Toon posts:

Waar je bitcoin te bewaren?

Pagina: 1
Acties:

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 11:15
Ik heb een paar jaar geleden iets minder dan een een kwart bitcoin gekocht op bittrex en deze staat daar nog steeds. Als ik deze in persoonlijk beheer wil hebben, maar niet via een hardware wallet, welke Windows wallet zouden jullie aanraden (of juist afraden)? Of is deze net zo veilig bij een externe partij en welke zijn dat het best te vertrouwen?

Ik heb proberen te zoeken naar een antwoord, maar echt duidelijkheid vind ik er niet over en dan richt ik mij tot de mensen die ik vertrouw, de echter tweakers!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 15:58
Genereer via deze website een adres
* weg ivm backdoors *

tip die ze hierbij geven is wel
For secure wallet generation, make sure your computer and antivirus is up to date.
We also recommend disabling your browser addons/extensions
of als je het niet vertrouwd doe het zelf offline
https://github.com/cantonbecker/bitcoinpaperwallet

Print het uit en bewaar het ergens veilig

Volledig in eigen beheer en niemand kan er bij mits ze jou papiertje hebben

[Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 27-02-2021 16:38]

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 05:41
Ledger
Trezor
SafePal

Je seed bewaar je op een een Cryptosteel, extern opgeslagen.

Electrum vind ik overigens ook een zeer betrouwbare wallet, mocht je geen geld willen uitgeven aan hardware wallet.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:40

FreakNL

Well do ya punk?

Eiland schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:03:
Genereer via deze website een adres
*weg*

[...]

of als je het niet vertrouwd doe het zelf offline
https://github.com/cantonbecker/bitcoinpaperwallet

Print het uit en bewaar het ergens veilig

Volledig in eigen beheer en niemand kan er bij mits ze jou papiertje hebben
Voor er verwarring ontstaat bij de TS;
Jij bedoelt ;
Volledig in eigen beheer en niemand kan er bij mits ze jou papiertje NIET hebben
Of
Volledig in eigen beheer en niemand kan er bij TENZIJ ze jou papiertje hebben

[Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 27-02-2021 16:38]

• The Redman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:18
Kleine aanvulling.

Je coins staan altijd op de blockchain. Je wallet heeft de sleutels om het binnen de blockchain te verplaatsen.

Je kunt het natuurlijk via een vertrouwde derde partij regelen, maar waarom zit je dan in crypto, terwijl TRUSTLESSNESS juist hét basisfundament is?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:47
@sjors86 First of all: noem nooit hoeveel bitcoin je bezit op internet. Ook al vind je het misschien zelf niet zoveel, met de huidige koersstijgingen kan het over een maand er heel anders uit zien.

Je zegt geen hardware wallet te willen, maar waarom niet? Dat is imho veruit het beste om te doen ;) je wil niet dat je private key op enige manier digitaal vertaald kan worden.

Ik zou gewoon een Ledger Nano S halen.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 13:06

Mooody

elmoody

Het enige bruikbare antwoord imo is; spreiding.

* Zet een deel van je BTC op een interest platform zoals Nexo (8% rente op je BTC)
* Zet een deel van je BTC op een ander interest platform zoals Blockfi, Crypto.com, Celsius, whatever
* Laat een deel staan op de huidige exchange
* Zet een deel op een hardware wallet (klinkt veilig, maar is zeker niet waterdicht)

De kans dat alles tegelijk ten onder gaat is 0,0000076% (kan iets afwijken)
In alle andere gevallen zal je je BTC houden en tegelijkertijd kennis maken met diverse methoden om jouw BTC een plekje te geven. Uiteindelijk kom je erachter welke methode voor jou het beste is.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mooooody schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:26:
Het enige bruikbare antwoord imo is; spreiding.

* Zet een deel van je BTC op een interest platform zoals Nexo (8% rente op je BTC)
* Zet een deel van je BTC op een ander interest platform zoals Blockfi, Crypto.com, Celsius, whatever
* Laat een deel staan op de huidige exchange
* Zet een deel op een hardware wallet (klinkt veilig, maar is zeker niet waterdicht)

De kans dat alles tegelijk ten onder gaat is 0,0000076% (kan iets afwijken)
In alle andere gevallen zal je je BTC houden en tegelijkertijd kennis maken met diverse methoden om jouw BTC een plekje te geven. Uiteindelijk kom je erachter welke methode voor jou het beste is.
Je noemt eerst drie opties waarbij je je bitcoin aan iemand anders toevertrouwt en dan zeg je dat een hardware wallet niet waterdicht is.
Ik zou eens beginnen om niet mijn bitcoin aan iemand anders toe te vertrouwen, dat is al vaak genoeg mis gegaan.

Een hardware wallet is zeker wel het veiligst, zolang je goed met je 'seed' omgaat.
Multisig is het allerveiligst, maar niet geschikt voor beginners.

Gewoon een hardware wallet aanschaffen. Liefst rechtstreeks van de fabrikant. En dan je seed op papier opschrijven (2x), en op twee verschillende plekken bewaren (verstoppen). Zodat je bijvoorbeeld bij brand niet meteen alles kwijt bent. Je kunt ook een seedplate kopen, en dan sla je je seed op metaal op. Zodra je een beetje meer ervaren bent, kun je een extra passphrase gaan gebruiken.

En dan al je transacties met je hardware wallet signen. En altijd het adres op je hardware wallet controleren. Super waterdicht.

Trezor, Ledger, Cobo Vault (air gapped), zijn allemaal prima hardware wallets.

De volgorde om bitcoin op te slaan naar totale waarde is:

- Software wallet op een computer (bijv Bitcoin Core, Electrum)
- Software wallet op een mobiele telefoon
- Hardware wallet
- Multisig van cold storage provider (Casa, Unchained Capital)
- Multisig (alleen zeer ervaren gebruikers)

[Voor 9% gewijzigd door Dark Matter op 21-02-2021 16:19]

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sjors86 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:28:
Ik heb een paar jaar geleden iets minder dan een een kwart bitcoin gekocht op bittrex en deze staat daar nog steeds. Als ik deze in persoonlijk beheer wil hebben, maar niet via een hardware wallet, welke Windows wallet zouden jullie aanraden (of juist afraden)? Of is deze net zo veilig bij een externe partij en welke zijn dat het best te vertrouwen?

Ik heb proberen te zoeken naar een antwoord, maar echt duidelijkheid vind ik er niet over en dan richt ik mij tot de mensen die ik vertrouw, de echter tweakers!
Houd er rekening mee, dat je in alle gevallen altijd je seed moet opslaan. Of je nu een software wallet of een hardware wallet gebruikt. Dus zou ik een hardware wallet aanraden.

Het probleem met een software wallet op je computer, en zeker een windows computer, is malware en keyloggers, etc. Zodra je je bitcoin kwijt bent zijn ze weg. Je kunt bij niemand gaan klagen achteraf.

Bij een bedrag van 1000,= EUR of meer zul je toch wel richting cold storage moeten gaan.
En een hardware wallet is cold storage, die heb je al vanaf 6 tientjes.
Je seed opslaan kan ook met een seedplate, mocht je papier geen goede optie vinden.

Trezor one
https://shop.trezor.io/product/trezor-one-white

Cobo Vault (air gapped)
https://shop.cobo.com/products/cobo-vault-essential

Seedplate
https://blog.coinkite.com/seedplate-backup/

[Voor 17% gewijzigd door Dark Matter op 21-02-2021 16:36]

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-02 15:13

Kain_niaK

Ik ben

Ter waarde van weekloon --> telefoon -->1 seed op papier als back up genoeg. (net als je normale poromenee)

Ter waarde van maandloon --> software of online computer --> seed op papier als backup plus seed op usb stick op andere locatie (je lopende rekening bij een bank)

Onbeperkt --> software op offline computer (1 seconden online = compromised) --> seed op papier in kluis, seed op usb in kluis op ander locatie, seed op een harde schijf in kluis in 3de locatie. (je spaar rekeneing bij een bank)

Nu heb je 3 traps systeem en kun je funds van ondeperkt naar lopende rekening naar wallet transferen als nodig is of de andere richting in.

weer helemaal terug

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Eerder werd in dit topic aangeraden om bitcoinpaperwallet.com te gebruiken. Helaas bevatte die een backdoor: https://www.coindesk.com/...or-missing-funds-research

@sjors86 (of iemand anders), mocht je deze site gebruikt hebben, transfer de coins dan zsm naar een andere wallet. Tot nu toe zijn alleen grote bedragen gesweept, dus als je er een gering bedrag op hebt staan is de kans groot dat ze met rust zijn gelaten.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
Dan kan je beter https://www.bitaddress.org/ gebruiken. Eerst pagina op je desktop saven en internet verbreken. Adres aanmaken en uitprinten. Ik hoorde ook mensen die de printer ook niet vertrouwen dus die zal je hierna moeten verbranden. >:)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

richard1074 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:39:
Dan kan je beter https://www.bitaddress.org/ gebruiken. Eerst pagina op je desktop saven en internet verbreken. Adres aanmaken en uitprinten. Ik hoorde ook mensen die de printer ook niet vertrouwen dus die zal je hierna moeten verbranden. >:)
Of gewoon helemaal geen online address generators gebruiken, want een vergelijkbaar euvel zoals met Bitcoin Paper Wallet kan hiermee ook gewoon het geval zijn.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• oharra
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11-2022
Vroeger kocht ik steeds op btcdirect.eu, in't begin was er nog een redelijk fee maar later minder geloof ik, echter hebben ze wel dan van die extra beveiliging waar je bewijs van je eigen wallet moet tonen, wat onhandig was voor de toepassing ik het gebruikte.

Heb nu onlangs Bitvavo binnen gebruiken en geen problemen mee gehad, aantal verificaties in't begin maar dan werkt alles goed, van wallet withdrawen naar bankrekening (in belgie) werkt instant.
Enige nadeel is wel dat ze bepaalde coins niet ondersteunen en blijkbaar ook niet echt open staan voor suggesties. Neem nu bv Dogecoin, of conflux, die zijn toch bekend genoeg om erop te zetten..

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 11:15
Probleem van exchanges is dat zij beschikken over "jouw" crypto en als ze omvallen, gehackt worden of er gewoon corrupt zijn, dan ben je alles kwijt. Je kan stellen dat voor een bank het zelfde geldt, maar daar heb je een bankgarantie (tenzij je een bank in Mali hebt of zo) en zijn de eigenaars van banken minder anoniem.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

.

[Voor 135% gewijzigd door -36- op 12-04-2021 17:58]

• makkerd
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-08-2022
Eiland schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:03:

For secure wallet generation, make sure your computer and antivirus is up to date.
We also recommend disabling your browser addons/extensions
Je kan er toch van uit gaan dat Windows defender antivirus wel up to date is bij verreweg de meeste mensen. Of is Windows Defender antivirus niet genoeg?

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:59
FreakNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Voor er verwarring ontstaat bij de TS;
Jij bedoelt ;
Volledig in eigen beheer en niemand kan er bij mits ze jou papiertje NIET hebben
Of
Volledig in eigen beheer en niemand kan er bij TENZIJ ze jou papiertje hebben
Of het geweldige Vlaamse 'vermits' O+

WMWL

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:42
sjors86 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:13:
Probleem van exchanges is dat zij beschikken over "jouw" crypto en als ze omvallen, gehackt worden of er gewoon corrupt zijn, dan ben je alles kwijt. Je kan stellen dat voor een bank het zelfde geldt, maar daar heb je een bankgarantie (tenzij je een bank in Mali hebt of zo) en zijn de eigenaars van banken minder anoniem.
Yep, zou daar goed rekening mee houden. Ben zelf zo heel wat bitcoins kwijtgeraakt (tijd geleden al toen ze nog niet zoveel waard waren als nu). Heb nu het beetje wat ik nog over heb nog altijd op exchanges staan, maar goed dat is een fractie van wat het geheel waard was (paar ton met de huidige koersen :().

Beetje pech toentertijd, was actief aan het handelen totdat die beurs er gewoon uitknalde, inside job waarschijnlijk, maarja, daar moet je het dan mee doen. Kreeg toen aanvankelijk nog gewoon mn bitcoinsaldo teruggestort (na een restart van de exchange), maar toen de koers scherp omhoog was gegaan van het laagste punt (waarop de hack plaatsvond) naar een punt van $20k per bitcoin besloten ze maar om de waarde op dat moment te vergoeden. Paar duizend euro nog voor gehad, maar dat was eigenlijk toen natuurlijk al tientallen keren meer.

Jammer maar helaas. Zou iedereen willen aanraden als je niet actief handelt, haal die shit eraf. Al moet ik wel zeggen dat ik m'n restjes zelf nu ook zonder te handelen nog op de exchanges heb staan, maar goed, dat is ivm wat het was sowieso al geen drol meer waard. Paar duizend euro en hoewel dat goed van pas zou kunnen komen, zijn mijn negatieve gevoelens richting die "hack" nog altijd zo groot dat me die paar duizend euro ook gestolen kunnen worden.

Maar goed, main point, als je je coins veilig wilt houden, wees niet lui, zoek een betrouwbare wallet en transfer je shit naar je eigen wallet, dan krijg je er iig nooit spijt van. En hele crypto currency shit is omgeven door "schandalen", dus het is echt geen overbodige luxe.

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05 11:50
Not Your Keys, Not Your Coin.

Voor alle normale mensen. Zorg dat je een Ledger of Trezor krijgt. En bewaar je backup seed op een veilige maar vooral niet te complexe manier. Uiteraard off-line.

Vergeet ook niet ( jaarlijks ) een recovery procedure uit te voeren op je ledger ( dus koop er twee ofzo ).
Verder je niet laten verlijden tot gekke dingen.

Online diensten die 8% rente beloven op jouw bitcoin... Not Your Keys, Not Your Coin!

Ga niet lopen prutsen met paper wallets of knutsel oplossingen met air gapped systemen met walletjes daar op. Het is 1) je tijd niet waard 2) de kans dat je het verprutst is groot.

En kijk vooral veel Aantonop

[Voor 6% gewijzigd door KopenMetBitcoin op 13-04-2021 19:47]

Kopen met Bitcoin

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:05
Op zich hebben alle mensen die zeggen hardware of papieren wallet geen ongelijk. Maar voor jouw soort gebruik is een software wallet zoals electrum ook een relatief veilige optie. In ieder geval 10x veiliger dan een online oplossing zoals een exchange.

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05 11:50
Als je Electrum wil gebruiken ( goede keus ) gebruik dit dan i.c.m een Ledger bijvoorbeeld: https://support.ledger.co...5-Set-up-and-use-Electrum

Kopen met Bitcoin

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee