Dag iedereen,
Na lang zoeken en lezen op vele forums zit ik met een vervelend probleem.
Ik leg even de situatie uit en geef jullie mijn specs:
AMD Ryzen 9 3900X
AORUS LIQUID COOLER 240mm
GIGABYTE Aorus X570 Master
2x G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-64GTZN 128GB (overkill i know)
GIGABYTE Aorus RTX 2070 Super
Aorus M.2 NvM 1TB (boot)
Sharkoon Silent Storm Cool Zero 850W
Fractal Design 7 White TG
Deze config hierboven draaide heel goed en stabiel, tot mijn voeding een enorm irriterend geluid begon te maken.. Een cooler die ergens tegenaan tikte en dit werd alleen maar erger en erger.
Beslist om deze voeding op Amazon retour te doen en een nieuwe voeding te kopen via Azerty.
Ik bestelde:
Gigabyte AORUS P850W 80+ GOLD Modular
Ik sloot alles opnieuw aan op het mobo en wou mijn pc opstarten, tevergeefs ik hoorde de voeding bij het inschakelen een *klik - klik*-geluid maken " geluid van een soort relais"?
Ik kreeg geen beweging meer in mijn PC ... ?
Mijn vorige psu (Sharkoon) die ik bijna op retour ging doen toch nog maar eens aangesloten om te kijken of alles nog werkte? (met storend geluid cooler..) maar tevergeefs, mobo ging terug aan maar ...
Ik kreeg een 00 error op mijn mobo? blijkt na onderzoek dat dit dus een 0D error is en wijst op het falen van de CPU? volgens de handleiding (failed initializing cpu) + mini led lampje op het mobo van CPU licht op.
Dus ... Ik mijn CPU (3900x) retour naar Amazon.
Ik werd serieus geagiteerd door heel deze situatie dat ik dacht, ik kan er maar beter iets positiefs van maken en bestel me dus een betere CPU en een nieuwe koeling en PSU
Ik bestelde me de R9 5950X (nog steeds niet geleverd btw) met en Arctic 360 freezer.
Ondertussen de Aorus P850 PSU ook op retour gedaan en een Dark Power Pro 750W besteld.
Na het aansluiten van deze nieuwe voeding startte mijn mobo wel op zoals voorheen maar met de volgende problemen.
Huidige specs en stand van zaken:
AMD Ryzen 9 5950X (onderweg, dus slot is leeg nu)
Arctic Freezer 360mm (nog niet geïnstalleerd)
2x G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-64GTZN 128GB
Aorus M.2 NvM 1TB (boot)
Dark Power Pro 11 750W
Probleem dat zich nu voordoet:
Mobo geeft nog steeds error 0D
én het mini led lampje op het mobo van DRAM licht op (voorheen was dit het CPU mini-led lampje)
Wat heb ik al geprobeerd?
Meerdere voedingen
CPU uit/in (3900X voordat ik hem retrourneerde ...)
RAM uitgehaald en gewisseld van slots (zelfde prob) nog geen andere soort RAM gebruikt omdat ik dat niet heb...
CMOS reset en batterij eruit voor +5 min
Ik weet ook dat ik een bios update zal moeten doen voor mijn 5950x maar durf die nu nog niet doen met die errorcode. Vermoedelijk zal dit ook nog niet gaan..?
Als iemand ervaring heeft met dergelijke problemen alle hulp is welkom!
Alvast bedankt voor het lezen
Na lang zoeken en lezen op vele forums zit ik met een vervelend probleem.
Ik leg even de situatie uit en geef jullie mijn specs:
AMD Ryzen 9 3900X
AORUS LIQUID COOLER 240mm
2x G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-64GTZN 128GB (overkill i know)
Aorus M.2 NvM 1TB (boot)
Sharkoon Silent Storm Cool Zero 850W
Deze config hierboven draaide heel goed en stabiel, tot mijn voeding een enorm irriterend geluid begon te maken.. Een cooler die ergens tegenaan tikte en dit werd alleen maar erger en erger.
Beslist om deze voeding op Amazon retour te doen en een nieuwe voeding te kopen via Azerty.
Ik bestelde:
Gigabyte AORUS P850W 80+ GOLD Modular
Ik sloot alles opnieuw aan op het mobo en wou mijn pc opstarten, tevergeefs ik hoorde de voeding bij het inschakelen een *klik - klik*-geluid maken " geluid van een soort relais"?
Ik kreeg geen beweging meer in mijn PC ... ?
Mijn vorige psu (Sharkoon) die ik bijna op retour ging doen toch nog maar eens aangesloten om te kijken of alles nog werkte? (met storend geluid cooler..) maar tevergeefs, mobo ging terug aan maar ...
Ik kreeg een 00 error op mijn mobo? blijkt na onderzoek dat dit dus een 0D error is en wijst op het falen van de CPU? volgens de handleiding (failed initializing cpu) + mini led lampje op het mobo van CPU licht op.
Dus ... Ik mijn CPU (3900x) retour naar Amazon.
Ik werd serieus geagiteerd door heel deze situatie dat ik dacht, ik kan er maar beter iets positiefs van maken en bestel me dus een betere CPU en een nieuwe koeling en PSU

Ik bestelde me de R9 5950X (nog steeds niet geleverd btw) met en Arctic 360 freezer.
Ondertussen de Aorus P850 PSU ook op retour gedaan en een Dark Power Pro 750W besteld.
Na het aansluiten van deze nieuwe voeding startte mijn mobo wel op zoals voorheen maar met de volgende problemen.
Huidige specs en stand van zaken:
AMD Ryzen 9 5950X (onderweg, dus slot is leeg nu)
Arctic Freezer 360mm (nog niet geïnstalleerd)
2x G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-64GTZN 128GB
Aorus M.2 NvM 1TB (boot)
Dark Power Pro 11 750W
Probleem dat zich nu voordoet:
Mobo geeft nog steeds error 0D
én het mini led lampje op het mobo van DRAM licht op (voorheen was dit het CPU mini-led lampje)
Wat heb ik al geprobeerd?
Meerdere voedingen
CPU uit/in (3900X voordat ik hem retrourneerde ...)
RAM uitgehaald en gewisseld van slots (zelfde prob) nog geen andere soort RAM gebruikt omdat ik dat niet heb...
CMOS reset en batterij eruit voor +5 min
Ik weet ook dat ik een bios update zal moeten doen voor mijn 5950x maar durf die nu nog niet doen met die errorcode. Vermoedelijk zal dit ook nog niet gaan..?
Als iemand ervaring heeft met dergelijke problemen alle hulp is welkom!
Alvast bedankt voor het lezen