In arduino wil ik een beginpunt en eindpunt instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 599 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim arduino
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-03-2021
Mijn vraag
Ik moet voor stage een sensor maken die meer hoeveel keer die bij het begin punt komt. Het gaat om een hydraulische pomp die een lift omhoog duwt. Hierin doen we een sensor met lange staaf en magneten die nauwkeurig meer hoe ver die is. Nu moet ik de code schrijven maar loop hierop vast, heeft iemand een idee hoe dit het beste kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Arduino

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht aan een begin punt instellen en eindpunt en telkens als die omhoog en omlaag is geweest dan telt die er 1 bij op. Maar hoe dit moet?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 08:58

Echt niet.

Gewoon niet.

Heb je geen collega's die je op weg kunnen helpen? Een stage is ook bedoeld om iets van te leren, en leren van je collega's is ook een belangrijke vaardigheid. Met de vaardigheid 'laat het internet het werk voor je doen' kom je er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 15:53
Wellicht is het handig om te weten, heb je al iets van een sensor in gebruik? Momenteel komt je vraag over van, hoe bezoek je de website tweakers? Ja met een pc!

Ik kan mij voorstellen dat je met een Hall-effect sensor aan de slag gaat. Daarbij is het van belang, moet je alleen weten hoe vaak de lift langs een punt is geweest. Een Hall sensor kan een analoog of digitaal signaal geven. Deze kan meerdere protocollen hebben (i2c of spi bijvoorbeeld).

Welke ervaring heb je al met Arduino? Als dit geen is, probeer dan eerst een blinky project, zodat je in ieder geval een werkende software omgeving hebt die met hardware kan praten. Vanuit daar kan je verder kijken en mogelijk gerichter vragen stellen.

Maar belangrijker is inderdaad wat @Echt niet. zegt, zijn er andere informatie bronnen. Want nogmaals, het is een heel erg open vraag dat je hier stelt.

[ Voor 15% gewijzigd door P-Storm op 16-02-2021 11:55 . Reden: Blinky informatie toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:47
Je gaat een extra variabele van het type bool moeten maken. Die zet je in het begin op true.

Zodra je sensor boven de bovengrens komt zet je de variabele op false. Zodra je sensor onder de ondergrens komt én de extra variabele is false, hoog je de teller met 1 op en zet je de extra variabele weer op true. Zo voorkom je dat je de teller blijft ophogen totdat je sensor weer boven de bovengrens is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
In principe is dit niet ingewikkeld en kan dit prima. Uit je vraag maak ik echter op dat je geen ervaring hebt met programmeren want de vraag die je stelt is heel simpel maar heeft meer kennis van de exacte werking nodig.

Ik ga je dan ook een andere tip geven. Koop een Raspberry Pi Pico en het "the official raspberry pico guide" boekje. Micropython is een hele makkelijke taal om te leren en dit boekje legt je stap voor stap uit hoe dit werkt. Na 1 of 2 dagen spelen kan je echt al wel wat. Ook heeft de Pi Pico flash geheugen waar je makkelijk in kan loggen. Aan het einde van het boekje staat hier ook een mooi voorbeeld voor. Via de arduino moet dit via de EEPROM en dat daar is net weer wat meer kennis voor nodig.

Voor de duidelijkheid; de Raspberry Pi Pico is GEEN computer zoals zijn grote broertje, maar een zeer geavanceerde microcontroller van € 4,50,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je al eens in de how-to's gekeken op de Arduino site? Hoe je een sensor uitleest, een lampje laat knipperen, een lampje dimt via een potmeter etc.
Als je dat soort projecten eens doorneemt zul je de manier van programmeren ook beter in gaan zien, en zal je project ook een stuk makkelijker zijn. Uiteindelijk zul je zelf de code moeten maken, we zijn tenslotte geen helpdesk die jouw stageopdracht gaat uitvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim arduino
jullie hebben helemaal gelijk, ik ben slecht in coderen en dit gedeelte moest ik nog afronden. op stage heeft niemand hier de kennis over dus ik dacht ik vraag het hier. weet iemand hoe ik een beginpunt en eindpunt instel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Schoolvragen waren toch niet toegestaan :?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim arduino
oh serieus? excuus dan verwijder ik de post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoals opgemerkt moet een stageplek jou iets leren, niet dat je hun problemen moet gaan oplossen tenzij je de opdracht aan kan. Lijkt mij om dit ook even met je leeraar te bespreken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat inderdaad. Je zit er om te leren, en als wij het voorkauwen leer je er niets van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je focust op het schrijven van de software, maar bent erg vaag over de fysieke kant van het verhaal (staven? magneten?). Heb je al een sensor op het oog? Als je googelt op het typenummer en "arduino", dan kom je vast voorbeelden tegen waar je op kunt steunen.

Uitgaande van een hydraulische lift die gewoon recht omhoog gaat, en waarvan je wil weten op welk niveau die zit:

- bevestig magneten in de liftschacht;
- sluit een reed-switch aan op een Arduino (een reed-switch sluit als 'ie bij een magneet in de buurt komt);
- laat de Arduino bijhouden hoe vaak de reed-switch is gesloten.

Een variatie op de goede input van @Tom-Z dus eigenlijk :)

Wil je iets meer, denk dan aan RFID-stickers in de schacht. Deze hebben een unieke ID. Als je een RFID-lezer aan een Arduino hangt, kun je dus precies bepalen op welke hoogte je zit. Ook als je halverwege een reboot hebt of eerst een stukje naar beneden bent gegaan.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

SA007

Moderator Tweaking
Qua huiswerkopdrachten zijn specifieke subvragen best acceptabel, maar niet om de complete opdracht neer te gooien.

Dit valt duidelijk onder de 2e noemer, gooi 'm daarom dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.