Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Op zoek naar een 49" monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Myagi
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10-06 15:49
Beste tweakers,

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een 49" monitor om het thuiswerken wat aangenamer te maken. Waarom 49"? Omdat dit lekker breed is en ik dus veel documenten en webpagina's naast elkaar kan zetten. Ik ben geen pc-gamer dus de monitor zal vooral gebruikt worden voor werk en eventueel foto's bewerken.

Wat is je budget?
Rond de € 1000.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb diverse monitoren van 49" vergeleken, waaronder de Samsung C49RG90, de Samsung C49HG90, de Samsung Odyssey G9 49", en de Philips P-line 498P9.

De Odyssey G9 valt wat mij betreft af, ik lees te veel negatieve recensies over dit scherm. Voor die prijs moet het scherm perfect zijn en niet zoveel gebreken kunnen bevatten.

Dan blijven voor Samsung de C49RG90 en de C49HG90 over. De C49HG90 is goedkoper, heeft een hogere refresh rate (144Hz) maar een lagere resolutie (3840x1080). De C49RG90 is iets duurder, heeft een lagere refresh rate (120Hz) en een hogere resolutie (5120x1440).

De P-line 498P9 is ook mooi en heeft zelfs een ingebouwde webcam. Resolutie is hetzelfde als de C49RG90 (5120x1440) maar de refresh rate is slechts 70Hz. Ik zie ook dat die geen HDR10 ondersteund, al weet ik niet of ik daar iets van zal merken.

Mijn eerste ingeving zegt: neem de C49RG90 want hogere resolutie en hoge refresh rate. Is ook een nieuwer scherm ten opzichte van de andere Samsung (in 2019 op de markt verschenen).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment werk ik op een HP Elitebook 850 G5 met een Intel UHD Graphics 620 videokaart. Zo te zien heeft die een maximale resolutie van 4096x2304@60Hz op DP en 4096x2304@24Hz op HDMI.

Mijn laptop heeft alleen HDMI. Ik zal dus sowieso niet de maximale resolutie en refresh rate van de monitor kunnen benutten (als ik hem überhaupt kan aansluiten).

Maar ik wil dit jaar ook een nieuwe laptop kopen en daarbij zorgen dat de videokaart de resolutie van de monitor aan kan.

Vragen aan de mede-tweakers:
  1. Hebben jullie ervaring met andere goede 49" monitors? Ik vind het lastig om een keuze te maken zonder dat ik de monitors in real life kan bekijken in de winkel.
  2. Maak ik de juiste afweging? Zijn er nog andere dingen die ik moet overwegen?
  3. Kan ik de monitor gebruiken op een lagere resolutie en 60hz (mij lijkt dat je met 24hz hoofdpijn krijgt)?
  4. Zou ik er een DP to HDMI adapter tussen kunnen zetten, of blijft de maximale refresh rate dan 24hz?
  5. Hebben jullie (positieve of negatieve) ervaringen met de C49RG90 of de P-line 498P9?

Alle reacties

• dimscheurink
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-03 07:24
Ik heb zelf een 34" Ultrawide. In de hoogte hetzelfde als de 49" monitoren waar je naar kijkt.
Persoonlijk vind ik 1440 verticale pixels (dus de C49HG90 of de 498P9) en dat is wat mij betreft meer dan genoeg pixels. Ik kan ze in ieder geval niet onderscheiden. Om je vragen te beantwoorden:

1. Helaas niet. Nu vind ik het persoonlijk heel moeilijk om in een winkel over een monitor te oordelen puur vanwege het feit dat ze in een hele andere omgeving staan als waar je ze waarschijnlijk gaat gebruiken.
2. Je benoemt de monitortechniek niet, om het kort te houden; IPS heeft betere kleuren en helderheid. VA is goedkoper en heeft betere zwartwaarden. TN is niet de moeite waard imo.
Verder zou je kunnen kijken naar een iets ander formaat. De 49" monitoren hebben een beeldverhouding van 32:9. Er zijn ook monitoren met een 12:5 verhouding. Deze monitoren zijn iets breder dan 21:9 monitoren. Een voorbeeld hiervan is de Acer XR382CQK https://tweakers.net/pric...kers-zwart/specificaties/. Hier zou je eventueel ook naar kunnen kijken.
3. Ja dat zou kunnen. Ik zou sowieso niet onder de 60hz gaan zitten. (Persoonlijk kijk ik alleen naar monitoren met 120hz of meer).
4. Het kan, maar dan zit je vast aan de limiet van hdmi (dus 24hz).
5. Persoonlijk geen ervaring mee.

Ik zou persoonlijk voor de Samsung C49RG90 gaan, vanwege de 120hz refresh rate. Verder zal de resolutie meer dan genoeg zijn.

• Myagi
Bedankt voor je reactie! Goed punt van de monitortechniek, zoveel kennis heb ik niet van monitoren. Als ik van die korte beschrijving uit ga, dan lijkt IPS me beter in verband met de betere kleuren, maar ik zie dat alle schermen uit mijn selectie VA gebruiken.

• MikeVanD
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 09-06 23:49
Ik werk bij een klant met een Philips 499P9H op mijn HP spectre 360 en dat is ideaal! Er passen meerdere vensters naast elkaar en dat komt de productiviteit ten goede.

Ja het is een bakbeest van een monitor, maar voor zakelijk gebruik is dat perfect. Word, Excel en een website open past allemaal en nog leesbaar ook.

Voor foto's bewerken moet je wel kalibreren, maar dat is met vrijwel alle monitoren zo. Voor kantoorwerk en simpele spelletjes is 70Hz genoeg. Meer is mooi, maar niet per se noodzakelijk.

Persoonlijk zou ik geen verloopkabels of converters gebruiken. Het verlaagt snel de kwaliteit en veroorzaakt regelmatig storingen.

• Tvdl2000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 29-05 23:32
Ik heb zelf de samsung C49RG90

1: ik wilde deze hebben en geen andere want deze had mijn insziens de beste combo van specs met een ultrawide aspect en de G9 odyssey bestond nog niet
2: ik denk dat je logisch aan het redeneren bent....
3: kunt m op allerlei refresh rates gebruiken, ikzelf kan de mijne zelfs overclocken naar 140hz ipv de standaard 120
4: je maximale refresh zit in dat geval nog altijd in je HDMI poort specs. dus nee meer dna dat haalt ie dna simpelweg niet, maar met een tijdelijk lagere resolutie gaat ie makkelijk een stuk hoger
5: mijn ervaring met de C49RG90 kan ik alleen maar als positief omschrijven, een van mijn beste aankopen op PC vlak geweest van de afgelopen tijd.

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:53
ik heb de pricewatch: Philips 499P9H Zwart , maar er is tegenwoordig ook een goedkoper model zonder de thunderbolt aansluiting. Als je het niet nodig hebt kan je daarmee eventueel nog wat geld besparen.
pricewatch: Philips P-line 498P9/00 Zwart

Je kan ook dit scherm aansturen met 2 HDMI kabels; dat heb ik laatst moeten doen maar dit is wel niet heel optimaal. Ik draaide bijvoorbeeld Ubuntu en dat ging prima, alleen als je gaat scrollen met je scherm in het midden (dus door de rand, dan zie je de linkerkant eerder 'scrollen' dan de rechterkant). Dit was wel een beetje vervelend.

Minder dan 60Hz is drama; ik heb een 4K tv die maar 30Hz aankan en daar werk ik niet echt op vanwege de lag. Het voelt echt vervelend.

Als je niet perse web developer bent of je twijfelt nog, ik hoor ook goede verhalen over de iets minder brede variant. Zelf had ik misschien liever een iets smaller scherm en dan 2x een Dell 27" QHD er naast oid. Soms is het ook wel fijn om iets 'fullscreen' te doen op een heel scherm.

Bedenk wel dat het thunderbolt kabeltje vrij kort is, dus wellicht moet je daar een langere kabel voor halen.

Qua resolutie moet je absoluut voor de 1440 versie gaan. 1080 is nutteloos! Veel te weinig.

• Myagi
Nice setup! Het scherm aansturen met 2 HDMI kabels, je bedoelt de ingebouwde KVM switch? Dus dat je kan switchen tussen bijv. je pc en je laptop? Ik gebruik zelf geen linux maar ik ben wel benieuwd of dat een beetje soepel werkt onder Windows.

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:53
Je kan de linker input (hdmi) en de rechter input (displayport) gebruiken, en dan beide software matig 'naast elkaar' zetten. Dan heb je wel de volle resolutie maar dus ook wat 'glitch' als je gaat scrollen.

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39
Je laptop heeft een Thunderbolt aansluiting, die kun je ook gebruiken om een monitor aan te sluiten, als Thunderbolt of USB C naar Displayport, bv https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html. Dan haal je de resolutie en refresh rate van de pricewatch: Samsung C49RG90 Zwart wel.

Of koop een docking station met Displayport en sluit zo je monitor aan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True