Vraag

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 16:26

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
MIjn PC is al wat jaartjes oud, maar voldoet op zich nog goed. Ik gebruikt deze computer voornamelijk voor surfen en fotobewerking (Lightroom), en nu met het vele telewerken, voor werk.

Het systeem is opgebouwd rond een Asus P6T moederbord, met een Core i7 920 CPU en 15 GB RAM. Nu is het mij opgevallen dat je tegenwoordig een (gebruikte) Xeon X5690 voor vrij weinig geld kan kopen, en een Xeon X5650 koop je al helemaal voor een appel en een ei.

Voor zover ik heb kunnen vinden op inet moet ik het mobo alleen maar flashen naar de laatste BIOS om een Xeon X5690 te kunnen draaien. Het geheugen is 1333 MHz (draait nu op 1066 MHz), dus daar zit geen beperking.

Maar de hamvraag is natuurlijk: is deze upgrade het waard of zeggen jullie: "vergeet dit gewoon". Kan ik overigens de cooler van de Core i7 hergebruiken?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang het TDP van de processoren hetzelfde zijn kun je de koeler van de i7 hergebruiken ja.
Wel even goed schoonmaken natuurlijk.

Veel van de Xeons in de X5600 serie zijn 95W, die lopen nog wat koeler en kan je zelfs een lichte overklok geven op de standaard koeler.

De meeste X5600 chips doen 4GHz op hun sloffen. Met een betere koeler is 4.5GHz ook haalbaar. Dan komen ze aardig mee met 6e/7e generatie Intel en Ryzen 2000 chips.

I reject your reality and substitute my own

• Gnoekie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-02 20:28
Toevallig heb ik ook nog een systeem uit 2009 draaiende met een Xeon X5690, opgebouwd op een Asus Rampage II Extreme socket 1366. Destijds in 2009 heb ik deze opgebouwd met een i7 920 processor.

In 2018 aangepast naar de X5690. Je merkt wel wat verschil, zeker met het aantal cores verschil. Verwacht geen grote stap voorwaarts maar zoals jezelf al zegt kost de Xeon X5690 nu niet veel en is het een leuke aanpassing. Ik heb de X5690 gekocht op Aliexpress.

p.s. ongelooflijk dat het systeem nog steeds draait. Zo'n Asus Extreme moederbord is dus echt wel kwaliteit spul. Met een SSD erin loopt hij nog prima.

Kijk op Userbenchmark voor de verschillen: https://cpu.userbenchmark...-Core-i7-920/m16752vs1981

[Voor 9% gewijzigd door Gnoekie op 16-02-2021 17:04. Reden: Link]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 16:26

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Gnoekie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:58:
p.s. ongelooflijk dat het systeem nog steeds draait. Zo'n Asus Extreme moederbord is dus echt wel kwaliteit spul. Met een SSD erin loopt hij nog prima.
Inderdaad. Het P6T is wat eenvoudiger maar draait ook nog steeds prima. Net als jij SSD upgrade gedaan een tijdje geleden plus 3x4 GB RAM erbij.

Ik heb zelfs nog een oude bak lopen met een Asus P2B mobo uit 1999, uitgerust met 768 MB RAM en een Tualatin Celeron 1.3 GHz. Draait prima als Linux pruts en probeer machine (Debian Buster).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee