Toon posts:

Glasvezel & modem/router

Pagina: 1
Acties:

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 18:29
Hoi allen,

Ik ben voornemens om een glasvezel abonnement aan te schaffen, waarbij er geen router wordt bijgeleverd.

Kunnen jullie mij een geschikt model aanbevelen, waarbij de router tevens als modem dient (of omgekeerd)?

Gebruik op het gebied van thuiswerken & gaming.

Prijs, liefst tot 100 - 150 euro als dat mogelijk is.

Specificatie

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Maurice

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Ik heb een Unifi Security Gateway gebruikt.
Je kunt dan je Media Convertor direct op de WAN poort van de gateway aansluiten.
Of als je een duurdere variant koopt, via een SFP module de glaslijn direct in de gateway stoppen.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Leuke van glasvezel is dat er niet ge(de)moduleerd hoeft te worden. Je kan dus direct het glas in je router steken (als deze een SFP poort heeft) of een mediaconverter gebruiken. Aangezien je toch gaat investeren zou ik voor de eerste optie gaan.

Zou je je eisen en wensen nog kunnen geven? Want nu zeg je alleen router en Gigabit; moet de router bijvoorbeeld ook wireless aan boord hebben? En wat ben je er verder van plan mee: VLAN/IPS/IDS/QoS/port forwarding/etc.? En kan de provider een router leveren (en zo ja, welke)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 19:19
Zelf ben ik fan van edgerouters van Ubiquiti omdat deze eenmaal makkelijker zijn te bedienen met vele functies.

Je kan o.a. de Edgerouter X SFP kopen voor paar euros en heeft vele mogelijkheden.

Nadeel van Edgerouters zijn wel dat ze geen WiFi aan boord hebben en sommige hebben geen dedicated switch.

https://help.ui.com/hc/en...-EdgeRouter-Should-I-Use- kan je eventueel helpen bij je keuze.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
Hartstikke leuk die routers met SFP en geen wifi aan boord, maar er wordt gewoon een mediaconverter meegeleverd (dus geen SFP 'nodig') en het lijkt er niet op dat @rzn op zoek is naar VLAN, IPS, IDS en/of QoS.. althans dat is niet in de TS vermeld.

Iedere WiFi-router met minimaal Wifi ac (5) of Wifi ax (6) en een Gigabit WAN-poort is geschikt.

Pricewatch: https://tweakers.net/mode...CJuZgwWzwUZqwS0xkCptrYWAA

(En nee WiFi is niet als voorwaarde benoemd.. dat is een aanname :))

[Voor 6% gewijzigd door nescafe op 16-02-2021 14:55]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• rzn
Iedereen al bedankt voor zijn of haar bijdrage. De wens bestaat inderdaad om ook een Wifi-verbinding te hebben (vanaf bijvoorbeeld laptop en/of telefoon). Verder is het wensenpakket niet al te uitgebreid, en is er geen behoefte aan een uitgebreid netwerksysteem.

Het is een vrij simpele situatie (1-laags appartement met desktop pc + televisie met chromecast + iPhones).
De desktop-PC is daarbij gewoon verbonden met een lankabel voor de stabiliteit.

Ik zal me later nog iets meer verdiepen in de vermelde reacties, alleen is het dus de vraag of een reguliere router al volstaat of dat er nog net iets meer bij komt kijken.

Naar verwachting heeft @nescafe gelijk.

Voor nu even deze reactie; ik zal later er verder op induiken.

Edit: zoiets kan denk ik al volstaan denk ik: pricewatch: ASUS RT-AX55.
Edit II; kan iemand aangeven of dit inderdaad volstaat, en als ik dat product bestel probleemloos ''connected' ben? alvast dank :*)

[Voor 15% gewijzigd door rzn op 16-02-2021 15:28]

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

rzn schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:59:
kan iemand aangeven of dit inderdaad volstaat, en als ik dat product bestel probleemloos ''connected' ben? alvast dank :*)
Zonder aannames te doen niet, je zal toch echt wat vragen moeten beantwoorden.
Om welke provider gaat het trouwens?

[Voor 5% gewijzigd door lier op 16-02-2021 15:37]

• rzn
lier schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Zonder aannames te doen niet, je zal toch echt wat vragen moeten beantwoorden.
Om welke provider gaat het trouwens?
Zou je je eisen en wensen nog kunnen geven? Want nu zeg je alleen router en Gigabit; moet de router bijvoorbeeld ook wireless aan boord hebben? En wat ben je er verder van plan mee: VLAN/IPS/IDS/QoS/port forwarding/etc.? En kan de provider een router leveren (en zo ja, welke)?

- Wireless is inderdaad een wens;
- VLAN mogelijk wel wenselijk (kan ik daarmee het wifi-netwerk van PC-netwerk afscheiden?);
- Overige zegt mij niet zoveel en is volgens mij ook niet noodzakelijk voor hetgeen ik doe (werk + gaming + downloads (torrents) + streaming);
- Provider biedt in bruikleen; FRITZ!Box 5490 WiFi Router

Alvast dank voor verdere input.

Mocht ik verder nog iets moeten verduidelijkheden dan alvast mijn excuses.

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

rzn schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:57:
Provider biedt in bruikleen; FRITZ!Box 5490 WiFi Router
En wat is de overweging om hier niet voor te kiezen?

• rzn
lier schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:58:
[...]

En wat is de overweging om hier niet voor te kiezen?
Excuus. Ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De router wordt niet bijgeleverd in het enkel internet pakket. Ik heb geen belang bij bellen & gezien het zeer beperkte tv gebruik vindt ik de meerprijs van 20 euro p/m voor all in. te veel. De router is derhalve niet zozeer een optie, zodat ik dus zelf iets zal moeten aanschaffen.

Edit: toevoeging link; https://www.tweak.nl/glasvezel/productoverzicht.html

[Voor 7% gewijzigd door rzn op 16-02-2021 16:01]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
Je kunt de reviewer nog even vragen wat de wired WAN-to-LAN performance van dit apparaat is:

productreview: ASUS RT-AX55 review door Lennart90
rzn schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:57:
- VLAN mogelijk wel wenselijk (kan ik daarmee het wifi-netwerk van PC-netwerk afscheiden?);
Dat kun je met een Guest-netwerk.. de meeste Asus-routers kunnen dit, ik verwacht de AX55 dan ook wel.

Bij Tweak Internet-Only zit geen router.. dan moet je naar Internet + Bellen, dat is 30euro per jaar (of 3e per maand) duurder.. op zich is dat niet duur voor een FRITZ!Box.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• rzn
nescafe schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:02:
Je kunt de reviewer nog even vragen wat de wired WAN-to-LAN performance van dit apparaat is:

productreview: ASUS RT-AX55 review door Lennart90

[...]

Dat kun je met een Guest-netwerk.. de meeste Asus-routers kunnen dit, ik verwacht de AX55 dan ook wel.

Bij Tweak Internet-Only zit geen router.. dan moet je naar Internet + Bellen, dat is 30euro per jaar (of 3e per maand) duurder.. op zich is dat niet duur voor een FRITZ!Box.
Nu je dat zo zegt is die meerprijs inderdaad misschien niet al te verkeerd, en leidt ik uit je reactie af dat - in bruikleen - bijgeleverde apparatuur helemaal niet verkeerd is.

Ik zal erover nadenken.

Allemaal dank voor jullie input. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee