Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerxjac
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-03 23:40
Wat ik wilde, was om de lamp met de schakelaar te kunnen bedienen, maar op een bepaalde manier
dat de lamp nooit wordt losgekoppeld van de stroom, zodat deze kan worden bediend vanaf Home assistant of telefoon.
Het is mogelijk met de shelly 2.5 volgens deze link: http://danielhnyk.cz/shel...-switch-with-smart-bulbs/, maar ik heb geen nuldraad achter mijn schakelaar.
Dus ben ik gebonden aan de Shelly 1L (met bypass).
Ik heb alleen geen idee hoe deze dan aan te sluiten.
De situatie is als volgt:
Ik heb een dubbele schakelaar, hier achter komen 2 zwarte en 1 bruine draad uit.
Schakelaar 1 bediend de salontafel lamp, en deze moet zo blijven (bediend met de schakelaar)
Schakelaar 2 bediend de eettafel lamp, deze bevat een smart lamp (met ten alle tijde bedienbaar zijn met schakelaar en app)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb7DU7fXG2Y3NqL89lyk6OrzAJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vDiiGuRPbsBge6esq3r94uB2.png?f=user_large
Iemand een idee hoe deze aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jerxjac schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:05:
Wat ik wilde, was om de lamp met de schakelaar te kunnen bedienen, maar op een bepaalde manier
dat de lamp nooit wordt losgekoppeld van de stroom, zodat deze kan worden bediend vanaf Home assistant of telefoon.
In mijn huis was dit ook mijn wens, dus ik heb hier ook achter elke schakelaar een Shelly zitten. Je stelt ze dan in op Detached en daarna de Shelly Output op 'On'. Via HA regel je dan dat een druk op de knop de lamp laat schakelen.
maar ik heb geen nuldraad achter mijn schakelaar.
Dus ben ik gebonden aan de Shelly 1L (met bypass).
Met een trekveer en een paar meter blauwe installatiedraad heb je binnen 10 minuten wel een 0-draad bij je schakelaar. Of is het mogelijk om de Shelly bij je lamp te plaatsen?
Iemand een idee hoe deze aan te sluiten?
Het lastige hieraan is volgens mij dat je je schakelaar ook wilt blijven gebruiken voor je andere lamp, correct?

Als je dat niet wilt kan je namelijk 'gewoon' het schema gebruiken wat op de website staat:
Heb je al in het wire overzicht gekeken?

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/10/shelly_1l_no_neutral_wiring.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerxjac
Maar als je de shelly bij de lamp plaatst, dan doet niets het toch als de schakelaar op uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jerxjac schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:04:
Maar als je de shelly bij de lamp plaatst, dan doet niets het toch als de schakelaar op uit staat?
Ik neem even aan dat je bij je lamp wel een 0-draad hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je wilt een smart-lamp schakelen met een smart-switch. Is dat niet dubbelop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:11
Cheesy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:15:
Je wilt een smart-lamp schakelen met een smart-switch. Is dat niet dubbelop?
Nee juist niet.

Een smart lamp is leuk, maar zodra de schakelaar omzet is hij niet heel erg smart meer.
Een smart switch zorgt ervoor dat je, in plaats van de stroom afkapt, een digitaal signaal naar de lamp kan sturen dat hij uit moet. (Vervolgens kan je de lamp dan ook nog via een app weer aanzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Flapperbol schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Nee juist niet.

Een smart lamp is leuk, maar zodra de schakelaar omzet is hij niet heel erg smart meer.
Een smart switch zorgt ervoor dat je, in plaats van de stroom afkapt, een digitaal signaal naar de lamp kan sturen dat hij uit moet. (Vervolgens kan je de lamp dan ook nog via een app weer aanzetten)
Een domme lamp volstaat in dit geval ook, omdat de switch al smart is.
Je zit nu met het ecosysteem van de lamp en van de schakelaar. Dat vind ik dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerxjac
De Smart lamp heeft Brightness en Color_temp welke we ook gebruiken..
(en verder wat Flapperbol zegt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:40
Cheesy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Een domme lamp volstaat in dit geval ook, omdat de switch al smart is.
Je zit nu met het ecosysteem van de lamp en van de schakelaar. Dat vind ik dubbel.
Ikzelf wil hetzelfde doen en zie absoluut toegevoegde waarde.
Mijn scenario is dat ik slimme lampen heb die van kleur en lichtintensiteit veranderen door de dag. 's ochtends wat warmer en zachter, overdag wat blauwer en feller, en 's avonds weer warmer, en zachter om vervolgens 's nachts te schemeren. Deze lichten wil ik ook aan en uit kunnen zetten, het liefst met de bestaande schakelaars die in huis zitten.

Derhalve zoek ik ook een manier om met de domme lichtschakelaar de slimme lampen te kunnen bedienen. Omdat de slimme lampen enkel digitale input accepteren, en de domme schakelaars analoge output geven, is een slimme schakelaar dan de oplossing als analoog-digitaal vertaler lijkt me.

OT:
Mijn oplossing leek me om de slimme lamp, een Shelly Duo in een scene te zetten en deze met een 1L te schakelen. Alleen ik krijg de 1L niet in scenes, iemand ideeën?
Pagina: 1