Toon posts:

Alternatief voor windows 10 storage spaces

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 14:24
Mijn vraag
Ik heb twee HDD's van 2 tb. Met windows storage spaces had ik vrij snel een equivalent van software RAID0 gemaakt. Station erbij en alles loopt als een zonnetje. Dacht ik... Hoewel dat vrij makkelijk ging, loop ik tegen wat problemen aan. Programma's die niet lekker willen starten, wisselende performance, enz...

Vraag 1: klopt het dat Windows 10 storage spaces 'bekend staat om problemen'?
Vraag 2: Mijn moederbord heeft geen RAID ondersteuning. Ik zal dus software RAID moeten gebruiken. Wat zijn goede alternatieven voor storage spaces?

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x sata-HDD van 2tb
windows 10 pro
moederbord met G41 chipset (geen RAID dus)
storage spaces

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows storage spaces.

Beste antwoord (via Cageman1984 op 22-02-2021 17:01)

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 18:02
Alle Assassins Creed games hadden hier last van inderdaad. In ieder geval Origins ook nog. Liep ik ook tegenaan met het gebruik van Storage Spaces in Win10. Zelf heb ik op mijn moederbord gebruik gemaakt van de "RAID" optie. Daar de twee disks samen gevoegd tot een RAID0. Gewoon de onboard controller.

Lijkt me dus als je een extra hardware raid kaart plaatst, deze hem dan ook als 1 volume aanbied aan het OS.
Het OS ziet dus geen twee losse disks meer. Dit is het geval zo met de onboard functionaliteit op het moederbord. Met Storage Spaces zie je alsnog twee disks namelijk.

Alle Assassins Creeds werken hier nu wel prima mee. Dus zeker nog een optie voor je lijkt me.

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:00
RAID 0 is om snelheid te winnen, kun je dan niet beter een SSD aanschaffen?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Cageman1984
bregweb schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:55:
RAID 0 is om snelheid te winnen, kun je dan niet beter een SSD aanschaffen?
Het doel was opslagruimte vergroten, en 'eis' voor mij is dat ik alles op één station kan zetten. De extra HDD had ik nog liggen. Derhalve leek RAID0 een goede oplossing. De snelheid is mooi meegenomen maar niet het hoofddoel...

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:06
Zijn de HDD's identiek? En ik neem aan dat het niet je boot disk is? De HDD's schakelen namelijk uit als er geen data wordt opgevraagd of geschreven. Daardoor heb je een vertraging bij het opstarten van programma's en het opvragen van bestanden van deze cluster, de HDD's moeten namelijk nog aan worden geslingerd.

• bregweb
Je beseft je wel dat bij 1 kapotte harddisk alles weg is zonder backup?

Kun je iets meer vertellen waarom je tot jouw eisen komt? Misschien is er een veel betere optie.

• Cageman1984
Yup. In alles, behalve dat een schijf langer in gebruik is geweest dan de ander.
En ik neem aan dat het niet je boot disk is?
nee zeker niet. Dat lijkt me vragen om problemen.

• Cageman1984
bregweb schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
Je beseft je wel dat bij 1 kapotte harddisk alles weg is zonder backup?
Ja. maar... ondanks dat je op deze manier je risico verdubbeld, is de kans dat een HDD kapot gaat nog steeds relatief klein. Bovendien gaat het om data die vrijmakkelijk te herstellen is. Anders had ik ook niet voor deze optie gekozen.
Kun je iets meer vertellen waarom je tot jouw eisen komt? Misschien is er een veel betere optie.
Dat kan, al heb ik 'eisen' niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet :). De data waar het om gaat betreft hoofdzakelijk... spelletjes ;) . Het gaat om een flinke steam(+uplay+origin) library. Ik had voorheen een steamlibrary gemaakt op de HDD, alles geselecteerd en geïnstalleerd. Dat kon omdat alles op maar één schijf paste. Nu niet meer dus. Daarom een schijf erbij gezet. Alles in bulk installeren ging natuurlijk niet, dus een knip gemaakt. Alleen is de initiële install size kleiner dan wanneer alles uiteindelijk geïnstalleerd is. Je komt dus halverwege erachter dat je moet gaan schuiven. Bovendien worden sommige games 'groter' naarmate je vordert. Daarom gaan zoeken naar een makkelijke oplossing. Et voila, RAID0 met mogelijk nog een beetje extra performance... Helaas, bijna alle Uplay games werken niet op een RAID0 drive. Heel raar. Hier een linkje naar dit rare probleem.

Heb je een goede suggestie? alternatief voor storage spaces, of wat anders?

• bregweb
Een RAID kaart kopen?

Op zich doe je niets 'raars', mijn vraag kwam voort uit de ervaring dat niet iedereen RAID begrijpt en soms een oplossing A kiest voor probleem B.

Ik begrijp dat je een niet gebruikte HDD van 2 TB in wilt zetten, ipv in de kast laten liggen, maar mijn advies zou toch zijn om een HDD als Storage/Backup te gebruiken en een SSD voor programma's die je gebruikt.

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:06
Ik denk eerlijk gezegd dat je met je use-case tegen de beperkingen aanloopt van HDD's en RAID. Opstarttijden zijn dankzij de access times en het uitschakelen van je HDD's gewoon een stuk trager. Je kan waarschijnlijk voorkomen dat je HDD's zichzelf uitschakelen, dat scheelt al een paar seconden bij het opstarten van de cluster bij het opstarten van programma's. Hardware RAID of andere vormen van software RAID zullen daar geen groot verschil in maken.

• Cageman1984
Bedankt bregweb en ION. Het gaat er waarschijnlijk op neer komen dat RAID inderaad nu niet de oplossing is. Al blijf ik het raar vinden dat Uplay games hier blijkbaar een probleem mee hebben.

Conclusie: Windows 10 storage spaces is in principe geen slechte oplossing. Het is alleen niet de juiste oplossing voor dit probleem. Een alternatief (andere software of hardware) gaat in dit geval de boel ook niet echt oplossen.

Jammer. Dan maak ik er twee aparte disks van en ga de boel verdelen.

bedankt voor jullie inbreng

• Cageman1984
Kleine update. Ik heb Ubisoft support ook over het probleem ingelicht. Ik kreeg als antwoord dat oudere spellen inderdaad vaak niet werken op RAID0 volumes. Specifiek .forge files trekken dat niet.

Wonderlijk...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 18:02
Alle Assassins Creed games hadden hier last van inderdaad. In ieder geval Origins ook nog. Liep ik ook tegenaan met het gebruik van Storage Spaces in Win10. Zelf heb ik op mijn moederbord gebruik gemaakt van de "RAID" optie. Daar de twee disks samen gevoegd tot een RAID0. Gewoon de onboard controller.

Lijkt me dus als je een extra hardware raid kaart plaatst, deze hem dan ook als 1 volume aanbied aan het OS.
Het OS ziet dus geen twee losse disks meer. Dit is het geval zo met de onboard functionaliteit op het moederbord. Met Storage Spaces zie je alsnog twee disks namelijk.

Alle Assassins Creeds werken hier nu wel prima mee. Dus zeker nog een optie voor je lijkt me.

• Cageman1984
Laatste post binnen dit draadje. Ik heb ergens een goedkoop PCIe sata kaartje kunnen overnemen. Ondersteund ook RAID 0.

Het opzetten van het RAID0 volume was erg simpel. Bijbehorende software op de CDheb ik niet eens gebruikt. Vervolgens alles erop gezet, waaronder een aantal AC games. Alles werkt. geen probleem.

Conclusie: Assassin's Creed games (met .forge files) lijken niet overweg te kunnen met Storage Spaces in Win10. Dat is wat anders dan dat het niet werkt op RAID0. Alternatief voor Storage Spaces in Win10 is dus gewoon de hardware variant.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat me iets van bij dat die games niet zozeer moeite hebben met RAID maar meer met dynamische volumes, de methode die Windows zelf gebruikt om in software RAID te doen. O.a. ook de Oculus software schijnt hier last van te hebben.

Wanneer je 'buiten Windows om' RAID doet voert de controller (of de bijbehorende driversoftware) de RAID uit en presenteert het resultaat naar Windows als een gewone disk. Vanuit het perspectief van Windows is het dus een gewone enkele SATA/SCSI disk, en er is geen enkele applicatie die daar iets speciaals voor hoeft te doen of rekening mee te houden.

• Cageman1984
Klopt, blijkt nu dus ook het geval te zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee