Toon posts:

beste isolatie methode steensmuur tussen bijkeuken en garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23
Ik ben op zoek naar hoe ik het beste de muur tussen onze bijkeuken en aangebouwde garage kan isoleren. Vanuit de bouw hoort de bijkeuken minder bij het huis : tussen de woonkeuken en bijkeuken zit de 'buitenmuur' die een spouw heeft. Tussen de bijkeuken en de aangebouwde garage zit een enkelsteens muur. Hierdoor heeft de bijkeuken meer de temperatuur van de garage dan van het huis, ook komt er van de garage veel kou zo de woning binnen.

Wij gebruiken de bijkeuken meer als onderdeel van het huis en hebben eigenlijk behoefte om de muur tussen de garage en de bijkeuken beter te isoleren. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

In de bijkeuken zelf wordt het lastig om extra isolatie te plaatsen, dat wringt met een buitendeur. Blijft over isoleren aan de zijde van de garage, en dat lijkt mij qua vocht ook het beste.

Welke methode kan ik in de garage het beste toepassen? In de garage hou ik het liefst een stevige muur over en zit er zelfs over te denken om het kozijn en deur direct mee te vervangen. De vloer van de garage ligt overigens ongeveer 30cm lager dan de vloer van de bijkeuken.

Ik zit te denken aan :

-isoleren met PIR platen of Kooltherm en een voorzetwand maken.
-isoleren met PIR platen of Kooltherm en een spouwmuur maken met kalkzandsteen en nieuw deurkozijn en deur plaatsen. Het huidige ijzeren kozijn heeft zijn beste tijd gehad en er zitten ook scheuren in, de deur sluit niet meer goed en tocht.
-misschien heeft iets anders de voorkeur?

Een dingetje is dat in de garage een inpandige hemelwaterafvoer zit, die zou dan in de nieuwe muur komen.

[Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-02-2021 14:27]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Alle reacties

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 13:34
Voorzetwand met PIR/resol lijkt mij ook de beste optie.
Is het dak van de bijkeuken/garage een plat dak? Zo ja, dan ook daar naar kijken m.b.t. isolatie. Eventueel radiatoren bijplaatsen/vervangen in bijkeuken.

• WVL_KsZeN
Het platte dak van de bijkeuken en garage is 1 doorlopend plat dak, dat aan vervanging toe is.
Hiervoor heb ik al een paar offertes om het te vervangen en direct 5cm PIR aan te brengen (warm dak).

Meer past helaas niet doordat het platte dak van de bijkeuken ook een dakterras is en dan krijg ik problemen met de deur en het lood.

Maar hoe het beste omgaan met die hemelwaterafvoer?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Is er überhaupt verwarming in de bijkeuken?

• WVL_KsZeN
ASW1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:36:
Is er überhaupt verwarming in de bijkeuken?
Jazeker, er hangt een kleine Jaga convector. Die levert helaas te weinig warmte om het warm te krijgen in de bijkeuken. Het hoeft geen 20 graden te zijn, 18 is prima. Nu is het bijvoorbeeld 15 graden.

Er is veel warmteverlies in de bijkeuken :
- het dak is niet geïsoleerd, dat lossen we op als het opnieuw gedaan wordt met 5cm PIR.
- de spouwmuur naar buiten (rechts) is niet geïsoleerd, het is een lege spouw (5cm spouw)
- de vloer is niet geïsoleerd, dat willen we als laatste doen
- de muur links is gedeeld met de buren, dus prima.

Op dit moment wil ik vooral kijken naar het dak en de muur naar de garage. Hier komt de meeste kou vanaf.

[Voor 60% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-02-2021 21:46]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
De warmtebehoefte van die bijkeuken zal relatief hoger zijn dan andere delen van de woning. Het is een kleine ruimte met veel buitenoppervlak. Om enigszins op temperatuur te blijven zal de bijkeuken met meer watt/m² gestookt moeten worden. Als er nu geen isolatie in het platte dak zit denk ik dat je daar meer verliest dan door de scheiding met de garage.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee