o.a. Apple aanschaffen en kijken naar wat andere bedrijven waar ik een goed gevoel bij heb / me wat doen zeg maar. Bevalt me so far goed, lekker simpel, overzichtelijk. Als je let op welke orders e.d. gewoon lekker beetje aanklooien, lekker spelen ;)

DeGiro zit ik ook, en dat werkt an sich ook wel goed, maar heb geen ervaring met geld opnemen. Via web en app (van mij hoeft web niet, maar kan nooit kwaad). Beetje drukke boel, maar doet wat het doen moet. Heb wat etf's van kernselectie, mooie bang for buck dus en suddert lekker de komende 20 jaar of als er een keer nood aan de man is..

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 22-02-2021 17:31 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

2Dutch schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Helemaal mee eens. Ben er toevallig vandaag aan begonnen, nav wat gebabbel met wat telegram-chatgenoten en zei : kom maar op met die referral..gopro in me mik geduwd gekregen :+ Wilde zelf o.a. Apple aanschaffen en kijken naar wat andere bedrijven waar ik een goed gevoel bij heb / me wat doen zeg maar. Bevalt me so far goed, lekker simpel, overzichtelijk. Als je let op welke orders e.d. gewoon lekker beetje aanklooien, lekker spelen ;)

DeGiro zit ik ook, en dat werkt an sich ook wel goed, maar heb geen ervaring met geld opnemen. Via web en app (van mij hoeft web niet, maar kan nooit kwaad). Beetje drukke boel, maar doet wat het doen moet. Heb wat etf's van kernselectie, mooie bang for buck dus en suddert lekker de komende 20 jaar of als er een keer nood aan de man is..
Owjah, dat is ook nog een leuke idd. Een gratis aandeel voor jou en de persoon die je over hebt gehaald om Bux te gaan gebruiken. :)
Tot afgelopen zomer (Juni meen ik) was het nog zo dat alleen aanmelden voldoende was. Nu moet er ook geld overgeboekt zijn voordat het gratis aandeel in je account komt vallen.

Zo heb ik er ook een paar gratis gehad.

Edit:
Ik gebruik het nu een jaar trouwens. Heb wel een aardige rits improvements gezien aan de app. Ze hadden eerst b.v. geen daily change percentage in het overzicht. Alleen huidige € waarde en all-time %.
Ook wat meer prijs informatie die je eerder niet (goed) kon zien, zoals de huidige buy/sell prijs en het was b.v. wat onduidelijk welke van de twee ze in de grafiek plotten. Dat is allemaal een stuk helderder geworden.
Tikkie was in het begin (februari vorig jaar) nog geen optie. Dat is ook een relatief nieuwe optie.
En sinds kort is er een optie om een periodieke reminder te zetten zodat je b.v. elke maand een bedrag stort.
Kortom, de Bux 0 app wordt steeds beter. Het was nog veel meer bare-bones dan het nu is, en ik verwacht dat ze in de toekomst nog wel meer fijne features gaan toevoegen.

Edit2: Owjah, het aandelen aanbod is niet alles omvattend. Ze voegen nog regelmatig nieuwe toe en je kan een aanvraag insturen. Ik gok dat ze de aandelen erbij zetten waar de meeste vragen over komen.
Sommige aandelen kan je gewoon niet vinden op Bux. Van diverse ETF aanbieders hebben ze steeds een hand vol populaire maar tot op heden niet het gehele aanbod.
Opzich wel ruim voldoende keus om lekker mee uit de voeten te kunnen, maar ik kon b.v. geen Gamestop vinden :+

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 22-02-2021 18:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1