Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pre-built dilemma Medion vs HP ~€900 grafisch/gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• formfeature
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 17-02 09:36
Mijn huidige Medion desktop is erg verouderd en ik zoek een vervanger. Het oorspronkelijke idee was zelf bouwen, maar met de huidige ellende rond videokaarten krijg ik dat niet rond (de videokaarten die ik op het oog had zijn óf niet de krijgen, of godschreeuwend duur).

Nu heb ik een Medion pre-built op het oog die aan alle eisen lijkt te voldoen, behalve... Er zit een Intel Core i5-10400-processor in in combinatie met 16 GB RAM DDR4 3200 MHz, terwijl de 10400 max DDR4-2666 aankan.
Vraag 1: Is dat 'zonde' van het geheugen? Ga je dat verschil ergens in merken?

Daarnaast hoop ik - als videokaarten ooit nog eens weer betaalbaar worden - dit systeem over een jaar of 2-3 nog eens te kunnen upgraden met een betere videokaart.
Vraag 2: In hoeverre is deze Intel cpu daar beperkend in, in vergelijking met de hieronder genoemde AMD cpu?

Ter vergelijking heb ik een HP machine met een AMD Ryzen 5 4600G gevonden, die in alle opzichten net zo mooi is, met uitzondering van de meegeleverde SSD, die voor mijn doeleinden de klein is. Zie de vergelijking hieronder.

Wensen:
gebruik: Home office, fotobewerking/digital art, incidenteel gamen (dishonored, witcher, assassin's creed etc). Ik stel geen hoge eisen aan het gamen maar het zou mooi zijn als e.e.a. toch tenminste op medium instellingen loopt.
eisen: minimaal 512 GB SSD, 16 gb RAM (voor photoshop), een processor die ruimte laat voor een GPU upgrade in de toekomst
budget: 800-900 euro
meenemen: eventueel 2 HDDs
overklokken: nee
verder: een stille, duurzame machine die het met af en toe kleine reparatie of uitbreiding (beetje meer RAM, nieuwe voeding, andere hard disk, etc) weer zo'n 5-7 jaar uithoudt. Bij voorkeur ruimte voor een GPU update in de toekomst.

Optie 1, €900 euro
MEDION® ERAZER Bandit E10 Gaming PC | Intel Core i5 | Windows 10 Home | GTX 1650 Super | 16 GB RAM | 1 TB SSD
  • Processor: Intel Core i5-10400-processor
  • Windows 10 Home
  • Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1650 Super
  • Geheugen: 16 GB RAM DDR4 3200 MHz
  • Capaciteit: 1 TB SSD
Voordelen
- 1TB SSD
- Hot-swappable la (want dat is makkelijk O-) ) + dvd-speler
- Goede ervaring met Medion so far

Nadelen:
- Intel Core i5-10400-processor kan maximaal DDR4-2666 aan, dus volgens mij haal je niet alles uit je RAM op deze manier? En deze processor is nét ietsje minder snel dan de AMD van de concurrent.

Optie 2, 800 euro plus kosten 1 TB SSD (~130 euro)
HP Pavilion Gaming TG01-1200nd AMD Ryzen 5 4600G GTX1650S Gaming Desktop
  • Processor: AMD Ryzen 5 4600G
  • Windows 10 Home
  • Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1650 Super
  • Geheugen: 16 GB RAM DDR4 3200 MHz
  • Capaciteit: 256 GB SSD en 1TB HDD
Voordelen:
- betere processor?
- processor die met het DDR4 3200 MHz RAM geheugen overweg kan
- extra 1TB HDD

Nadelen:
- SSD moet vervangen worden
- Negatieve reviews over HP in het algemeen, met name de kasten.

Hamvraag: is de AMD processor alleen het sleutelen aan de SSD waard?

Andere opmerkingen en adviezen ook welkom! Dank!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Als er in het Intel systeem een Z490 bord zit (wat ik overigens niet verwacht) gaat het ram gewoon op 3200 lopen. Anders wordt het teruggeklokt naar 2666 op een H410/B460 bord.

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:33
De HP heeft een voeding van 310 Watt, van de Medion weten we het niet op basis van de informatie in de link - dat beperkt je toekomstige upgrade mogelijkheden voor een videokaart - een midrange kaart vraagt al snel een 450 a 550 Watt voeding.
Dat snellere geheugen in de Medion zou kunnen werken als er een Z490 moederbord inzit.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True