Mijn huidige Medion desktop is erg verouderd en ik zoek een vervanger. Het oorspronkelijke idee was zelf bouwen, maar met de huidige ellende rond videokaarten krijg ik dat niet rond (de videokaarten die ik op het oog had zijn óf niet de krijgen, of godschreeuwend duur).
Nu heb ik een Medion pre-built op het oog die aan alle eisen lijkt te voldoen, behalve... Er zit een Intel Core i5-10400-processor in in combinatie met 16 GB RAM DDR4 3200 MHz, terwijl de 10400 max DDR4-2666 aankan.
Vraag 1: Is dat 'zonde' van het geheugen? Ga je dat verschil ergens in merken?
Daarnaast hoop ik - als videokaarten ooit nog eens weer betaalbaar worden - dit systeem over een jaar of 2-3 nog eens te kunnen upgraden met een betere videokaart.
Vraag 2: In hoeverre is deze Intel cpu daar beperkend in, in vergelijking met de hieronder genoemde AMD cpu?
Ter vergelijking heb ik een HP machine met een AMD Ryzen 5 4600G gevonden, die in alle opzichten net zo mooi is, met uitzondering van de meegeleverde SSD, die voor mijn doeleinden de klein is. Zie de vergelijking hieronder.
Wensen:
gebruik: Home office, fotobewerking/digital art, incidenteel gamen (dishonored, witcher, assassin's creed etc). Ik stel geen hoge eisen aan het gamen maar het zou mooi zijn als e.e.a. toch tenminste op medium instellingen loopt.
eisen: minimaal 512 GB SSD, 16 gb RAM (voor photoshop), een processor die ruimte laat voor een GPU upgrade in de toekomst
budget: 800-900 euro
meenemen: eventueel 2 HDDs
overklokken: nee
verder: een stille, duurzame machine die het met af en toe kleine reparatie of uitbreiding (beetje meer RAM, nieuwe voeding, andere hard disk, etc) weer zo'n 5-7 jaar uithoudt. Bij voorkeur ruimte voor een GPU update in de toekomst.
Optie 1, €900 euro
MEDION® ERAZER Bandit E10 Gaming PC | Intel Core i5 | Windows 10 Home | GTX 1650 Super | 16 GB RAM | 1 TB SSD
- 1TB SSD
- Hot-swappable la (want dat is makkelijk
) + dvd-speler
- Goede ervaring met Medion so far
Nadelen:
- Intel Core i5-10400-processor kan maximaal DDR4-2666 aan, dus volgens mij haal je niet alles uit je RAM op deze manier? En deze processor is nét ietsje minder snel dan de AMD van de concurrent.
Optie 2, 800 euro plus kosten 1 TB SSD (~130 euro)
HP Pavilion Gaming TG01-1200nd AMD Ryzen 5 4600G GTX1650S Gaming Desktop
- betere processor?
- processor die met het DDR4 3200 MHz RAM geheugen overweg kan
- extra 1TB HDD
Nadelen:
- SSD moet vervangen worden
- Negatieve reviews over HP in het algemeen, met name de kasten.
Hamvraag: is de AMD processor alleen het sleutelen aan de SSD waard?
Andere opmerkingen en adviezen ook welkom! Dank!
Nu heb ik een Medion pre-built op het oog die aan alle eisen lijkt te voldoen, behalve... Er zit een Intel Core i5-10400-processor in in combinatie met 16 GB RAM DDR4 3200 MHz, terwijl de 10400 max DDR4-2666 aankan.
Vraag 1: Is dat 'zonde' van het geheugen? Ga je dat verschil ergens in merken?
Daarnaast hoop ik - als videokaarten ooit nog eens weer betaalbaar worden - dit systeem over een jaar of 2-3 nog eens te kunnen upgraden met een betere videokaart.
Vraag 2: In hoeverre is deze Intel cpu daar beperkend in, in vergelijking met de hieronder genoemde AMD cpu?
Ter vergelijking heb ik een HP machine met een AMD Ryzen 5 4600G gevonden, die in alle opzichten net zo mooi is, met uitzondering van de meegeleverde SSD, die voor mijn doeleinden de klein is. Zie de vergelijking hieronder.
Wensen:
gebruik: Home office, fotobewerking/digital art, incidenteel gamen (dishonored, witcher, assassin's creed etc). Ik stel geen hoge eisen aan het gamen maar het zou mooi zijn als e.e.a. toch tenminste op medium instellingen loopt.
eisen: minimaal 512 GB SSD, 16 gb RAM (voor photoshop), een processor die ruimte laat voor een GPU upgrade in de toekomst
budget: 800-900 euro
meenemen: eventueel 2 HDDs
overklokken: nee
verder: een stille, duurzame machine die het met af en toe kleine reparatie of uitbreiding (beetje meer RAM, nieuwe voeding, andere hard disk, etc) weer zo'n 5-7 jaar uithoudt. Bij voorkeur ruimte voor een GPU update in de toekomst.
Optie 1, €900 euro
MEDION® ERAZER Bandit E10 Gaming PC | Intel Core i5 | Windows 10 Home | GTX 1650 Super | 16 GB RAM | 1 TB SSD
- Processor: Intel Core i5-10400-processor
- Windows 10 Home
- Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1650 Super
- Geheugen: 16 GB RAM DDR4 3200 MHz
- Capaciteit: 1 TB SSD
- 1TB SSD
- Hot-swappable la (want dat is makkelijk

- Goede ervaring met Medion so far
Nadelen:
- Intel Core i5-10400-processor kan maximaal DDR4-2666 aan, dus volgens mij haal je niet alles uit je RAM op deze manier? En deze processor is nét ietsje minder snel dan de AMD van de concurrent.
Optie 2, 800 euro plus kosten 1 TB SSD (~130 euro)
HP Pavilion Gaming TG01-1200nd AMD Ryzen 5 4600G GTX1650S Gaming Desktop
- Processor: AMD Ryzen 5 4600G
- Windows 10 Home
- Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1650 Super
- Geheugen: 16 GB RAM DDR4 3200 MHz
- Capaciteit: 256 GB SSD en 1TB HDD
- betere processor?
- processor die met het DDR4 3200 MHz RAM geheugen overweg kan
- extra 1TB HDD
Nadelen:
- SSD moet vervangen worden
- Negatieve reviews over HP in het algemeen, met name de kasten.
Hamvraag: is de AMD processor alleen het sleutelen aan de SSD waard?
Andere opmerkingen en adviezen ook welkom! Dank!