Dakkapel dak v. buitenaf dikker isoleren dan originele dikte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:37
Beste,

Het bitumen van het dak van mijn twee dakkapellen is aan vervanging toe. Ik wil daarom ook gelijk van de gelegenheid gebruik maken om de oude (1995) isolatie te upgraden naar hedendaagse standaarden. Ik heb alleen verschillende bouwtekeningen waarop verschillende isolatie diktes staan. Tussen de 50mm en 90mm van buiten af geïsoleerd. De oude eigenaar is er ook niet meer om te vragen wat is toegepast.

De dakdekker zegt dat het een kostbaar gebeuren gaat worden als je dikker isolatie gaat toepassen dan het originele, omdat dan alles verhoogd moet gaan worden incl. het lood.

Als alternatief stelt hij voor dat hij 80mm PIR platen meeneemt, deze sowieso gaat toepassen, en als de oude isolatie kleiner was dan deze 80mm, hij dan een watergeul in het dak gaat maken. Aan de randen dus niet die 80mm isolatie. Op deze manier kan het dak hoger uitkomen zonder dat er water over de randen heen klots. Ik vroeg mij af of dit vaker wordt toegepast? En heeft dit geen nadelen zoals een koudebrug bijv, met condens op plekken waar je het niet wilt als resultaat? Ik neem aan dat de watergeul niet heel diep hoeft te komen. Dus onder de watergeul zit dan alsnog isolatie wat misschien de koudebrug te niet kan doen?

Zoals je merkt ben ik geen expert in isolatie van buiten af. Warm dak isolatie heet dat toch? Vandaar mijn roep om advies.

Hieronder de tekeningen van de originele situatie. let op. die 50mm isolatie kan dus ook 70 of 90mm zijn....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX7LgwS_cPQvCqyNSGeDY4qBnC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Osctn5ZkQfl2470uc70CUn0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Het hangt er misschien ook vanaf hoe breed de geul wordt. Ik ben geen isolatie-expert, maar als je ervoor zorgt dat de geul smal genoeg blijft, zodat de nieuwe isolatiedikte minimaal je plafond aan de binnenzijde overspant, maakt de isolatiedikte daarbuiten alweer minder uit.

Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Ik neem aan dat alles er boven af gaat, wat is dan het probleem om die loodslab wat hoger te plaatsen (of vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik ging er dan weer vanuit dat het boeiboord er niet vanaf ging, en dat dat dus op dezelfde hoogte blijft. Het lood aan de dakzijde lijkt mij daarbij het minste probleem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
Stefke schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:31:
Ik neem aan dat alles er boven af gaat, wat is dan het probleem om die loodslab wat hoger te plaatsen (of vervangen)
Ja precies wat Gramser hierboven ook zegt. Misschien was het lood een slecht voorbeeld van mij, dit is inderdaad de minste zorg. Ook de boeidelen moeten vervangen worden als je dak omhoog gaat zegt de dakdekker.

edit: En bij ons liggen de zonnepanelen dus danig dichtbij dat die er mogelijk ook af moeten om bij het lood te komen. Ik blijf graag van het lood af als het kan. :)

[ Voor 16% gewijzigd door NIB0R op 16-02-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Ja oke, ik zie dat daar eoa rand met kraal op verwerkt zit. Maar die zal opnieuw aangebracht moeten worden net als de dakbedekking.
Als je dat op dezelfde plek terug wil zetten - omdat je de voorzijde/boei niet wil aanpassen/verhogen - en alleen het dak ophoogt tot aan waar die opstaande schuine rand begint krijg je niet echt een koudebrug of zo. Die hele rand hangt buiten je muur, tenminste, als de zijkant dezelfde overhang heeft (wat waarschijnlijk wel zo is). Als er al een koudebrug zou ontstaan - wat met PIR niet het geval is, hooguit een minder geisoleerde zone - dan ligt die dus buiten je schil.

Dan nog denk ik dat een nieuwe boeiboord misschien ook niet zo slecht is (ik ken de staat niet) en zo heel veel duurder kan dat toch niet echt zijn? (ik weet niet over wat voor bedragen dit gaat). Anders kun je over 2 jaar weer naar boven en je boeiboord vervangen.

Overigens zou van mij die opstaande rand ook wel kleiner mogen zijn (dus geen "gootje" creeren). Wij hebben dat ook op onze dakkapel, wanneer klotst dat water er overheen? Als het hoost en waait? Dan is toch al alles zeik en zeiknat, dat beetje water wat op de dakkapel valt er vervolgens over de rand gaat maakt dan niet zo veel meer uit lijkt mij

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 16-02-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kortom: ik denk dat wat de dakdekker voorstelt een goede oplossing kan zijn - mits de geul niet te breed wordt. Als de boeidelen verder nog in goede staat zijn, lekker laten zitten en voor die oplossing gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
Bedankt beide! Ik denk inderdaad ook dat het een goede oplossing is
Pagina: 1