Toon posts:

Tussenwanden garage maken - een paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• enzoronald
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 00:19
We zijn bezig met een verbouwing in huis, waarbij het indelen van garage hier onderdeel van is. We gaan de garage in 3 delen knippen (zie plattegrond hieronder). Om wat geld te besparen, gaan we zelf de tussenwanden en 1x voorzetwand plaatsen. We zijn best handig, dus ik ga er vanuit dat dit gaat lukken :)

Nu heb ik daarover een paar vragen :

1. We willen aan de 'buitenkanten' van de bijkeuken (fietsdeel en schuur) alleen OSB gebruiken. Dit omdat gips aan die kanten niet nodig is en vrij kwetsbaar is. Hoeveel mm osb is hier het minimale voor een stevige wand?

2. Hoe bouwen de tussenwanden op qua lagen? Ik dacht dus aan het volgende (van buiten naar binnenkant):
OSB 12mm + Balk 69mm + OSB 9 mm + GIPS 9mm = 99mm .

3. Wat voor een type deurkozijn+deur doen we? Kijkend naar kozijn+deur combinaties kom ik kozijnen tegen voor een muurdikte van 90mm of 70mm. Welke gebruik ik dan kijkende naar bovenstaande muur opbouw?

4. Wat te doen met dampfolie? Gezien het eigenlijk een ruimte gaat worden in de garage, zullen de ruimtes links en rechts van de bijkeuken zeker kouder zijn (bijkeuken zelf komt een radiator in). Gezien het tijdens de kou van afgelopen week het +1 werd in de garage lijkt ons dampfolie wel nodig?
Welke dampfolie gebruik je dan aan welke kant van de isolatie? En is dampfolie ook nodig bij de voorzetwand (bovenkant tekening tegen muur met buren)

Nou behoorlijk wat vragen :) Hoop dat jullie kunnen meedenken !

• huppelepups
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 13:40
enzoronald schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:56:
We zijn bezig met een verbouwing in huis, waarbij het indelen van garage hier onderdeel van is. We gaan de garage in 3 delen knippen (zie plattegrond hieronder). Om wat geld te besparen, gaan we zelf de tussenwanden en 1x voorzetwand plaatsen. We zijn best handig, dus ik ga er vanuit dat dit gaat lukken :)

Nu heb ik daarover een paar vragen :

1. We willen aan de 'buitenkanten' van de bijkeuken (fietsdeel en schuur) alleen OSB gebruiken. Dit omdat gips aan die kanten niet nodig is en vrij kwetsbaar is. Hoeveel mm osb is hier het minimale voor een stevige wand?

2. Hoe bouwen de tussenwanden op qua lagen? Ik dacht dus aan het volgende (van buiten naar binnenkant):
OSB 12mm + Balk 69mm + OSB 9 mm + GIPS 9mm = 99mm .

3. Wat voor een type deurkozijn+deur doen we? Kijkend naar kozijn+deur combinaties kom ik kozijnen tegen voor een muurdikte van 90mm of 70mm. Welke gebruik ik dan kijkende naar bovenstaande muur opbouw?

4. Wat te doen met dampfolie? Gezien het eigenlijk een ruimte gaat worden in de garage, zullen de ruimtes links en rechts van de bijkeuken zeker kouder zijn (bijkeuken zelf komt een radiator in). Gezien het tijdens de kou van afgelopen week het +1 werd in de garage lijkt ons dampfolie wel nodig?
Welke dampfolie gebruik je dan aan welke kant van de isolatie? En is dampfolie ook nodig bij de voorzetwand (bovenkant tekening tegen muur met buren)

Nou behoorlijk wat vragen :) Hoop dat jullie kunnen meedenken !

[Afbeelding]
1. Ligt eraan waar je het tegen aanschroeft. Maar mocht 1 laag niet voldoende zijn, dan kan je toch zo een 2e laag erop schroeven? En anders misschien een gipsvezelplaat? Ik gebruik zelf 9mm OSB.

2. Die volgorde is prima, het zorgt voor een stevig geheel waar je best wat aan kan ophangen.

3. Zelf nog geen ervaring met kozijnen, maar volgens mij hoeft het kozijn niet even breed te zijn als de muur. In mijn eigen huis heb ik kozijnen die zijn opgebouwd. Er is dus gewoon een latje tegen aan gespijkerd om het gelijk te maken aan de muur.

4. Waar maakt je de voorzetwanden van? Bij een PIR plaat zit er al een dampfolie op.
Ik denk overigens niet dat je dampfolie nodig hebt bij de muur met de buren, aangezien dit een tussenmuur is.

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:55
Waarom een tussenwand bouwen met eerst een OSB plaat en daarop een gipsplaat? Je kunt de gipsplaten direct op je frame monteren, scheelt je tijd en geld.

• Blasterxp
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
ik heb:

gips - osb - isolatie - osb - gips
en de osb platen zijn vrij dik

Netjes een frame gemaakt zodat de OSB plaatsen goed te schroeven zijn. Het is een prima muur geworden, en toch gek genoeg niet echt geluid dicht. Daar had ik wel iets meer van verwacht.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-09 21:45

NDF82

Doomed Space Marine

Blasterxp schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:54:
ik heb:

gips - osb - isolatie - osb - gips
en de osb platen zijn vrij dik

Netjes een frame gemaakt zodat de OSB plaatsen goed te schroeven zijn. Het is een prima muur geworden, en toch gek genoeg niet echt geluid dicht. Daar had ik wel iets meer van verwacht.
Zit er ook isolatie tussen zoals glas- of steenwol? Want dat is essentieel voor een geluidsisolerende werking (zoek maar eens op "massa-veer-massa).

...leeg...

• naftebakje
  • Nu online
Den_S85 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:52:
Waarom een tussenwand bouwen met eerst een OSB plaat en daarop een gipsplaat? Je kunt de gipsplaten direct op je frame monteren, scheelt je tijd en geld.
En iedere keer dat je een schoefje in de wand wil vijzen, een sleutel/fiets/krat bier iets te hard tegen/door de gipswand aan komt, ... Jezelf vervloeken omdat je daarop bespaard hebt.
Voor zolder afwerking op de schuine dakvlakken kan je het risico nemen, maar verticale wanden zijn zoveel steviger met wat hout achter dat dkost het dubbel en dik waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sjorsjes
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 26-09 21:22
Ik kan je sowieso metalstud aanraden, werkt super snel en fijn.

Dit zou ook nog kunnen eventueel

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• badboyqxy
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:22
Metaal stuc heeft betere isolatie waardr dan hout aangezien je dan de isolatie dieper kan plaatsen en dit simpelweg beter isoleert dan hout.

Osb van 18mm zou ik aanhouden als isolatie kun je gewoon pir platen doen, echter als geluid een ding is zou ik er nog een kurkplaat tegen aan zetten.

Goor metal stuc moet je paar u profielen halen en om de 50 cm een c profiel

• enzoronald
huppelepups schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:47:

4. Waar maakt je de voorzetwanden van? Bij een PIR plaat zit er al een dampfolie op.
Ik denk overigens niet dat je dampfolie nodig hebt bij de muur met de buren, aangezien dit een tussenmuur is.
Thanks voor je antwoorden!

Voorzetwand komt tegen de wand met de buren. Puur een beetje ter isolatie eigenlijk. Die wand zal een alleen osb plaat zijn (ivm ophangen keukenkastjes ook) met isolatiemateriaal tegen de muur van de buren aan.Misschien om makkelijker af te werken ook gipsplaat er tegenaan (of kunnen tegels ook op OSB?) Zij geven aan dat hun garage (niet geïsoleerd) in de winter soms echt wel 0 graden is.

Heb je in dit geval genoeg aan de PIR platen of toch dampfolie? Want van dampolie begrijp ik altijd dat je een bepaalde dampfolie aan de koude kant moet hebben en een andere aan de warme kant.

• enzoronald
sjorsjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:11:
Ik kan je sowieso metalstud aanraden, werkt super snel en fijn.

Dit zou ook nog kunnen eventueel
[Afbeelding]
Metalstud ook naar gekeken, maar voor beginners is hout makkelijker te verwerken begreep ik :)

Die indeling is niet handig, gezien die linker deur onderin naar het huis (keuken) gaat. De rechter deur onderin is naar buiten. Zouden toch graag vanaf het huis de bijkeuken in willen :)

• enzoronald
badboyqxy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:16:
Metaal stuc heeft betere isolatie waardr dan hout aangezien je dan de isolatie dieper kan plaatsen en dit simpelweg beter isoleert dan hout.

Osb van 18mm zou ik aanhouden als isolatie kun je gewoon pir platen doen, echter als geluid een ding is zou ik er nog een kurkplaat tegen aan zetten.

Goor metal stuc moet je paar u profielen halen en om de 50 cm een c profiel
Thanks! Metal stud naar gekeken, maar hout schijnt toch iets makkelijker te zijn om te verwerken begreep ik van meerdere mensen. Zeker als je beginner bent. Geluid is trouwens geen ding, maar is PIR dan voldoende en fungeert dit als dampfolie?

• badboyqxy
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:22
Pir fungeert niet als dampfolie, maar als isolatie. Heeft als eigenschappen goede isolatie voor relatief lage prijs maar slechte geluidsdempende werking.

Dampfolie, heb je alleen nodig voor tegen buitenmuren niet binnenmuren.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

enzoronald schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Metalstud ook naar gekeken, maar voor beginners is hout makkelijker te verwerken begreep ik :)

Die indeling is niet handig, gezien die linker deur onderin naar het huis (keuken) gaat. De rechter deur onderin is naar buiten. Zouden toch graag vanaf het huis de bijkeuken in willen :)
Neh, metal stud is makkelijker. Hout kan krom zijn, metalstud niet. Metalstud kan je knippen, hout moet je zagen (dus meer rotzooi). Metalstud is lichter van gewicht. Metalstud isoleert geluid beter (want de isolatie gaat in de profielen).

Nadelen: weet ik even niet maar een ander vast wel :-)

...leeg...

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-09 13:45
Waarschijnlijk oudere mensen die beweren dat hout makkelijker is? Mijn vader zweert ook bij houten balken gebruiken voor wandjes, terwijl die nog nooit metalstud heeft gebruikt.

Ik heb afgelopen zomer mijn hele zolder verbouwd en ook wanden neergezet met metalstud en dat is toch echt veel makkelijker. Het enige wat je nodig heb is een (goed) blikschaar en je knipt zo alles op maat om een hele wand in elkaar te schuiven. Eenvoudiger kan eigenlijk niet, sneller trouwens ook niet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• enzoronald
Ozzie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:37:
Waarschijnlijk oudere mensen die beweren dat hout makkelijker is? Mijn vader zweert ook bij houten balken gebruiken voor wandjes, terwijl die nog nooit metalstud heeft gebruikt.

Ik heb afgelopen zomer mijn hele zolder verbouwd en ook wanden neergezet met metalstud en dat is toch echt veel makkelijker. Het enige wat je nodig heb is een (goed) blikschaar en je knipt zo alles op maat om een hele wand in elkaar te schuiven. Eenvoudiger kan eigenlijk niet, sneller trouwens ook niet.
Misschien is t een gevoel ofzo? Die metalstud dingen zien er altijd wat instabiel uit (lees: kantoorwandjes). En als ik osb platen eraan ga hangen?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

De opbouw van onderstaande is:
12.5mm gips - 12 mm osb - metalstud gevuld met glaswol - 12 mm osb - 12.5 mm gips

Staat als een huis. En m'n WTW installatie die 62dba produceert op een meter afstand, is niet meer hoorbaar.

Ik de wand rondom de WTW is overigens ook nog massa plaat van het merk TecSound geplaatst.

...leeg...

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:28
ipv osb kan je ook betonplex overwegen. Net iets netter in de afwerking en goed sausbaar.
Heb je gewoon een wit wandje.

• enzoronald
Thanks iedereen voor de hulp! Vanavond nog maar even een lijstje maken van benodigdheden en goed meten. Dan eens kijken waar ik wat ga bestellen (toch onhandig die bouwmarkt waar je niet naar binnen kunt :) )

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:13
NDF82 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Neh, metal stud is makkelijker. Hout kan krom zijn, metalstud niet. Metalstud kan je knippen, hout moet je zagen (dus meer rotzooi). Metalstud is lichter van gewicht. Metalstud isoleert geluid beter (want de isolatie gaat in de profielen).

Nadelen: weet ik even niet maar een ander vast wel :-)
Nadeel: je kan er jezelf serieus aan snijden :D.
Maar ik ben ook pro metalstuds. Ofwel zorg je voor een (goede) tang om te knippen, ofwel een slijpschijfje.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:04
Heb zelf wandjes gelijmd van 5cm gipsblokken in de garage. Gaat snel en makkelijk af te werken met laagje pasta. En goed bestand tegen vocht etc. En cheap!

1.

2.

3.

there's no tweak without the tweaker

• naftebakje
  • Nu online
Laatst aan timmerman gevraagd (was wel voor verlaagd plafond): hij gebruikt de ene keer hout, de andere keer metalstud. Werkt nagenoeg even goed, prijs (werk + materiaal) scheelt nauwelijks.
Ik denk dat een onervaren persoon sneller weg is met metalstuds.
Sterkte zit trouwens in de bedekking, die metalstud is superslap tot je er een plaat tegen schroeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee