Toon posts:

Ervaringen tav combinatie AR111 spots & dimmen via DALI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Joost-
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-03-2022
Ik heb een aantal ingestorte armaturen voor AR111 spots die allemaal aan verbonden zijn via een kabel tbv DALI en verbonden zijn met een KNX/DALI gateway. Ik zoek een combinatie van Led spots met dimmers waarmee ik warm licht (2700k) kan dimmen tot een minimale lichtsterkte waarbij alleen nog "gloeiende" lichtjes te zien zijn..

In een eerste testsituatie heb ik een Osram 12V AR111 spot gekoppeld via een Mean Well PWM Dali led driver gebruikt. Dit werkt op zich aardig, geen flikkering of iets dergelijks maar ik kan niet verder terugdimmen dan 10%, wat qua perceptie schijnt overeen te komen met 30% en dan geven ze nog aardig wat licht. Eigenlijk net teveel licht

Ik lees her en der dat de combinatie van driver/ en CV spot wisselende resultaten kan geven en dat een spot met verschillende drivers andere resultaten kan geven. En zo dezelfde driver ook weer in wisselende mate kan samenwerken met spots. Weet iemand een optimale combinatie waarvan proefondervindelijk is vastgesteld dat ze goed samen functioneren?

De markt voor AR111 bestaat daarnaast grotendeels uit CV spots. Een enkele fabrikant levert echter ook CC. Zou ik daar een beter resultaat van kunnen verwachten?

Alle reacties

• Kjus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 09:23
hi @-Joost-,

Ik zit momenteel naar dezelfde oplossing te kijken. Heb jij inmiddels al een alternatieve oplossing gevonden?

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 20:36
Ik ben op zoek naar een zelfde oplossing, maar dit valt nog niet mee. Per ruimte groepen van 4 ar111 opbouw spots, de onderlinge afstand van de individuele spots is 4 mrt, Afstand tot technische ruimte varieert van 4 tot 15 mtr. Gaat op de beganegrond over 30 spots en nog enkele gewone lichtpunten. Twijfel tussen een dali sturing of toch gewone drivers en centraal geplaatste loxone dimmers.
Het gaat alleen al op deze verdieping om 15 te dimmen kringen, Dat zijn 4 loxone dim units a 427 ex btw/stuk of 1 dali sturing a 510 ex btw.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee